Vit. E en Selenium bij spannning in de spieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Vit. E en Selenium bij spannning in de spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 00:37

Heeft het zin om dat bij te voeren bij een paard niet zozeer stijf IS in de spieren (ook wel een beetje) maar zich stijf HOUDT door spanning en moeilijk los wil/kan laten daarin?

Gipsy heeft soms van die momenten dat ze compleet verkrampt in de bovenlijn, soms is het mijn fout, soms is het een trucje van haar om onder het werk uit te komen (op zich begrijpelijk Haha!), maar ik heb het idee dat ze na een tijdje wel weer bereid is om los te laten, maar het gewoon eigenlijk niet kan doordat de boel zo vast zit. Vergelijk het met pijn in je eigen schouders/nek bij stress ofzo, dat is ook niet ineens over als de spanning weg is.

Ja, ik weet het, voorkomen spanning, rijtechnisch oplossen blablabla maar zou het voeren van zo'n supplement kunnen helpen om dat iets makkelijker te maken?

Nulla tenaci invia est via


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 00:41

Ik weet niet of Selenium en Vit. E helpen bij spanning in de spieren.
Or die krijgt dat supplement en ik kan eerlijk niet zeggen dat ik verschil merk, met voordat ik het gebruikte. Voor Or heb ik het ook om een andere reden.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 08:09

Er zijn bepaalde fysiotherapeutische oefeningen die de bovenlijn oprekken. Vraagt me niet exact welke. Ik heb een fysiotherapeut ze zien doen. Verder denk ik met het werk wat Gipsy nu doet dat het wel helpt. Harold was losser door zijn lijf en vrolijker toen hij het kreeg. Probeer het eens.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 09:03

Het is inderdaad zo dat Vit. E er voor zorgt dat de antioxidanten beter getransporteerd worden door het lichaam, waardoor spanningen en kramperigheid verminderd. Ik zelf heb goede ervaring met Pavo E-plus...

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 09:36

[naam verwijderd] krijgt swinters Pavo E-plus, in verband met haar vervelende aanleg tot spierbevangenheid...het helpt haar vaak goed, de spieren blijven net even iets soepeler..

Ik denk dat je het in jouw geval best wel eens kan proberen. Misschien verhoudt je paard zich wel, omdat er ergens toch een pijntje zit in de spieren...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 09:40

Ik zou eerst eens informeren bij een da voor ik extra vitamines of andere supplementen ging toedienen, mischien is er heel wat anders aan de hand.

Het toedienen van extra vitamines en supplementen helpt meestal alleen degene die het verkoopt..............

In goed uitgebalanceerde voeding, brok passend bij het werk dat het paard verricht, goed hooi, in juiste mate bevat eigenlijk alles wat een paard nodig heeft.
Sommige suplementen/mineralen worden tbv de verkoop anders genoemd, neem nu electrolyten: een mespuntje keukenzout per liter water geeft hetzelfde effect. Zo zijn er tal van producten te koop die en bepaalde toevoeging krijgen, een klinkende naam, grote naam erachter en voila, paardeminnend nederland koopt het omdat .................
Wanneer een paard extra vitamines/mineralen etc nodig heeft, raadpleeg dan de da. Want bij deze extra toevoegingen geld: overdaad schaad en niet baat het niet schaad het niet.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 09:55

Alane, ik ga heel ver met je mee over de overdaad etc...
Maar de toevoeging Vitamine E kan je iet vergelijken met een mespuntje zout, en ook niet met iets anders dat je eventueel in je keuken kan vinden.

Natuurlijk is het wijs te onderzoeken of het paard verder wel fit is. Ik bedacht na mijn reactie ook nog dat een paard wat niet rad is in de benen, zich best kan gaan verhouden in de rug omd e pijn te ontlopen. dan helpt vit. E helemaal niks...

Maar in geval van mijn [naam verwijderd]; zij heeft gewoon te weinig aan de vitamine E verhouding in haar brokjes. en vit E zit amper in hooi of kuil. die moeten echt uit de brokjes komen, en uit de zon. Dan is de toevoeging toch de redding van je paard, zonder vitamine E staat [naam verwijderd] de hele winter op-ge-tyed.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:06

Ah dit is dus wel interessant om te lezen, ik zal eens kijken wat er precies op de pot staat.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 10:40

Alane schreef:
mischien is er heel wat anders aan de hand.


