waar moet ik op letten bij strandrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

waar moet ik op letten bij strandrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-02 00:13

hey
ik heb zonet mijn ouders kunnen overtuigen om mij en mijn paardje naar het strand te voeren volgende week Haha!
Vrienden hebben al verschillende keren gezegd dat we hun trailer mogen gebruiken, dus normaal moet dat ook in orde komen.

Ik heb alleen enkele vraagjes ivm op het strand rijden.
Ik woon in belgiƫ, dus ga daar ook gaan rijden. Mijn ouders waren vandaag aan de zee en daar waren veel ruiters op het strand. Dus hier zullen stukken zijn waar het niet verboden is tussen bepaalde uren, hoop ik?
Verder: goed ingepakt om de benen? En kan ik een iets sterket bit gebruiken? (ik wil hem nog terug in stap krijgen...)

Moet ik nog ergens aan denken? Bv dingen die ik zeker moet meenemen? (2 emmers waarschijnlijk en een jerrycan met water en mijn cap natuurlijk...)
alvast bedankt,
xxx

ps: liever geen antwoorden met "zie topic" en dan een link, ik heb ze allemaal net gecheckt en er stond niet echt iets bruikbaars bij...

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen


Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 07:00

Is jouw paard al eens eerder op het strand geweest, of weet je dat niet? Als het er namelijk voor het eerst komt, heb je best kans dat het gewoon rustig blijft als de zee rustig is, met mooi weer. Als het hoog water is, kan er een groot verschil zitten tussen het strand en waar de zee begint, dan zou ik niet de zee in gaan, als je paard dat al zou willen. Niet door water galopperen dat dieper is dan 10 cm. Je ziet dan de bodem niet en er kan ineens een kuil zitten. Ook is dat erg zwaar, ga jezelf maar na. Ik weet niet of er in Belgiƫ ook van die strekdammen ( pieren) zijn om de golven te breken, maar absoluut niet vlak daarbij de zee ingaan, daar staat echt hele sterke stroming. Let goed op "zwerfafval" in het water, voor je het weet rijd je tegen een plank o.i.d. Ikzelf ben nu met Marlou een keer of vier op het strand geweest maar heb bijna niet gegaloppeerd, ze is dus ook echt niet gek op het strand en gewoon te rijden. We waren toen met meerdere paarden die niet vaak op het strand kwamen, dat ging heel rustig. Probeer uit te zoeken of het eb of vloed is, met vloed heb je vaak geen hard strand, dat is erg zwaar en dan kan je zeker niet galoperen. Soms heb je stukjes met drijfzand, dat ziet dan nat en glimmend en ook ziet het er "zacht" uit, ik kan het niet echt goed uitleggen. Volgens mij heb je dit meer in voor- en najaar, met stormen, misschien weten anderen hier meer over te zeggen.
Niet galoperen als er mensen lopen. Stel je paard springt opzij, dan kunnen er ongelukken gebeuren. Let op loslopende honden en niet te vergeten van die fijne strandvliegers, die een heerlijk zoemend geluid maken. Marlou was daar best bang voor. Met mooi weer is het fijner rijden, met hardere wind heb je meer kans op schuimvlokken, die soms zelfs over het strand dwarrelen, ook niet zo geslaagd als je er voor het eerst komt.
Het klinkt misschien allemaal negatief, maar zo is het absoluut niet bedoeld, op het strand en in zee rijden is echt heel leuk, maar je moet toch wel op een aantal zaken letten.
In elk geval veel plezier en laat ons eens weten hoe het is geweest.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-02 09:41

hey
alvast bedankt voor alle tips.
Ik weet niet of mijn paard er al eerder is geweest. Alleszins niet met mij of op de vorige manege (dus al zeker 2 jaar niet meer)
Wel is hij heel rustig als hij vervoerd is met de trailer.
Mijn ouders weten een stuk strand dat voornamelijk gebruikt wordt door mensen met honden en ruiters, en voor de rest is het daar heel rustig.
xxx
ps: ik zal wel foto's laten nemen (bv: Kim valt in de zee en Gigi is er vandoor Haha! ) en een verslagje typen natuurlijk. Bedankt alvast.

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

strandritje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 14:24

Hoi,

Heel leuk dat je lekker naar het strand gaat zeg! Vooral als het een beetje zonnig is en niet te warm (want dan zijn er veel mensen) is het heerlijk.
Een paar tips nog; kijk goed vooruit naar de kleur van het zand. Als het donker gekleurd is, kan het drijfzand zijn, want dat is vaak nattig. als je van een licht naar een donker stuk rijdt : altijd oppassen geblazen, want er is verschil in hardheid van het zand en je paard kan zich verstappen.
Het is inderdaad fijn om te weten hoe laat het eb is. Kun je volgens mij in de krant lezen. Bij vloed is het strand vaak kort en heel zwaar. In dit zware zand zou ik niet veel draven of galopperen.
Je hebt natuurlijk kans dat je paard het niet eng vindt, maar mijn ervaring is dat bijna alle paarden de zee en het geluid van de branding best spannend vinden. Zeker voor de 1e keer. Bouw het rustig op en dwing nix af. Ga niet al te dicht langs de rand van het water, als je paard dit niet echt wil. Hij krijgt al veel nieuwe indrukken.
Pas op met bandages omdoen, want als ze nat worden kunnen ze loslaten.
Ik heb altijd mobieltje bij me voor noodgevallen.
Waarschijnlijk rijdt je vaker buiten, dus weet je de regels met betrekking tot passeren. Altijd in stap, ook op het strand. Als iemand je tegemoet komt ook dus. Wanneer deze persoon wil blijven draven, zal hij dit door armsignaal aan je dienen te vragen. Ik zou ruim afstand houden en geen risico nemen dat jou paard erachteraan wil.
Dravers met een sulkie gaan overigens gewoon door hoor! Die kunnen denk ik niet stappen.... Knipoog
Ik heb een aantal jaartjes buitenritten begeleid voor een manege en heel veel gerommel gezien op het strand. Persoonlijk zou ik NOOIT draven of galopperen door de zee. Je kunt de bodem niet zien, want levensgevaarlijk kan zijn.
Je kunt van veraf al zien, welke ruiters nog niet zo vaak op het strand geweest zijn. Vooral als ze met een groepje zijn is het altijd een rommeltje. Sommige draven, anderen stappen, weer anderen zijn constant aan het omkeren.. kortom; een zooitje.
Voor dergelijke groepjes moet je altijd oppassen, want heel vaak hebben ze deze paarden niet helemaal in de hand. Zelf ben ik al eens tegemoet gereden door een stelletje paniekerige paarden in rengalop, die niet meer te stoppen waren. Dan heb je zelf ook wel een beetje onrust hoor!
Maar als je goed vooruitkijkt en lekker van de zee en het mooie weer geniet is het echt GEWELDIG!! Haha! Haha! Heel veel plezier.
Toedeloet
DianaL

Je paard is je spiegel.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 14:51

Inderdaad andere ruiters in stap passeren, let vooral goed op wandelaars.

Omdat deze vaak verspreid over het strand lopen ,gallopeer ik gewoon(mits het druk is natuurlijk!) maar zorg voor een goede ruimte tussen hun en mij. De meeste mensen gaan altijd wel ff kijken.
Houd inderdaad die honden in de gaten.

Verder gewoon rustig blijven zitten.\
Als je perse beenbescherming omwil gebruik dan gewone peesbeschermers, maar let op sommige willen in het water nog wel eens loslaten.
Zelf gebruik ik ze nooit omdat er zand tussen kan komen en dat gaat schuren.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 16:03

Beenberscherming zou ik persoonlijk niet omdoen, omdat er zand tussen gaat zitten en dat gaat schuren. Bandages in het water is natuurlijk helemaal uit den boze!

En als het de eerste keer voor je paardje is, ga niet crossen. Als je dat wel doet, dan kan je nooit meer een keer rustig op het strand rijden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 17:20

