Wie trekt trailer met luxe wagen,geen terreinauto?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Wie trekt trailer met luxe wagen,geen terreinauto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 10:22

Eind dit jaar krijgen we een nieuwe auto.

Nu zit ik te twijfelen: of een grotere luxe wagen of een terreinwagen.

Een terreinwagen is wel leuk en aardig, maar zijn megaduur. De luxe wagens zijn naar verhouding minder duur, maar mogen soms niet zo veel trekken.

We zijn nu voor een auto (Renault Laguna) aan het kijken, nu is mijn vraag: wie heeft er ervaring met het trekken van een trailer met een gewone luxe wagen?
Is dat goed te doen. Wat moet je wagen minimaal toch wel mogen trekken (ben in bezig van BE)


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:25

Wij trekken de trailer nu nog met een Audi A3 (rood i-tje), dat ging op zich prima.
Maar we hebben een landrover erbij gekocht, omdat een van onze paarden een flinke Shire is. Nou dan rij je de auto stuk. Haha!
Aangezien we in het voorjaar de trailer inruilen voor een tweepaards, en dan de Shire en de KWPN merrie er in komen te staan...
Hahaha, dat kan niet met een Audietje.

Maar gewoon 1 paards met dus 1 paard erin, hoef je echt niet per se een terreinwagen aan te schaffen hoor.
Een vriendin van mij trekt haar trailer met een Peugot. Gaat prima. Knipoog

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 10:28

Maar hoe gaat dat bv heuveltje op?
En wat voor motor zit er dan in?
1.6/1.8/2.0?
Snap je, want dat is ook wel belangrijk denk ik.
En wat mogen die wagens dan trekken?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:28

Het is ook erg afhankelijk van het gewicht van de auto, ik weet niet hoe zwaar die auto is, maar je mag sowieso niet meer trekken dan het gewicht van de auto.

Onze auto trekt gemakkelijk een 1,5 paards trailer, met onze tinker erin, dat gaat prima, het is een Citroen, BXbreak

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:30

ik heb een Golf Tdi (rode I), 1.9 liter diesel met 105 PK en die kan onze 2 paards trailer met 1 paard erop op zijn sloffen trekken ( met BE rijbewijs).

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 10:31

Tiko schreef:
Het is ook erg afhankelijk van het gewicht van de auto, ik weet niet hoe zwaar die auto is, maar je mag sowieso niet meer trekken dan het gewicht van de auto.



Dat is volgens mij niet waar wat je zegt.
Je mag wel meer trekken dan het gewicht van je auto, alleen heb je dan BE nodig en mag het toaal aan gewicht van de auto + trailer + maximaal laadvermogen trailer niet meer zijn dan 3500 kilo, maar ja, daar is al eindeloos over gediscussieerd op bokt. Maar het mag in ieder geval wel

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:46

je mag met BE het maximaal toegestane gewicht dat vermeld staat op het kenteken van de auto trekken, en dan gaat het dus om wat de aanhanger daadwerkelijk weegt. Het verhaal van Tiko klopt wel, maar dat geldt alleen als je een B rijbewijs hebt.

In dit topic staat het helemaal uitgelegd
[VMR] Gewicht trailer

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:48

Wij trekken de trailer met een Volvo V40 en een Golf 4.
De golf alleen 1,5+ trailer, de V40 ook 2 paards (+).

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 10:49

Maakt niet uit. Ik wil in ieder geval weten of het ook VERSTANDIG is, om met een luxe wagen een trailer te trekken ook als er bv maar een 1.6 motor inzit en de luxe wagen wel de trailer mag trekken (op papier).
Met verstandig bedoel ik: dat ik niet als ik heuvelop rijdt, de trailer me naar beneden trekt

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:52

wij trekken een Paradiso trailer met een Ford ( wou al bijna Fjord gaan typen *LOL* ) mondeo staision ?? hoe schrijf je dat ?? haha .. *LOL*

onze auto kan 1200 kilo trekken !!

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:53

Tja,
met een terreinwagen rijd je naar mijn mening altijd een stuk veiliger!

Ik merkte al een enorm verschil toen ik uit mijn moeders kleine jeepje overstapte naar mijn vaders mega jeep en later mijn eigen pick up.
Je zou het eigenlijk zelf ook moeten aanvoelen, dan durf je echt niet meer met een luxe wagen je paard te vervoeren!

