Les van een (sub)topper: Hoge verwachtingen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Les van een (sub)topper: Hoge verwachtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 23:16

Zoals sommigen wel zullen weten heb ik de mazzel om les te krijgen van iemand uit de subtop van de Nederlandse dressuur. Maar vervolgens word er ook wel heel wat van je verwacht! "Oh krijg je les van die, nou dan zul je wel heel goed kunnen rijden" Nou eigenlijk niet, dat hoop ik juist van haar te leren...
Apart is dat eigenlijk, tegenstrijdig zelfs, dat je schijnbaar goed moet kunnen rijden om les te krijgen van een instructrice met een 'naam'. Dat je daar lest om juist goed te leren rijden is blijkbaar heel vreemd, want wat heb je als nog-geen-B ruiter daar nou te zoeken?! Scheve mond
Overigens is zij wel de mede-veroorzaker van mijn wedstrijdambities *LOL*

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Les van een (sub)topper: Hoge verwachtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 23:28

Margreet schreef:
Zoals sommigen wel zullen weten heb ik de mazzel om les te krijgen van iemand uit de subtop van de Nederlandse dressuur. Maar vervolgens word er ook wel heel wat van je verwacht!

Overigens is zij wel de mede-veroorzaker van mijn wedstrijdambities *LOL*


Die wij dus even grondig zullen gaan bestuderen a.s. zondag op de Gooische Haha! Het spandoek ligt al klaar, hoop dat Gipsy een beetje shockproof is Knipoog

Margreet nu jij les krijgt van een subtopper, kan ik aannemen dat je minimaal 2 winstpunten gaat halen a.s. zondag en dat we geen gepruts krijgen te zien Knipoog Tong uitsteken

Nee hoor, bullshit, het is toch juist super fijn om van zo iemand dingen te kunnen leren! Gewoon maling aan hebben, lekker doorrijden en maar zo denken: de mensen die dit soort dingen zeggen zijn of jaloers of hebben
gewoon geen verstand van zaken!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 23:29

Misschien komt dat omdat bij sommige (sub) toppers men eerst moet voorrijden om geselecteerd te worden...en dat ze een bepaald niveau eisen...
Maarreh, je moet toch ergens beginnen, waarom zou je eerst bij een 'mindere' de basis leren om vervolgens veel fouten weer af te moeten leren, ipv dat je het direct goed aan geleerd wordt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Les van een (sub)topper: Hoge verwachtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 23:45

[quote="napoleon]kan ik aannemen dat je minimaal 2 winstpunten gaat halen a.s. zondag en dat we geen gepruts krijgen te zien Knipoog Tong uitsteken [/quote]

*proest* Ik mag al blij zijn dat je in de B geen verliespunten kunt rijden!
Laatst bijgewerkt door Margreet op 25-07-02 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 00:01

niet zo negatief!
t zal allemaal vast wel goed komen
maar als ik vragen mag, van wie krijg je dan les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 00:16

Margreet, dat iemand zelf subtopper is, betekent niet dat die ook op begiftigd is met talent om les te geven. Bij de ene persoon zullen de lessen van deze subtopper zéér goed aanslaan, maar bij anderen juist niet. Wat ik een nadeel vind van deze subtoppers die veel ervaring hebben, is dat ze met al deze ervaring en enorme lange tijd van lesgeven erg "doodgebloed" hun werk staan te doen. Je ziet vaak dat de lessen steeds minder geinspireerd zijn en de personen aan de kant (publiek) veel interessanter zijn dan de combinatie in de les.

Toch vind ik wel dat de subtopper waar jij het over hebt als persoonlijkheid een enorm prettig en plezierig mens is, maar het lukt haar in de lessen niet om mij te enthousiasmeren of te motiveren. Dat is ook de reden dat ik niet meer bij haar les.

Inmiddels heb ik les van een 22-jarige prix st george amazone die wel in staat is om verfrissend, enthousiast, vernieuwend en stimulerend steeds weer op ieder niveau les te geven. Deze persoon heeft mij een mijn paarden binnen enkele lessen op een heel niveau weten te brengen, iets wat jouw subtopper niet gelukt is. Aan mijn interesse en motivatie heeft het overigens niet gelegen, toch wil ik er wel bij zeggen dat de manier van lesgeven van jouw instructrice bij sommige mensen heel goed zal passen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 00:19

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt Pipo! Je hebt absoluut gelijk! Bij mij past haar manier van lesgeven heel goed, maar ik kan me heel goed voorstellen dat een ander zich er minder prettig bij voelt. Zoals met alle instructeurs en -trices, subtopper of niet: het moet je liggen!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 09:24

Ff reageren in het algemeen:
Bij ons op stal zijn er een hoop mensen die nu lessen bij Sub topper voor mij wel een topper. Ik heb haar wel eens zien lesgeven bij ons en het zag er leuk en duidelijk uit. De betreffende ruiter en paard voelde zich er goed bij ze nam de tijd voor problemen en bleef rustig. Er lessen zelfs springruiters daar om hun dressuur te verbeteren.

