Paarden en werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Paarden en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 13:02

Hoi,
Ik werk nu in de thuiszorg en heb het prima naar mijn zin, maar het paardenvak blijft me toch trekken. Wie van jullie werkt er in de paarden en doen jullie dat met of zonder papieren/ diploma's? En kun je ervan leven?
Ik ben er nog steeds niet uit of ik de overstap ooit ga maken. Heb wel als bijbaantje 3 jaar op een manege gewerkt, maar dat verdiende echt bagger. Ik zou er niet van kunnen rondkomen...
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen.

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 16:10

Het is natuurlijk niet overal zo, maar dit zijn mijn ervaríngen:
Ik heb via de HOMAG een adres in Duitsland gevonden als ruiter.
Had daarvoor geen opleiding gehad, maar redelijk wat ervaring.
Moest daar 6 dagen in de week werken ( van 7:00 tot 18:00uur) en had 1x in de maand een weekendje vrij ( dat heet van zaterdagmidddag tot maandagmorgen).
Ik kon daar voor niks wonen ( een bezemkamer), mijn paard was er voor niks gestald en ik kreeg 1800 DM per maand netto.
Voor een tijdje was het wel leuk, maar je moet gewoon ontzettend hard werken, weinig vrij en slecht betaald. <daarom heb ik de keuze gemaakt weer een "normaal" beroep te hebben.
Zoals gezegt, is het waarschijnlijk niet overal zo en als je een opleiding hebt, is het misschien ook al wat makkelijker, maar dat is mijn ervaring.
Als ik het nog een zou doen, zou ik het waarschijnlijk weer doen, het waren best twee leuke jaren maar voor altijd is het (voor mij tenminst) niks.
Nu heb ik een buro job en kan 's avonds en in het weekend lekker in rust met mijn paardje tutten en geef af en toe les bij ons op stal. Dat is gewoon leuker!

Groetjes Astrid

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 16:20

Ik ben ook in Duitsland geweest. Gewoon een weekje op proef op een dressuurstal in Aachen. Omdat die mensen me daar toen absoluut niet aanstonden ben ik er niet mee verder gegaan, terwijl ik er enorm goed zou kunnen leren.
(moest daar voor het eerst rijden, had toen zelf net 4 jaar rijervaring, zetten ze me op een jong paard wat Dynamite heet !!! Daar ga je dus echt niet ff rustig op zitten hé !)

Nu ben ik secretaresse en ben 's avonds met mijn paardje bezig. Ik zou erg graag toch wat meer met paarden doen, of met dieren in het algemeen maar ben er nooit voor gaan studeren omdat het gewoon niet voldoende betaald om van rond te kunnen komen.

misschien over een paar jaar, als we wat meer verdienen ga ik parttime werken en verder op onze (hopelijk dan) eigen boerderij / dierenpark werken.
Ik hoop dat die droom ooit werkelijkheid wordt.....

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 16:21

Ik heb ook steeds periodes waarin ik twijfel om die overstap te maken maar ik doe het niet het verdient te weinig en savond heb je geen zin meer in je eigen paard. Je kunt denk ik beter een leuek baan hebben met veel vrije tijd voor je hobby en het daar bij laten.
Maar hou je optie open mocht je ergens tegen aanlopen die het dan gewoon.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 19:54

Ik werk nu dus ook ''in de paarden''. Heb het lang uitgesteld en heb wel eerst mijn studie (zo goed als) afgerond maar ben uiteindelijk toch gezwicht. Ik werk dus op een manege, ben daar begonnen met mijn eerste rijles en ben dus blijven hangen. Ik heb geen diploma's maar sta nu wel ingeschreven voor een instructeurscursus die ik dus als het goed is wel binnenkort ga doen (betaald door de baas). Wel ben ik inmiddels al 15 jaar bekend met de eigenaren en had ik dus wel al wat geholpen met lessen en stalwerk. Ik vind zelf dat ik best goed genoeg verdien (voor meer info PB). Ben er aan begonnnen met het idee dat ik altijd weer iets anders kon gaan doen maar zoals het nu gaat bevalt het me echt prima. Als je meer wilt weten vraag je het maar..

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 22:19

Ja het is een droom dat niet voor iedereen is weggelegd.
Zelf zie ik om mij heen dat het hard werken is voor weinig en dat mensen die in de paarden werken dat het daar buigen of barsten is.

Als je het wilt zou ik en/en doen een parttime baan en in de paarden,lesgeven(er zijn cursussen voor die je savonds kunt volgen.)paarden beleren,paarden rijden voor derden.
Je bent dan in ieder geval verzekerd van een vast inkomen.

succes.