Het is gebeurd, Annie is niet meer |(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Het is gebeurd, Annie is niet meer |(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 22:03

[edit]Nu ik het zo overlees zelf, is vooral het laatste stuk eigenlijk een best luguber stukje... ik moest het denk ik even van me afschrijven... het komt alleen zo bot over *zucht* [/edit]

Vandaag is het gebeurd, maar het ging jammer genoeg niet zoals het normaal gaat...

De dierenarts kwam om 5 uur aan op de boerderij, toen moesten we nog tot half 6 wachten, totdat alle mensen van het publiek van het terrein af waren.
Annie stond ondertussen al heel rustig achter de stal, gewoon op haar gemakje en ik was al 500 keer naar haar toegerend om haar te knuffelen en afscheid te nemen.
Op het moment dat de DA er naar toe wilde gaan, durfde ik ineens niet meer, ik heb dus om het hoekje gestaan, toen ze de eerste spuit kreeg, maar omdat iedereen er stond en ik Annie een soort van laatste dienst wilde bewijzen, ben ik er ook maar bij gaan staan en heb Annie geaaid, terwijl ze suf werd.
Het was bewolkt weer, maar vlak voordat ze ging liggen, begon de zon ineens heel fel te schijnen, net alsof de zon Annie nog één keer wilde verwarmen en afscheid wilde nemen.
Na 5 minuutjes ofzo ging Annie dus liggen slapen, heel schattig opgerold, net als een hond. Ze zag er zo lief uit toen, kreeg meteen weer een brok in mijn keel. Toen ze lag en echt sliep kreeg ze de dodelijke spuit, 50 cc van een of ander spul waar ik de naam niet meer van weet.

Iedere normale koe is weg na 50 cc, dan zijn ze dood, de ademhaling stopt binnen 5 minuten.
Maar na een kwartier ademde Annie nog steeds, iets minder regelmatig, maar nog steeds normaal genoeg. Dus besloot de DA om nog 25 cc in te spuiten, dan zou ze écht weg zijn. En inderdaad, na 1 minuut al begon haar adem te verslechteren en ze kreeg stuiptrekkingen, erg eng om te zien Scheve mond en uiteindelijk stopte haar ademhaling, de dierenarts zei dat het gedaan was, maar precies op dat moment ging haar borstkas weer op en neer.....

Oftewel: die gekke koe leefde gewoon nog. Haar ademhaling werd steeds regelmatiger, dus werd er besloten om nog meer in te spuiten, maar de dierenarts had niet meer bij zich (op zich logisch, als je bedenkt dat een normale koe met 50 cc écht weg is, dat je dan wel wat extra's meebrengt, maar je verwacht natuurlijk niet dat zo'n koe anderhalve dosis overleeft). Dus moest de dierenarts terug rijden naar zijn praktijk (waar inmiddels eigenlijk het spreekuur begonnen zou moeten zijn) en dan weer naar de boerderij, dat nam bijna een uur in beslag en al die tijd bleef Annie rustig doorademen en heb ik haar geknuffeld.
Dat was eigenlijk ook heel eng, want ik had stiekem de hoop dat ze ineens zou opstaan ofzo en dat alles weg zou zijn. En ze reageerde ook nog met reflexen, als je aan haar oor zat, dan schudde ze daarmee en haar oogreflex deed het ook nog. Echt best wel eng Scheve mond

Na een uur was de DA er weer en spoot voor de zekerheid nog 50 cc in, dan zou ze écht écht écht dood zijn. En gelukkig was ze dat toen inderdaad.
Ze is rustig ingeslapen Lovers (al ben ik nu eigenlijk stiekem nog bang (of is het hoop Verward ) dat ze morgenochtend toch weer rechtovereind staat en dat het nog steeds niet genoeg was Scheve mond )

Maar toen kwam pas het enge gedeelte, want omdat we Annie geen stress wilden bezorgen, hebben we haar achter de stal in laten slapen, zo relaxt mogelijk, alleen het destructiebedrijf mag niet op het terrein komen, dus moest Annie nog helemaal, 35 meter naar achter naar het weggetje achter de boerderij gesleept worden.
We hebben Annie toen op een platliggend ijzeren hek gerold, zodat de weerstand zo min mogelijk zou zijn voor de auto, en dat was wederom ENG. Want toen ze werd omgerold, lag haar hoofd dubbel, onder haar nek. Dat zag zo verschrikkelijk eng uit, maar op de een of andere manier, bleef ik heel cool en hoefde ik niet te huilen, maar dacht ik alleen: "oke, ze moet snel daarachternaar toe, dan kan ik haar hoofd daar wel weer goed leggen, als ik dat nu doe, bungelt het er alleen maar langs". Zo'n harde gedachte van mezelf... Scheve mond