Dat is er niet. Kan ik heel kort in zijn. Het is echt een spierenkwestie die verband houdt met spanning en het gaat mij om het afvloeien van die spanning. Daar zijn we rijtechnisch al een heel eind mee op weg, ik kan het steeds beter voorkomen en het ook steeds weer loswerken als ze zich toch een keer vastzet, maar als ik daar iets bij kan helpen, dan heel graag!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:21

Vitamine B heeft ook een positieve invloed op de gezondheid en conditie van spieren. Vitamine B heeft een minder heftig effect dan selenium op het paard. Van selenium worden ze soms wel eens wat manser en drukker, dat kan dus weer het averechtse effect hebben omdat jouw paard vooral ontspanning nodig heeft.

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:01

toch, een grote gift Vitamine E en Selenium wordt voorgeschreven bij paarden met hartklachten, omdat ze er rustiger van worden...

Selenium is een versterker van vit E en andersom, ze kunnen elkaar gedeeltelijk vervangen.
Een overmaat aan Selenium met name is wel giftig; geef nooit een hogere gift dan voorgeschreven door fabrikant of dierenarts.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:21

met een keukenzout bedoel ik geen huismiddeltjes ter vanging van het een of ander. Maar gebruikte dat als voorbeeld.
Bijvoorbeeld:
Electrolyten zijn inprincipe niets anders dan keukenzout opgelost in water.
Nou stop ik daar een of andere extra toevoeging in, leuk potje/flesje erom, bekende ruiter ingehuurd, en voila paardenminnend nederland koopt mijn fles water met keukenzout omdat de bekende ruiter X het ook gebruikt.
Voordat je en of ander supplement gaat kopen (anders dan op aan radsen van de da) kijk eens wat erin zit, in welke verhouding.

Ben even vergeten te vermelden uitzonderingen daar gelaten.

Daarbij wordt er gezegd (weet niet hoe dat werkt met die witte vlakken over wat eerder geschreven is) Vitamine E uit de brokken en zonlicht, mijn paard krijgt te weinig vitamine E via de brokjes. Zet het paard dan meer buiten, ga kijken naar een brok die meer vitamine E bevat.
Dit ook om tegenwerkingen van hoeveelheden vitamines en mineralen in verkeerde dosis te voorkomen. De brokken worden gemaakt in een samenstelling om "tegenwerking" te voorkomen, het extra verstrekken van vitamines en mineralen kan schadelijk zijn

En ik blijf erbij, als ik het idee heb dat een van pony's iets extra's nodig hebben (om welke reden dan ook en wat dan ook) Dan win ik advies in bij een collegafokker en bij de DA, voordat ik ga lopen toevoegen met vitamines of andere dingen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:49

Alane schreef:
Daarbij wordt er gezegd (weet niet hoe dat werkt met die witte vlakken over wat eerder geschreven is) Vitamine E uit de brokken en zonlicht, mijn paard krijgt te weinig vitamine E via de brokjes. Zet het paard dan meer buiten, ga kijken naar een brok die meer vitamine E bevat.


nou Alane, ook dat vind ik weer erg kort door de bocht...
Namelijk: Vitamine E uit daglicht haalt een paard echt wanneer er geen wolkje aan de hemel hangt, dus in VOL daglicht, helaas is dat in Nederland niet vaak...Dus paarden buiten op een bewolkte dag zoals vandaag, maakt kwa vit E geen moer uit....

Brok met een hogere vit E waarde is er wel, maar gaat gepaard met een hogere eiwitwaarde en hogere andere waarden zoals vit A...
niet elk paard heeft die hoge energie waarde nodig, zoals die van mij, die slechts op lichte sportprestaties wordt gevoerd. een hoogwaardigere sportbrok levert ACUUT nieuwe bevangenheid op...
Er is dus ook geen brok waarbij alleen de waarde van Vitamine E hoger is dan normaal. De rest van de vitaminering gaat mee, en dat geeft ook weer problemen. In geval van mijn paard is bijvoeren van uitsluitende Vit E/Selenium de allerbeste optie....

