wat als het veulen niet geaccepteerd wordt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

wat als het veulen niet geaccepteerd wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 20:37

ik heb gehoord dat je in dat geval melk kunt bestellen bij fokkerijen weet iemand of dat zo is?


en binnen hoeveel uur moet het paardje de biest hebben gedronken?

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts



Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 23:20

Als de merrie het veulen niet wil, wat eigenlijk zelden gebeurt, dan kan je om het veulen in ieder geval biest te laten drinken, de merrie melken. Maar normaal gesproken stoot een merrie haar veulen niet af en moet je moeder en kind gewoon wat rust gunnen (wel in de gaten houden).

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Tja!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:01

Je moet overal op voorbereid zijn. Je gaat ervan uit dat de natuur het zelf regelt, maar helaas gebeurd dat lang niet altijd.
Bij ons is een veulentje ook niet geaccepteerd door de merrie (zie berichten in dit forum) en na een week martelen en om de twee uur laten drinken, met praam, sedatie, stand gebouwd in de stal (balk net boven de buik zodat het veulen toch bij het uier kon komen, spijlen uit de tralies gezaagd, zodat ze toch met haar hoofd bij het veulen kon komen die in een geimproviseerd stalletje voor de merriestal stond, etc we hebben echt van alles geprobeerd en toen hebben we maar besloten om merrie en veulen uit elkaar te halen. We hadden overigens geen andere keus omdat het uier van de merrie al aan het opdrogen was. Ze wilde het veulen echt niet. De merrie sloeg met voor en achterbeen op de kleine en ging er met de mond open achteraan.
Zoals je ziet het gaat lang niet altijd naar verwachting, helaas.
Als ik dan de andere merries, gek zie zijn, met hun veulens, krijg ik toch wel een heel wrang gevoel, dat dat kleine hoopje paard het helemaal alleen moet rooien, niemand die haar vertelt wat gras, stroom, zand enz is. Ze moet echt alles zelf ondervinden, en mij als fokker eigenaar en liefhebber doet dat toch heel veel pijn. Met de kleine gaat het nu overigens uitstekend. Ze groeit als kool en heeft een heel leuk karakter zonder vervelend te zijn. Meestal zijn die lepveulens heel lastig omdat ze geen rangorde leren bij de merrie. KB Bonaire (zo heet ze) staat nu bij mijn ruin van 8 jaar en dat gaat heel goed. Is ze tenminste niet zo alleen. Ben benieuwd of we een goed baasje voor haar kunnen vinden met deze voorgeschiedenis (eerlijkheid duurt het langst) anders is ze weer ongewild en dat willen we haar niet nog eens aandoen. Voor ons is ze speciaal en errug welkom.
Foto's van haar staan op: www.kebuarabians.com/veulens2002

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Larislaatje, Trendiction en 109 bezoekers