Stal uitmesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 11:17

Misschien een rare vraag, maar hoe mesten jullie de stal uit??? Clown
Ik haal iedere dag die poep en pies eruit, en de plek waar je alles hebt weggeschept spray ik in met dettol (bacterie-dodend). Wij hebben hier onze paarden op zaagsel staan, omdat ze anders veel te dik worden.... Vork


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 11:23

Mijn moeder heeft haat paarden op stro staan, daar halen wel elke dag alles mest en de natte plekken uit.

Mijn paarden staan op zaagesel, daar haal ik elke dag de drollen uit en de natte plek eens in de 2 à 3 weken, ligt er een beetje aan hoeveel ze op stal hebben gestaan, overdag lopen ze dan wel de hele dag nuiten.
Mijn manier is wel de goedkoopste en minst tijdrovend.

Als je in zaagsel een natte plek ziet wil dat nog niet zeggen dat het zaagsel al helemaal verzadigt is, het kan dan nog veel meer urine opnemen.
Dus je bespaart zo veel zaagsel en ook de mesthoop blijft gering, scheelt weer in de afvoerkosten!

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 11:29

* en * staan 's winters op stal. De stal ligt voor 2/3 vol met stro (voorin netjes aangeveegd). Elke dag wordt de poep eruit gehaald en om de dag halen we het vieze eruit. We leggen alles voorin op een berg met het schone onderop en het iets viezere bovenop. De stal wordt goed geveegd. Het stro wordt er weer netjes recht ingelegd (iets viezere op de zeikplaats en het schone erop en om) en elke dag gaat er een schoon plakje stro op. Zie foto van * haar stal als die netjes is opgestrooid bij mijn profiel.
* wordt 1 keer in de week (maandag) helemaal uitgemest (alles eruit) en 1 keer (vrijdag) mag het vieze eruit gehaald worden. Verder wordt er door het manege personeel schoon stro in de stallen gelegd. Op maandag moet je dat zelf doen.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 04-02-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 12:42

Ik haal de poep eruit en de ergste natte plekken. Het overgebleven stro (wat soms ook nog wel vies is) doe ik met de riek op een hoop, daar hussel ik een plakje schoon stro door en ik spreid het weer uit over de hele stal. Dan nog 1 of 2 plakjes schoon stro eroverheen en hij heeft weer een schoon, droog en zacht bedje.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 12:47

Ik gebruik vlas strooisel in de box. Elke dag haal ik de mestballen eruit, en egaliseer het weer (van de randen af harken). Eens per week hark ik het droge opzij en schep de natte plekken uit de onderlaag. HEt gebruikte vlas gaat naar achteren en daar waar ik voer, voorin, daar strooi ik weer nieuw vlas bij. Ben dagelijks een half uurtje bezig met twee boxen, eens per week iets langer.
Eens per drie maanden moet de hele box leeg, maar ik gebruik nog maar twee maanden, dus dat gaat nog komen. Wel vind ik de stal nog redeijk schoon en super-droog. Ik ben heel tevreden over vlas.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:04

Nu staat ze dag & nacht in de wei,
van oktober tot mei staat ze op stal, ze staat op stro en dan haal ik elke dag de mest en natte plekken eruit, de rest gooi ik naar onder en daar doe ik "schoon" overheen. 1 keer in de week doe ik alles eruit en de bodem schoonvegen. In de winter als het erg koud is laat ik soms een laagje liggen, zodat ze een wat dikkere laag stro heeft, van het onderste vieze heeft ze dan toch geen last want er ligt genoeg schoon overheen.

Als ze hengstig is dan haal ik er trouwens wat meer uit want dat stinkt verschrikkelijk..
eigenlijk zou ik haar ook liever op zaagsel hebben omdat ze heel veel stro eet en daar krijgt ze een beetje een bol buikje van..

