wijken(help me)??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mellow

Berichten: 6433
Geregistreerd: 22-06-02

wijken(help me)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 10:24

ik wil tonger leren wijken.
ik geef de goede instructies maar hij wil zijn achterbenen niet mee nemen.
hij is nog jong maar ik wil het er dan wel in hebben zitten.
hoe moet ik dit aanpakken?


germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 10:37

veel oefenen, steeds weer. een goede inzet is beter dan 10 meter flut.
Als je in stap bgint: binnenbeen aandrukken als binnenvoorbeen wrodt opgetild. Tegelijkertijd kneepje in buitenteugel. Het volgende been dat het paard op zal tillen is namelijk het achterbeen en die wil je meenemen.
Verder binnenhand iets van de hals, maar ontspannen. Rechtrichten doe je met buitenteugel en buitenbeen.
Na 2 passen goed wijken verder gaan in schoudervoor, en vervolgens rechtrichten wil ook helpen.
En natuurlijk veeeeeeel oefenen

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 11:02

Of laat een paar keer iemand naast je lopen met een zweepje die je paard dan extra kan helpen om zijn achterhand mee te nemen... jij geeft dan de hulpen en de ander versterkt dat met het zweepje aan de achterkant...

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 11:53

Begi n om het wijken te leren eens om de hoek een paar meter af te snijden en dan met een paar passen terug te wijken naar de hoefslag.
(da's dus de 2e hoek van een korte zijde)
Het voordeel om daar mee te beginnen is dat ze al in de juiste stelling en wat buiging beginnen.
Met de juiste hulpen, geduld en veel oefenen pakken ze het vanzelf een keer goed op.
Als je al bezig bent met echt afwenden en dan wijken, stel hem dan onderweg een paar keer recht dat de achterhand er weer recht achter zit en wijk dan weer een paar passen.
Suc-6

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 16:26

Anders neem je les voor dat soort lastige dingen? Ik denk dat dat beter is, dan dat je zelf gaat aanklooien. Ik weet niet hoe hoog je rijdt, en hoe je rijdt, maar dat is in eerste instantie altijd mijn eerste advies bij rijtechnische problemen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 16:32

Je schrijft zelf al dat je paar dnog jong is. Misschien is ie nog niet sterk genoeg om de gevraagde oefening uit te voeren.
Wanneer je aan die oefening toe bent zal deze ook heus wel door je instructeur/trice worden behandeld in je les. Wanneer je basis in orde is zijn dergelijke oefeningen geen enkele probleem meer dus is het zinvoller nog eventjes aan de basis te werken.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 19:30

Ik ga met Jippie mee, is het paard uberhaupt al bekend met eenzijdige kuitdruk?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mellow

Berichten: 6433
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-02 15:08

hij weet wel wat wijken is hoor het kan ook zijn dat hij me uitprobeerd maar wou even wat tips.
ik werk niet met zweep.
XoNo ik heb al les hoor Lachen

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:17

ik ga met orii en jippie mee.
misschien moet je het leren vanuit draf, een paard heeft het moeilijker als hij vanuit stapt wijkt, dan dat hij vanuit draf wijkt! succes

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 08:23

Hmm, tasja wijkt in stap makkelijker, in draf probeert ze er nog wel eens onderuit te komen door als een echte fjord eigenwijs d'r hoofd naar voren te steken, en d'r hals+nek goed stijf te houden en dan maar zo hard mogelijk rechtdoor rennen... }>

Ik heb het Tasja trouwens geleerd door vanaf een S (door een s van hand veranderen dus) de 2e bocht niet netjes op de hoefslag uit te komen, maar iets d'r voor, en dan dus buitenteugel onder lichte druk, binnenteugel van de hals, met zo min mogelijk druk, binnnenbeen druk, en dat een heleboel keer (niet in 1 training gelukt hoor!) oefenen, en gisteren wijkte ze voor het eerst helemaal goed! (in stap en draf) Party!!

Denk er aan dat je je niet teveel gaat richten op 1 oefening, dus nu niet de hele tijd gaan afwenden om te wijken. Blijf vooral goed doorgaan met wat ie al kan, en ga tussendoor af en toen eens proberen te wijken.

Succes!

