Paard laten wennen aan weidegang, hoe verantwoord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Paard laten wennen aan weidegang, hoe verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 17:51

Ik heb een nieuw paardje bij , zowieso heeft hij vanaf september geen gras gezien, daarvoor weet ik het niet..

Hoe ga ik dit verantwoord doen, opbouwen op de wei...???

Gr. Claudia

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:12

eerst 10 min de volgende x 20 en zo rustig opbouwen denk ik *LOL*

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:20

gewoon een (half) uurtje eerst ofzo en dan steeds langer. Ik zou de eerste paar keer wel peeskappen aan doen want als ze lang niet meer op de wei zijn geweest willen ze nog wel eens behoorlijk dol zijn!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:24

net zoals je in het voorjaar het zonnen bij jezelf opbouwd.... uurtje na een dag of twee twee uurtjes..... en zo ga je door. Je kan m ook gelijk helemaal op het land zetten maar dan moet je wel zorgen dat het een heel schraal land is

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:31

Je zou nu al kunnen beginnen met aan het handje laten grazen als dat verantwoord te doen is dan. Dan went ie ervast aan.

Daarna kun je hem langzaam steeds iets langer in de wei zetten. En dan bijvoorbeeld beginnen met een uurtje.

Geef hem desnoods voordat hij de wei opgaat wat hooi zodat hij zich niet uitgehongert op het gras stort.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:20

En misschien ook even aan de weide laten wennen om ongelukken te voorkomen..De mijne sprong er dus overheen en belande even later ergens in het prikkeldraad. Scheve mond (heeft ze gelukkig niets aan over gehouden)

Verder kun je beginnen met een uurtje en zoals de anderen al zeggen,rustig aan opbouwen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:43

Je zegt ook dat je er een bij krijgt. Zou het paardje wel gewoon bij de anderen (of een) in plaatsen, tijdens het opbouwen (tenzij dat hittepetittjes zijn)! Meestal zijn de paardjes dan ook meteen wat rustiger buiten. Niet dat ze dus snel door het draad gaan....omdat de anderen heel goed weten waar die zit!

En die peeskappen....tjah...kan, maar vind het wel beetje overbezorgdheid. Op die manier kun je zo ver doordenken dat je ze beter helemaal niet buiten kunt doen, omdat ze ook een spier kunnen verekken oid...

Urisis

Berichten: 90
Geregistreerd: 02-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:34

zoals al eerder werd vermeld eerst aan de hand grazen tien minuten ofzo en dan het paard twintig minuten op de wei laten en dan een half uur en dan uurtje en ga zo maar door en voordat je je paard in de wei laat kan je hem ook eerst even longeren zodat de eerste energie weg is en inderdaad peesbeschermers omdoen en stukje afzetten in de wei en misschien ook in het begin niet met andere paarden want dan zijn ze wat energievol en kunnen er rare dingen gebeuren , ik hoop dat je hier wat aan hebt

succes!!! :j

Mariet_mahe
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:49

eerst binnen nog hooi voeren zodat ie niet uitgehongerd op het land aankomt klinkt heel logisch, en dan 1e dag uurtje,
volgende dag 2 daarna 4 dan 8, 12 en dan dag en nacht, wel elke dag kijken of het nog goed gaat en anders direct bijstellen

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:50

Oeps, wel oud topic hoor uit 2004.... Paard is denk ik allang gewend :+

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:51

Zilfstar schreef:
Oeps, wel oud topic hoor uit 2004.... Paard is denk ik allang gewend :+


Ik mag het hopen _O-

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:05

Dit is idd een vrij antiek topic maar ivm de aanpassing/versoepeling van de regels is het toegestaan weer te reageren in oudere topics. De update hierover kan je hier vinden Eline @ [FZ] [Dienstmededeling] BBB Mei
Mocht iemand een recenter topic hebben gevonden met hetzelfde onderwerp als waar dit topic over gaat meld dit dan even, het liefst met een link naar dat topic, via de Tem. Voor nu mag dit topic open blijven.