Vraagje over gras ,,,hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-01 17:20

Als gras afgemaaid is en gepakt dan moet je het ongeveer 6 weken laten liggen voordat je het mag voeren .
Waarom mag je dan wel gewoon gemaaid gras voeren ,of mag hij gewoon uit de wei eten ??
Als ik nu het door mij gemaaide gras een paar dagen laat liggen en voer het hem dan mag dat en waarom nu wel of niet ?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 22:15

Heel precies weet ik het ook niet, maar het heeft met processen te maken die zich tijdens het drogen voordoen. Als je het gras dan voert gaat het gisten.
Gemaaid gras is meestal ook niet goed, omdat het als het bv uit een tuin komt, het verkeerde gras is, en is het wel het goede gras, kunnen ze het veel te snel eten en krijgen ze het dus te snel binnen.
Maar er zijn hier vast anderen die er preciezer over kunnen vertellen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 22:22

gemaaid gras is ook niet goed voor een paard meestal krijgen ze er sneller koliek van vooral met dat korte gazon gras.Als je lang gras maait voer het dan in 1 keer op als je het langer laat liggen en niet omdraait en opschut zoals bij het hooien droogt het wel van buiten mar niet van binnen/onderen het kan dan gaan rotte/gisten. als je geluk hebt eet je paard het niet en zowel heb je ook weer extra kans op koliek.
Wanneer bij ons de weilanden gemaaid zijn wordt het dagelijks het liefste 2 maal daags omgedraaid en losgeschud met de machines Het droog dan goed en als je lang genoeg kan drogen heb je pas een goede kwaliteit hooi daarom is de kwaliteit hooi bij een nat jaar ook altijd minder omdat men het vaak snel voor een bui moet binnenhalen en het soms niet goed droogkrijgt en dan gaat het schimmelen.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-01 09:43

Het gemaaide gras komt van de wei ,dus wat dat betreft niks aan de hand .
Als ik dat gras gewoon iedere dag keer wat ik tot nu toe gedaan heb ,kan ik hem dat dan gewoon voeren ? Bijvoorbeeld na een dag of drie ,vier ?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 17:42

Ik heb altijd gehoord dat gras dat 'oud si' (dus niet hoi, maar gras dat een dag of langer heeft gerust) niet goed ius voor paarden, omdat het gegist is. hooirmag wel omdat dat lang heeft gedroogt, en liefst ook nog een s3 maanden heeft gerust. Wij geven nooit gras dat een dag of zelfs een paar uur oud is, alleen als we het juist geplukt hebben.

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 09:44

Ik geef wel eesn gras wat iets ouder is, als het maar goed gedroogd is... En dan sowieso niet te veel. Maar dat doe ik ook met vers geplukt gras. Geef ik ook niet te veel van...