Gallen is dat ernstig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Gallen is dat ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 08:19

Het paard dat ik wil kopen heeft waarschijnlijk gallen. In hoeverre is dat schadelijk voor zo'n paard?is het een reden om zo'n paard niet te kopen (ze is pas 5). Ik laat haar nog klinisch en röntgerologisch(of hoe je dat ook schrijft Haha! ) keuren dan komt de oorzaak er toch wel uit?
Het kan geloof ik niet meer minder worden toch?
Help me!ik wil dit paardje zooooo graag.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty



Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 08:31

Nou, een gal ontstaat niet zomaar...dat is een serieus teken van overbelasting en/of irritatie bij de pezen. Dat kan iets vanuit het verleden zijn, maar een 5 jarig paard hoort dat in ieder geval niet te hebben.

Op zijn zachts gezegd is er iemand een tijdje lang niet al te zorgvuldig met dit paard in de weer geweest...een duidelijker signaal dat het paard wat heeft meegemaakt kan je niet krijgen...gallen komen nooit vanzelf, en ook niet bij geboorte. De aanleg tot het ontwikkelen van gallen is wel bij het ene paard groter dan bij het andere wellicht. Maar een gezond paard heeft op 5 jaar geen gallen.

Ik zou er nog maar eens goed over nadenken...ik vind het een vrij storend gebrek dat inderdaad nooit meer over gaat... Ik zou zo'n paard niet makkelijk kopen. Het heeft zeker in vloed op de waarde...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 08:43

Waarschijnlijk, maar je weet het niet.
Ik heb niet echt iets raars op zijn benen gezien, waarom bel je de eigenaar niet op?
en je laat pascal toch keuren/ dan kunnen de artsen je er vast alles over vertellen , mocht er wat zitten

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 09:21

Ik weet ook niet hoe gallen eruit zien maar er zaten wel bultje met vocht erin die je kon bewegen vooral links achter. Misschien zie ik wel spoken ik ben ook zo bang dat ze wat vinden en dat ik haar niet mee kan nemen ze is zoooo leuk. Of had ik dat al gezegd Lachen

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 23:40

haha, ja je valt in herhaling....
maar ik geloof dat het niet eens zo heel erg ernstig is
meer een schoonheidsgebrekje
t is wel een vorm van overbelasting ,maar daar hoeft ze nu geen last meer van te hebben

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 11:19

Gallen zijn een teken van overbelasting en in een 5-jarig paard word ik daar niet blij van. Maar het kan prima zijn dat ze er verder geen last van krijgt en zeker als je haar laat keuren dan zou ik op het oordeel van de keuring wachten. Een paard niet kopen omdat 'ie gallen heeft is een beetje overdreven maar het is wel iets waar je rekening me moet houden wanneer je naar het totaalbeeld kijkt.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 18:45

Ik zie het niet graag. Kwaliteit van het beenwerk laat dan duidelijk te wensen over. Zeker bij een vijfjarig paard.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 21:36

Ivanka (is wel 11 jaar) heeft ook gallen (tenminste denk ik dat het gallen zijn Verward Het zijn dus vochtbulten die je kunt bewegen toch?). Ik heb haar laten keuren, de DA heeft heel haar benen afgevoeld en zei er niets over.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 23:03

ieder paard krijgt gallen, denk ik, sommige wat sneller dan de ander.
Ik dacht dat renske ook al gallen aan het krijgen was 5 jaar, en zeker niet te veel mee gedaan. Maar deze trekken nu weer weg.

Ik vind het eigelijkg een reden om een paard niet te kopen, omdat ze het allemaal krijgen. Kan gewoon overbelasting zijn, of misschien wel vochtophopingen. Want ik geloof dat gallen niet meer weg gaan he ?

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Equinight, germie, Kim_S en 29 bezoekers