Welsh Keuring Esbeek, wat kan ik verwachten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Welsh Keuring Esbeek, wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 10:09

Aanstaande zaterdag ga ik naar de welsh keuring in esbeek waar mijn pony talasha in het stamboek opgenomen moet worden (hoop ik)
ik vroeg me af wat ik op zo'n keuring kan verwachten?
is er iemand al eens in esbeek geweest?
hoe lang duurt een keuring zo ongeveer, mijn pony wordt rond 11.25 geschetst en ze loopt in rubriek A22.
zijn er ook kraampjes etc?
ik ben heel benieuwd.


germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:32

Soms zijn er kraampjes. Breng je zelf voor?
DAn moet je in het wit, leuk voorbrenghoofdstelletje om bij je paard. Opstellen in open stand, de linkerkant naar de jury. Voorbenen naast elkaar, achterbenen niet, rechterachterbeen naar achteen. En koppie erop. Laat het paard groot en lang lijken. Het liefst met de oortjes naar voren, maar welshjes zijn al echte showbinken. Daarna rondje rechtsom in stap, rondje rechtsom in draf. En waarschijnlijk daarna moet je nog een keer de ring in om met de hele rubriek rond te stappen.
Je moet je er niet teveel druk om maken. Ze weordt vast wel in het stamboek opgenomen, en als dat neit met een 1e premie is, is dat toch nog niet zo'n probleem? (al zou het wel leuk zijn natuurlijk).
Aan het einde van de dag de zadelrubrieken en leading rein. Doe je zelf nog mee aan een zadelrubriek?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:53

Ik weet niet wat voor welshje je hebt, maar ik heb van verschillende welsh fokkers gehoord wat ze nou eigenlijk ongeveer willen zien. grote, voor het ras fors gebouwde welshjes die in 'keuringsconditie' zijn (keuringsconditie houd daar in: moddervet) die goed kunnen lopen en een mooi type hebben. Je moet toch wel een aardig leuk ding hebben wil je een 1e premie krijgen.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 11:09

Nou een leuk ding heb ik wel maar ze zal zeker geen 1e premie krijgen want ze is dus niet de grove welsh qua bouw. het is een Atje maar ze lijkt qua type meet op een btje vind ik.
ze kan super lopen maar ja ze is dus heel fijn gebouwd.
voor mij maakt het niet uit wat voor premie ze krijgt, als ze maar het stamboek in kan?
ze is nu drachtig dus wat wil je dan nog meer.
ze wordt door de drieshoeve voorgebracht en ze hebben haar dus niet moddervet gevoerd want dan lijkt ze nog fijner qua beenwerk.
hoe laat zou zo'n keuring klaar zijn?
bij ons met de friezen is het om 1 uur een eind bekeken altijd.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 14:27

Antwoorden op wat vragen:

- hoe laat klaar? -> Nou, als je om 11:25 geschetst wordt, zal ze wel hooguit om een uur of 1 aan de beurt komen. Als je 1A komt, kan het tot 18:00 duren, anders dan ben je voor 14:00 zeker wel klaar.

- wat voor halster? varieert. Er worden dus witte halsters gebruikt tegenwoordig, maar anders vind ik zelf een leren halster vaak mooier. Dat hangt van het hoofd af. Wel een neusriem gebruiken, want anders lijkt het hoofd al gauw veel te lang.

- Verder natuurlijk schoon met je pony voor de dag komen en doen wat de ringmeester je vraagt. Manen en staart niet invlechten, maar wel mooi kammen enzo. Wat haarvet voor de glans mag wel.

PS: niet alle Welsh ponies zijn zo heel zwaar van bouw. Ik ken er genoeg die wat ranker zijn met minder beenwerk die ook een 1e premie halen. Het een en ander hangt ook af van algehele kwaliteit.
Er zijn nog heel veel meer trucs die je kan uithalen, maar dat moet je eerst eens bekijken.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 15:38

Bedankt Joost, nu heb ik een beetje een idee hoe lang het zal gaan duren.
ik dacht al dat ze pas om een uur of 4 ofzo gekeurd zou worden Haha!
Ik heb een mooi smal leren halster in wit voor haar gekocht, met neusriem.
ik ben benieuwd hoe het haar zal staan.
van het dekstation brengen ze haar dus voor en zijn ze 3 maanden bezig geweest haar voor te bereiden en klaar te maken.
als veulen had ze in breukelen een 1c premie.
maar voor mij is het al genoeg als ze het stamboek in gaat, alles hoger van premies enzo is meegenomen.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 20:13

Steef schreef:
Ik weet niet wat voor welshje je hebt, maar ik heb van verschillende welsh fokkers gehoord wat ze nou eigenlijk ongeveer willen zien. grote, voor het ras fors gebouwde welshjes die in 'keuringsconditie' zijn (keuringsconditie houd daar in: moddervet) die goed kunnen lopen en een mooi type hebben. Je moet toch wel een aardig leuk ding hebben wil je een 1e premie krijgen.


Welshjes die moddervet zijn, dan klopt er iets niet hoor... Ze moeten niet vet zijn, maar mooi droog en wel dik ja...
Voor de stamboek opname, word de pony gemeten, en de schets gecontroleerd, de ogen en tanden enzo worden even bekeken en het een stukje stappen en draven.

In de ring, netjes ervoor staan, zelf netjes in het wit, mooi hoofdstelletje op etc. etc... Goed opletten hoe snel het allemaal gaat. Tijden zijn namelijk vooraf niet bekend..

Misschien ben ik er ook wel, maar weet nog niet zeker...
Succes in elk geval!

kusss

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 20:50

Hier wat foto's van mijn talasha die ik zo'n 4 weken terug heb genomen op het hengstenstation.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeeldingben benieuwd wat jullie er van vinden, het is dus 4 weken terug he Knipoog

maar tiss wel een droppie he.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 bezoekers