Geelbuikschildpad

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-11 12:51

Hallo,
Er is aan mij gevraagd of ik voor een geelbuikschildpad wil zorgen. Dat lijkt me wel leuk maar ik weet niks over de verzorging ervan.
Word ie gehouden in warm water of juist niet?
Houd ie een winterslaap?
Wat eet ie?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

X


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:13

Moet je er gewoon een tijdje voor zorgen en em later weer terug geven, of is ie echt voor jou?
Ze hebben vooral veel ruimte nodig, ze worden erg groot en passen na een tijdje niet meer in een schildpaddenbak.
Hoe groot is het schildpadje nu?

Ze kunnen gewoon in koud water, kamertemperatuur. Maar ze kunnen ook buiten in een vijver, en als ze buiten zitten dan graven ze zich 's winters in en houden een winterslaap.

Schildpaddenvoer kun je gewoon bij de dierenwinkel halen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-11 13:26

Als ik wil mag ik hem houden.
Hij is nu zon 10cm.
Als ie binnen zit houd ie dus geen winterslaap? Ik krijg de schildpad van m'n nichtje en die zegt dat ie niet meer eet sinds een paar dagen, zou ie dan in winterslaap gaan of winterrust of is ie misschien ziek?? Verder is er niks raars aan te zien dus ik vraag me ook af waarom ie dan niet eet.

Anoniem

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:40

Als ze niet eten zijn ze niet gezond en moet je ermee naar een reptielenarts.

Heb zelf 2 geelwangen. Maar zijn hetzelfde qua verzorging. Er zijn wel een paar schildpaddenforums waar je op kunt kijken. Zelf voer ik mijn schildpadden niet uit een potje. Maar vers vlees etc. Hier zitten meer vitamientjes in :)

Anoniem

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:52

Hier even wat meer informatie:
Je kan ze in winterslaap laten gaan. Maar lees je hier goed over in ;)
Als ze volwassen zijn hebben ze een bak van rond de 2 meter nodig of een vijver.
Houdt je ze binnen, dan hebben ze een warmte spotje nodig en uv-b lamp nodig. En dit moet schijnen op een eilandje. Water kan op kamer tempratuur. Maar heb ze zelf op 26 graden zitten.
Er moet een sterke pomp op. Of je moet het water om de paar dagen verversen. Het zijn grote vervuilers.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:36

Winterslaap is onwaarschijnlijk als ze binnen gehouden worden, dus ik vermoed dat het beestje zich niet lekker voelt...

Het zijn grote vervuilers, je hebt een grote bak nodig van minimale huisvesting 120cm lang, 50cm breed en 50cm hoog, met een waterdiepte van ongeveer 40 cm met daarin een filter (voorkeur buitenfilter) en UV warmtelamp (dus let er wel op dat het aardig wat stroom kost). En natuurlijk wel een eilandje in het water... Als de temperatuur teveel gaat zakken (onder de 18 graden) in het water heb je wel een verwarmings element worden, want ze houden wel van warmer water.

Eten kun je denken aan bv. meelwormen, muggenlarven.

Dus bedenk goed of je de dieren wilt houden, want ze hebben wel eisen.

pubelia

Berichten: 9988
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:47

Meelwormen zijn lekkernijen en niet totaal voer voor een schildpad! Eiland, filter/pomp, verwarming en een groot aquarium. (wij hebben de juwel panorama) En dan als je er mee naar een DA moet, moet je ook rekening houden dat je niet naar een gewone DA kan gaan, maar naar een speciale!

Ik zelf zou persoonlijk er niet voor kiezen om een schildpad in winterslaap te laten gaan. Dit is persoonlijk!

Qua voer, is dat veel mensen niet weten dat die garnaaltjes niet totaal voer is voor de schildpad. Wij hebben van een DA de tip gekregen om onze schildpadden kattenbrokjes te geven! (felix ocean) Dit is, hoe raar ook, totaal voer voor een schildpad! Al krijgen ze bij ons nog zo af en toe meelwormen!

Over het niet eten kan aan de water temperatuur liggen! De meest ideale temperatuur is 26 graden! Hoe lager, hoe minder ze gaan eten! Hoe hoger, hoe meer ze eten!

En denk er aan dat schildpadden rond de 80 tot 100 jaar kunnen worden!!

Anoniem

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:50

Continue kattenbrokken voeren is niet gezond. Omdat hier te veel zout in zit :)

pubelia

Berichten: 9988
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:00

fabeltje ;) Dan moet jij maar eens zeggen waarom onze schildpadden al 40 jaar zijn? Als het echt zo zout zijn geweest, dan hadden ze allang nier falen moeten hebben...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:02

pubelia schreef:
fabeltje ;) Dan moet jij maar eens zeggen waarom onze schildpadden al 40 jaar zijn? Als het echt zo zout zijn geweest, dan hadden ze allang nier falen moeten hebben...

Waarom staat het overal op schildpaddenfora's?

pubelia

Berichten: 9988
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:07

Dat is nou net een reden dat ik er nooit op kom! Ik vertrouw de DA meer als van horen zeggen ;)


En ik denk dat vele schildpadden nog de leeftijd van 40 jaar moeten halen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:49

pubelia schreef:
Dat is nou net een reden dat ik er nooit op kom! Ik vertrouw de DA meer als van horen zeggen ;)


En ik denk dat vele schildpadden nog de leeftijd van 40 jaar moeten halen...

