Lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 15:49

Op de rechterhand kon ik niet lichtrijden met jamaica. Dit komt omdat ik zelf ietwat scheef ben. Ik moet hiervoor mijn rechterschouder iets hoger dragen zodat ik mijn heup rechttrek.
Dit gaat nu goed, ik kan nu op het goede been lichtrijden op de rechterhand.
Alleen, ik begin standaart op het verkeerde been, en corrigeer dat dan.
Heeft iemand tips dat ik gelijk op het goede been start? Of komt dit vanzelf wel?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 15:52

Da's heel raar, ik had het in het begin ook. Maar nu gaat het bijna altijd automatisch goed. Ik denk dat je nog een beetje aan je gevoel moet werken, en dat het dan vanzelf goed komt. Als ik uit galop naar draf ga, kom ik ook altijd vanzelf weer op het goede been terecht. (viel me vandaag op)
Dus even geduld en je leert het vanzelf aanvoelen. Ik voel het nu meteen als ik verkeerd zit, net of je een slag in je wiel hebt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 15:59

Niet meteen gaan lichtrijden, maar een paar passen blijven zitten in het aandraven. Ik denk dat je idd een beetje het gevoel moet aanleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 18:48

Bij alle overgangen idd doorzitten en dan ogen dicht en tegen iemand op de grond zeggen welk been naar voren gaat.
Als je dat niet los durft doe je dat aan de longeerlijn.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 19:09

probeer je meer bewust te worden van je eigen lichaam, wat je voelt en hoe de beweging is van je paard en dan gaat het al bijna vanzelf.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 19:44

Toen ik dit las moest ik er ff overnadenken... bij mij gaat dit idd ook automatisch.
Maar wat 'Zep' zegt klopt, gewoon ff doorzitten en dan zie je zelf wanneer je met lichtrijden moet beginnen. Lachen
Dit automatische komt vanzelf na een tijd

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 19:47

Stef ik heb hetzelfde probleem. Ik begin in het grootste deel van de gevallen verkeerd. Ik weet niet wat dat is. Maddox is wel goed scheef dus misschien komt het daar een beetje door. Ik wijt het aan gebrek aan ervaring maar ik vind het wel typisch dat ik het standaard fout doe.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 20:04

Wat Zep zegt. Dan kun je desnoods even gluren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 20:25

Gewoon eens een paar keer lekker oefenen aan de longe, en jezelf aanleren om te voelen ipv te kijken. Als je kijkt, ook met rijtechnische probleempjes, ben je altijd een fractie te laat met ingrijpen. Als je voelt, kun je op het juiste moment ingrijpen, je bent dan net iets sneller.
Bovendien is het veel beter voor je houding als je niet hoeft te kijken, waardoor je paard ook veel fijner kan lopen omdat jij haar niet stoort.

Zorg eerst dat je goed weet hoe de beenzetting van een paard is in draf (natuurlijk ook in de andere gangen), zodat je dat goed kunt visualiseren als je erop zit. Vervolgens lekker aan de lijn, maak er maar een zit- en voellesje van. Hoeft echt niet met een dure instructeur, een ervaren stalgenoot kan je hiermee even goed helpen.
Zeker op de volte is het makkelijker voelen welk been je te pakken hebt.

Daarna lekker op rechte stukken gaan oefenen.
Oh ja, en als je toch even wilt spieken of je het goed gedaan hebt, hou dan je bovenlichaam mooi recht, hoofd omhoog, en kijk stiekum naar beneden zonder je hoofd omlaag te bewegen. Zo breng je geen extra ruitergewicht over op de voorhand van je paard.