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:13

Die van mij staat op stro met zaagsel eronder. Als er net nieuw zaagsel onder ligt, haal ik 2 dagen alleen de drollen eruit, 3e dag ook wat nat stro boven het zaagsel weg, zaagsel blijf ik af, 4e dag als zaagsel ook echt rood is (grote laag stro erop he, dus ruikt hij niets van) natte plek eruit, zaagsel van de kanten naar het midden, 5e dag alleen drollen, 6e dag hangt ervan af hoe vies hij is of alleen drollen of ook nat stro, 7e dag half pak zaagsel eronder.
Hij wordt elke dag flink opgestrooid, dus heeft een enorme onderlaag zo. Ik heb er weinig werk aan en je ruikt zijn box echt nooit. (tenzij ik de onderlaaf open ga trekken pfieuw. Lachen

Navragen is beter dan afvragen.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:14

Ik schep eerst het schone stro naar voren in de stal, de mest en het echt vieze stro gooi ik in de kruiwagen. Het -beetje-vieze-stro- gooi ik achter in de stal, daar een beetje schoon stro over, de rest van het schone stro wat verder voorin en dan nog twee plakjes echt schoon stro helemaal voorin.

Hmmm... zaagsel lijkt mij ook wel handig.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 13:27

Mijn pony's staan op stro. 's Morgens als ik ze buiten zet, gooi ik al het schone stro op een hoop. De drollen en natte plekken haal ik weg en veeg de stal goed schoon. Dan laat ik alles drogen en 's middags strooi ik op.

Na jaren op een pensionstal te hebben gestaan waar gezeurd werd over ieder strootje wat er teveel in lag, gooi ik er nu in wat nodig is. Dat verschilt per dag, maar in de winter meestal een halve baal per pony per dag. Haha!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 17:49

Ja, ik haal idd ook een keer per 3 maanden ofzo, alles eruit, en dan spuit ik alles ff helemaal schoon! haha dan ruikt het weer zooo lekker Party!! Haha!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 18:38

Bij ons staat alles op aubiose. We mesten elke dag uit wat betekend mest ruimen en als de bovelaag nat wordt schep je dat eruit. Na een week ongeveer haal ik de stal helemaal ondersteboven en gaat er weer in nieuwe baal in.
In de winter ongeveer twee keer in de week een nieuwe baal.
In de lente spuit ik de stallen schoon met desinfect.
In de herfst haal ik alle spinnewebben weg.
En ongeveer eens per maand maak ik de voerbakken enz schoon met desifect en lap ik de ramen.
Groetjes Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


Urisis

Berichten: 90
Geregistreerd: 02-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:28

ik haal elke dag alleen de poep eruit en strooi dan weer twee plakken stro erbij en eens in de drie maanden haal ik de hele stal leeg wat dan een erg karwei is maar het is het waard voor me paard en in de winter isoleert dit goed dus heeft mijn knollie een lekker bed en altijd wat te knabbelen watie niet doet :)

B+11 L1+

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:29

Wow dit topic is ooouuuuddd zeg :=


Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:32

ge-TeM't

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:33

Ik TeM even want dit topic is heeeell oud ;)

Elanor

Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:34

Meer dan 10 jaar! :wow: Hoe heb je die gevonden? :D

Lola. <3

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:34

Elanor schreef:
Meer dan 10 jaar! :wow: Hoe heb je die gevonden? :D

Hahaha inderdaad :P

janflicka
Berichten: 1303
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:18

Mijn mini`s staan met zn twee samen in een stal op vlas.
Ik haal elke dag de drollen eruit en trek het recht...eens in de week de natte plek eruit en een baal erbij.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:42

In principe is het gewoon toegestaan in oude topics te reageren mits het iets toevoegt aan het topic en er geen topic met het zelfde onderwerp is welke recenter is gestart. Aan de hand van de leeftijd van dit topic plaats ik toch een slotje aangezien er met de zoekmachine veel recentere topics te vinden zijn over dit onderwerp.
Hier nu een slotje.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Fudge, Googlebot en 2 bezoekers