Neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 13:40

Wat voor neusriem gebruiken jullie?

Ik heb voor IJsco vorig jaar een hoofdstel gekocht met een gecombineerde neusriem, bordeaux onderlegd. Dit omdat deze neusriem lekker breed en zacht was en gecombineerd omdat je dan iets meer controle hebt dan bij een africhtingsneusriem.

Nu heb ik nog zo'n hoofdstel wat ik gebruik, alleen het lusje om het sperriempje door te doen is kapot, zodat ik zonder sperriem rijdt. Ik merk onder het rijden nog weinig verschil. Wat zijn jullie ervaringen?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 13:46

Mijn westernhoofdstellen hebben geen neusriem. Verder rijd ik liever op hackemore dan op bit, dus ook geen gewone neusriem.

Eigenlijk heb ik alleen met longeren een "gewoon" hoofdstel om en die heeft een gecombineerde neusriem.

Sonja

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 13:49

Ik rijd altijd met gecombineerde neusriem, behalve aan mijn stang en trens hoofdstel natuurlijk. Ik denk als je zover bent, je ook met een gewone engelse neusriem moet kunnen rijnden, maar bij een jong paard raad ik het ten sterkste af, omdat de kans groot is dat je mond/tong problemen in de hand werkt. Die hebben nu eenmaal nog wat meet steun nodig en dan ligt het bit ook rustiger in de mond als hij een keer iets doet wat niet de bedoeling is.
Natuurlijk moet je niet de beol zo vastsnoeren dat hij helemaal niets meer met z'n mond kan doen, we willen natuurlijk allemaal en vriendelijk knabbelend en schuimend paard, maar geen de mond en het bit iets meer stabiliteit.

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 13:51

Ik heb ook een hoofstel met een gecombineerde neusriem. De sperriem heb ik er eigenlijk alleen nog voor het mooie op zitten, ik kan hem namelijk afdoen zonder los te maken Haha! Ik heb Pablo ingereden met een africhtings (Hanoveraanse of lage neusriem) neusriem. Ik merk bij Pablo geen verschil in wat voor een neusriem ik om heb.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 14:40

Ik rijd met een gecombineerde neusriem.. een zwart onderlegt.


Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:08

Ik rij ook met een gecombineerde neusriem. Ik merk wel dat als ik de onderste neusriem te los doe, dat Tonko dan haar mond open doet als ze iets wil doen wat niet de bedoeling is.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:12

Ik rij met een gecombineerde neusriem en ik reed af en toe met mijn stang en trens hoofdstel waar dus alleen een hoge neusriem aan zit. Mijn jonge paard ga ik met een lage neusriem aanrijden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 15:15

Waarom kies je dan voor een lage neusriem Jura? Ben ik wel erg benieuwd naar.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:20

Heel makkelijk: omdat mijn paard vorig jaar geopereerd is aan haar gebit en daarna is er botwoekering ontstaan en nu zit er een gigantische bult aan de zijkant van haar hoofd (zie mijn profiel) waardoor een gecombineerde neusriem daar simpelweg niet kan zitten. Heel jammer, vooral als ik eventueel ooit Z met haar wordt...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:24

gecombineerde.

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:29

ik heb ook gecombineerd, een tijdje geleden reed ik zonder neusriem maar dat ging niet zo goed, er kwam minder reactie dus heb ik hem er maar weer op gezet

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:37

Wij hebben een gecombineerde neusriem en een lage neusriem.Maar we rijden altijd met de gecombineerde.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 16:49

Ik rijd met een brede zwartonderlegde gecombineerde neusriem. Brede neusriemen vind ik namelijk mooier.
Hoewel ik het nog nooit geprobeerd heb denk ik niet dat mijn paard er problemen van zou maken als ik het sperriempje eraf moest halen.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 18:18

Ik rij gewoon zonder neusriem. Dit omdat ik erachter kwam dat Des een gloeiende hekel aan het vastmaken van de neusriem heeft, en ik het idee heb dat ie toch niet meer controle gaf. Dus lekker een kale neus!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 19:07

cody,1 tip:de sperriem kun je gewoon onder de hogeneusriem doorhalen(bij die met dat kapotte lusje)en dan normaal vast maken net als anders.zo doe ik het ook want mijn lusje is ook stuk en ik heb dat sperriempje echt nodig want anders kan ze dr tong over het bit gooien

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 19:10

Ja, heel toevallig maar dat heb ik vandaag ook zo in elkaar geprutst! Toch bedankt voor de tip!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 21:36

Ik rijd met een hoge neusriem. (heet dat zo? een gecombineerde zonder sperriempje)
Bij Isolda heb ik geen verschil nog gemerkt, maar heb er ook nog niet zo veel echt mee gereden.
Bij Berber lijkt het een heel groot verschil te zijn, maar ben er nog niet uit of dat door de neusriem komt. (De "Bokt-experts" denken van wel *lol*)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 08:36

Ik wil voor degene die wedstrijden rijden een tipje geven:
Vorig jaar werd in Bunschoten op concours, door één of andere fanatieke malloot op neusriemen gecontroleerd.
Al de mensen die een hoge neusriem hadden mèt lusje voor sperriem, maar die geen sperriem gebruikten werden van het losrijterrein afgehaald. Deze mensen mochten zo niet starten, ze moesten òf een sperriem gebruiken òf het lusje er af knippen.

Ik heb het reglementenboekje er niet op nagekeken, is er misschien iemand die dit wel kan doen???

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 08:45

Shico reed ik in het begin met alleen een hoge neusriem, maar toen deed ie steeds zn mond open wat er ten eerste niet uitzag en ten tweede natuurlijk niet de bedoeling was. toen heb ik een lage neusriem geprobeerd, maar dat vond Shicje ook niet zo'n leuk idee volgens mij. En nu rij ik m met een gecombineerde neusriem en dat gaat heel goed! *LOL*

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 09:03

Ik weet dat aan de neusriem van je stang en trens hoofdstel GEEN lusje voor een sperriempje mag zitten. Bij een trenshoofstel is mij dat eigenlijk niet bekend.

Navragen is beter dan afvragen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 15:45

Iemand ervaring met een Mexicaanse neusriem?
Ik vind dat zo mooi, maar dat is nu ook weer niet een geldige reden om zomaar over te stappen, niet?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 16:26

ik heb 3 hoofstellen.
-1 zonder neusriem
-1 gecombineerde neusriem
-1 lage (is dat zon africhtingsding?) neusriem

ik vind mexicaanse neusriem ook mooi, maar om dr nog 1 te kopen.. Verward Schijnheilig
het is geloof ik voor paarden die 'met de mond schuin open' gaan wandelen... Scheve mond\

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 18:07

Die van mij KAN rare bekken trekken, mar of het nu de mond schuin open is... Verward
*lol*

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 18:08

heb ik op de manege gehoord, maar die weten ook lang niet alles, maar daarvoor zou de mexicaanse neusriem zo hoog gekruist zijn?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 19:44

Op het moment rij ik met een hoge neusriem (gekombineerde, maar ben sperriem kwijt, vandaar)

Normaal rij ik tijdens training met een gecombineerde (wit onderlegd).

Buiten haal ik de neusriem er vaak af. Vraag me alleen niet waarom, is een beetje gewoonte geworden.
[img]../upload/4/koppie.jpg[/img]
Niet zo'n mooie foto, maar vooruit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, NinaZ, Paardengek81 en 11 bezoekers