medische keuring paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

medische keuring paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 10:17

Klinisch en röntgerologisch en je hebt ook nog prok. wat doen ze dan precies bij een paard?Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.
Een prok keuring is veel uitgebreider is het slim om zo'n keuring te doen?
weet iemand wat dat kost?

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:48

Ik ken eerlijk gezegt alleen klinisch en dat met die foto''s.. moeilijk woord.. die andere heb ik nog nooit van gehoord!!

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:50

PROk heeft dat neit met verkoop naar het buitenland te maken. Is speciaa lvoor merries ofzo. Ik weet het niet maar het zou kunnen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 11:28

Prok heeft te maken met keuren voor het stamboek dus als je er mee gaat fokken volgens mij. Dan kunnen ze keur worden. Ik wil later ook veulens dus misschien is het handig om de prok nu al te doen maar misschien is dat ook wat voorbarig stel dat ze afgekeurd wordt dan ben ik een hoop geld kwijt wat ik kan moeilijk de verkopers voor een prok op laten draaien.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 22:17

Het is aan te raden om naast een klinische keuring een paard ook rontgonologisch te keuren. Wij hebben vorige week een paard laten keuren. Ze was klinisch 100%, maar we wilden haar ook PROK laten keuren dus moest ze ook rontgonologisch gekeurd worden. Er bleek op de foto's dat er een paar kleine botsplinters in haar koot zaten. Deze zijn vanochtend opratief verwijderd, morgen worden er weer foto's gemaakt en als die goed zijn is ze 100%. Ze zal geen last van haar benen krijgen.
De PROK keuring hebben we laten doen omdat we met haar gaan fokken. Ik heb het KWPN gebeld en die sturen dan een boekje op dat moet worden ingevuld door de dierenarts en door jezelf. Het paard wordt niet extra uitgebreid gekeurd, er zijn zelfs minder foto's nodig dan voor een gewone keuring. De foto's worden opgestuurd naar het KWPN en de PROK-comissie kijkt naar de foto's en beslist of de merrie PROK goedgekeurd wordt. In ons geval was het nodig omdat de merrie een register-A papier heeft, haar vader is duits. Als je dan met de merrie naar een keuring wil moet ze eerst PROK gekeurd worden en een merrietest lopen voordat ze ster kan worden (niet bij alle buitenlandse hengsten, het KWPN kan vertellen bij welke hengsten dit noodzakelijk is). Een PROK keuring is ook nodig als de merrie keur is, en elite kan worden. Voordat ze elite merrie wordt moet ze ook PROK gekeurd worden.
Volgens mij klopt het zo allemaal, het is voor ons ook de eerste keer dat we een paard PROK hebben laten keuren en het staat allemaal niet zo duidelijk op de site van het KWPN. Als je alles precies wilt weten kun je het beste met het KWPN bellen.

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 10:29

Bij een PROK keuring kijken ze of de merrie op de foto's afwijkingen heeft die vererfelijk zijn. Vandaar het PROK certificaat wat je wel 'ns leest in advertenties ofzo.