wat is het verschil????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

wat is het verschil????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 08:09

ik ben bezig met een nieuw zadel maar ik vroeg me af wat nu het grote verschil is tussen semi quarter horse bars, quarter horse bars en full quarter horse bars en waar staat "gullet" voor? ik dacht dat dat om de kamerbreedte ging Verward


pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 11:38

Bij Wintecs met een verwisselbare kamerbeugel (zit helemaal aan de voorkant bij de schoft) hebben ze het ook over "adjustable gullet size".

Het gaat dus om de kamerwijdte of in ieder geval om de wijdte aan de voorkant bij de schoft/schouders .

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 11:50


Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.


jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 13:35

hoe kan je dat meten dan, bij je paard. de gullet wijdte?

DubbelFun

Berichten: 88470
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:07

Paintje: ik kan het helaas niet eens zijn met de omschrijving van de bars gegeven in de link die je plaatste.

Nu is het zo dat er in bars geen standaardisatie is, dus elke farikant kan zijn eigen maattabel er aan hangen.
Ik heb geleerd dat je hebt: quarter (is de smalste), semi (is de middenmaat) en full (de wijdste). Verder heb je nog arab-bars, deze zijn korter en zeer geschikt voor de moderne brede quarter met korte rug. Ook arabbars heb je dus in quarter-semi en full.
De kreet full-quarter is een mode kreet ontstaan omdat iedereen denkt dat je voor een quarter dus een quarterbar nodig hebt, die dan vaak te small is.
Vroeger waren de quarters niet zo breed als ze nu (halter) gefokt worden en ook hadden ze een langere rug. Hierdoor is de naam quarterbar ontstaan. Toen de quarters breder werden en er ook meer op andere typen paarden western gereden ging worden is de semi-bars ontstaan, deze heeft iets minder 'dak'vorm dan de quarterbar. De semi past op de meeste paarden. Voor de zeer brede paarden is de 'full' ontworpen. De bars hiervan zijn bijna horizontaal.
De gullithwidth doelt op de breedte van de flares (de punten die op de schouders liggen). Deze zijn voor een quarterbar natuurlijk smaller als voor een full en liggen voor alle zadels tussen de 5" en de 8". De meeste paarden met een smalle bars zullen ook smalle schouders hebben, maar dat hoeft niet het geval te zijn. De semi heeft meestal flares tussen de 7 en 8", terwijl een full vanaf 8" heeft.

De plaats van meting van de gullithwidth is erg belangrijk, want een verkeerde meetplek heeft een foute wijdte tot gevolg. Ik meet altijd tussen de concho's/tiestraps op het bont aan de binnenkant van het zadel.
Reden waarom je een zadel ook altijd op het paard moet passen en rijden, want een lopend paard is breder dan een stilstaand paard.

Omdat er zoveel malaise is in het westernzadelgebeuren zijn er idd fabrikanten die van alles proberen om toch een zadel zo goed mogelijk te laten passen, flex-bars en verwisselbare kamerbeugels zijn daar een voorbeeld van. Bij de 2e moet je heel erg oppassen omdat je als zadelpasleek meer kwaad dan goed kunt doen door zelf aan een boom te gaan zitten sleutelen als je niet goed weet waar je op moet letten.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:24

Sugarmiss schreef:
Paintje: ik kan het helaas niet eens zijn met de omschrijving van de bars gegeven in de link die je plaatste.


Sorry! Ik had laatst een hele goede omschrijving, nou ging ik weer op zoek en die vond ik niet. Toen kwam ik dus deze tegen.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 09:42

het is me een heel stuk duidelijker geworden.
het van de week op een Continental gezeten, in een woord, HEERLIJK.
mijn eigen zadel is toch wat te groot voor me, dus ben ik op zoek gegaan naar een zadel met wat meer built-up, ik hou van stevig zitten in een zadel...toen ik nog dressuur reed had ik een Ainsley, daar zit je ook zo diep in.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 42 bezoekers