hoeveel bix en hooi moet ik aan een haflinger geve

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

hoeveel bix en hooi moet ik aan een haflinger geve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-02 16:45

hoi.
ik krijg een haflinger, maar nou wil ik weten hoeveel hooi en bix ik moet geven.
ik denk zelf 1 kilo bix en 1 dikke plak hooi.
hij moet wel lekker dik worden.
xxx christa

[edit:BartVB]Onderschrift verwijderd[/edit]


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:16

ligt eraan wat je ermee gaat doen.
rijd je intensief dan kan het zijn dat je paard wel 2kg biks nodig heeft of misschien wel weer ook als het om een haflinger gaat .
Zelf vind ik dat een paard min. 3 plakken hooi op een dag moet hebben.
Hij moet gewoon slank blijven want een dik paard is niet goed!!!

ps, ik heb een fjord en die vreet bijna 3kg biks in de winter en toen reed ik nog geen eens, hij is erg actief dus verbruikte toen veel.
Hij kreeg toen per dag 2x een grote mand kuil/hooi. en nog was hij net aan(werd netjes om de 8 weken ontwormd)
Ik heb een fjord met een snelle spijsvertering/verbranding.
een unieke fjord dus **haha**

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 18:09

Mijn haflinger loopt gemiddeld 6 dagen in de week en die krijgt een halve schep biks en een kwart musli en 2 volle plakken hooi op een dag.Maar die moest wat afvalen nu ben ik het iets aan het vermeerderen(biks)Maar denk dat ze dalijk uiteindelijk nog niet eens aan een hele schep zit.Het ligt er ook gewoon aan hoeveel je paard nodig heeft om op het goede gewicht te blijven.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 18:44

hoi,
mijn haf krijgt 2x een kwart bix en een handje granenmix. verder 3x een bergje kuil. zoals al werd gezegd: paard moet niet dik worden!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 20:29

Die van mij die doet niet zo veel en die krijgt 2 keer op een dag kuil niet te veel want ze is aan de dikke kant en wat brood met daarover knoflook

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 20:59

mijn haffie krijgt inderdaad ook bijna niks flink hooi en een handje brok Lachen

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 00:21

1 plak hooi is zeker te weinig!!!! Ik weet niet wat voor hooi je bedoelt, maar mijn shetlander krijgt bijna een plak per dag!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 01:29

1 plak hooi is in ieder geval te weinig als hij op stal staat
op stal moet je hem toch wel een plak of drie per dag voeren , verdeeld over de dag
aan brok hebben de meeste haffies wel aan 1 tot 1.5 kilo per dag genoeg
maar dan wel een goede brok dus geen bouman of zo maar havens , hippostar pavo of zoiets
als ie op de wei staat met genoeg gras erop dan heeft ie vaak geen brok nodig , maar het verschilt toch per paard wat ze nodig hebben hoor.
het beste kun je aan de mensen vragen van wie hij of zij gekocht word wat de haf krijgt aan brok en hooi als hij op de wei staat en als hij op stal staat en welk merk en type brok dat de pony krijgt en dan gewoon hetzelfde blijven voeren
groetjes sonja

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

IcePrincess

Berichten: 7740
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:51

ligt eraan wat je met ermee gaat doen en of hij in een wei met gras staat of in een stal

mijn vorrige verzorgpony (een haflinger) stond op stal en kreeg zo'n 2 scheppen bix en als hij veel had gelopen 2,5 tot 3 scheppen en verder ook nog 3 of 4 plakken hooi en hij was erg dik (maar niet te dik) dus ik denk als je hem gaat geven wat je zegt dat hij dan een beetje ondervoedt raakt

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 12:31

mystery krijgt niet veel bix want daar wordt hij heel erg druk van, van de winter gaat hij over op musli en een halve kilo bix, en hij krijgt 3x per dag een volle krat met kuilgras.

maar 1 plak hooi is veel en veel te weinig reken maar op 3 plakken, en ongeveer 1,5 kg bix

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 13:56

ja ik bedoelde dus per keer dat hij eten kreeg.
dus 2 plakken hooi en 1 kilo bix per dag.
ze worden s'ochtends gevoerd en s'avonds.
en in de winter krijgt hij zowiezo meer te eten

[edit:BartVB]Onderschrift verwijderd[/edit]

NELLY
Berichten: 27
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 19:25

AI!!

Gwoon genoeg voeren.
Het is voor elk paard verschillend het hangt er gwoon vanaf wat je er allemaal mee gaat doen het ene paard wordt snel dik.
Rinella krijg een halve kilo bix en een halve kilo mix per keer ik vulde het voer bij haar dus aan met mix.
Je moet hem/haar zowie zo wel wat voeren want als je er niks in stopt komt er ook niks uit.
De fjorden van mij kregen ook gwoon onderhoudsbix.