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:32

Vroeger reden we met een Primera 2.0 liter benzine een anderhalf paards trailer ging best goed. Voor een 2 paardstrailer met 2 paarden zijn er maar weinig luxe auto's welke dit mogen trekken en nu rijden we een terrano 2.7 tdI Ik moet zeggen dit rijd veel comfortabeler. We hebben de 2 paards (met 1 paard) eens achter de primera gehad maar met remmen voel je hem toch flink duwen.
Wij hebben de auto op grijs kenteken. Hiermee bespaar je flink in de wegenbelasting en je hoeft ook geen BPM te betalen. Nadeel is wel dat je maar 2 zitplaatsen hebt.

Ik ben het met Sjuimpje eens als je het verschil voelt wil je graag een terreinwagen.

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:36

Je moet kijken wat er op het kenteken staat wat de auto mag trekken en voldoende reserve nemen. Als een auto het maar net kan trekken krijg je natuurlijk eerder problemen met heuveltjes, het optrekken gaat dan ook niet zo makkelijk.

Een diesel met vergelijkbare motor als een benzineauto heeft ook meer trekkracht. Ik geloof dat het voor een benzine auto sowieso verstandiger is om een 2.0 liter of meer te kiezen.

Sprakeloos

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:40

Tuurlijk scheelt het als je een trailer trekt met een terreinwagen, maar ja, dat geld is niet voor iedereen weggelegd. Ik geef mijn geld liever uit aan mijn paardje en daarbij moet mijn auto er ook nog voor dienen om andere dingen te doen en met vakantie gaan met een terreinwagen is minder comfortabel dan met een luxe wagen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:40

Ik heb een Mazda Premacy voor mijn 1.5 paards van 1300 kg kentekengewicht. De premacy mag officieel 1200 kg trekken, maar staat op het onderstel van de 323 die wel 1300 kg mag trekken, vandaar dat ik het doe...

Soms is het inderdaad wat schamel, heeft de auto ondanks de 2.0 ditd motor.
Vroeger had ik een Fiat Ducato bus 2,5TD tot mijn beschikking, die mocht officieel 15oo kg trekken, maar wat een beest van een wagen, die sleurde alles gewoon mee, moeiteloos...

een terreinauto is leuk als je wat te trekken hebt, maar zonder aanhanger vind ik ze belachelijk duur in onderhoud en verbruik, en het rijdt zonder aanhanger behoorlijk minder soepel als een 'gewone' auto...
Ik koos dus eerder voor een busje (zolang het maar geen Ford Transit is) dan voor een terreinauto...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:50

Ik had een 2.0 diesel Nissan Primera. Verstandig was het niet met zo'n 'te lichte' auto een 1,5 prds trailer te trekken. Daarbij komt dat ik net ben achter gekomen dat de trailer 150 kg meer weegt dan op de papieren staat en dus ik jaren verkeerd reedt.
Nu heb ik een suzuki grand vitara en met de ervaringen die ik met deze auto heb zal ik nooit meer een luxe personen auto voor een trailer zetten. Mijn vitara mag net aan 2 prden trekken, maar gezien mijn ervaringen dat ik met de primera ook al aan zijn maximum zat, zal ik het nooit doen. Je moet voor je veiligheid gewoon wat extra trekkracht overhouden om in geval van onverwachts remmen of wat sneller ergens weg moet komen echt te veel kracht tekort komt met een luxe personen auto.
Als je over auto's als de dure BMW, Mercedes of volvos praat die het wel aankunnen hebben die wel een nieuw prijs kaartje van zeker boven de 100.000 oude guldens.

Jou vraag is het veilig en verantwoord met een doorsnee luxe auto, NEE!

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:50

Neem altijd de grootst mogelijke motor, dan heb je tenminste reserve. Feit blijft dat er geen enkele personenwagen is die een volbeladen twee-paards mag trekken. Zet je trailer eens op de weegbrug, dan heb je een idee wat je werkelijk aan de wagen hebt hangen anders blijft het maar gokwerk zonder dat je weet waar je echt over praat.
Datzelfde geldt voor het duur zijn van een terreinwagen. Als je werkelijk wilt weten wat het kost om een terreinauto te rijden, PB maar even. Ik denk dat het wel meevalt t.o.v. een grote personenwagen. Bovendien, las deze week weer eens van iemand die een frontale aanrijding had gehad met een Land Rover Defender, tegenligger op slag dood, Land Rover bestuurder welliswaar enkele gebroken ribben, maar de overige inzittenden slechts wat schrammen en builen.
Voor iedereen die mij tegen komt, bedenk: You are my crumplezone!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:10

ik rij gewoon een in volvootje 1.7 en die trekt makkelijk een 1,5 paards trailer.....

