verantwoord op dieet? + foto van de verschrikking.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

verantwoord op dieet? + foto van de verschrikking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 14:01

Flair is dus echt veeeel te dik, ze heeft een gigantische buik.

Er staat echt nog heel weinig gras op het land, dus daar zal het niet van zijn.

Verder krijgt ze qua krachtvoer precies genoeg, als ik haar minder ga geven heeft ze niet veel energie. Ze krijgt `s ochtends 3/4 bix, en `s middags 1/2 bix en 1/2 kruidenmuesli. Kuilgras krijgt ze nu alleen smiddags... Hoe kan ik haar nou laten afslanken, qua voer vind ik dat ze niet teveel krijgt. Ik kan haar ook geen 2 uur per dag gaan rijden, daar heb ik zelf geen tijd voor.

hier een foto, het is gewoon net alsof ze drachtig is...
*schaam* Ach 1 excuus, ze heeft 2 weken alleen in het land gestaan omdat ze kreupel was..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door XJuul op 26-07-02 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 14:23

toch tijdelijk wat minder voeren, maar dan een supplement erbij doen, veel vitamines en mineralen, zodat ze niet futloos wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 16:16

Hoi!
Zou je niet even met je vee-arts overleggen? Misschien heeft ze een stofwisselingsprobleem of zoiets. Je weet maar nooit...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 16:22

Nou zo erg is het nou ook weer niet, ze is altijd al vrij dik geweest. Ze heeft ook heel vroeg een veulen gehad, daardoor heeft ze altijd een beetje een hangbuikje gehouden. Ze heeft nu ook 2 weken helemaal niks gedaan, alleen maar op t land gestaan. Een stofwisselingsprobleem zal het niet zijn.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 16:22

weet je zeker dat ze niet onverwachts drachtig is geworden ofzo?het is werkelijk echt net een drachtige merrie.idd ff de veearts erbij halen.

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 16:23

Nee, er staat maar 1 hengst en die komt niet in het land.. het lijkt me dus heel erg sterk.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 16:36

Als ze in de wei loopt hoef ze toch helemaal geen kuilgras meer. Ik vind dat ze best veel krijg. Mijn paard krijgt ongeveer een kilo granenmix per dag + dat ze in een kale wei loopt en is ook nog aan de dikke kant.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 16:55

Nou ja, zonder kuilgras vind ik een beetje zielig.

De wei is grasloos..

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 17:25

kuilgras inwisselen voor hooi, want van kuil worden ze erg snel dik! (Wij voeren dat ook) En toch wel terugnemen op brokken, een paard kan een hoop op voornamelijk ruwvoer hoor, ze mag dr reserves wel aanspreken. Kijk, als je nou heel intensief traint heeft ze voor dr energie die brok nodig, maar je rijd haar toch niet zo intensief?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 17:27

Ik kan het kuil niet inwisselen voor hooi, ik sta op een manege waar ze nou eenmaal kuilgras voeren. + dat ik zelf ook liever heb dat ze kuilgras krijgt omdat het veel minder stoffig is.

Ik train haar niet zo intensief, maar wat ze nu aan krachtvoer krijgt ga ik niet minderen, hier doet ze het precies goed op.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 17:38

Als je niet minder (anders) kunt voeren en niet meer kunt rijden, dan moet je leven met een dikkertje!
Ik heb ook zo'n paard, die moet je laten verhongeren wil je daar een beetje vet af krijgen.
Andere optie is op stal zetten, maar dat wil je ook niet met dit stralende weer. (ik iig niet)
Echt, minder voeren. Is het enige wat werkt. Isolda is een groot paard en krijgt nog minder als jouw pony. nou weet ik heus dat het ene dier het andere niet is, maar het is het ene of het andere.....

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 17:42

Jammer dat je niet meer de tijd hebt om intensief te trainen. Toen ik Gamble voor het eerst reed was het een verschrikking. Zo dik, sloom en noem maar op. Toch elke dag een uur gereden en meneer begon praatjes te krijgen. Nu is hij afgeslankt, heeft een goed conditie en zit goed in zijn vel. En dat, terwijl ik hem een kilo hoger in het voer heb gezet. Net wat je zegt, energie hebben ze wel nodig.
Als je niet minder wilt voeren en niet intensiever kan trainen dan weet ik ook niet zo goed wat je kan om er wat af te krijgen. Het lijkt mij dat 1 van de 2 opties toch het slimste is.
In ieder geval veel succes!!

Op zoek naar de zon!!!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 17:43

Het gaat niet echt om willen, het gaat erom dat ik kuilgras gewoon beter vind dan gewoon hooi. En de hoeveelheid, ik voer zelf niet dat word door de manege gedaan. (kuilgras dan) Ik heb vanaf het begin af aan gezegd dat Flair weinig kuil mag, en ze krijgt ook echt niet veel. Binnenhouden zal geen nut hebben, het land is toch kaal dus dat maakt niet uit.

bix en muesli minderen, sja zou kunnen maar dan heeft ze gewoon niet genoeg energie om goed te kunnen functioneren.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 17:46

tjah...eigenlijk is er dus geen oplossing voor:of je lsaat iemand anders vaker rijden...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 18:51

Hoe kan jij (of een dier) afvallen... Of minder eten of meer sporten! (of allebei natuurlijk) Wat jij wil, kan dus niet. Lees het eens even dan snap je je fout misschien...

