Testrecept november, deel 1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Testrecept november, deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 18:48

_Noor heeft de ingredienten voor deze maand bedacht: zalm en tomaat.

De spelregels: naast de opgegeven ingredienten mogen er maximaal 3 andere ingredienten gebruikt worden (naast basisdingen als bindmiddelen en kruiden/specerijen).
Er mag een simpele en een haut-cuisine versie worden gegeven, en een vegetarische indien van toepassing.

Opgeven tot 15 november, daarna start de poll om het lekkerst klinkende recept te kiezen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:32

Dit recept heb ik ook eens ergens op internet gevonden, en zelfs een niet-viseter vond het heerlijk.
Heb het een klein beetje aangepast hier en daar.

Lasagne met zalm, spinazie en tomatensaus:

-lasagnebladen
-verse spinazie
-gerookte zalm (in plakken of snippers)
-tomatenstukjes uit blik/pak, of verse tomaten in kleine stukjes gesneden
-knoflook
-walnoten (evt)
-blauwschimmelkaas
-boter, bloem, melk voor een bechamelsaus
-peper, zout

Deze lasagne hoeft maar kort in de oven; het is daarom handig om de vellen kort even voor te koken.
Je kunt tomaten in plakjes gebruiken, ik vind tomatenstukjes uit blik/pak prettiger werken omdat je er dan voor kunt zorgen dat de lasagnevellen helemaal bedekt wordt met vocht en je geen uitgedroogde stukjes krijgt.

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Roerbak de spinazie met knoflook tot het geslonken is.
Vet een ovenschaal in, en bouw de lasagne op met vellen-spinazie-zalm-tomaten-vellen etc of net hoe je het leuk vindt. Eindig met een laag lasagnevellen.

De bechamelsaus: laat 50gr boter smelten in een pannetje op laag vuur. Zeef de bloem erbij als de boter bruin begint te kleuren. Laat in 3-5 minuten gaar worden.
Voeg in kleine hoeveelheden, onder voortdurend roeren, en op laag vuur, ongeveer 0.5 liter melk toe.
Breng aan de kook en laat nog een paar minuten doorkoken. Breng op smaak met peper.
Smelt de blauwschimmelkaas in de bechamelsaus.

Verdeel de bechamelsaus over de lasagna, daaroverheen kun je walnoten strooien.

Zet de lasagne ongeveer 15 minuten in de oven.

Voor de vegetariers: in plaats van een laag zalm is het ook erg lekker om VEEL champignons/paddestoelen te bakken (met een paddenstoelenbouillontablet en flink wat peper) en daar een flinke hand cashewnoten bij te doen. Dan op het laatst geen walnoten meer toevoegen.

En de geen-tijd-versie: spinazie uit de diepvries, zalmsnippers, en bechamelsaus uit een pakje :)

Susanne_

Re: Testrecept november, deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:37

Hee, dit vind ik een goede combi! Ik denk dat ik hier wel wat leuks mee kan...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:45

Yes! Eindelijk iets wat in mijn straatje past! Hier ga ik zéker weten aan meedoen!! :9

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:51

Zalmpakketje

Benodigdheden: zalm, tomaten, uien, courgette, aardappels, citroensap, viskruiden, aluminiumfolie.

-Schil de aardappels. Snijd de aardappels, tomaten, uien en courgette in dunne plakken.
-Leg de plakken aardappel op het aluminiumfolie, met daarboven op de plakken courgette
-Smeer de zalm in met wat citroensap en viskruiden.
-Leg de zalm bovenop de aardappels en courgette.
-Leg bovenop de zalm de ui en leg daarna de plakken tomaat erop.
-Vouw de pakketjes dicht
-Laat het vispakketje in een voorverwarmde oven op 200 graden in een klein halfuurtje gaar worden.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:10

Fijn dat de ingrediënten in de smaak vallen :D De recepten tot nu toe lijken me heerlijk! Ik ga ook nog wat bedenken, maar ben druk bezig met klussen in ons huis, dus "pin me er niet op vast" ;)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 04:54

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:05

Ik vind zalm verschrikkelijk dus ik pas :+

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:05

Ik ben redelijk nieuw op Bokt maar sinds kort wel fanatiek bezig met koken, vandaar dat dit topic me aanspreekt!
Hoe werkt dit precies? Je geeft een recept op, moet dat zelf bedacht zijn? En dan wordt er gestemd voor het lekkerste recept wat vervolgens uitgeprobeerd wordt door iedereen?
Sorry als dit al ergens staat maar ik kan het nergens vinden!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:29

Hoeft volgens mij niet zelf bedacht te zijn hoor Renske. En dan wordt er indd gestemd en getest!

