een witte FRIES

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

een witte FRIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-02 12:46

he bokkers ik heb gehoord dat er vroeger allekleure fiese waren ik zelf zouw graag een keer een witte fries wille zien kan iemand me daar aan helpe of fok info geven om er zelf een te fokken


chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:06

vroeger wel nu
niet meer dan is het geen fries meer
lijkt mij wel grappig zo een witte fries

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-02 13:08

tnx chanickyo
ik wil graag ook plaatjes

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:11

misschien bestaat er nog ergens albino fries!! hahahahahaha

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 16:08

tuurlijk bestaat dat niet een witte fries...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 17:52

Hahaha dit is ff off topic sorriej

Maar ik zat dus gister bij de dag van het paard en toen reden er 2 shire's voor de wagen hahaha zat er een belgische vrouw oooooow WOW een witte fries!

Ik lag echt helemaal dubbel je ziet toch wel het verschil en hou anders je mond als je zo een "kenner" bent HAHAHAHA

22 Januari verwachten we ons kleintje

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 18:03

Nou dan mogen jullie nog even hard lachen..
Want er bestaan dus nog wel witte friezen of voskleurige.
Met deze paarden worden niet meer gefokt.
Ze krijgen deze kleur doordat hun voorouders dus niet altijd zwart zijn, en soms wordt het nog vererft.
Het bestaat dus wel, ooit hebben er ook eens foto's van op bokt gestaan..

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 18:53

witte friezen (100% fries) bestaan volgens mij echt niet meer, als ze uberhoubt ooit hebben bestaan.
de nvos factor zit echter nog in verschillende GOEDGEKEURDE hengsten dus de kans op een vos is wel degelijk aanwezig en gebeurd ook heel af en toe.
er zijn jaren geleden wel plannen geweest om te proberen witte friezen te fokken maar zolang ze het ras 100% zuiver zouden moeten houden dan lijkt me dat heeeeeel erg moeilijk.

er zijn uiteraard wel verschillende kruisingen waardoor er misschien iemand een witte "fries" zegt te hebben?
wie kent de bonte hengsten Niko I en Niko II?
zijn dus bonte friezen om te zien maar zijn maar 50% fries.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 19:08

Hier in de buurt staan veel bonte friezen. Dit zijn tinkers x fries en zijn heel populair in Duitsland.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 20:42

Nou Niko I en zijn volle broer Niko II zijn geen fries x Tinker hoor haha
Gelderlander x fries zijn ze.
De vader is Bonte Bertus, die is weer een zoon van Bonte Nico die heeft jaren hier in zeeland gestaan .

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 22:23

Nee dat bedoelde ik niet. Dit is alleen een combinatie die hier veel wordt gedaan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 00:42

vroeger waren er wel degelijk andere kleur friezen dan zwart
ooit wren er schimmels en vossen maar dat is er uitgefokt
om het er weer in te fokken ben je denk ik heel lang bezig want eerst moet je een merrie zoeken waar heel ver terug nog wel eens schimmel in heeft gezeten en naar een hengst waar het ergen in de stamboom heeft gezeten die met elkaar kruisen en dan op dat veulen (als het een merrie is)weer een hengst erop zeteen met ergens die kleur erin en ga zo maar door
maar omdat het al zo lang eruit gefokt is denk ik niet dat het voor elkaar te krijgen is

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:01

draumpje schreef:
vroeger waren er wel degelijk andere kleur friezen dan zwart
ooit wren er schimmels en vossen maar dat is er uitgefokt

Zolang als het stamboek de friezen registreerd (heb het even over de hengsten) is alles of zwart met wat wit of zwart.
misschien nog wel eens een donkerbruine maar geen schimmel.
De vossen zijn er zeker niet uitgefokt. In 1997 is er in de USA een vos geboren en die is 100% fries.
oa jillis, Wicher, Abe en Atse hebben ook nog de vos factor en nog een paar andere goedgekeurde friese hengsten hebben die ook nog.
Laatst bijgewerkt door Horse Pleasure op 19-07-02 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 12:37

he tnx maar als je die foto oot nog vind p.b hem ff oke mzl

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:54

Wil je terugfokken dan moet je het zoeken in onderstaande tekst.
En te kruisen met een andalusier of lippizaner


Oldenburg
The heaviest of the German warmblood, the Oldenburg often has many characteristics of the draft breeds: flat hooves, heavy head and neck. It lacks the endurance of some other warmbloods, but makes a good coach horse, especially when crossed on Thoroughbreds.

The breed, found in East Friesland as well as the northern German kingdom of Oldenburg , can be traced back to Herzog Anton Gunther von Oldenburg in the 16th Century, with bloodlines based on the Friesian mares and selected Spanish and Italian stallions. Originally developed as a good strong carriage horse, the breed now contains Spanish, Neopolitan and Barb blood, along with Thoroughbred and Hannoverian to improve its use as a sport horse. The early Oldenburg horses were well-known for consistency in conformation, great power, and their magnificent coal black color. They were also famed for their kind character and extreme willingness to work-under saddle, in front of a carriage or in the fields.


Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 09:47

er bestaan wel anders gekleurde friezen en zeker friezen met aftekeningen. Helaas worden deze veulens vaak afgemaakt, omdat aftekeningen niet toegestaan zijn en de hengst zijn waarde verliest als bekend wordt dat hij wit overerft. Soms zie je ze wel ergens een fries met een wit voetje, maar de harde waarheid is dat als een fokker niet de kans heeft om zijn veulen goedgekeurd te krijgen omdat het witte aftekeningen heeft. Ze toch vaak het veulen meteen afmaken dat scheelt een hoop geld.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 09:52

Er was toch zelfs een site van een friezenhouderij die alleen maar vossen had?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 11:58

irish_lady schreef:
Helaas worden deze veulens vaak afgemaakt, omdat aftekeningen niet toegestaan zijn en de hengst zijn waarde verliest als bekend wordt dat hij wit overerft. Soms zie je ze wel ergens een fries met een wit voetje, maar de harde waarheid is dat als een fokker niet de kans heeft om zijn veulen goedgekeurd te krijgen omdat het witte aftekeningen heeft. Ze toch vaak het veulen meteen afmaken dat scheelt een hoop geld.

Nou hier heb ik nog nooit van gehoord hoor dat ze friezen afmaken omdat ze wit hebben.
iedereen weet dat de fries niet 100% zwart is als het op vererven aankomt.
ik heb zelf een merrie die ook een behoorlijke witfactor in zich heeft en haar veulen van Remmelt had een kol en een wit been.
so what.
ok het kan niet in het hoofdstamboek en wat dan nog. er zijn genoeg zwarte friezen die er ook niet in komen.
een fries met kol komt trouwens als ze qua bouw en bewegingen goe dis ook gewoon in het hoofdstamboek.
om daar een veulen voor af te laten maken vind ik ronduit belachelijk.
ieder jaar zijn er tientalle veulens op keuringen met kolletjes, en ook oudere paarden. ook krijg je van het stamboek ieder jaar een mooi overzicht hoe de hengsten het in de fok doen en met premies stamboekopname etc.
en daar staat dus ook bij hoeveel veulens er met wit worden geboren en gelukkig is dat nog altijd ruim in de minderheid.
Fokken is nou eenmaal Gokken!
Je kan de vader daar niet alleen verantwoordelijk voor houden.
ik zelf dek dus uit voorzorg al niet met hengsten zoals remmelt en sjaard omdat die bij mijn merrie gewoon 90% kans op wit fokken, Ids trouwens ook dus daar dek ik ook niet meer mee.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 12:57

toch raar waarom moet een fries toch perse zwart zijn. lijkt me wel gaaf in vos kleur. je hebt nooit eens de spanning bij fokken o wat word het?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 08:01

draumpje schreef:
om het er weer in te fokken ben je denk ik heel lang bezig want eerst moet je een merrie zoeken waar heel ver terug nog wel eens schimmel in heeft gezeten en naar een hengst waar het ergen in de stamboom heeft gezeten


Helaas, helaas, de schimmel kleur is dominant. Dat betekent: als het er een keer uitgefokt is, kan je het alleen maar terugfokkendor een schimmel te gebruiken, dus niet een nazaat van een schimmel die zelf niet schimmel is. Er zijn dus maar twee wegen:

1) Een schimmel fries vinden en daarmee verder gaan (volgens mij uitgesloten)

2) Een schimmel paard vinden dat op een Fries lijkt en ook Fries bloed voert. Een paar generaties terugkruisen en je hebt iets dat zeker wel voor een witte Fries kan doorgaan. Helaas is het nog steeds geen Fries, aangezien het stamboek gesloten is.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:32


warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 17:04

Ik heb van de week een fries gezien die echt BRUIN was, dus bruin velletje,zwarte benen en manen en staart. Ik dacht eerst dat het een wpn-er was, maar in de hals was ze FS (dus Ster!!!) gebrandmerkt.

Veulens met wit worden niet afgemaakt hoor!!! Ze zijn alleen volges stamboek toegestaan met heel weinig wit. We konden er ooit een kopen met een witte straal. Ze zijn moeilijker te verkopen, de ECHTE(???) liefhebbers willen ze zonder wit, en zo diep-zwart mogelijk.

fryslân boppe

copacabana
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 20:44

hallo daar allemaal.
er hebben idd witte friesche paarden bestaan. Misshcien wel nog.
maar het is dus zo dat deze niet wordt gekeurd voor het stamboek. deze wordt niet opgenomen.
Her is dus oo kzo dat een fries vol zwart meoit zijn ,een plukje wit, en je paard kan afgekeurd worden,
En idd, een veulen dat een beetje wit heeft wordt echt neit geslacht, wordt doorverkocht door de echte fokkers, en een beetje wit bij de kol mag, Als t maar niet t eveel is.
Hoop dat er nu wat meer duidelijkheid is?
xxxx

Er is geen paard zoals het friesche paard ! Tong uitsteken
Knipoog

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 21:38

Warren, is ie niet gewoon bruin geworden door de zon!?!? Dat zie je heel vaak bij Friezen, als ze vaak zonder dek in de zon in het land gaan, krijgen ze een bruine gloed...
Schimmel Friezen zijn er nooit geweest, tenminste geen 100% raszuivere, een beetje wit komt wel voor, maar geen hele schimmels...

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 13:03

Nee Vanda's, deze was echt bruin!
Idd, door de zon kleuren de meeste friezen wel wat bruiner. Die van ons niet trouwens. Bij de hengstenscores staat ook vermeld hoe zwart ze vererven. Wij zoeken hengsten die echt diepzwart vererven.
Deze had geen bruine gloed,ze was echt bruin. Niet mooi.
Er bestaan homeopatiese middelen die door het voer gegeven worden en zorgen voor een zwartere vacht.
In frysk hynder moat swart weze!

btw, morgen is de keuring van fokvereniging "it fryske greidhynder "in Drachten bij het FPC.
Ons veulen is nog te jong, wij gaan in oktober ofzo.
Onze pik-zwarte Fell-pony doet wel mee aan een show!!!
OANT SJEN!

fryslân boppe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers