*Obstakel wat betreft boerderij...*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

*Obstakel wat betreft boerderij...*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 19:09

Nou we hadden alles al een beetje uitgestippeld, en er was dus eigenlijk sprake dat we het zouden doen.
Maar mn vader ging gister naar de gemeente om de bestemmingsplannen na te vragen enz.
Komt ie dus te weten dat je er helemaal geen paarden mag houden.
Ja het mag wel, maar alleen in de vorm van een stoeterij... Verward
Ik vind dat zo raar??
Dus geen pensionstal maar wel stoeterij, what's the difference?
Met beide staan er toch paarden op je land?

We gaan het verder uitzoeken, want ik vind het zo'n vage reden.
En wat houdt nu precies een 'stoeterij' in? Dat vroeg ik me eigenlijk af...



Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 19:46

Tjee.. vervelend zeg! En je had er al zoveel zin in. Zelf heb ik een poosje bij de gemeente gewerkt op de afdeling BWT waar ik mij dus bezig hield met dit soort vergunningen. Hieronder een kleine omschrijving zoals het gezien wordt door de gemeente.

Stoeterij.. bedoeld voor het fokken van paarden en wordt volgens de gemeente niet als winstgevend bedrijf gezien.

Pensionstal.. Stallen verhuren aan derden en wordt volgens de gemeente gezien als winstgevend bedrijf.

Ik vermoed (weet het vrijwel zeker, is hier vele malen voorgekomen) dat het probleem vooral ligt bij het zogeheten winstgevende deel.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 20:47

Ja precies, daar ligt het dus aan.
Maar mn ouders komen net thuis, zijn dus de hele dag bezig geweest met de boererij, informeren, en andere boerderijen bekijken, en zijn er achter gekomen dat er dus zeker wat aan te doen valt...

Mensen ik geloof dat het echt menens wordt...
Ik hou me nog gedeisd, maar volgens mij gaan we nog verhuizen ook....
Maarre, er is nog niets zeker. Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 20:50

Alleen verhuren aan drachtige merries Knipoog en merries met veulen....
Succes!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 21:36

orri schreef:
Alleen verhuren aan drachtige merries Knipoog en merries met veulen....
Succes!!



ja orri dat is wel een goeie Knipoog

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 22:17

Het ligt niet aan het winstgevend zijn of niet maar aan de bestemming van de grond. De grond waar de boerderij op staat heeft een agrarische bestemming (tenminste dat moet dan wel). Het fokken van paarden wordt als agrarisch gezien, paarden voor eigen gebruik mag ook maar een pensionstal is niet agrarisch en mag dus niet gerund worden op grond met een agrarisch bestemmingsplan.

De enige manier om daar wat aan te doen is als ze het bestemmingsplan veranderen en dat zou wel eens heel moeilijk kunnen worden.

Ik heb wel een pensionstal gekend die op agrarische grond stond. De boer mocht wel paardenboxen verhuren maar geen pension aanbieden en hij moest zijn koeien houden. Boer verhuurde officieel dus kale boxen maar in werkelijkheid stonden we vol pension.
Misschien dat zo'n uitweg voor jullie ook mogelijk is. Hangt ook een beetje van de gemeente af wat betreft het strikt hanteren van regels.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 22:42

Het valt waarschijnlijk best mee.
Mijn ouders hebben hier en daar eens geinformeerd, ook bij pensionstallen in de buurt -> allemaal geen vergunning, en wél op agrarisch land.
Haha!
Wat een zootje dan eigenlijk.
Waar het ze vooral om gaat, is dat ze niet veel aanloop willen hebben van mensen, ze willen niet dat er een soort van manegebedrijf van komt.
Nou dat willen we dus ook niet.
Opfok willen we sowiso doen, evenals 'gewoon'fokken, er komt ook een hengst bij.
Maar goed, allemaal leuk en aardig, eerst moet het maar eens doorgaan. Knipoog

Maarre, ik hou jullie op de hoogte...

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:02

Als in dezelfde plaats wel pensionstallen op agrarisch gebied staan kunnen ze bij jullie natuurlijk nooit moeilijk gaan doen.
En zeker als je er naast gaat fokken. Dan laat je het officieel registreren als fok- en opfokstal. Dan is er misschien niets aan de hand.

