wat is de natuur toch mooi...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-01 19:26

Ik woon in een stadswijk, aan een parkje langs een spoorlijn. Op mijn balkonnetje heb ik zo'n enorm net met pinda's hangen, voor de vogeltjes. Van achter mijn pc heb ik daar mooi uitzicht op. Het gebeurt niet vaak dat er vogeltjes op mijn balkon komen, maar als het gebeurt zijn het altijd vrij aparte vogeltjes, geen 'simpele' mussen. Zo zitten er vaak koolmeesjes en pimpelmeesjes, en af en toe een bruine duif. En nu net - 5 minuten geleden - zat er een Vlaamse gaai, zo'n grote bruine vogel met blauwe vleugeltjes! Met een beetje geluk zie je ze hier vaker, maar het was nu voor het eerst dat ik er eentje op mijn balkonnetje mocht ontvangen!

Wat is de natuur toch mooi... Lachen

(moest 't ff kwijt)

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 19:58

jaaa vlaamse gaaien zijn echt stoer!!! vinnik echt hele mooie vogels! *LOL* *LOL* Bij ons in de tuin hadden we eerst vetbollen hangen, toen kwam er ook wel eens een Vlaamse Gaai kijken. stoer he??

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 20:04

Karin, rond deze tijd zijn netten met pinda's heel gevaarlijk voor de jonge vogeltjes! Ouders die nl. te lui zijn om zelf lekkere hapjes voor hun kroost te gaan vangen, komen uit het netje pinda's halen en voeren dat zo aan hun jonkies. En die stikken erin...... Da's vast je bedoeling niet! Dus rond deze tijd is het misschien handiger om bv appel en brood neer te leggen!

Groetjes en geniet ervan!

Sonja.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-01 20:16

Oeps... bedankt voor de tip Sonja! Hij hangt er al sinds november, restje van de winter dus... Ik ga 'm zo weghalen, heb nog wel wat brood in de vriezer dus dat ga ik maar ff ontdooien! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 21:14

Jaaahhh..... *zucht* de natuur is mooi.
Ik was vanmiddag aan het klussen en toen zat er een jonge merel op het hek. Ik zag hem pas toen ik heeeel dicht bij was. Zat me aan te kijken met zijn brutale kraaloogjes en zijn brede bekkie.
Heb een tijdje staan kijken. En hij naar mij. Zo mooi. Ik geniet vaak van die kleine dingetjes, heerlijk!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 21:55

wat is de natuur toch mooi...

ja daar kwam ik vanochtend ook achter, nou ja vanochtend, zeg maar vanacht.
was uitgeweest en moest het laatste eind alleen fietsen.

zie ik eerst een ree of hert midden op de weg staan, er was ook verder niemand op de weg behalve ik (ja, wat verwacht je dan ook tussen kwart over 6 en kwart voor 7) en die vluchte weg toen ik eraan kwam,
ff later een groep konijnen of hazen en nog wat beesten in de wei en vogels.

echt wel mooi, fiets er normaal 15 tot 20 minuten over, nu meer dan een halfuur tot drie kwartier, kwam niet alleen door de natuur, was ook een beetje aan het dromen en had ook geen zin om snel te fietsen en ik was natuurlijk uitgeweest (+ drank dus) en een beetje ruzie gehad waar ik me erg over zat op te vreten.

die beesten zie je wel vaker bij ons (we wonen dus dik buitenaf op een boerderij, echt in de rimboe) maar dit was echt wel mooi, want ik was gewoon helemaal alleen met die beesten, je zag ze ook gewoon op de weg zitten enzo en als je eraan kwam gingen ze pas weg, overdag zie je ze bijna niet eens, ja heel af en toe, maar niet zoveel wilde beesten.

dus echt mooi en dat zegt een 18-jarige, dat vind ik wel wat te betekenen hebben want dat zegt de jeugd niet zo snel, hihi.

grt en genietze van de natuur en dieren he!!!