Ik meer aan mensen diezelf al jarenlang ervaringen hebben dan 1 da. Wat waarscheinlijk geen speciale reptielenarts is.

pubelia

Berichten: 9988
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:26

Zelfs een speciale schildpadden dierenarts! En is 40 jaar niet jarenlang ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:32

pubelia schreef:
Zelfs een speciale schildpadden dierenarts! En is 40 jaar niet jarenlang ervaring?

Dat zijn 2 mensen tegen een heel forum. Kies dus nog steeds voor hun ervaring

pubelia

Berichten: 9988
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:35

Ieder zijn eigen keuze! Ieder zijn eigen mening! ;)

Pikeur

Berichten: 6302
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:39

Heeft je schildpad een warmtelamp of een andere warmtebron? Zo niet is het helemaal logisch dat hij niet meer eet, wanneer je hem weer warmte geeft zal die weer gaan eten

kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-11 14:59

De schildpad is van m'n nichtje en die heeft er niet veel verstand van. Hij staat nu al bij mij. Hij heeft een eilandje van grote stenen. Ze zei der bij dat hij gewoon in koud water kan en verder heeft hij geen lamp of iets dergelijks. Wel heeft ie voer van kreeftjes, insecten, graan en vis. Wat kan ik het beste doen voor een betere verzorging?
M'n nichtje heeft hem trouwens al ongeveer 5 jaar en hij heeft dus altijd al zo geleeft bij haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:00

kel_tje schreef:
De schildpad is van m'n nichtje en die heeft er niet veel verstand van. Hij staat nu al bij mij. Hij heeft een eilandje van grote stenen. Ze zei der bij dat hij gewoon in koud water kan en verder heeft hij geen lamp of iets dergelijks. Wel heeft ie voer van kreeftjes, insecten, graan en vis. Wat kan ik het beste doen voor een betere verzorging?
M'n nichtje heeft hem trouwens al ongeveer 5 jaar en hij heeft dus altijd al zo geleeft bij haar.

Warmte spotje aanschaffen. En een uv-b lamp. En hoe groot is hij? En wat voor formaat heeft de bak?
En ik zou eens kijken op een schildpaddenforum voor een goed voorschema. Want de voer wat hij nu krijgt is niet goed genoeg.
En een stuk eierschaal/sepia is handig voor zijn schildje.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:06

Aquarium (of iets anders) van minstens 1.20 meter aanschaffen, waterpeil 40 cm en een eilandje. Boven het eilandje hang je een warmte lamp en er moet een UV lamp in.
Water moet ook warm zijn, graadje of 25; verwarmingselementje erin (maar wel afdekken met stevige plastig buis oid zodat ze het niet kapot kunnen bijten).
Dus dat wordt wel even een investering als je het diertje wilt houden :)

kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-11 15:10

De schildpad is zon 10cm. De bak is 35x23x23 (LxBxH).
Wat zou me dat gaan kosten als ik dat aanschaf?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:13


Anoniem

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:16

Je kunt ook rondkijken op MP voor een goedkope bak.
Een warmtespotje kun je kopen voor een paar euro bij een bouwmarkt. En UV lamp is ook niet zo duur en die kun je kopen bij een reptielenzaak.

kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-11 15:18

Hoe groot moet de bak dan precies zijn? Hoeveel watt moet dat warmtelampje zijn? of zeg ik nu iets doms?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:22

Voorkeur is 120 bij 50 cm bij 50 cm; omdat je wel 40 cm water nodig hebt. Groter is altijd goed natuurlijk ;)

Denk er wel om dat een bak met water gevuld zwaar is, dus je hebt een goede meubel eronder nodig.

Pikeur

Berichten: 6302
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:56

Zo nu heb ik wat meer tijd dan vanmiddag.

Warm water is in principe niet nodig als je maar een warmtelamp hebt. Ik ga er ook niet aan beginnen om een bak van 2 meter te verwarmen, kost een vermogen aan stroom en is nieteens nodig. Als een schildpad warmte nodig heeft gaat ie vanzelf wel onder de warmte lamp liggen, en 's nachts slaapt ie dus dan zijn er verder ook bijzonder weinig lichaamsfuncties actief oftewel dan kan hij gewoon in koud water.

Ik ben het er niet mee eens dat kattenvoer een goed schildpaddenvoer is. Het calcium gehalte om zomaar 1 ding als voorbeeld te noemen is zeker dubbel zo laag bij kattenvoer, en natuurlijk is dit bij te vullen met calcium supplementen etc. maar ik vind een reptiel met schild sowiso niet vergelijkbaar met een kat. Ze hebben inderdaad de overeenkomst dat ze allebei vlees eten en daarom kan kattenvoer geen kwaad en is het inderdaad zeker een welkome afwisseling maar compleet voer? ik vind van niet.

Stuk sepia is zeker een hele goede tip, dit kun je zo in het water laten drijven en daar gaan ze lekker aan knagen, is gezond en ook nog eens goed voor het gebit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Apacheshadow, Emmi, GoogleAdsense, Labiesch, Mirranda, mmajar, Patriesje, scappa en 27 bezoekers