Veel succes, ik hoop voor je dat het allemaal doorgaat.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:52

Er stond volgens mij toevallig een stukje in de Schager Courant van iemand in Bergen die een manegeachtig iets had op agrarische bestemming, die moet zijn stallen dus afbreken en zijn bak verwijderen. En mag alleen voor eigen gebruik max. 6 paarden houden of hij moet er een fokkerij beginnen.
Ik hoop voor jou dat er een mouw aan te passen is en alles gewoon door kan gaan, jij en je familie tonen zoveel inzet, dat mag toch wel beloond worden.
Let je trouwens ook wel op dat er in de toekomst geen bouwplannen zijn daar in de buurt, of dat het onteigend kan worden voor het omleggen van een weg ofzo. Anders zit je er net lekker en kan je weer verkassen.
Veel succes in elk geval.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:53

Percy schreef:
.

Ik heb wel een pensionstal gekend die op agrarische grond stond. De boer mocht wel paardenboxen verhuren maar geen pension aanbieden en hij moest zijn koeien houden. Boer verhuurde officieel dus kale boxen maar in werkelijkheid stonden we vol pension.
Misschien dat zo'n uitweg voor jullie ook mogelijk is. Hangt ook een beetje van de gemeente af wat betreft het strikt hanteren van regels.


Dan denk ik toch aan het verschil tussen verhuren van boxen en het verzorgen van paarden. Voor zover ik weet vallen beiden in een ander btw tarief. Daardoor loop je denk ik wel altijd een dun lijntje. Het hangt er van af hoe tolerant de gemeente is.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 10:39

Dat is inderdaad wel een erg vage reden! Maar je ouders komen er vast wel uit joh...en dan komt je droom echt uit!

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 20:42

wat k*t zeg!
ik hoop wel dat als nog je droom uit komt!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 10:27

ik las ook dat stuk in het noord hollands dagblad waar iemand in de nachtegaallaan in bergen eerst altijd koeien had lopen,maar het boeren zelf niet meer zag zitten heeft hij de koeien verkocht en v/d koeien stal paardenboxen gemaakt. Ook hij heeft op dit moment veel mensen die in pension staan op den duur wil hij ook gaan fokken,maar nu nog niet. De buren hebben hier over geklaagd,want al die mensen op het erf maken veel herrie Verward .

Wodan en ik onderweg in de M2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 12:44

Een vriendin van mij heeft het zelfde gehad. Wel goed bij stil staan wat je gaat doen. De gemeente heeft al een uitspraak gedaan. Ga je toch beginnen onder het mom van, dan komen ze geheid kijken. Ook de omwonenden kunnen moeilijk gaan doen.

Sommige gemeenten zijn niet zo makkelijk en kunnen zeikerds in het bestuur zitten.

Mijn vriendin heeft het niet gekocht. De nieuwe eigenaren hebben al last met de gemeente gehad en omwonenden die op alles gelet hebben om iets te kunnen aanmerken.

Misschien 6 paarden in pension onder het mom van jullie eigen paarden als hobbie en een aantal merrieboxen verhuren voor drachtige merries of mensen die een veulen willen fokken. Vaak is dit ook het probleem voor pensionklanten. Hebben een leuke merrie willen graag een veulentje maar de box is te klein of moeten 2 boxen gaan huren. Krijgen ze de gelegenheid om de merrie met het veulen apart van de andere paarden te laten lopen, nog leuker als er een paar merries met veulens lopen en daarna de veulens/jaarlingen samen op een weitje.

Er zullen heus wel mensen zijn die een opfokweide zoeken voor hun veulens. 2 of 3 leuke merries kopen voor de fok, loopt er toch genoeg jong spul om wel stoeterij te kunnen heten. Dat ze niet allemaal van jullie zijn, hoeft niemand te weten.

Ik hoop voor je dat het gaat lukken, groeit het werk je boven het hoofd, een paar bokkers als verzorgers aannemen, Misschien ga ik dan nog wel verhuizen ook. Succes

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 19:43

Spannend!!!
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 19:48

oppassen hoor met die mabtenaren. op onze wei hebben we alles moeten weghalen. we hadden een bak aangelegd en stalcontainers en een mestcontainer. toen de gemeente daarachterkwam hebben we het allemaal moeten verwijderen onder last van een dwangsom.

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, EliseXJoelle, herous, kimwilliam, noordje, santaju, sterregoud, Tieme, tienus63, Tijn8, Wopkebrok en 104 bezoekers