Afspenen veulen en daarna?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Afspenen veulen en daarna?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 13:24

Ons veulen Valencia is nu 4 weken oud, het duurt natuurlijk nog even totdat we haar kunnen afspenen (november). Probleem is echter dat onze shetlander Magic er niet meer is en het lag in de bedoeling om hem samen met Valencia in een open stal met uitloop te zetten als gezelschap van de winter. Ik ben van plan om de moeder te verkopen en mijn andere paard Max is vanaf november in pensionstalling dus dan zou het veulen helemaal alleen achter blijven en dat kan natuurlijk niet.

Ik zou natuurlijk kunnen kijken naar een opfok-stal waar ze in een kudde kan maar het nadeel is dat valencia er dan betrekkelijk laat bij komt, wanneer de rangorde in zo'n kudde al is bepaald. Dat vind ik toch een beetje angstig.

Andere optie is dat ik nog een merrieveulen of jaarling aanschaf tegen die tijd om ze samen te laten. We hebben thuis de mogelijkheid om ze in een open stal te zetten met een uitloop (van ca 10x30m). Heeft iemand nog andere opties of iets waar ik niet aan heb gedacht. Het is natuurlijk nog een beetje vroeg maar ik ben liever te vroeg dan te laat.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:54

Zet eens een advertentie in de plaatselijke courant of iemand nog een (laat) veulen heeft om samen op te laten groeien. Je kunt ze dan samen bij huis laten lopen. Hoef je niet direct een ander veulen aan te schaffen maar kun je er eentje "in de kost" nemen.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:14

Twee van mijn veulens zijn half mei geboren en die zijn toen 1 oktober naar de opfok gegeaan. Met 4,5 maand dus. Daar kunnen ze best tegen. En dan heb je ook niet het probleem dat ze er te laat bij komt.
Total was de jongste van het stel en was gelijk de baas...

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 14:35

prakkie schreef:
Twee van mijn veulens zijn half mei geboren en die zijn toen 1 oktober naar de opfok gegeaan. Met 4,5 maand dus. Daar kunnen ze best tegen. En dan heb je ook niet het probleem dat ze er te laat bij komt.
Total was de jongste van het stel en was gelijk de baas...


Valencia is dus nog 1 maand jonger en is 2 weken te vroeg geboren, echt een ukkie dus hoewel ze nu in een groeispurt zit lijkt wel Haha!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 19:00

Zijn er niet meer bekenden/vrienden met een veulen? Of gewoon mensen in de buurt die ook een plekje voor hun veulen zoeken?
Ik heb zo iemand gevonden vorig jaar, een kennis waarvan ik wist dat hij goed met zijn paarden omging. Via mijn hoefsmid is dat gegaan.
En als ze dan saampjes gewend zijn, kunnen ze eventueel samen naar een opfokstal ofzo.
DAn hebben ze steun aan elkaar in een nieuwe groep.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:08

Bij de merries gaat het over het algemeen niet zo hard tegen hard hoor,
daar kan je ze over het algemeen er ook zonder problemen later bij inscharen.

Is het geen optie om wanneer de tijd rijp is, de merrie te verkopen zodat je op die manier alleen het veulen nog op stal hebt staan?
Het is niet zo gezelig voor ze, maar ze leren op die manier ook alleen staan.
Zo hebben wij het de laatste keer ook gedaan en het veulen na 2 weken alleen staan naar de opfok gebracht. Krijg je niet van die 'plak-knollen'.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:54

ik weet niet wat je precies zoekt voor je veulen of ze echt bij andere veulens moet staan of gewoon bij wat oudere shetjes van een jaar of 3 t/m 6. Wij hebben er 3 staan op stal en voor een shetje is altijd nog wel plek.

Wodan en ik onderweg in de M2


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 15:03

je kunt haar bij de mijne plaatse? diew is anders toch maar alleen van de winter.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flora, onpaard, Ubermetrics en 101 bezoekers