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Ineke2

Berichten: 33038
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 08:30

*zucht* jammer dat ik midden in een drukke stad woon...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 09:50

Ja leuk om te zien he! Wij hebben zo'n vogelbadje in de vorm van een grote schelp. Daar zat vanmorgen ook een merel lekker in te badderen en te fladderen. Echt wel 10 minuten ofzo spetteren ze lekker om zich heen. Todat al het water uit het badje was. Daarna heb ik het maar snel weer bijgevuld voor de volgende badgast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 11:25

He Ineke, maar in een grote stad valt ook heel veel te zien en genieten hoor! Wij gaan bv om buiten te rijden speciaal naar Amsterdam naar het Amsterdamse Bos, terwijl we zelf aan de Nieuwkoopse plassen wonen.
En toen ik in Tilburg woonde, lag ik op een mooie zomerdag vaak in het Leypark te genieten van de jonge duckies!

Enjoy!

Sonja

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 11:28

Ik heb de afgelopen 2 maanden in Diemen gewerkt, op een kantorenpark aan de rand van Amsterdam-Z.O. Op een middag kwamen we met de auto van een vergadering in Amsterdam, we reden de parkeerplaats op en wat stond daar voor de ingang? Een reiger... Ik was helemaal sprakeloos, maar volgens mijn collega stonden die beesten wel vaker midden op de parkeerplaats. En tja, ik woon zelf dus in Utrecht... Maar in het parkje voor mijn flat is best veel te zien, heb al konijnen en eekhoorntjes voorbij zien komen!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 12:53

Vlaamse Gaaien rulen! Die zie je ook heel soms bij ons......

Kijk (woef *LOL* )

De Vlaamse gaai (Garrulus glandarius) is een vogel met zwart-blauw-wit gestreepte veren. Hij kan een kuifje opzetten. Hij kan (net als een buizerd) 'miauwen' en imiteert ook andere geluiden.
De Vlaamse gaai vertoont een wat merkwaardig gedrag: hij verstopt op verschillende plaatsen eikels en beukenootjes in de grond, maar niet om ze later op te graven. Het is een instincthandeling: de vogel zaait de nootjes uit en kan later de vruchten van de nieuwe bomen oogsten. Deze wisselwerking tussen plant en dier is voor beide voordelig: de plant wordt verspreid en het dier leeft van zijn vruchten.
Van tijd tot tijd laat de Vlaamse gaai zich door mieren reinigen van luizen en andere parasieten.

Afbeelding

De Vlaamse gaai krijgt steeds meer poot aan de grond in stedelijke gebieden. De populatie in weelderige achtertuinen, boerenland en moerassen is de afgelopen jaren bijna verdubbeld.

Hierdoor is het aantal gaaien sinds de jaren zeventig met 20.000 toegenomen tot ruim 100.000. je trekken het bos uit omdat er elders eten valt te halen¨, zegt Arend van Dijk van SOVON Vogelonderzoek Nederland.

Hij noemt de Vlaamse gaai een ¨opportunist met roofdierachtige trekjes¨ en begrijpt de afkeer die veel mensen tegen de kraaiachtigen hebben. ¨Zijn schreeuwende geluid is angstaanjagend. Bovendien jaagt hij andere vogels weg en haalt hij merelnesten leeg. En mensen vinden merels leuk.¨

Toch is de verovering van de achtertuin door de Vlaamse gaai juist daarom nuttig, stelt Van Dijk. ¨Anders zat het bomvol merels. Alleen is het soms niet om aan te zien hoe Vlaamse gaaien die mereljongen te pakken nemen.¨

De Vlaamse gaai op zijn beurt heeft nog altijd veel van jagers te duchten. Van oudsher is de vogel een gewilde prooi omdat hij jonge bosfazanten opeet, terwijl deze juist zijn uitgezet om te bejagen.

De reigersoorten roerdomp en het woudaapje hebben het daarentegen zeer moeilijk. Nog slechts 150 roerdomppaartjes bevolken de Nederlandse moerassen. Twintig jaar geleden waren dat er nog 700. Volgens Van Dijk is het kantje boord: ¨Er wordt te intensief in de rietkragen gemaaid.¨

Van Dijk verbaast zich erover dat het woudaapje het nieuwe millennium nog haalt. Van deze vogel bivakkeren nog ongeveer tien paren in de Utrechtse en Zuid-Hollandse Vechtplassen. In de jaren zeventig waren dat er nog 120 paren.

De meeste bekende reiger, de blauwe reiger, doet het goed. Er vliegen ruim 11.000 in Nederland rond, profiterend van het jachtverbod en de verbetering van de visstand. Volgens Van Dijk kan de vogel van de beschermde lijst worden geschrapt.

(ik ben vandaag in zo'n "informatieve" bui Scheve mond\ )

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie