Stelling: Bokt is te politiek correct

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Stelling: Bokt is te politiek correct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 20:07

zojuist was ik voor het eerst sinds tijden weer eens op de western plaza van horses.nl.

En zoals altijd lopen de discussies daar weer uit de hand omdat mensen anoniem kunnen plaatsen en er niet gemodereerd wordt.

Maar die anonimiteit zorgt er blijkbaar wel voor dat er daar zaken bespreekbaar worden gemaakt die wel de moeite waard zijn, mits op de juiste manier gebracht.

Ik vind het jammer dat we dat soort dingen blijkbaar niet op Bokt kunnen/willen bespreken. Hier hebben we het voordeel van een kundige moderator die de boel in de hand kan houden en de plicht om je te registreren.

Nou maak ik zelf nooit iets mee Gaaaap Sigaar dus ik kan geen topic openen over dierenmishandeling, een trainingspaard dat in de les meeloopt of een trainer die van stal verandert. Maar ik zou het best goed vinden als mensen dit soort dingen wel op Bokt zetten, mits:

* informatie uit de eerste hand
* goed onderbouwd
* niet anoniem
* niet uitsluitend bedoeld om iemand te beschadingen.

Reacties?


{edit} toegevoegd dat het over de western plaza gaat
Laatst bijgewerkt door Maclee op 24-07-02 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 20:08

op horses zijn er weldegelijk wel moderators.....

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 21:07

waarom staat dit op western?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 22:44

hmmm dus jij denkt werkelijk dat onderwerpen zoals op horses bespreekbaar gemaakt moeten worden,en dat degene die onderbouwd bv de *vermeende* praktijken van Frank Siebens aan de kaak stelt dit niet anoniem moet doen.Tevens moet het niet alleen zo zijn dat je dingen aanhaalt om de reputatie van mensen te beschadigen.
?????????????????
het is op bokt zelfs niet mogelijk om dingen te bespreken die inderdaad onderbouwd zijn zonder dat je dan aangevallen wordt door mensen die geheel ten onrechte zich aangevallen voelen.Dit alles onder het mom ,ja maar we willen helemaal niet luisteren naar kritiek en zeker niet als hij onverbloemd (edoch wel onderbouwd) wordt gebracht.
Wat volgens jou (?)wel zou moeten kunnen is dus mensen cq onderwerpen aanhalen waar de betroffene zich niet kan weren(omdat deze mensen niet op bokt komen)???
Natuurlijk heb ik het helemaal fout en snap ik er niets van wat je bedoeld }>
Loop al een tijd mee in het westerncircuit,en heb veel dingen gezien die eigenlijk niet kunnen en wat de westernsport in een kwaad daglicht zet.
Ken trainers en *trainers* maar ga echt niet hier vertellen wie mijns inziens (want wat weet ik er nu van!!!!!)geschikt of juist niet geschikt is.
Op horses worden nu de grote namen uit het western gebeuren onderuit gehaald ,al dan niet terecht. Hier gaat het om mensen die met de sport hun geld verdienen en in de spotlights staan. De dingen die zij doen of volgens zeggen zouden doen zijn absoluut niet goed te keuren, maar ik denk dat we eerst de problematiek dichter bij huis eens moeten gaan bekijken. Wat doen de tientallen zogenaamde trainers die meer beginnende ruiters de basis bij moeten brengen? Door te doen alsof ze een hoop ervaring hebben en weten waar ze mee bezig zijn terwijl ze dat helemaal niet weten kunnen ze paarden en hun ruiters in gigantische problemen brengen. Zoiets valt mijns insziens ook onder de categorie dierenmishandeling. Dit kan je op bokt bespreekbaar maken met de desbetreffende ruiters die zelf op bokt aangeven wat ze leren en als reactie daarop te horen krijgen dat ze totaal fout bezig zijn maar dit absoluut niet accepteren en zich gigantisch aangevallen voelen maar er vervolgens een half jaar later achter komen dat er toch iets niet goed zat en dat ze weer bij het begin kunnen beginnen.
Dit is misschien een beetje offtopic en heeft niet direct iets te maken met dat wat jij nu aangeeft, maar als de problemen of onderwerpen die op bokt zelf spelen al niet op een normale manier bespreekbaar zijn denk ik niet dat we ons moeten begeven in de onderwerpen zoals die op horses beschreven worden.
Bovendien vraag ik me af wat voor zin het heeft om de problemen die jij bedoelt op bokt aan te kaarten omdat je daarmee hoe dan ook iemand, bijvoorbeeld een bekende ruiter/trainer onderuit haalt. Het is misschien verleidelijk om dat wel te doen maar wat denk je er mee te bereiken? Het blijft altijd een welles/nietes verhaal, en je stopt er misstanden niet mee. Mishandeling en andere dingen die niet door de beugel kunnen komen overal voor, niet alleen in de westernsport maar net zo goed in bijvoorbeeld de dressuur en springsport. Iedereen weet ervan maar niemand kan er echt iets aan doen. Bovendien is de westernwereld zo klein dat je als wedstrijdruiter je eigen glazen ingooit als je een ander zwart gaat lopen maken of dat nou wel of niet terecht is maakt niet uit.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 23:00

Blaze schreef:
Bovendien vraag ik me af wat voor zin het heeft om de problemen die jij bedoelt op bokt aan te kaarten omdat je daarmee hoe dan ook iemand, bijvoorbeeld een bekende ruiter/trainer onderuit haalt.



Nou ja. Zin, zin? Misschien heeft het geen zin. Maar ik blijf best graag op de hoogte van wat er speelt in de western wereld. Niet de laatste vuile roddels. Maar of een trainer bij een stal weg is (boeit verder niet zo zeer waarom) dat wil ik best weten. Om maar een voorbeeld te noemen.

En als een trainer echt over de schreef gaat en mensen eindelijk eens van plan zijn om dat aan te pakken, kan internet daarvoor best een goed middel zijn. Omdat je eenvoudig veel mensen bereikt.

En als trainingsstallen zaken uitvreten die niet door de beugel kunnen vind ik het fijn dat mensen die dat aantoonbaar zelf hebben meegemaakt dat melden. Is toch iets om op te letten dan. En hier is inderdaad een schemergebied tussen wel of niet beschadigen. Maar daar is onze moderator dan weer voor om dat te beoordelen vind ik.

En verder wat dat lange Slapen verhaal van jou betreft over bokkers die niet willen luisteren. Ja daar heb je gelijk in. Maar je aangevallen voelen is een behoorlijk natuurlijke reactie. En oordelen via internet blijft lastig. Maar ik vind inderdaad dat we/je daar ook niet mee moet stoppen. Dat zeg ik, het is hier veel te politiek correct geworden. Laten we vooral niet zeggen wat we echt denken Lips are sealed

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 23:10

ik zeg (nog) niks Lips are sealed
ik ben nog steeds in de overgang Huilen Boos! Haha! Bloos Knipoog
maar daar heb ik nu pilletjes voor Vork Gaaaap
misschien helpen ze *LOL*

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 23:15

Ik ben van mening dat dit dus echt niet kan op Internet. Je beschadigd mensen er mee. Je noemt het zelf al, persoonlijk ondervinden. Hoe vaak zal dat gebeuren en dan is het nog de vraag hoe het verhaal verteld wordt. Het is nml niet zo dat het onderling besproken wordt, het gaat gelijk het land in. Vergeet niet dat deze items door heel veel mensen gelezen worden en ik denk vooral door het westernvolk, dat toch erg op zich staat en elkaar via Internet opzoekt.
Spreek iemand er persoonlijk op aan of hou het in je eigen kring. En om de moddie er verantwoordelijk voor te laten zijn is nogal makkelijk gesteld. Je schuift de verantwoordelijkheid dan lekker af.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 23:29

Carys schreef:
Je schuift de verantwoordelijkheid dan lekker af.


nee hoor, ik heb een nogal groot verantwoordelijkheidsgevoel Extreme duivel ik wil het best zelf modereren, maar ja, daar ben ik niet voor uitgekozen Schijnheilig

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

correct

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 01:28

Hoi,

Nou ja... ik hou wel van correct Haha!

Maar verder zie ik het niet zo zitten om nu eens te gaan vertellen wáár het wel of niet leuk is; welke trainer ik nu niks of geweldig vindt...

Natuurlijk praat iedereen wel eens ergens over, maar een verhaal blijft een 'verhaal', die je dan van één kant hoort...
en ook een mening blijft 'persoonlijk'...

Wat zou je doen als je bijv. hoort dat een bepaalde 'stal' niet deugt : neem je dit dan aan? misschien niet? maar er wordt dan wel weer over 'gepraat'... met naam & toenaam... en van 'praten' krijg je 'roddels' en van 'roddels' krijg je ellende Haha!

Ik zeg altijd maar zo: "mensen kunnen je maken & breken"...
Ben je gesloten & stil : wordt je al gauw een 'bitch' genoemd...
Ben je open & spontaan : zeggen ze; nou, die 'kletst' ook veel...
"mensen zijn rare wezens, en daar ben ik er ook één van"
(was een tijdje mijn onderschrift) Haha!

Maar dit zijn wat mij betreft dus dingen/zaken/verhalen waar je voorzichtig mee moet zijn...

Dus uitkomen voor je mening : prima Cool
Maar om nu gelijk 'namen' te noemen...

groetjes Jolanda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 08:20

Verrek, ik ben het met Blaze eens Verward

Toen ik dit topic las, moest ik aan een spreekwoord denken: Hoge bomen vangen veel wind....
Of een trainer weg is bij een stal? Tja, kan boeiend zijn, als het een trainer in je eigen regio/kennissencircuit is. Maar dan weet je dat al, dus daar heb je Bokt dan niet voor nodig. Als het een trainer in the middle of nowhere is, boeit het me niet.
Of een handelsstal of trainer praktijken heeft die iemand als negatief beschouwt? Nou, dan begin maar met schrijven, want ik denk niet dat er 1 stal te vinden is waar nou echt niemand wat over te zeuren heeft. Is allemaal zo subjectief, dat je er eigenlijk helemaal niks mee kan. Bovendien zegt 1 persoon wat negatiefs over Ranch X, en vervolgens denkt een heel stel "mooi, daar is wat op te naaien", en sluit zich er vrolijk bij aan. Wat begon met een paard dat 1 lel met de zweep kreeg omdat 'ie het verdiende, maar de toeschouwer zag de noodzaak niet, eindigt met een zwaar verwaarloosd en mishandeld dier door een trainer die z'n poten er met een kettingzaag onderuit haalde

"politiek correct" stinkt niet volgens mij.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 08:46

Tja ook ik ben er niet voor alles met naam en toenaam op internet te behandelen. Zo'n verhaal gaat een eigen leven leiden en maakt iemand misschien wel geheel ten onrechte kapot! Blaze, Carys, Colinda en Sonja verwoorden heel goed wat ook mijn mening in deze is!

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 08:56

Marianne schreef:
En als een trainer echt over de schreef gaat en mensen eindelijk eens van plan zijn om dat aan te pakken, kan internet daarvoor best een goed middel zijn. Omdat je eenvoudig veel mensen bereikt.

En als trainingsstallen zaken uitvreten die niet door de beugel kunnen vind ik het fijn dat mensen die dat aantoonbaar zelf hebben meegemaakt dat melden. Is toch iets om op te letten dan. En hier is inderdaad een schemergebied tussen wel of niet beschadigen. Maar daar is onze moderator dan weer voor om dat te beoordelen vind ik.


Geloof je nou echt dat een persoon die iets meegemaakt heeft dat niet door de beugel kan bij een trainer of een stal met een bekende naam, er behoefte aan heeft om dat hier niet-anoniem te gaan lopen spuien?

In de grote mensen wereld heet dat 'Laster' . . .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 09:22

Bovendien, wat is "niet anoniem"? Net als op Horses, kun je hier ook gewoon onder elke willekeurige naam binnenkomen. Noem jezelf 'anoniempje', maak van het mailadres "anoniem@hetnet.nl" en je kunt met modder komen smijten.
Je zult hier misschien wat eerder een ban aan je broek hebben, terwijl je op Horses ongestrafd aan de gang kunt blijven.
Maar zitten we te wachten op dergelijke bijdragen?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 09:38

Het gevaarlijke is dat maar weinig mensen kunnen beoordelen of bepaalde uitspraken waar zijn en niet uit hun verband getrokken. Veel praat vind ik meer onder de noemer geroddel vallen, maar kan ontaarden in laster, vooral als het in forums wordt verkondigd. En op Bokt zal dit waarschijnlijk ontaarden in scheldpartijen en daar heeft niemand wat aan. Uitspraken zijn makkelijk gedaan, maar de schade die iemand daarmee wordt aangedaan is niet zomaar te herstellen en bepaalde verhalen kunnen heel hardnekkig de ronde blijven doen, terwijl ze niet waar zijn of deels waar. Op het moment dat iemand zichzelf probeert te verdedigen, wordt die persoon toch niet geloofd, want mensen hebben hun mening al gevormd. Geroddel onder mensen houd je niet tegen en daar doet bijna iedereen wel aan, maar laten we het daar bij houden. Want dit kan al beschadigend genoeg zijn en ook al veel mensen bereiken. Een bepaalde persoon of stal collectief in een forum af gaan zitten branden, sta ik absoluut niet achter.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:58

Wat het aankaarten van en reageren op onderwerpen ook moeilijk maakt is het feit dat ervaringen natuurlijk altijd heel persoonlijk zijn. Wat voor de een goed werkt, zal een ander zich niet in kunnen vinden. En er blijven natuurlijk altijd mensen die de mening van een ander niet kunnen of willen accepteren.

=^.,.^=

DubbelFun

Berichten: 88641
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:52

Uw modderater is blij met deze 'volwassen' discussie Haha! en deelt de mening van wat al eerder gezegd is.
Verschillen van mening zullen er altijd blijven bestaan. Sommige onderwerpen raken nooit 'uitgekauwd', zoals oa het inrijden van jonge paarden.
Dat houdt niet in dat er daarom niet meer over gesproken zou moeten kunnen worden. Doordat er meerdere meningen kunnen worden geventileerd kunnen mensen die nieuw zijn op westerngebied hier kennis van nemen en zichzelf een mening vormen. Ook kunnen mensen die al een mening hebben hem herzien als er nieuwe inzichten worden aangedragen.
Het hele leven is een leerproces, met elkaar omgaan is daar een belangrijk deel van.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 25-07-02 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:53

Marianne schreef:
En als een trainer echt over de schreef gaat en
En als trainingsstallen zaken uitvreten die niet door de beugel kunnen


Vaak spelen er een hoop emoties mee, en dan moet je dus wel even op je hoede zijn wat je er allemaal uitgooit.
In dat geval lijkt Internet me even niet zo een goed medium.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 12:05

Er stond net nog een reactie onder mijne, met dat ik heen en weer knipper is hij weer weg.

Het ging erover dat iemand geen eens meer iets neer durfde te zetten, omdat je bijvoorbeeld al commentaar krijgt op iets waar je vraag niet over ging, maar wat je als inleiding gebruikt.
Toch jammer. Volgens mij is Bokt zijn doel voorbij geschoten, als mensen al niet eens meer berichtjes durven te plaatsen.

DubbelFun

Berichten: 88641
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 12:44

Paintje: ik heb bij Moderaterforum gekeken en niemand van daar heeft van Western een bericht verwijderd. Dus ik denkt dat de auteur zelf zich bedacht heeft en zijn bericht heeft verwijderd. Iemand zijn goed recht.