KUZZZZZZZZXXXIES NICKY EN MAKLAAFIE

PAIN IS LOVE


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 19:59

bedoelen jullie met een plak hooi een van een grote of een kleine baal? kleine zeker? een haflinger heeft 1 kg. hooi per 100 kg. lichaamsgewicht nodig, dus zo'n 4-5 kilo, en eventueel een handje bix, behalve waneer je hem zeer intensief berijdt

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 22:26

Zeker meer hooi voeren, zo'n 3 plakken, en bv 1 1/2 kilo bix per dag.
Staat ie ook op 't land?

anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 09:32

ik doe gewoon wat nicky ook deed.
dat is een halve kilo bix en een halve kilo mix.
en dan krijgt hij 1 1/2 plak hooi per keer met allemaal lekkere dingen erbij.
hij wordt wel dik hoor.
en in de zomer staat hij op het land dus wordt ie nog boller!!!!

[edit:BartVB]Onderschrift verwijderd[/edit]

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 10:15

waarom wil je hem zo dik hebben dan? Dat is helemaal niet gezond voor een haflinger, als ze te dik worden, kunnen ze er zelfs dood aan gaan (bevangen). Zijn conditie zou ook achteruit gaan en hij zou moeite krijgen met zich bewegen, sneller zweten, sneller buiten adem.
Een haflinger moet je denk ik beter iets te weinig geven, dan te veel, sommigen worden van heel erg weinig al dik. Dat moet je dan zelf zien.
Als je een dik paard wil, moet je een trekpaard kopen

anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 10:26

hallo ik wil niet dat hij overgewicht krijgt hoor.
maar hij mag best wel flink zijn.
dat hoort bij een haflinger.
ik weet niet waar je over praat maar je denkt dat je alles weet.

[edit:BartVB]Onderschrift verwijderd[/edit]

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 10:58

Ohja? Ik heb toevallig zelf ook een haflinger hoor. Niet zo bijdehand he, ik geef gewoon mijn mening over een opmerking van jou. Ik wil je alleen maar informatie geven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 11:19

Anja,
je maakt jezelf wel erg belachelijk op deze manier!

Een haflinger is flink van zichzelf omdat hij veel bot heeft, maar op dit moment is er een trent gaande om ook bij de Haflingers wat sjiekere dieren te fokken. Als je dus een haf hebt die wat minder massa heeft is het wel heel erg dom en onozel om hem dan maar veel te vreten te geven.

Verder ben JIJ diegene die niet weet waarover je praat, daarom ook je vraag.
(ik vraag me dan af waarom je in godsnaam aan een eigen pony begint als je niet eens weet wat je zo'n dier te eten moet geven).

Misschien tijd voor excuses?
Op deze manier wordt je namelijk niet meer serieus genomen en zul je met je volgende vragen hier niet meer terecht kunnen.

anja

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 11:41

nou dan vraag ik het wel aan iemand anders!!!!!!!
maar hij is al vrij dik en toen wilde ik alleen maar weten hoe ik hem zo zou kunnen laten.
iedereen geeft normaal antwoord behalve jullie!!!

[edit:BartVB]Onderschrift verwijderd[/edit]

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 11:47

Wij willen alleen maar helpen. Het is helemaal niet erg als je er nog niet zoveel van af weet en hier op Bokt kan je veel leren. Maar als je onaardig gaat doen, dan kan je dus ook onaardige reacties verwachten.

Hoe weet je dat hij dik is? Misschien heeft je haflinger wel een grove bouw. Is dat die ene 5jarige van marktplaats?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 12:26

leuk dat je een Haflinger krijgt!
hoeveel voer hij moet verschilt, over het algemeen hebben Haflingers niet zoveel nodig.
het is gewoon nog uitproberen in het begin hoeveel voer hij nodig heeft, of vraag het aan de vorige eigenaar hoeveel hij kreeg.
als hij te dik is (zoals je al zei) en te druk is moet je het bix verminderen.
te dun en te weinig energie kan je hem wat meer geven.
en staat hij dag en nacht in de wei, maar een paar uurtjes of helemaal niet?

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 22:29

Mijn haflinger staat dag en nacht in het land, dus ik voer eerst helemaal niets bij (wel biks), hij werd wat dun dus nu krijgt hij er een halve plak per dag bij. Dat is precies goed. Hij krijgt een kleine kilo biks.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 11:31

Voeren doe je met je ogen en met je gevoel. Wat jevoert is ook weer van belang, er zijn zoveel soorten brok en muesli verkrijgbaar. En in hooi heb je ook weer variatie dus daar moet je ook weer naar kijken, van het ene hooi mogen ze meer hebben als het andere. En als ze dun op de mest zijn moet je msischien even overstappen op droog hooi, etc. etc.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 11:57

Iedereen heeft gewoon het beste met je voor door je te waarschuwen voor overvoeren. Mijn pony is geen haflinger en ook geen sober ras maar hij is dit voorjaar toch hoefbevangen geraakt.

Gelukkig lijkt het nu aardig te zijn goedgekomen maar voor hetzelfde geld loopt het verkeerd af.
Vraag gewoon wat ze nu krijgt en blijf in die lijn zitten. Als ze nu al wat aan de dikke kant is kan je misschien beter iets minderen.

Geloof me je wilt echt geen hoefbevangen pony!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rocky_1995 en 83 bezoekers