nav discussie: halster om in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

nav discussie: halster om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-02 19:28

Ik begrijp dat het het meest verstandige is om geen halster om te laten in de wei. Maar zoals al geschreven werd, sommige paarden laten zich zonder halster niet vangen. Geld ook voor mijn 2-jarige merrie. Kwestie van opvoeding schreven een aantal mensen......maar leg mij eens uit wat jullie daarmee bedoelen. Wat doe je dan om het je paard te leren? Mijn paardje rent en rent en rent en is gewoonweg niet te vangen zonder halster. Ze ziet het als een spelletje. Met halster daarentegen is ze zomaar te pakken. Ik kreeg al tips over dat ik dan snoepjes moet geven als ik haar het halster om wil doen in de wei, maar dat lukt niet, want dat snoepje kan haar gestolen worden. Zodra ze het halster ziet rent ze al weg, snoepje is dan niet meer belangrijk. Ik ben dus nog een stap voor het snoepje bezig....namelijk het in de buurt kunnen komen als ze het halster ziet. Tips zijn zeer welkom, maar kom niet met het idee van snoepjes geven aan, want dat werkt dus niet.



nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 19:44

je kan haar misschien met een longeer lijn in de hoek drijven..
moet je wel met z'n 2en zijn en oppassen dat je paardje niet door het draad heen walst!!!
ik heb trouwens mijn paarden gewoon een halster om in de wei..
volgens mij is het niet gevaarlijk als het halster goed past!!
maar daar verschillen de meningen over!!

Groetjes Nicole

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 20:15

je kan het halster achter je rug houden, dan een touw snel om haar hals slaan en dan rustig het halster omdoen
of halster achter je rug (omdat ze anders zo ie zo niet komt zeg je) en dan bij haar staan, wat knuffelen en praten, dan het halster te voor schijn toveren en er nix mee doen, gewoon weer weglopen
uurtje later weer, en als dat allemaal goed gaat doe je haar eens het halster om, en je doet hem daarna weer af, en loopt weer gewoon weg
dat ze doorkrijgt dat het halster om niet direct meegaan betekent

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 20:16

moeilijk, mijn ruintje doet dat dus ook.. en die heeft gewoon altijd een halster om in de wei, maar het is niet anders.. het is niet onze wei en als m'n oom m'n paardjes een keertje uit de wei moet halen, wordt dat een heel gedoe zonder halster..

dat idee met de longeerlijn is misschien ook wel een goede tip, alleen moet je dan wel met meerdere zijn..

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 20:18

Je kunt het halster mits goedpassend en niet teveel rare uitstekels aan de omheining best omhouden. Tuurlijk er zitten gevaren aan, maar een dier wat zich niet laten pakken is ook gevaarlijk...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 20:29

Ik ga toch met de snoepjes afkomen Haha!
Maar probeer eens gewoon zonder halster haar in de wei te laten,en eens in de wei te gaan zitten,en wat babbelen met een vriendin ofzo.
Dan worden ze wel eens nieuwsgierig,en komen ze langs,dan geef je haar een appeltje ofzo.

Je kan ook gewoon af en toe de wei in gaan(als je geen halster vasthebt) en dan wat (met een broodzak rammelend) eten geven(brood).

Als je paardje dus zonder halster al graag de wei uitkomt,eens beginnen met een halstertouw.Als dat niet gaat,gewoon een strotouwtje ofzo,even uit de wei,en dan terug in de wei.Totdat het met een halster lukt.

Maar probeer dan wel om niét te gaan rijden of iets dat ze niet leuk vind te doen als ze uit de wei moet.
Eerst proberen het leuk te maken voor haar om uit de wei te gaan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 20:32

Je paardje weet dat er wat te gebeuren staat. Je komt (onbewust) de weide al op van: daar gaan we weer, als ze geen halster aan heeft. En je paardje denkt, daar komt ze weer anders dan anders naar me toe, wat zou er zijn, het moet iets engs zijn anders diet ze niet zo vreemd.

Ga je de weide wel eens "zomaar" op?
bijv. om alleen maar te kijken, mest te ruimen of wat anders.
Je schrijft zelf al dat je paard er een spelletje van maakt, maar voor dat spelletje zijn er 2 nodig.
Ga eens op de weide om bijv. je halster schoon te maken, en laat haar maar rennen, als ze in de gaten krijgt dat je niet mee speelt, is de lol voor haar er zo af.
Komt ze dan bij je, beloon haar dan, maar doe geen halster om, gewoon aaien een snoepje geven of wat dan ook. Je moet die cirkel door breken, geen halster, baasje komt, en speelkwartier.

Ze moet gewoon niet weten wat je komt doen, kom je haar halen, of wat lekkers brengen of een knuffel geven.

Ik heb ooit eens 3 dagen nodig gehad om een pony zover te krijgen (2 X een uurtje per dag) meestal gaat het sneller. En na die 3 dagen kon ik te pas en te onpas op de weide komen, met of zonder halster en ze komt altijd.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

ps: mijn pony's hebben ook nooit een halster om op de weide of op stal, ik vindt het ook griezelig. Ooit eens bij een kennis geweest om het veulentje te bewonderen, had een halster om op stal (voor het halstermak maken) en had zich opgehangen, was met het lusje aan een piepklein uitstekeltje van een schroefje blijven haken. Doe ze wel eens een halsband om, als ze een veulentje hebben en daardoor in het begin wat moeilijker te pakken zijn.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-02 20:47

Ik ga alle tips eens proberen. Ik heb haar ook nog maar net een weekje, dus het is nog kort. Wie weet heeft ze het 'spelletje' al bij de vorige eigenaar geleerd. Ik kom vaak ik de wei zonder haar te pakken, bijv om mest te ruimen ofzo. Dan staat ze direct met haar nieuwschierige snoetje in mijn nek. Kan het trouwens ook zo zijn dat ze zich moeilijk liet vangen zonder halster vanwege de nieuwe kudde waar ze nu sinds een week in staat?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:32

Wij hebben een paard op stal van inmiddels 30 jaar oud, en het maakt geen bal uit of ze wel of geen halster omheeft. Als je geen schep met brokken bij je hebt zal madam echt niet komen. Of het nou zonnig is of hagelt of stormt............Ze komt alleen voor de brokken Lachen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:37

Ik vind dus geweldig onherkenbaar.
Zonder of met halster maakt bij mijn paard niet uit, je loopt naar hem toe, hij komt je halverwege tegemoet... houdt halster voor en hij steekt zijn neus erdoor en doet hoofd iets lager zodat je erbij kan.

En het zou best kunnen vanwege nieuwe omgeving etc etc...
Als ze zo nieusgierig is kun je haar op die manier ook naar je toe 'lokken'.. de truc met rug naar ze toe werkt soms ook wel Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 16:35

Je kunt je paard ook een leren halster omdoen. Die breekt namelijk als er teveel druk op staat. Iig breekt zo'n halster veeeeeeel eerder dan een kunststof halster. Is misschien niet ideaal, maar wel een stuk veiliger dan een kunststoffen.

Stralend de dag door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 18:20

Ga idd vaak zomaar naar de wei.
Geef wat lekkers of een knuffel en ga weer.

Moet je ze toch perse hebben wil het vaak helpen om juist iets heel anders te gaan doen.
Water bak uit staan doen tot ze zo nieuwschierig zijn dat ze vanzelf komen.
Een ander paard wat wel gemakkelijk komt uitebreid staan aaien en belonen.
Dus juist geen aandacht geven aan die gene die je moet hebben.
Vaak helpen van die dingen wel.

manzano

Berichten: 23879
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 20:42

ik zou als je bij haar in de wei gaat, om bijv. te knuffelen wel een halster meenemen en bijv. om je nek of schouder hangen. Want paarden hebben heeeel snel door of je dat ding wel of niet bij je hebt. Gewoon meenemen, dan leert ze vanzelf dat je haar niet altijd pakt. Anders gaat ze onderscheid maken wanneer ze komt. Wel als je geen halster hebt en niet als je hem wel bij je hebt (dit doet een verzorgpony van mij dus ook, zucht).

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 22:07

Misschien is dit juist wel een teken van respect. Met halster = jij bent de baas, zonder betekent, ik ben vrij, mag dus spelen.
Zo bracht iemand bij mij op stal het, ik weet niet hoe ik er over denk, maar het is ook een vizie!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 00:13

Ik heb net een nieuwe jaarling erbij en die had haar neus verbrand... maar iig, daar was ze dus heel kopschuw van op dat moment en omdat we haar nog maar net hadden, heb ik haar met halster in de wei gezet, de eerste twee weken er dagelijks 2x heen om haar wat aandacht te geven en al na een paar dagen liet ze zich pakken aan het halster en na dus die eerste twee weken heb ik het halster afgedaan. elke dag weer 2x nakijken en 1x per dag het halster om en af. Nu na 2 maanden is ze zo mak als een lammetje, komt ze op je afgelopen om aandacht te krijgen en is totaal niet meer kopschuw.
Gewoon geduld hebben dus, helemaal als je je paardje nog niet zolang hebt.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 18:45

Dank jullie wel voor de goeie tips! Vandaag op stal geoefend met halster om en af doen en dat ging prima. Dus het is alleen een probleem op het weiland. Die visie van dat het een teken van respect is vond ik een mooie!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dorien_Boy en 89 bezoekers