Het hek vastgebonden aan de trekhaak van de auto (een Ford bestelautootje) en proberen de auto te laten trekken, maar de auto kreeg annie niet verplaatst, dus met zijn allen de auto aangeduwd en toen hij eenmaal liep ging het ook goed. En lag Annie in no time bij de poort.
Toen vroeg de beheerder aan mij, of ik even haar halster nog af wilde doen. Terwijl haar hoofd dus onder haar nek lag. Was heel eng om dat eraf te halen Huilen . Ik moest haar hoofd draaien en dat 'schoot' ineens weer recht. Ik schrok me dood, maar bleef op de een of andere manier nog steeds heel cool.
Toen kreeg ik het halster eraf. En jeetje, wat zag haar hoofd er kaal uit, zonder dat halster Huilen
Even later liep iedereen weg, nadat we er een zeil over hadden heengelegd. En toen stond ik daar alleen met dat halster nog in mijn handen, naar haar te kijken.
Toen kwamen de tranen pas... *zucht*

Lieve Annie, ik zal je heel erg verschrikkelijk veel missen. Je was de allerliefste koe ter wereld Lovers

(En je moet je wel aan je afspraak houden, om te reïncarneren en dan volgend jaar als kalf van Bertha op de boerderij te worden geboren Knipoog )
Laatst bijgewerkt door assie op 23-07-02 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:08

Wat een ontroerend verhaal. Ik heb zelf ook 2 koeien en dat zijn net schoothondjes. Ze zijn net zo mak als mijn ponies.
Veel sterkte met je verlies.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:12

*snif* *snotter* heel veel sterkte as!!! ik heb aan je gedacht vandaag! en ik weet zeker dat ze gereincarneert zal worden Knipoog

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:16

Veel sterkte... arm dier... toch nog sterk als er zoveel voor nodig was..

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 22:17

Ja ik hoop het ook, dat ze terugkomt Lachen

Ik vraag me alleen nog steeds af hoe het kan dat zo'n verschrikkelijk oude koe (19 jaar) zo'n ontzettend grote dosis van dat spul kan verwerken... en dan nog gewoon doorademen.
Het was ook zo creapy, ze stopte met ademen, DA zegt; "Nu is ze dood" en na 30 sec gaat de borstkas op en neer... : "hoort dit zo?? Verward "
En dan blijkt ze nog te leven... *zucht*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:24

Heel veel sterkte!

**Max**

Berichten: 160
Geregistreerd: 18-09-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:30

Heel veel sterkte ermee, maar jij slaat je wel doorheen. Daar ken ik je goed genoeg voor Knipoog.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:38

Sterkte, ik weet helaas wat het is.
Maar waarschijnlijk voor Annie beter zo!
Nogmaals, veel sterkte!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:48

Heel veel sterkte!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 23:06

Brrr de rillingen lopen over mijn rug, wat zielig zeg... Verdrietig

Wat was er eigenlijk met haar aan de hand? Veel sterkte...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 23:14

Ah wat vreselijk zeg, ik zou er ook kapot van zijn. Verdrietig
Sterkte.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 23:27

Wat er met Annie aan de hand was;
Ze was blijkbaar dus niet op, aan haar sterke weerstand tegen dat spul te zien, maar haar benen waren niet goed meer. Haar beide voorknieën waren zo dik als voetballen, haar linkerachterbeen was ook niet goed meer.

Maar eigenlijk zeiden we al 2 jaar dat ze de winter niet zou doorkomen, iedere herfst/winter werd ze zo ontzettend mager, maar dmv veel voeren redde ze het iedere keer toch

Maar afgelopen herfst/winter heeft ze een ontsteking aan die linkerachterpoot gehad, toen heeft ze iedere dag 2 keer een half uur in sodawater gestaan en daarna jodium en chloor erop. Dat werkte erg goed en het leek de goede kant op te gaan, anders had de hoefsmid moeten komen om al het rotte weg te snijden, gepaard met veel bloed enzo, dit hoefde gelukkig niet.
Dit was het begin van de problemen enk ik. Vanaf toen ging het steeds slechter, ze kon moeilijker lopen en had af en toe pijn.
De laatste week hebben we haar pijnstillers gegeven en je zag haar gewoon opfleuren, ze moet dus veel pijn hebben gehad, dat was de doorslag om haar in te laten slapen

Er werd eigenlijk al 3 maanden over gediscussieerd om haar te laten inslapen (of eigenlijk nog wel langer, weet niet precies hoe lang) en eerst was er sprake van dat ze naar de slacht zou worden gebracht. Maar wij(=de dierverzorging) vonden dat je dta niet kan maken tegenover zo'n oude lieve koe die al haar hele leven op de boerderij staat, nog nooit een trailer heeft gezien. Om haar dan al die stress van het vervoeren en het slachthuis aan te doen.... ECHT NIET!

