Regendeken wassen , waterdicht ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48087
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Regendeken wassen , waterdicht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 17:15

Ik ben nog steeds aan het twijfelen over welke regendeken ik voor Rena voor van de winter ga kopen.

Ik wil een waterdichte & ademende , met een lichte voering.

Nu wordt het waarschijnlijk de Rambo Rhino Light of de Bucas Smartex Rain.

Als de winter voorbij , en de deken uiteraard heerlijk ranzig is , wil ik 'm graag wassen voordat ik 'm weer in m'n kast opberg Knipoog

Bij sommige dekens staat er dat je ze kunt wassen in de wasmachine ,
en anders breng je ze naar de stomerij.

Maar dan zijn ze dus wel schoon , maar ook nog waterdicht en ademend , of niet meer / een stuk minder ?

Is het waterdichte, ademende door de structuur en opbouw van de stof
of door een bepaalde coating die bij reiniging verwijderd wordt ?

Als je opnieuw moet gaan impregeneren met 1 of ander middeltje dan is het ademende dus wel weg....

Als ik zo'n dure deken koop dan wil ik natuurlijk wel dat hij een paar jaar goed meegaat en te wassen is.....

Weten jullie meer ?

Bij diverse ruitersportzaken kreeg ik geen goed antwoord dus probeer ik het op bokt Lachen

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 17:27

ik heb ook een waterdicht dek, ik probeer hem zo goed mogelijk schoon te maken, stofzuig hem, en spons er over, maar ik doe hem niet in de wasmachine
misschie dat het wel kan, maar ik waag het er maar niet op ,ding was duur genoeg

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 17:32

Ik breng de regendekens ( Bucas, Rambo & Dominick ) altijd gewoon naar de stomerij . En wel om de 2 maanden ong. ik heb geen zin in die ranzige dekens die er al een half jaar opliggen. Ik begrijp dat ook nooit zo goed : iedereen poetst zijn paard, netjes shabrakje enzo en daarna weer die stinkende deken erop ? ( Dit is geen persoonlijke aanval op jouw pmarena ).
Maar even ontopic : kan gewoon naar de stomerij , ik heb ook na veelvuldig stomen nog niet gemerkt dat de dekens niet meer waterdicht zijn. Let wel : mijn paard staat niet de hele dag buiten en met zeer ernstige regen ook niet.
Laatst bijgewerkt door SuzanneH op 25-07-02 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 17:43

ik heb m'n winterjas gewassen in Tech Wash van rapsodi speciaal voor het water afstotend houden van kleding enz. Een was middel dat waterafstotend maakt. Ik heb het in de plaatselijke ruitersport zaak gekocht.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 18:00

Ik heb ook nog wel een wasmiddel dat Gore Tex jassen na veel wassen wel weer waterdicht ( er ) maakt , zonder de ademende eigenschappen te niet te doen. Dat kan dus wel , gezien de verschillende eigenschappen of gedragingen van zweet en regendruppels.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 18:11

Bucas heeft een eigen schoonmaakmiddel voor in de wasmachine. De Rambo Rhino Turnout Lite heb ik van het voorjaar wel een keer of zes moeten wassen, kort op elkaar, omdat Marlou een bacteriƫle infectie huidinfectie had. Hij is nog steeds waterdicht, die heb ik gewassen op het wolwasprogramma, 30 graden, met vloeibaar wasmiddel.

pmarena

Berichten: 48087
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 18:17

Bedankt voor jullie antwoorden , als het goed is dan zou de deken dus ertegen moeten kunnen , echt fijn !!

Trouwens Suzanne H , dat vind ik dus ook...

Ik kocht Marena met alle spullen erbij maar die dekens die erbij zaten...Getver!!

Stinken joh ! Echt goor...Weggegooid of gewassen , ik heb er nu geeneen meer maar heb behalve een regendeken gewoon nieuwe gekocht die ik netjes bijhoudt.
Vond het zelf dus ook niet fijn om er zo'n plakkerige meur-deken op te gooien...brrr.

Rena zelf wil ik al zolang als ik haar heb in een sopje zetten Lachen
Wacht nog steeds op een tijd lekker zonnig weer , dat ze niet vlak na het
wassen een regenbui op haar velletje krijgt , dat lijkt me niet zo waterdicht meer dan.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 10:34

sommige rgendekens zijn niet meer waterdicht na het wassen. Daar moet je even goed opletten!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 11:26

De rambo van mij is na vier winters en wasbeurten nog steeds waterdicht. Ik was de dekens zelf en gebruik gewone wasmiddel.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 12:29

stomerij de buccas is nog waterdicht na 3 stoombeurten en de harry's horse is nu na 2 keer wat minder dus die ga ik wel insprayen.