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 12:51

Ik heb even op horses.nl gekeken, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat allemaal waar is. Al die bekende trainers worden afgekraakt. En dat is vast niet de bedoeling.
Willen jullie op bokt ook graag Siebens, Riky Burgmeyer, Anky van Grunsven enz afkraken?
Je mening geven op bokt kan denk ik redelijk, maar iemand afkraken/aanvallen lijkt mij niet nodig (gebeurt soms wel) dus in dat opzicht is bokt niet te correct. Ja en amen hoef je niet te zeggen, maar iemand met naam en toenaam afkraken vind ik te ver gaan.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:09

Waarom wordt er alleen aan de trainers gedacht? Trainers kunnen voor zichtzelf opkomen dieren niet. Zelf gooi ik niet zo gauw met namen, maar ik heb inmiddels ook het nodige gezien (keuringen, springen, dressuur, western etc.) en daar zitten gevallen tussen die direct naar de dierenbescherming zouden kunnen. Ik heb nog nooit iemand aangeven, puur omdat ik hiervoor te laf ben.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 14:12

Ik wist niet dat dit topic in het bijzonder over mishandeling van paarden gaat, dat heb ik dan niet goed begrepen. Ik kijk eigenlijk nooit op horses.nl.
Helaas is de dierenliefde nogal eens ver te zoeken bij een aantal mensen. Die schuwen het niet om paarden genadeloos te schoppen, te slaan, etc.. En helaas durven maar weinig mensen zulke mensen aan te spreken op hun gedrag. De dierenbescherming erop af sturen, heeft vaak ook niet veel zin, want er moeten wel duidelijke bewijzen zijn van mishandeling, verwaarlozing is makkelijker te signaleren. Deze mensen moeten worden aangesproken op hun daden, want de paarden moeten in bescherming worden genomen. Maar hoe daarbij te werk te gaan, vind ik ook moeilijk om te zeggen. Weet iemand anders hier een afdoende oplossing voor, want gevallen van mishandeling en verwaarlozing mogen niet in de doofpot verdwijnen en oogluikend worden toegestaan? De paarden komen op de eerste plaats. En dan heb ik het niet alleen over wedstrijden, maar ook over de dagelijkse omgang en training, juist daarover, want daarbij zijn veelal minder getuigen. Het is dan vaak de een zijn woord tegen dat van de ander en wat de een terechte handelswijze vindt, vind de ander te ver gaan. De scheidslijn is soms heel dun en je steekt best behoorlijk je nek uit als je de zaken in de openheid uitspreekt. Zouden deze zaken misschien wel op Bokt moeten worden vermeldt, al dan niet anoniem? Maar ook dan kunnen mensen ten onrechte beschuldigd worden. Lastig.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 14:55

Nou ik heb me laten verleiden en me in die discussie gemengt. Puur omdat er weer een een hoop onzin uit werd gekraamd. Er valt niets tegen te doen. Mensen blijven anoniem en gal spuien ook al weet je dat ze uit hun welbekende nek oliebollen.

Ik ben blij dat dit hier niet gebeurd en dat je gewoon afgerekend kunt worden op je onzin.

Het mag dan wel wat "tammer" *LOL* zijn maar in elk geval komt hier niet van dat soort onzin te staan.

Adrienne

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 15:21

Het is een utopie te denken dat mensen met 100% nauwkeurigheid voor zichzelf (kunnen) beoordelen of iets waar is of niet als het met de grootste stelligheid wordt beweerd. Veel mensen nemen dingen voor waar aan zonder ze te controleren, navraag te doen en veelal zijn zaken niet te controleren en gaat men er maar van uit dat uitspraken waar zijn.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 17:00

Citaat:
En verder wat dat lange verhaal van jou betreft over bokkers die niet willen luisteren. Ja daar heb je gelijk in. Maar je aangevallen voelen is een behoorlijk natuurlijke reactie



Is het ook niet zo dat we nogal eens heftige discussies hebben gehad over het western rijden met bepaalde rassen.
Over mensen die met dat bepaalde ras wel serieues bezig waren maar door andere finaal werden afgekraakt omdat je met zo'n beest absoluut niet aan western moet beginnen.
Geen wonder dat Bokkers weinig zin meer hebben om iets aantenemen van mensen die daar zo over denken.
Misschien volgende keer iets neutraler opstellen en ook deze mensen een een steuntje onder de riem geven.

Ik wet ook nog wel dat beginnende bokkers een vraag hadden die voor sommige stom over kwam en deze compleet uitgescholden werd.
Ja zo breng je de liefde voor de western sport wel bij Verward