En ik vind het pure ONZIN dat mensen goed moeten kunnen rijden om daar te lessen het zegt meer over de betreffende instructeur dan de ruiter. Nee er hangt vaak wat anders aan je moet veel tijd (ivm reizen) hebben en een flinke portomenee. Iedereen kan bij haar lessen of je nu beginnend bent of niet dat moet geen reden zijn. Ik zou het zeeeeeeeeer slecht vinden als een instructeur iemand afwijst omdat die niet goed kan rijden. Het is idd zoals pipo zegt: Je moet het maar goed en duidelijk kunnen overbrengen. En misschien is het voor die betreffende instructeur makkelijker als ze iemand lesgeeft die wat meer kan dan een beginner.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Les van een (sub)topper: Hoge verwachtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 09:25

Margreet schreef:
Apart is dat eigenlijk, tegenstrijdig zelfs, dat je schijnbaar goed moet kunnen rijden om les te krijgen van een instructrice met een 'naam'. Dat je daar lest om juist goed te leren rijden is blijkbaar heel vreemd, want wat heb je als nog-geen-B ruiter daar nou te zoeken?! Scheve mond
Overigens is zij wel de mede-veroorzaker van mijn wedstrijdambities *LOL*


Meestal vraagt zo'n instructrice meer voor haar lessen als een instructrice zonder 'naam'. Daarom hebben veel mensen het er nog niet voor over als ze nog veel kunnen leren van iemand zonder 'naam'.
Mijn priveinstructeur heeft zelf nog nooit ponygereden. En toch is hij commandant geweest en heeft veel kinderen op hoog niveau (ik vind M2/Z hoog) gebracht. Nu geeft hij mij les en ik voel zelf ook veel vooruitgang. Mijn commandant rijdt zelf M1 (zelfde als mij) maar daar leer iki veel minder van. Dus, het ligt aan de manier van uitleg of het wel of niet goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:25

Het is wel zo dat de GP-trainer over het algemeen aan de basis een heel aantal zaken al veel grondiger aanpakt, juist omdat hij verder denkt dan het Z2. De meeste mensen rijden van klasse naar klasse, knoppen erop, winstpuntjes scoren en dan kun je over. Je rijdt jezelf dan op een gegeven moment helemaal vast.

Ik zie mensen bij mijn trainer komen met een paard in het Z2, en die krijgen vervolgens hetzelfde werk voorgeschoteld als mijn jonge L-paard, simpelweg omdat ze het basiswerk nog niet goed genoeg voor elkaar hebben.

Op die manier kan het juist voor een B-ruiter heel zinvol zijn om bij een toptrainer te gaan rijden. Of het "werkt" met een trainer is volgens mij nou eenmaal heel individueel, en moet ook een beetje van 2 kanten komen. En tja, de goeden zijn nou eenmaal druk bezet, en vaak een beetje prijzig...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 11:09

Prisca, heb jij het nu over mijn instructrice? Of over een andere subtopper?

Ik vind €15 per half uur erg schappelijk! En ik heb het geluk om bij haar op stal te staan natuurlijk, dat maakt het al een stuk bereikbaarder, hoef niet te reizen. Voor mensen van buitenaf is ze dacht ik ietsjes duurder, maar valt ook nog mee.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:11

Precies Margreet, vind ik ook... een uur voor 30 euro is de prijs die ik veelvuldig hoor.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:15

Margreet schreef:
Prisca, heb jij het nu over mijn instructrice? Of over een andere subtopper?

Ik vind €15 per half uur erg schappelijk! En ik heb het geluk om bij haar op stal te staan natuurlijk, dat maakt het al een stuk bereikbaarder, hoef niet te reizen. Voor mensen van buitenaf is ze dacht ik ietsjes duurder, maar valt ook nog mee.


Nope een andere en ik denk dat je met 30 euro wel in de buurt komt. En je moet er ook nog voor reizen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:26

Jij hebt wel vaker van dat soort 'dingen' merk ik, in een ander topic reageerde mensen raar vanwege je studie, en nu verwacht iedereen dat je goed kunt rijden. Gelukkig heb ik daar totaal geen last van, de enige die verwachtingen hebben zijn mijn instructeur en opa, immers daar rijd ik voor. Maar goed, ik krijg dan ook geen les van iemand uit de subtop.
Wel heb ik samen met een groepje les gehad van een instructeur met naam, en in dat groepje zat ook Julia Beckfeld, in Duitsland nu een bekende dressuuramazone. Verder heb ik ook een keer meegereden in een clinic van Tineke Bartels, maar dan krijg ik meer reacties van: 'hoeveel heb je daarvoor moeten neertellen'.
Trek je niets van die verwachtingen aan, misschien wordt de druk dan te hoog. In ieder geval dat zou ik mij kunnen voorstellen. Iedereen moet zich eerst maar eens waarmaken. Succes in ieder geval!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 09:18

Heel herkenbaar. Ik heb indertijd nog les gehad van Willem Burgmeijer. Niks bijzonders verder, gewoon basiszaken, maar men verwacht gelijk van alles van je.
Kennelijk heb jij een instructeur van het kaliber goed, ben daar zuinig op. Ik ken er helaas te veel die welliswaar op het niveau uit mogen komen, maar hoe ze daar ooit gekomen zijn is mij een volslagen raadsel. Om van de kwaliteit van lesgeven maar te zwijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 10:08

Kwaliteit van rijden staat helemaal los van de kwaliteit van het lesgeven, dus ik ben niet zo snel onder de indruk door een naam.
Maar het klopt zeker wel wat je verteld over de verwachtingen van mede ruiters. Ik les ook bij een [sub]topper. Ik ben zelf juist heel anders tegen het niveau van mijn eigen rijden aan gaan kijken en ook tegen de capaciteiten van mijn paard. Dat levert wel eens wat spraakverwarring op en misschien kom ik soms wel een beetje negatief over. Ik wordt ook niet snel enthousiast meer wanneer ik andere ruiters/paarden in de basis zie rijden.
Als ik tijdens mijn les bij mijn instructrice op stal andere ruiters aan de slag zie met andere paarden dan wordt je zelf wel eventjes heel hard met beide benen op de grond gezet Haha! , dan beoordeel je jezelf heel anders [en anderen natuurlijk ook].