Wellicht kan je voortaan toch wat minder zwart/wit oordelen over voederwaarden, ik heb het tegenbewijs hier voor je op stal staan.
Voor de goede orde; ze komt twee keer daags naar buiten, staat bij een zomerse dag de hele dag in een sobere weide, en wordt gevoerd met Equiral Stud (voer dat als goed bekend staat). Mijn andere paard wordt exact hetzelfde verzorgd, en heeft geen aanvulling nodig. Dus soms ligt het gewoon aan het paard zelf.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:57

Wellicht kan je voortaan toch wat minder zwart/wit oordelen over voederwaarden, ik heb het tegenbewijs hier voor je op stal staan.
Voor de goede orde; ze komt twee keer daags naar buiten, staat bij een zomerse dag de hele dag in een sobere weide, en wordt gevoerd met Equiral Stud (voer dat als goed bekend staat). Mijn andere paard wordt exact hetzelfde verzorgd, en heeft geen aanvulling nodig. Dus soms ligt het gewoon aan het paard zelf.[/quote]

Dit is zo. Mijn paard kreeg uit het niets last van kramperigheid in de achterhand. Dit kwam voor het niet juist transporteren van bepaalde stoffen. Dit word veroorzaakt door het zenuwengestel van het paard. Het ene paard is nerveuze dan het andere paard en kan hier dus eerder last van krijgen. Om dit te verminderen voer ik extra supplementen en laat ik siroop maken met extra vitamine e en selenium. Ik heb altijd Pavo Stribo gevoerd en dit bevat vreselijk veel vitamine E in vergelijk met andere bix soorten. Daarnaast sta het paard het hele jaar door dagelijkse op het land (en in gras zit ook veel E) maar toch heeft hij er een tekort aan. Geen van de andere paarden heeft dit. Het heeft dus niets met het voer te maken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 17:09

Margreet, Fabienne is ook zo'n paard dat net dat laatste stukje loslaten moeilijk wil geven. Het is een type paard dat altijd weer zelf graag meer bovenin loopt, waarbij ze de bovenlijn teveel aanspant. c.q. moeilijk los wil laten. Sinds een maand of anderhalf voer ik, overigens in overleg met mijn dierenarts en de kliniek in Lienden, vitamine E en Selenium bij. Al na 2 weken kon ik merken dat ze wat losser werd in de spieren. Ik merk ook dat ze tijdens het rijden minder zweet dan eerst. Lijkt me een duidelijk teken dat ze de afvalstoffen beter kwijt raakt dan voor die tijd.
In voorgaande jaren merkte ik ook wel tijdens het weideseizoen dat ze altijd wat losser was dan buiten die tijd, en ik dacht eerst altijd dat dat door de extra beweging kwam in de zomermaanden, maar het blijkt dus dat er in vers gras veel meer vitamine E zit dan in hooi!!
Ook mijn paard haalt uit de standaard hoeveelheid vitaminen die in haar krachtvoer zitten dus niet voldoende. Elk paard heeft daarin toch specifieke behoeften.
Je kan dit gerust uitproberen. Als je je aan de dosering houdt die op de otten wordt aangegeven geeft je niet teveel, want daarin is al rekening gehouden met de gemiddelde hoeveelheid vitamine E en Selenium die paarden normaal binnen krijgen.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 17:17

Fabienne, daar noem je eens even wat: zweten! Ze zweet altijd als een otter, echt niet normaal! Na een half uurtje privéles, als het een beetje warm is, dan lopen de stralen over haar kruis naar beneden en hangen de druppels onder haar buik! Overigens zweet ze ook als het buiten een beetje warm is en ze binnen staat, hoeft het niet eens zo gek warm voor te zijn. Dekentje teveel op: zweten. Zou daar toch een verband tussen zijn? Ze heeft het altijd gedaan, het is ook niet veranderd ofzo nu ze veel beter voer krijgt na verandering van stal, ik heb altijd gedacht dat ze het gewoon heel snel warm heeft, dat zal ook wel zo zijn, maar misschien zit er toch meer achter.
En inderdaad ook dat zelf net iets teveel bovenin willen lopen, terwijl ik haar ronder en lager wil hebben, heel moeilijk dat laatste stukje los willen laten.
Ze krijgt overigens zeer goed voer en kuil van prima kwaliteit, waar ze het ook prima op doet, ziet er kerngezond uit (en is dat ook!), maar ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen om dit bij te voeren.
Overdosering ben ik niet bang voor, daarvoor moet je wel hele gekke dingen doen!

Nulla tenaci invia est via

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vit. E en Selenium bij spannning in de spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 18:26

Margreet schreef:
Heeft het zin om dat bij te voeren bij een paard niet zozeer stijf IS in de spieren (ook wel een beetje) maar zich stijf HOUDT door spanning en moeilijk los wil/kan laten daarin?

Gipsy heeft soms van die momenten dat ze compleet verkrampt in de bovenlijn, soms is het mijn fout, soms is het een trucje van haar om onder het werk uit te komen (op zich begrijpelijk Haha!), maar ik heb het idee dat ze na een tijdje wel weer bereid is om los te laten, maar het gewoon eigenlijk niet kan doordat de boel zo vast zit. Vergelijk het met pijn in je eigen schouders/nek bij stress ofzo, dat is ook niet ineens over als de spanning weg is.

Ja, ik weet het, voorkomen spanning, rijtechnisch oplossen blablabla maar zou het voeren van zo'n supplement kunnen helpen om dat iets makkelijker te maken?


Misschien dat je met TTouch iets zou kunnen bereiken om spanningen af te voeren, ik heb hier meerdere goede resultaten van gezien.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 21:05

Margreet ik dacht ook altijd dat het gewoon aan het type paard lag, net zo goed als de ene mens meer zweet dan de ander (misschien moet ik zelf ook eens wat extra vitamine E nemen???????Ik zweet ook altijd als een otter Boos! ), maar ik kan me voorstellen dat het allemaal wat lekkerder voelt als de spieren hun afvalstoffen wat beter kwijt kunnen, en dat het daardoor minder moeite kost en dus minder zweet Lachen.
Nou is dit vitamine supplement natuurlijk geen wondermiddel, waardoor je paard ineens super los is, maar het kan net wel dat kleine stukje helpen!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 21:20

fabienne schreef:
Nou is dit vitamine supplement natuurlijk geen wondermiddel, waardoor je paard ineens super los is, maar het kan net wel dat kleine stukje helpen!


Ik verwacht er ook geen wonderen van, maar het gaat mij inderdaad om dat kleine stukje. Alle beetjes helpen en het kan voor haar ook nooit lekker zijn als de boel zo vast zit. (Ze doet het trouwens niet alleen onder het zadel hoor, aan de hand als er iets spannends is doet ze het net zo goed en zelfs op stal doet ze het wel eens als er wat te beleven valt in de stalgang).

Nulla tenaci invia est via

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 21:45

Wat voor karakter heeft je paard? Is het een druk, nerveusachtig type? Ze zeggen dat dan het voedingssupplement Pavo E plus, waarin ook magnesium zit geschikter is voor dit type paarden.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 22:44

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, dat druk en nerveus klopt wel een beetje, al wordt dat overigens steeds beter nu ze ouder wordt (14).

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:18

Alane schreef:
neem nu electrolyten: een mespuntje keukenzout per liter water geeft hetzelfde effect.


Dan heb jij nog vast nooit van het belang van een zeer juiste verhouding van de elementen van de electrolyten gehoord? Maar ik ga wel met je mee als je zegt dat electrolyten alleen voor top endurance, cross en marathon paarden nodig zijn. Voor 'normale' paarden (99,9% van de paarden dus) zijn electrolyten niet nodig, en zelfs heel slecht.

Maar ontopic: Ik denk dat je best eens vit. E + selenium kan gaan voeren. Maar wat dacht je van appelazijn? Dat drijft mooi alle afvalstoffen af, iets waar ze ook soepeler van kunnen worden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 22:20

Appelazijn krijgt ze al. Al jaren, doet z'n werk goed.

Nulla tenaci invia est via

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:21

Pavo E plus... is dat een beetje makkelijk verkrijgbaar?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 22:24


Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, SentiBot, xAlice en 91 bezoekers