Ik krijg geen constante aanleuning ;-(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Ik krijg geen constante aanleuning ;-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 13:30

Ik krijg geen constante aanleuning bij mijn paard.

Ik rij altijd met vrij 'lange' teugel (niet TE hoor) en probeer hem naar de teugel toe te rijden. Dat gaat opzich vrij makkelijk maar als hij het bit dan aanneemt dan knikt hij soms in de hals en hups dan ben ik de aanleuning weer kwijt.
Ook loopt hij vaak in de wendingen over de schouder weg, dan beperk ik dit door de buitenteugel eraan te houden maar dan wordt hij zwaar.

Als ik de teugels korter pak dan gaat hij echt over reageren op mijn been, als ik die dan iets aanleg dan gaat hij al gauw over op wijken en dan valt er bijna geen rechte lijn meer te rijden.
Lijkt me dat hij zo onder het werk probeert uit te komen.

Ik vind dit een moeilijk probleem en krijg vanaf volg.week ook weer les.

Heeft iemand tips?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:38

Ja, houd die aanleuning vast, je rijd met te lange teugels.
dat hij over reageerd op je been, is niet erg, beter dit dan helemaal geen reactie. Probeer dan te werken aan het rechtlopen, maar houd die aanleuning, dat is heel belangrijk voor je paard.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 16:25

dank je voor je reactie

Maar hoe ga ik dat oplossen?
Ik begrijp dat dat vanaf afstand moeilijk te zeggen is maar als hij over reageerd is het erg moeilijk te rijden ;-(

Als ik nu de teugels iets langer laat hoe kan ik dan meer aanleuning krijgen?

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 16:41

probeer hem gewoon recht te houden
misschien is je paardje ook wel zo slim dat ie gewoon veel liever met lange teugels loopt. zodra jij ze oppakt gaat ie wijken enzo, krijg ie weer lange teugels, vind ie vast leuker
is wat ik denk

probeer hem gewoon netjes te rijden, tussen 2 benen en op 2 teugels
geen sporen dan in dit geval
en gewoon oefenen, hij krijgt op den duur echt wel genoeg van al dat gewijk

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 16:46

druk op de teugels en opvangen als hij over de schouder weg wil lopen.
geen sporen omdoen, daar wordt hij waarschijnlijk te heet van.
ik denk dat hij in draf makkelijker is als in stap of niet ?

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 18:17

Hoi

Ook ik heb dat probleem een tijdje gehad; ik reed ook met vrij lange teugels. Daardoor was de verbinding telkens verbroken. Wanneer ik ze korter nam, kreeg ik mijn paard niet goed meer vooruit.
Toch heb ik de teugels korter genomen, maar wel meer mijn handen wat vooruit gezet. Dus eigenlijk was de verbinding verbeterd, maar niet echt veel 'strakker' of vaster geworden, doordat ik mijn handen meer naar voren zette. Je bent er gewoon wat eerder bij, wanneer je paard eruit komt of te diep wil gaan.
Ik moest me wel erg goed concentreren op het onderhouden van de verbinding; mijn instructrice zei mij te denken aan 2 elastieken die van mijn handen naar het bit toe lopen. Deze elastieken moeten constant hetzelfde aanvoelen. Duurde eventjes, maar werkte perfect. Paard krijgt veel meer vertrouwen in je hand.!
Succes.
Toedeloet
DianaL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 20:15

Een paard rij je altijd van achteren naar voren. Wanneer een paard goed blijft stuwen vanuit een achterbeen zal hij daarbij je hand opzoeken.
Een paard dat moeite heeft met een constante aanleuning heeft meestal moeite met een continue stuwing vanuit het achterbeen. Niet iedere pas heeft een gelijke impuls.
Let er dus op dat je paard actief in in het achterbeen en blijf daarbij het tempo controleren. Het helpt wel eens om te rijden op muziek. Door de maat van de muziek is het makkelijker het juiste tempo vast te houden. Bovendien rijdt het lekker ontspannend Party!!

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 08:16

Hartelijk dank voor de adviezen.

Vanmiddag heb ik les en ben benieuwd wat erover gezegd wordt.

Hou jullie op de hoogte.

En..op muziek rijden...heerlijk Knipoog)

Groetjes

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 20:10

Vandaag les gehad van Intermediare amazone.

Aanleuning was inderdaad wat onregelmatig en daar hebben we door goed los te rijden heel wat aan kunnen doen.
In dit geval 30min zeer lange teugel stappen/draven/galloperen/wijken etc.

Teugellengte was correct en ook de snelheid van lopen.

Ach zo zie je maar..je hebt altijd een controlerend oog vanaf de grond nodig.

ik kan weer verder