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:27

Ok, leuk! :)
Ik kijk wel of ik nog iets tegenkom en anders kijk ik eerst wel even de kat uit de boom :+

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:19

Gegrilde zalm met tomaat en rucola

Ingrediënten

•600 g tomaat, ontveld en in blokjes
•2 teentjes knoflook
•olijfolie
•150 g rucola
•4 takjes verse tijm
•zalmfilet pp
•versgemalen witte peper/zout

Bereiding

Olijfolie in een braadpan verhitten en de zalmfilet eerst aan ‘de mooie’ kant bruinen. Ondertussen de tomaten ontvellen (onder en bovenkant inkruizen/in schaal leggen/kokend water erbij/paar minuten wachten/afgieten/koud water erop/ ontvellen) en in blokjes snijden en in vergiet laten uitlekken. Knoflook in vieren snijden. Tijm fijnhakken.

De zalmfilets keren en verder bakken.

In sauspan de olijfolie verhitten, de knoflook bakken. Tomaat toevoegen met de tijm en een beetje vers gemalen peper. Als de tomaat bijna "gaar" is de rucola in de pan doen en flink omscheppen. Vuur uit en saus verdelen over de borden. Ondertussen zal de zalm mooi gebakken en rose van binnen zijn. Leg deze nu bovenop de tomaat en rucola. Een beetje olijfolie erover , draai aan de pepermolen. Op smaak brengen met fleur de sel.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:11

Jammer dat zalm een van de ingredienten is, daar kan ik als vegetarier weinig mee :D Volgende keer doe ik wel weer mee :j

Wat ik me eigenijk af vroeg, in de OP staat dat er maximaal 3 ingeredienten bij mogen, maar veel gerechten en bijv. ook het winnende gerecht van vorige maand hebben veel meer ingredienten dan dat. Kan de regel dan niet beter geheel geschrapt worden als het toch neit wordt nageleefd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 19:05

Drie (hoofd)ingredienten, maar dat is uitgezonderd smaakmakers en bindmiddelen. Dus peper, zout, room, bloem, etc telt niet mee. Anders wordt het wel héél lastig. Ik geloof niet dat de regel is overschreden tot nu toe.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:35

Tomaat-zalmtaartjes. (Variant op broccoli-zalmtaartjes Allerhande Oktober 2011)

Ingrediënten: (4 pers)
- 8 plakjes deeg voor hartige taart
- 600gram tomaten
- 4 eieren
- 1 beker crème fraîche
- 2 tl kerriepoeder
- 1 pakje gerookte zalmsnippers

Bereidingswijze:
1) Verwarm de oven voor op 200 graden celsius, gebruik per springvorm 2 plakjes deeg om te bekleden. Prik er met een vork gaatjes in.
2) Ontvel de tomaten (een kruisje in de onderkant maken en in kokend water zo'n 20 seconden onderdompelen, als het vel bij het kruisje gaat omkrullen de tomaat uit het water halen en onder de koude kraan houden. Het vel is er nu makkelijk af te halen) verwijder de pitjes en snijd ze in blokjes.
3) Klop de eieren los met de crème fraîche, het kerriepoeder en peper en zout naar smaak.
4) Meng het ei-crème fraîche-mengsel in een kom met de tomaat en de zalmsnippers. Verdeel over de vormpjes. Bak de taartjes in het midden van de oven in ca. 30 min. goudbruin en gaar.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:23

Toch aardig wat recepten deze keer.. op naar het stemtopic zou ik zeggen :)