Alleen voor ijzers ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Alleen voor ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 23:05

Guinness heeft op dit moment geen ijzers, ook nog nooit gehad.
Ik rijd alleen maar recreatief met haar en verwachtte eigelijk dat ijzers niet zo nodig zouden zijn op de zandpaden. Echter de zandpaden blijken hier geen zandpaden te zijn.... Scheve mond Onder heel veel paadjes ligt oud asfalt waar onkruid en gras overheen is gegroeid of veel grindpaden, een erg harde ondergrond dus. Nu zie ik dat na het rijden de voorhoeven steeds behoorlijk afslijten, daar moeten dus in elk geval ijzers onder. De achterhoeven zien er echter keurig uit.

Zouden jullie alleen voor ijzers zetten of toch ook achter ??? Hoelang kunnen ijzers ongeveer blijven zitten en weet iemand ongeveer de kosten van alleen voor beslaan en rondom beslaan ?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 23:10

Bij mijn hoefsmid zijn de kosten voor 25 euro, en rondom 50.
Ik zou als ik jou was gewoon alleen voor doen, scheelt geld, en als het achter niet nodig is, waarom zou je het dan doen???
Ook is het zo dat s winters, als het glad is, of als het asfalt nat is, paarden rondom, eerder wegglijden, dan als je alleen voor staat.
ijzers zitten er gemiddeld zo'n 2 maanden onder.

Realiseer je wel, dat als de grond ECHT hard is, dus dat de harde ondergrond duidelijk te voelen is, dat je daar niet op moet rijden, zoals op zandpaden, denk goed om de pezen!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 23:17

vandaag mijn paardje rondom laten beslaan, speciaal voor het buiten rijden. Ook zei heeft perfecte hoeven en het verder niet nodig. Het zijn dus puur wandelschoenen Lachen
We hebben alleen maar asfaltpaden in de buurt. stappen en draven gaat prima. je moet niet gaan galopperen natuurlijk, maar van rustig draven worden de pezen juist sterker

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 23:18

Voorlopig zou ik ook alleen voor doen, zeker als de achterhoeven er goed uitzien.
Als het nodig is om achter ook te doen, dan is dat weer snel genoeg geregeld !
Let er wel op dat een paard met ijzers minder grip heeft als een onbeslagen paard.
Bij onze hoefsmid kost rondom beslaan 70 euro.
Dit is dan warm beslag, de hoefsmid komt dan met eigen vrachtwagen voorrijden en we hebben maar 1 paard.
Alleen voorijzers kost geloof ik rond de 45/50 euro.
Relatief duurder dus, maar dat komt omdat er ook kosten zijn om voor te rijden ed.
De kosten hangen dus ook voor een groot deel af van het feit of de hoefsmid speciaal voor jou moet komen, of dat jij meerdere paarden op dezelfde stal kan beslaan, dat scheelt vaak in de kosten.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 09:29

Inderdaad gewoon alleen voor beslaan , en in de gaten houden of het achter niet te kort wordt.
Gaan de achterhoeven alsnog slechter worden dan heb je de smid zo gebeld , toch ? Lachen

Is het niet nodig om achter te beslaan dan heeft dat alleen maar voordelen , dus hopen maar dat het niet nodig is !

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 17:54

Toevallig heb ik Ivanka sinds een week ook voor op ijzers gezet. Ze had eerst vierkant, maar ik vond het zelf niet echt nodig om haar echt vierkant weer te zetten. En het is ook gelijk een stuk duurder dan en als het niet nodig is, dan bespaar ik liever dat geld Knipoog

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 20:01

Ik heb mijn paard sinds 3 weken voor op ijzers. Sydney staat niet helemaal recht op haar voorbenen, daardoor slijten haar hoeven voor nogal ongelijkmatig af. En ik maak ook regelmatig een buitenrit, hoewel ik het meest over gras rij, slijten de hoeven toch harder.

Alleen voor kostte 52 euro, ze werd warm beslagen. Volgens mijn smid is het lastig om een paard dat nog nooit op ijzers heeft gestaan, voor de eerste keer goed op ijzers te zetten. Helaas is een van de ijzers vandaag voor de tweede keer verschoven en omgebogen, nu kan ik dus niet rijden tot de hoefsmid is geweest. Balen want het ging juist zo goed, dat is dus een van de nadelen van ijzers......

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-02 08:39

bedankt voor de reacties. Ik ga deze week de hoefsmid bellen. Ik heb nu 2 dagen achter elkaar gereden en ik merk dat ze echt last heeft van haar voorvoetjes, vooral de harde kiezels doen echt pijn, ik hoop dat dat ook beter wordt als ze ijzers draagt.