Ik vind echt dat ze het perfecte leventje heeft gehad, zelfs een voor een koe perfecte dood Lovers Ze heeft helemaal niks gevoeld (ondanks dat het zo raar ging). Al vind ik het supermoeilijk, voor haar is het het beste Lachen

Ik heb vandaag trouwens nog foto's gemaakt van haar, met de digi, maar de digi doet irritant, dus ik probeer het morgen nog een keer en dan zet ik ze wel op ITP, er zijn als het goed is ook een paar foto's van haar knieën bij, ik waarschuw alvast: niet schrikken!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 23:32

Wat erg, veel succes, gelukkig heeft ze een goed leven gehad, en is ze vredig gestorven!
Toch blijft het moeilijk, een mooi stukje trouwens, recht uit je hart.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 23:36

Heel veel sterkte ermee, ik hoop dat ik het met mijn koe voorlopig nog niet hoef mee te maken.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 07:09

Sterkte hoor Assie, je kunt wel zeggen, het is maar een koe, maar wel een koe waarmee je jaren gewerkt hebt...

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:09

veel sterkte!Ik had ooit op stal ook een koe zelf grootgebracht met de fles.
helaas werd ze maar niet drachtig en een koe zonder kalf geeft geen melk.. en tja op een melkvee bedrijf.....

Het verhaal wat je nu verteld over het maar niet willen inslapen van een dier heb ik helaas al 2 keer eerder gehoord maar dan met paarden waarvan 1 het paard van de buren. Voor mij een reden om later mijn paard niet te laten inslapen.

wel vreselijk knap van je dat je haar zo goed hebt verzorgt later toen het gebeurd was!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:13

Pffff....wat een eng verhaal! Ik ben blij voor je dat het nu voorbij is.
Ze graast nu lekker ergens in een heeeele volle wei met allemaal andere annie's en bertha's! Lachen

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:36

Heel veel sterkte

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:49

he gatsie ik krijg kippevel als ik dat lees...
Maar vindt wel dat jullie erg goed zijn met jullie koebeesten! Boeren sturen hun koe naar de slager als ze een jaar geen kalf meer heeft gegeven, is zo rond een jaar of 8 (meetsal zelfs vroeger)vindt het dus echt heel tof dat jullie die koe zo een mooi leven hebben gegeven! chapeau!

veel sterkte nog, het is nooit makkelijk om een dierbare te laten gaan...
Volgend jaar komt ze zeker terug Knipoog

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:53

Melk koeien leven gemiddelt maar 5/6 jaar en gewone koeien rond de 10 jaar, maar dat is al oud! dan kun je nagaan hoe goed jullie voor Annie hebben gezorgd zodat ze 19 is geworden!

Heel veel sterkte meis!


Kuss Maaike

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 14:56

ah god..wat zielig zeg..
ik wilde wel reageren maar ik wist echt niet wat ik moest zeggen!!
ik vindt hete cht heel knap van je dat je zo rustig bent gebleven..
en sterkte met het verlies..!!!
groetjes Nicole
en we gaan allemaal duimen voor je dat ze volgens jaar terug komt!!!!

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-02 18:31

Dank jullie wel voor de lieve berichtjes Lovers .
Ik denk idd ook dat Annie nu heel gelukkig ergens anders rondloopt, zonder pijn aan haar poten en weer gek doet en net zo nieuwsgierig en lief is, als ze altijd al is geweest.

Dat ik zelf zo rustig bleef vind ik nog steeds erg raar, ik had nl verwacht dat ik alleen maar zou huilen... dat heb ik dus alleen van tevoren en achteraf gedaan Huilen
*zucht* ik miste haar vanochtend wel toen ik het terrein op liep en niet dat lieve hoofd tussen alle hongerige dieren zag staan Verdrietig

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 19:13

heel veel sterkte hoor assie....Knipoog

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 00:13


DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 00:24

Ik heb zelf eens een kalfje gehad. Haar naam was Charlotje. Haar moeder wilde haar niet en zodoende was ze aan de fles groot gebracht. Ze was een echte lieverd. Helaas deed Charlotje het niet zo goed en was ze ingeslapen. Ik heb een paar weken mijn ogen uitgehuild!

Veel sterkte dan maar zou ik zeggen!