Iones heeft OC

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 09:18

Dus waarschijlijk is het gedaan met de dressuur. Volgens de veearts kan hij zijn achterhand nooit goed gebruiken in de hogere dressuur omdat zijn been het niet toelaat. maar springen mag weer wel. DAt vind ik raar, want bij het afzetten voor een hindernis hebben ze ook de achterhand nodig. maar kennelijk op een andere manier. Ik weet dat OCD te behandelen is, maar hoe zit het met OC? Ik ben al blij dat ik hem niet weg hoef te doen hoor, maar ik vind het wel zonde.


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 10:02

oliebol zeg! Da's helemaal niet fijn!!! Boos!

Kunnen ze het gewricht niet bijvijlen of zoiets?

Het lijkt me heel raar, dat je niet kunt dressuren met OC maar wel mag springen! Vreemd....

Misschien een second opinion vragen?

Succes hoor, Mieke

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 10:25

kennelijk gebruiken ze bij springen de achterhand anders. Woorden van de veearts: het kan beter een springpaard overkomen dan een dressuurpaard. het is goed oliebol ja. Ik kan met Iones al zoveel. Voordat ik Paddy zover heb.....


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 11:50

jeetje wat erg vooral schrikken zeg!
Maar hij gaat in elk geval niet weg gelukkig kun je er wel rustig dressuurmatig mee blijven ridjen want dat heeft ie natuurlijk ook nodig voor het springen...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 12:12

Wat erg zeg! Jur heeft OCD maar die mag ook niet meer springen. Kan hij niet geopereerd worden?

Volgens Rodinde is OCD (en OC?) helemaal niet zo erg als veel mensen denken en kan je er best mee doorrijden, kan zij niet helpen? Ze zegt ook dat bijna alle paarden wel zoiets hebben...

Het probleem van Jur is dat ze er ook nog slijtage bij heeft aan de voorbenen maar als Iones dat niet heeft kan je volgens mij best met aanpassingen door blijven rijden!?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 12:42

OCD is toch d.m.v. operatie te verhelpen? Het is inderdaad een vorm van slijtage voor zover ik begrepen heb. Slijtage aan het kraakbeen. Ik weet niet of Rodinde hier in kan helpen. Uit mijn veearts krijg ik tot nu toe ook niet meer dan "we zullen eerst de bloedtest afwachten" en dat duurt nu al verrekte lang.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:36

Nee toch, ocd (oc) is dat er losse botstukjes zijn ontstaan en die kunnen irriteren. Maar wat ik bedoel is: kan je Iones er aan laten opereren eventueel. Jur kan ik niet laten opereren omdat het geen zin heeft, ze heeft voor namelijk slijtage (dat bedoelde ik met slijtage) en dan in de vorm van hoefkatrol, snap je...

Maar wat heb je aan een bloedtest als ie oc heeft??

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 20:21

desiree,errug balen zeg,jee wel ^%^%&&(

oc is de beginvorm van ocd.dus nog helemaal niet zo erg als ocd.tja de meningen zijn verdeeld en over het algemeen bestaat er onder de medische kenners niet zo'n positief beeld van oc(d)maar ja,het ligt er eigenlijk nogal aan in hoeverre het invloed heeft(loopt iones vaak kreupel)en of het evt.medisch te verwijderen is.dmv van een foto en evt. second opinion kun je een evt. operatie achten als zinnig of zinloos.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 00:10

Zo dat is niet zo'n leuk nieuws. maar als ik Rodinde hoor dan is er nog wel een beetje hoop.

Ik vind het wel raar dat ie wel mag springen en niet mag dressuren.

Heel veel sterkte meid. Vervelend nieuws is altijd klote maar probeer optimisch te blijven denken

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 09:15

ja maar rodinde beschikte niet over de gegevens als waar maarten Aarts over beschikt: over die rontgenfoto. Die heeft zij niet gezien. Ik moet vrijdag om 16.00 uur weer terug om foto's te laten maken en dan zien we wel verder. OCD is niet vernoemd, en dat is wel te verhelpen. Iets verwijderen kan namelijk wel. MAar bij OC is er iets weggesleten. En iets terugbrengen kun je niet. Dus dat is niet te verhelpen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 09:18

Maar Desiree, ik snap iets niet helemaal (ben blond geboren *LOL* ), Iones was bij Rodinde geweest en die constateerde dat zijn bekken scheefstond en dat er niets met het been zelf aan de hand was (of heb ik dit verkeerd begrepen?).

Heeft zij je aangeraden om toch foto's van het been te laten nemen of had je zelf je twijfels?

Ik zou gewoon eerst een paar weken afwachten hoe Iones op de behandeling van Rodinde reageert en als hij dan nog niet goed loopt kun je verder kijken. Die OC hoeft helemaal niet problematisch te zijn toch? Er zit nog niets los zoals bij OCD wel het geval is en dan bestaat het gevaar dat de botsplinter tussen het gewricht belandt, met grote schade tot gevolg. Bij OC is het gewricht aangetast maar is er nog geen sprake van splinters of losse fragmenten. OC is een stoornis in de ontwikkeling van kraakbeen naar gewoon bot, zeg maar even simpel. De gewrichten van jonge paarden zijn van meer kraakbeen voorzien en een groot deel daarvan wordt omgezet in gewoon bot. Als dat niet goed gaat krijg je OC, waarbij het gewricht dus niet mooi glad is. Een stadium verder is OCD, dan raken er botfragmenten los en dat is schadelijker. (Dr. Offereins: correct me if i'm wrong....)

Kaminka is ooit geopereerd aan een botsplinter in haar achterknie, vandaar dat ik daar wat meer van weet. (Was trouwens geen ocd maar blessure door klap van paard).

Groetjes Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-05-22 10:22 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 09:22

Het is een opeenstapeling. er is weinig wat hem niet mankeert momenteel. Ik heb thuis een veearts laten komen vanwege de slechte ademhalinge van Iones waar ook Rodinde al een opmerking had gemaakt. GElukkig is dat vermoedelijk de nasleep van een virus of zo. Maar Maarten (veearts thuis) zag meteen dat er het spronggewricht overvuld was en dat de bekken scheef stond. Vorig jaar is van dat been al een foto gemaakt op zijn praktijk door zijn collega's, en die is hij nog eens goed gaan bekijken. HEt ziet er OC achtig uit, vandaar. En rodinde beschikte niet over die gegevens dus die kon dat ook niet weten. De theorie van maarten is dat Iones last had van het linker spronggewricht, rechts dus meer is gaan belasten om links te ontlasten, gevolg..... rechts overbespiering dus scheef bekken.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 09:56

Ja, dat klinkt heel logisch. Vreemd dat Rodinde niet opgevallen is dat het spronggewricht overvuld is. Had ze moeten zien!

Veel paarden hebben trouwens een scheefstaand bekken, en meestal wordt dat veroorzaakt door een ander probleem (was bij Imatador geloof ik ook het geval). Kaminka had ook een scheefstaand bekken, dit is waarschijnlijk ooit door de bevalling van haar veulen veroorzaakt (ze was toen nog geen drie...).

Desiree, het komt vast allemaal goed met Iones, misschien kan de hoefsmid nog iets doen waardoor het gewricht wat minder belast wordt of zo? Niet wanhopen hoor! Ieder paard mankeer helaas wel wat geloof ik Verward !

Succes Mieke

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 10:46

Bedankt voor je bemoedigende woorden. Ik hoop dat je gelijk hebt. Mijn instructrice kan zich ook niet voorstellen dat het niet meer goed zou komen. Ik durf niet te optimistisch te zijn maar laat het maar allemaal op me af komen. Iemand vertelde mij dat in geval van OC met vloeistof in het gewricht gespoten zou kunnen worden zodat er geen verdere slijtage meer ontstaat. Een soort "glijmiddel" zeg maar.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 10:52

Sterkte Desiree! Waarschijnlijk word je vrijdag wat wijzer.. en gewoon genoeg uitleg vragen!!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 16:03

Desiree,

Je weet ons motto "HET KOMT GOED !!!"

Niet wanhopen eerst de foto's van vrijdag afwachten.

Groetjes Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 21:45

Inderdaad, bij Imatador zat alles in zijn heupen vast, als gevolg van spat.
Rodinde kan heel veel doen bij spat en OC(D). Ik zou haar er over bellen, eens kijken wat ze zegt.
Het is wel flink balen zeg.
Heel veel sterkte!

Groetjes Suzanne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie, joosje1193, Lizz, Lui_, pippie123 en 35 bezoekers