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld


luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 06:49

Nijntje schreef:
Of laat een paar keer iemand naast je lopen met een zweepje die je paard dan extra kan helpen om zijn achterhand mee te nemen... jij geeft dan de hulpen en de ander versterkt dat met het zweepje aan de achterkant...


met een jong paard kan je dat beter niet doen,dat hebben ze bij mijnes ook gedaan.maar diegene die ernaast liep gaf een hele harde mep op de hak van me paard en die vertiktte het toen gwoon om te wijken!!pas na een hele tijd durfde ze weer te wijken!!

dat is dus niet egt een oplossing,ze worden alleen maar bang Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 07:08

Wijkt het paard aan de hand wel goed met de achterhand? (dus aan de lijn, en dan de achterhand laten wijken voor de druk van je hand)

IcePrincess

Berichten: 7737
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:02

ik heb hetzelfde probleem gehad...bij mij werkte het door eerst iemand met een zweep ernaast te laten lopen en diegene gaf dan zacht kleine tikjes tegen zijn achterbeen net onder z'n bil of 'duwde' een beetje met het zweepje tegen zijn achterbeen
later ben ik zelf met een lange dressuurzweep ongeveer hetzelfde gaan doen en na een tijdje nam hij vanzelf zijn achterbenen ook mee

maarja...als je niet een zweep wil werken zie ik eigenlijk geen andere oplossing
geef je wel de goede hulpen? misschien dat je je binnenbeen iets meer naar achter kunt leggen ofzo

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 12:42

beetje bij beetje.. blij zijn met elke zijwaarts stapje dat hij zet.
zeg me als ik erlangs zit, maar ik zie nu een meisje voor me, op een jonge fries, die een poging doet om te wijken, en ik zie een paard dat zijn hoofd helemaal af heeft gebogen en dus naar de letter toe rijd, en helemaal geen idee heeft wat er van hem verwacht wordt.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 19:24

Hello,

Wanneer je zegt dat hij de achterhand niet meeneemt is het volgens mij vaak een kwestie van onbegrip en niet voor de kuit zijn.
Wellicht kun je dit eerst aanpakken, door vanuit halthouden of langzaam stappen de achterhand om te zetten.
Binnenhoefslag nemen, heel klein beetje stelling naar buiten (niet te veel, want anders loopt de voorhand weg) tempo vertragen of zelfs halthouden, kuitje iets naar achter en achterhand om. Bij elke pas even kuitdruk wegnemen en belonen met stem of kriebeltje op schoft.
Misschien gaat het dan beter, wanneer het je het stappend of dravend wil gaan doen..?
Veel succes.
Toedeloet
DianaL

Je paard is je spiegel.

manzano

Berichten: 23787
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 22:00

Wat wij in de les vaak doen als voorbereiding op het wijken vanaf de middenlijn is wijken langs de lange zijde. Dus het naar binnen "drukken" van de achterhand van de hoefslag en de voorhand rechtdoor over de hoefslag. Met deze oefening gaat het dus alleen maar om de reactie van de achterhand op het been en hoeft het paard nog niet echt opzij. Misschien is dat een oplossing?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 07:18

Net als Jippie en Orri mee: kent het paard de eenzijdige kuitdruk al?
Pas geleden ben ik begonnen met voorzichtig wat pasjes proberen te wijken met mijn paard, die is ook nog jong.
Op de ene hand gaat het beter dan de andere, en het is ook afhankelijk van haar goede humeur. }>

Voordat ik met wijken vanuit rechte lijn begon, heb ik goed geoefend met volte openen en sluiten.
Dus bijv. bij A of C op de grote volte, en dan de volte kleiner maken, en daarna d.m.v. druk van je binnenbeen het paard weer de volte laten vergroten.

Doordat je bij A of C de volte maakt, heb je 'veel hoefslag in de buurt', en je paard zal geneigd zijn om al een beetje richting hoefslag te lopen.
Je drukt je paard vanuit kleine volte 'naar buiten', en als dit goed gaat, als hij reageert op die ene kuit en de andere kant op loopt (ook al wordt de volte een ei *LOL* ) dan belonen met stem.

Wat ook helpt:
Als je daarna wijken gaat oefenen en voorbij A of C afwendt, en het paard 'richting hoefslag drukt' als het ware, dat je dit eerst een paar keer doet op de hand waarop hij het beste stelling etc. kan, en het beste reageert.

Daarna probeer je het ook op de andere hand, en dan weet hij al ongeveer welke kant hij op moet, zodat jij je goed op die achterhand kan richten.
Heel veel succes, ik klungel op het moment ook nog aardig wat aan hihi, maar soms lukt het aardig...
Gewoon veel oefenen, het is iets wat tijd kost, maar gewoon volhouden! Lachen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 19:31

Met suleika zijn we al langer dan anderhalf jaar bezig met het wijken (met verschillende instructrices) en ze heeft nog steeds geen idee hoe je precies moet wijken voor de linkerbeen. Ze neemt dan altijd teveel stelling, en neemt haar achterhand niet genoeg mee. Wijken voor het rechterbeen doet ze wel weer goed. ??? Maar jah, daar heb ik nou toch geen last meer van ik ga naar de M.
Het is wel handig als je wijken oefent met een instructrice, en niet zomaar wat aanmoddert, net zoals er al eerder gezecht werd. En het wil idd nog wel eens helpen dat er iemand bijstaat met een zweepje en zijn achterhand erbij tikt!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Grainey en 15 bezoekers