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 20:15

Ik denk dat het helemaal samenhangt met de bouw van je paardje.
Zo op de foto te zien is het een "compact" paard; stevig, en vrij kort op de benen.
Dit soort type paarden ('k heb er zelf ook eentje) heeft toch vaak de neiging om zwaar te worden.
Zoals je zelf al aangeeft: het zal of uit de lengte of uit de breedte moeten komen.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van kuilgras, omdat dit vaak een "opgeblazen" effect geeft; maar dit is jouw keuze, en voor jouw argumenten is ook zeker iets te zeggen.
Kuilgras is inderdaad minder stoffig dan hooi, en omdat je paardje in pension staat heb je ook niet altijd de vrije keuze in het voer.
Mijn paard eet ook zeker niet teveel, maar is zo ongeveer van hetzelfde type.
Het enige dat echt helpt is hem flink aan het werk zetten, anders ziet ie er binnen no-time uit als een zwangere merrie.
En dan nog wordt hij niet echt slank, het zal altijd wel een "probleem" blijven.
Ik heb dan ook maar besloten om te doen wat ik kan (weloverwogen voeren en de nodige beweging) en de rest voor lief te nemen, spaart me een hoop denkwerk !

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 20:45

Ik vind dat ze voor zo'n pony helemaal niet weinig krachtvoer krijgt hoor....toevallig is mijn 1.53 mtr. hoge paardje ook op dieet.
Krijgt ook kuil, maar 's ochtends en 's avonds slechts een halve kilo brok.
Anders lukt het niet. Afvallen gaat niet als ze gewoon vreten als normaal.
Bovendien is kuil heel erg rijkelijk hoor!!!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 20:57

Ik vind het vanaf de foto wel meevallen, ik heb exemplaren gezien die wel 2x zo dik zijn.
Misschien de kuil halveren en ga eens een stuk wandelen 2x in de week.
Ik denk dat het op dit moment belangrijker is om te zorgen dat ze niet dikker wordt, als je weer volop kan rijden zal ze gauw genoeg inslinken, alleen denk ik wel dat die buik wat zal blijven.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 20:58

minder voeren en meer trainen...

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 21:22

Zoek een bijrijdster *LOL* Is dat wat ik gepbd had niets Verward Gewoon iets meer aan het werk zetten en dan is die buik zo weg Haha!
Ik heb haar trouwens wel boller meegemaakt hoor, zo dramatisch is het niet Haha! Misschien is het paard van Cloris op nachtbezoek geweest Tong uitsteken

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 10:22

minder of geen muesli, daar worden ze ook heel dik van! ( je zou Stacy moeten zien Haha! Clown )

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 10:46

ik vind dat ze er niet dik uit ziet , als je de pony's van onze manege ziet , der is zo'n manegepony maar de kleindochter van de manegeeigenaar rijd daar altijd op (ook buiten de lessen) en na elke les geeft ze die pony (Ibiza) zoiets van 5 appels en 10 wortels die pony is pas DIK , nou ja k zou zeggen meer trainen als je em te dik vind want minder eten helpt niet.Bijrijder dus ???

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 11:18

Hahahahaha ik vind het wel meevallen hoor qua dikte! Ik heb zelf een shetlander en een tinker, en die hebben nu allebei zo'n buik, zeker die shet. Als je er wat aan wilt doen kan je beter meer trainen, maar voor een paard wat niet veel doet staat ze ook erg hoog in het voer, je kan beter voeren naar de inspanning, dus dag niet gewerkt, weinig voer, dag wel gewerkt wat meer voer. Een half uurtje op een dag longeren kan al veel uitmaken qua beweging. Als ze stil staat heeft ze eigenlijk aan het kuilgras alleen al genoeg, alleen de vitaminen en mineralen moet ze dan van het voer krijgen.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 14:17

Oh Flair, ja ze is echt dik hoor! Verward Haha! Ze zal nog zo dadelijk ontploffen! Haha!
Valt echt wel mee hoor! Haha!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-02 14:43

Meer beweging gaat dus niet, en ik snap wel dat ze niet zomaar afvalt.

Ze loopt al genoeg, dus een bijrijdster is ook niet nodig. Als ik haar weer meer beweging ga geven moet ik ook weer meer voeren, omdat (wat ik al uitgelegd had) ze aan dit krachtvoer echt net genoeg heeft.

Wandelen doe ik al bijna elke dag met haar over de harde weg, longeren doe ik intensief, en het rijden wat ik met haar doe is niet op Z niveau maar voor Flair en mij toch vrij intensief.

Misschien dat het ook wel weer wat minder word met die buik als ik weer rijd, ze heeft op deze foto ook net 2 weken alleen maar op het land gestaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: billy3105, cindyy_1993, ComscoreBot, GoogleAdsense en 38 bezoekers