endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-02 21:38

misschien een domme vraag Verward Verward
maar wat is endurance nou eigenlijk? Verward Verward ????????? ? ?

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:50

lange afstands rijden, de rest hoor je wel van mensen die endurance rijden want ik weet er ook niet veel van.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 22:27

Met dank aan de site van de her en der:
Endurance rijden is een van de snelst groeiende, opwindendste en meest diervriendelijke takken van paardensport.
De hoofdzaak van het endurance rijden is het zo snel mogelijk afleggen van een uitgezette route. Daarbij geldt niet alleen de snelste tijd, ook het paard moet bij de veterinaire eindcontrole in een uitstekende conditie zijn.
Het is een van de vormen van paardensport, waar hoge prestaties door paard en ruiter worden geleverd zonder dat daarbij prijzengeld een rol speelt.
Voor de grotere afstanden moeten zowel het paard als de ruiter terdege getraind zijn om deze prestatie te leveren.
Uithoudingsvermogen, samenwerking, vertrouwen en verzorging zijn de sleutelwoorden voor een combinatie tijdens alle ritten, in afstand variërend van 25 tot 160 km.
De ritten vinden over het algemeen plaats in de mooiste en rustigste gebieden van Nederland. Daarbij is het verrassingselement niet achterwege gelaten.
Endurance is het rijden van wedstrijden van minimaal 25 tot maximaal 160 kilometer, gereden op tijd, door prachtigste natuurgebieden via uitgezette routes. Wedstrijden waarbij de gezondheid van het paard wordt gewaarborgd door strenge veterinaire controles. Want het welzijn van bet paard staat bij deze sport voorop! Het motto van deze tak van paardrijden is niet voor niets "TO FINISH IS TO WIN"!
Ondanks het competitie-element in deze sport, is de sfeer tussen de deelnemers onderling uiterst vriendschappelijk.
In deze sport strijd je niet alleen tegen andere ruiters, maar vaak nog meer tegen jezelf!
De sport daagt je uit jezelf te bewijzen dat je elke tegenspoed kunt overwinnen. Bovendien geeft het ontspanning doordat je kunt genieten van de vrije natuur.
Een sport waarbij je veel leert over en van je paard en waarschijnlijk nog meer over jezelf. Immers, als je het ooit brengt tot het rijden van afstanden van 160 km kom je jezelf zeker één of meerdere malen tegen en juist dit is de uitdaging van deze sport.
Omdat natuurlijk niemand zomaar 160 km rijdt is er een promotiesysteem met klassen. De DER kent de volgende klassen.
I 25 t/m 40 km
II 41 t/m 79 km
III 80 t/m 119 km
IV > 119 km

Om te promoveren en te starten in een hogere klasse moet men in iedere klasse minstens drie maal achtereen een rit met goed gevolg hebben uitgereden. Promotie is overigens niet verplicht!

Men mag drie maal in de klasse I starten als aspirant-lid om zo kennis te maken met de endurancesport. Om te kunnen starten in klassen II t/m IV is het lidmaatschap van de DER verplicht.

Indien men mee wil rijden of lid wil worden van de DER, zal men zich afn vragen of zijn of haar paard geschikt is voor deze tak van sport.
De ervaring leert, dat vrijwel ieder gezond paard, dat enigszins is getraind, deel kan nemen aan klasse I in een rustig tempo (± 10 km/uur).
Regelmatig ziet men tijdens de wedstrijden dan ook paarden en pony's van zeer uiteenlopende rassen.
Een kijkje op de pagina's met uitslagen levert een goed overzicht op van de deelnemende viervoeters.
Pas zodra men in de hogere klassen komt, gaan andere eisen een rol spelen.
Er gaan ongeveer drie jaar van training voorbij om een jong paard in een dusdanige conditie te brengen, dat deze 80 km of meer kan lopen.

De leeftijd van het paard is inderdaad belangrijk.
Sommige ritten zijn zwaarder dan andere en omdat de gezondheid van het paard bij de endurancesport een zeer belangrijke plaats inneemt, kan en mag niet elk paard in elke klasse starten.

De endurancesport is zeer geschikt voor ruiters van elke leeftijd en met verschillende rijervaring.
De minimum leeftijd voor deelname aan een klasse I of II wedstrijd is echter 7 jaar, voor deelname aan een klasse III wedstrijd 14 jaar. Er geldt geen maximum leeftijd.
Ruiters onder de 14 jaar moeten rijden onder begeleiding van een oudere wedstrijdruiter. Om deze reden worden wedstrijden vaak door ouders en kinderen samen verreden.

De benodigde rijervaring is afhankelijk van de klasse, waarin wordt gestart.
In de laagste klasse kan zeer goed recreatief worden gereden, terwijl in hogere klassen steeds meer ervaring en kennis van de ruiter worden gevraagd.
Aantal wedstrijden per jaar

Onder toezicht van de DER worden er op dit moment 15 wedstrijden per jaar door het hele land verreden, waarbij elke wedstrijd zijn eigen terrein en zijn eigen moeilijkheidsgraad kent.
Het wedstrijdseizoen loopt van maart tot en met oktober.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 18:41

Of, kort gezegt:

Het ultieme gevoel van samenwerking, prachtige natuur, conditie, snelheid en voldoening.

Voor meer informatie zou ik op de zoekfunctie klikken en op Endurance zoeken. Veel topic´s over geweest! Misschien dat je zondag even lang komt in Lage Vuursche, heb je het beste idee!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 08:28

Endurance voor een ruiter is als coke voor een junk Haha! en dan overdrijven we niet he? Mede endurancers?? Tong uitsteken

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:03

Ik moet zeggen dat ik er wel een kick van krijg ja... Vooral als mijn paardebeest in z'n 5 en dan in de cruise control loopt, heerlijk gelijkmatig tempo, op hele lichte hulpen te rijden. En dan is het niet na een paar minuten over, zoals bij een dressuurproef, een springparcours of een terreinrit, maar toch 2 tot 3 uur lang achter elkaar. Echt heerlijk!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:40

Als ik het zo lees lijkt het me echt geweldig en zou ik zo mee willen doen. Nadeeltje je moet wel een goede trailer hebben want hier in de buurt word er volgens mij weinig aangedaan.
Word sparen dus.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 12:46

Waar kom je weg dan?