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:18

Zelf rijd ik met een Alfa Romeo 164 - 3.0L V6, heeft geen enkele moeite met mijn 1 1/2 paards- trailer Knipoog .
Ik heb ook een keer in een Opel Vectra gereden, een 1.8 geloof ik. Nou, het is dat het maar een klein stukje was van 3 km naar de manege want anders was ik omgekeerd! Het optrekken duurt een eeuwigheid en met het remmen heb je echt het idee dat de trailer de auto naar voren duwt.
Het is erg belangrijk dat je een auto neemt met een "goede koppel" onderin. Dat betekent grof gezegd dat hij veel vermogen heeft bij een laag toerental. Dat heb je vooral nodig bij het op- en wegrijden met een trailer. Ik zou anders gewoon tijdens de proefrit je trailer erachter koppelen, kun je meteen beoordelen! Succes.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:28

Wij hebben een Jeep Grand Cherokee en dat is echt een perfecte auto om een trailer te trekken je merkt niet eens dat hij erachter ligt!
Mijn ouders hebben een BMW 520 in principe ook perfect maar geef mij maar de Jeep!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:35

Silvia schreef:
Het is erg belangrijk dat je een auto neemt met een "goede koppel" onderin. Dat betekent grof gezegd dat hij veel vermogen heeft bij een laag toerental. Dat heb je vooral nodig bij het op- en wegrijden met een trailer.


Daar heb ik mijn Golf dus op uitgezocht! Ja, een terreinwagen is er beter geschikt voor, maar luxe auto's kunnen het wel degelijk.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:35

het meest handigste in deze zou zijn:
De dealer vragen wat de auto maximaal mag trekken.
Dan neem je het gewicht van de trailer + gewicht paard(en) en dan weet je het.

De auto's van tegenwoordig zijn door hun constructie een stuk zwaarder.
Wij hebben een Fiat Stilo 1.6, die mag/kan max 1150 kg trekken op het kenteken bewijs.
Tja met mijn trailertje erachter trekt hij niet zo snel op als zonder, maar met lading hoef ik ook niet in 10 sec op 100 km per uur te zitten Haha!
Heuvels op en af geen probleem, ja hij gebruikt meer brandstof (=benzine in mijn geval) als ik met trailer rijdt dan wanneer ik zonder rijdt.

Bij rijbewijs B telt allereerst wat mag de auto trekken.
2 (uitgaande van een trailer) het gewicht van de trailer vermeerderd met het maximale laadvermogen mag niet boven de 750 kg uitkomen, wanneer dit (meestal bij trailers) toch boven de 750 kg uitkomt mag het gewicht van de trailer vermeerd met het maximale laadvermogen (=toegestane maximum massa trailer) niet uitkomen boven het gewicht van de auto (=trekkend voertuig) en de totale maximum toegestane massa (gewicht trailer + maximale laadvermogen vermeerderd met het gewicht trekkend voertuig + maximale laadvermogen ) niet boven de 3500 kg uitkomen. (dit heet het papieren gewicht van zowel de auto als de trailer)

Bij rijbewijs E achter B geld:
allereerst wat mag de auto trekken.
dan telt alleen het werkelijke gewicht: gewicht trailer + het daadwerkelijke gewicht van de lading.

Koop je nu een hele zware auto, kom je ook in de problemen met je BE rijbewijs. gewicht auto vermeerd met het maximale laadvermogen mag niet boven de 3500 kg uitkomen anders heb je C nodig en wil je dan met een trailer rijden heb je extra E achter C nodig.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:56

Wij hebben een hyundai santa fe een kruising tereinwagen en een luxe auto..
Afbeelding
www.hyundai.nl
Ik ben er super blij mee

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:29

Voorheen trok ik de trailer met een BMW 320i coupe 2.5,
maar sinds een paar weken heb ik zelf een Opel Frontera
en die mag 2000 kilo trekken.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:34

Ik heb een volvo 850 2.5 GLT 20V en die trekt een 2 paards trailer met 2 paarden. Een Jeep zal het makkelijker doen, maar het rijdt prima. helemaal met maar 1 paard in de trailer. Mijn auto is overigens 1400 kg.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Facebook en 41 bezoekers