Endurance vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Endurance vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 12:51

Hoi!

Ik zit er heel erg sterk aan te denken om ook endurance te gaan doen.Het lijkt me namelijk ontzettend leuk.
Maar ik heb een paar vraagjes.
Hoe begin je ermee?
Hiermee bedoel ik de training..is er een speciaal traingsprogramma?

Moet je je bij een vereniging inschrijven?

Hoe bereid je jezelf voor?

En de laatste..wanneer is de rit in katwijk?

Groetjes Janneke!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 17:40

Hoi,

Leuk, hoe meer zielen hoe meer vreugd..

Een speciaal trainingsprogamma is er niet, elk paard is anders en elk paard moet op een andere manier getraint worden. Als je paard dagelijks bereden wordt en een uur rijden goed volhoud kun je van een prima basisconditie uitgaan. Deze moet je dus gaan uitbreiden naar een topconditie.. In je uurtjes in de bak kun je dit simpelweg doen door de training zwaarder te maken (meer overgangen, meer tempo, dus meer galop en draf, en wat minder stappen, constante tempo´s zoeken, intervaltraing). Daarnaast natuurlijk het buitenrijden. Een bos of omgeving waar dit kan is natuurlijk fantastisch maar sommige hebben dit geluk (en geloof, dat is zwaar balen, maar maakt het niet onmogelijk..) helaas niet, en moeten het dus hebben van een wat mindere omgeving. Bouw de kilometers op, tot zo´n 15 km, en als je paard dit aan kan kun je het tempo wat meer op gaan voeren. Heuvelachtig terrein is een ontzettend voordeel, niks is beter voor de spieren, rug en het hart dan dat. Houdt je paard een behoorlijk tempo vol op 15 km zou je eens een keer een Endurance afstand (rond de 30) kunnen proberen, en de hartslag bijhouden.

Een vereniging is pas verplicht na 3 wedstrijden, meer info daarover vindt je bij de site van die vereniging, de DER. http://www.her-en-der.nl

Zelf heb je ook een conditie nodig, ren daarom ´es een stuk naast je paard in plaats van erop. Zorg voor goede kleren zodat je zelf ook prettig zit en dat je de afstanden gewend bent.

De rit ik Katwijk is voor zover ik weet 12 oktober. Voor de kalender ga je ook naar bovengenoemde site.

Zoek ook eens met de zoekfunctie naar ´endurance´vind je veel info, ook over traingsschema´s.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 17:51

Leuk!
Er komen steeds meer endurancefan's!

Wat ook belangrijk is, jezelf er in trainen afstanden, snelheden en hartslagen te schatten. Neem regelmatig de hartslag van je paard op, vlak na een grote inspanning, en na bijv. een kwartier stappen nog een keer.

Vergeet niet dat dressuur erg belangrijk is/blijft! Goed bespierde rug en kont is een verreisde!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 19:18


SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 23:26

Nou ik kan jullie vertellen dat ik de rit van Katwijk meedoe Haha!

En tot die tijd wordt het dus goed trainen ,voor mezelf en voor chinouc.
Dus wie weet als ik het leuk vind, dat ik het vaker ga doen *LOL*
Ik ben in elk geval nu al super enthosiast!!

Heel erg bedankt voor jullie tips!!

Groetjes
Janneke

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 10:32

Dank je Cody.. Heb nog steeds het oude geocitiesadres in mijn hoofd, en ga elke keer via die site naar de nieuwe, dus heb er te weinig opgelet.. Sorry!

En leuk dat je meedoet in Katwijk. Ik heb ´m vorig jaar niet kunnen rijden dus dit wordt voor het eerst.. Schijnt een hele mooie rit te zijn, dus ben benieuwd.. Heb je een goede omgeving?
Ik ben nog nooit op het strand geweest met Navy, dus ben benieuwd naar de reactie..

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 13:52

Ik sta nu nog met chinouc in scheveningen dus ik kan wel goed trainen.Maar vanaf volgende maand staat ze meer richting de stad.Maar dat kan ook een voordeel zijn, want dan kan ik langere afstanden rijden Lachen

Het is inderdaad een mooie rit ik ken de omgeving daar redelijk goed.Op veel paden is het wel echt duinzand, sommigen vinden dat wel zwaar.
Het strand bij Katwijk is ook heel mooi!

Groetjes
Janneke

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 16:39

ik zou dat ook zo graag willen z'n rit! dat lijkt me echt heel mooi!

maar hoelang voor een wedstrijd moet je ongeveer beginnen met trainen? en hoe weet je of hij voldoende conditie heeft?

in mei ben ik op trektocht geweest dat was 3 dagen waar we per dag ongeveer een rit van 25 kilometer aflegde. nou deden we dit heel rustig aan, omdat het voor ons de eerste trektocht was. maar als mijn pony dat kan, kan hij dan ook z'n endurancerit? Hoelang de tijd krijg je ongeveer voor z'n rit? en hoe hard moet je ongeveer gaan? veel draven en galloperen of kun je ook wel stukken stappen?

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 20:45

ik begin ook steeds enthousiaster te raken over de endurance. Het leek me altijd al gaaf, maar het kwam er nooit van (geen trailer) totdat ik er achter kwam dat er in de Lage Vuursche ook 1 was. Helaas was ik et laat om nog mee te doen, maar volgend jaar doe ik ook mee! De conditie van mijn pony is prima, maar ik moet zelf flink in de training. Haha! Er is alleen een probleempje: Mijn paard staat ergens halverwege de rit en weet altijd erg goed de weg naar huis.....Dat kan gezellig worden! Ik hoop dat jullie volgend jaar ook mee doen in de Lage Vuursche. Misschien kunnen jullie mij tegen die tijd wat tips geven? Alvast bedankt!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 22:12

Haffie schreef:
ik zou dat ook zo graag willen z'n rit! dat lijkt me echt heel mooi!

maar hoelang voor een wedstrijd moet je ongeveer beginnen met trainen? en hoe weet je of hij voldoende conditie heeft?

in mei ben ik op trektocht geweest dat was 3 dagen waar we per dag ongeveer een rit van 25 kilometer aflegde. nou deden we dit heel rustig aan, omdat het voor ons de eerste trektocht was. maar als mijn pony dat kan, kan hij dan ook z'n endurancerit? Hoelang de tijd krijg je ongeveer voor z'n rit? en hoe hard moet je ongeveer gaan? veel draven en galloperen of kun je ook wel stukken stappen?


Hoelang je moet trainen is per paard verschillend, hoe snel je paard het oppakt, hoe zijn conditie nu al is etc.

25 km. per dag hoeft niet te zeggen dat hij endurance aankan, daar rijd je ca. 30 km in een paar uur!
Je mag in klasse 1 tussen de 9 en 15 km/h gaan, kijk voor meer info maar op de site! Daar staat nog een heleboel meer!

Je kan en moet tijdens zo rit (enkele uren) ok zeker stukken stappen, moet