Probeer inderdaad met eb te gaan, of in elk geval met afnemend water. Drijfzand kun je niet echt zien aankomen, vaak ontstaat het als het net vloed is geweest en harde wind is geweest. Dan zijn er vaak 'geulen' uitgesleten die daarna zijn dichtgeslibt met heel los zand.
Het verschil tussen donker en licht strand zit hem voornamelijk in de 'natheid'. Des te lichter, des te droger (en dus zwaarder), des te donkerder, des te natter (en vaak harder en dus beter op te rijden). Probeer met je paard op een lekker hard stuk te gaan rijden. Eerst in stap kijken hoever hij wegzakt en ook goed luisteren naar de hoeven (hoor je een helder klippetieklop heb je goed strand te pakken waar je goed kunt draven of galopperen).
Als je besluit te gaan galopperen en je houdt hem niet stuur dan naar het mulle zand tegen de duinen aan. Na zo'n 50 meter mul zand hebben de meeste paarden er schoon genoeg van (ga niet de zee in, grote kans dat je met paard en al onder water verdwijnt als er toevallig een kuil zit).
Let op bij honden. Als je in galop of draf bent vinden veel honden het erg leuk om (luid blaffend) achter je aan te rennen. In dat geval kun je het beste gaan stappen. Vaak vindt een hond het niet meer leuk als je stapt. Mocht de hond nog steeds om je heen rennen dan kan je paard hem tenminste zien en desnoods even met een been naar hem uithalen.
Probeer vliegers aan de achterkant in te halen (dwz aan de kant van de rug van de vliegeraar). In dat geval kan er nooit een vlieger op je vallen en kan je paard ook niet verstrikt raken in de lijnen van de vlieger. Bij ons op het strand is het heel gebruikelijk dat de vliegeraars de vlieger even stil houden zodat het geen eng geluid maakt. Dit kun je ook gewoon aan zo iemand vragen.
Zelf rij ik altijd met peesbeschermers en strijklappen. Bandages zou ik als ik jou was niet doen. Of je een sterker bit in moet doen weet ik niet. Ik heb altijd een gewoon bitje in, maar wel een martingaaltje en springteugels op het strand.
Als ik jou was dan zou ik de rit gewoon opbouwen zoals je altijd doet. Dus eerst lekker stappen, stukje draven en als het goed voelt gaan galopperen (rustig). Ga niet in rengalop aangezien je dan de volgende keer dat je op het strand komt een probleem hebt.
Veel plezier op het strand!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 17:51

HOi
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus ik weet niet of dit al is gezegd: ga niet galopperen in het mulle (diepe) zand. Ik woon vlakbij zee en ik ga regelmatig naar het strand met paarden en ik heb dit jaar al een paar keer paarden afgevoerd zien worden, omdat ze een klappees hadden of iets dergelijks. Dus kijk uit!! Voorderest wil ik je veel plezier wensen!!!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 18:15

Kijk ongelukken kunnen overal gebeuren,
. Vaak reageren mensen erg overdreven als ze voor het eerst met hun paard naar het strand gaan.
Hij wordt dan gek gaat rennen etc etc.
misschien zijn ze iets frisser maar als jij je paardje goed in de hand hebt zal er weinig mis gaan.
Als ik vertel dat ik de eerste keer met een los teugeltje over het strand draafde staan z me allemaal raar aan te kijken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-02 22:50

hey
iedereen alvast bedankt voor de reacties.
Ik ga hem wel beenbescherming aandoen, omdat hij zichzelf nogal makkelijk trapt. Maar dan vooraan peesbeschermers en springschoenen (westropp, dus van plastic) en achteraan pijpkousen. Ik ga er extra tape ronddoen, zodat ze niet loskomen in het water.
En racen ben ik niet van plan om te doen. Mijn ouders gaan mee met de honden wandelen. Mijn paard is gewend aan rondrennende honden, dus zal niet snel er weg van lopen. (eerder een been uitslaan)
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 23:57

Cowgirl schreef:
Als ik vertel dat ik de eerste keer met een los teugeltje over het strand draafde staan z me allemaal raar aan te kijken.


Ik absoluut niet. Ik moest Fitz zelfs behoorlijk aandrijven want hij vond het allemaal maar eng op dat grote brede strand met dat water ernaast *LOL*

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 22:55

Nog een tip,
Mocht je paard aan de kletter slaan, kan je hem op de volte zetten.
Hoe harder je gaat, hoe groter je de volte moet maken.
De meeste paarden gaan meteen in tempo terug als ze moeten draaien.
Veel plezier op het strand, het is echt geweldig.
Liset

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 16:43

Hoi

Met het op de volte zetten van je paard, wat Liset hierboven schrijft, ben ik het niet zo eens!
Teneerste kun je zo snel je paard teveel omtrekken, waardoor ie zich kan verdraaien. Daarnaast vindt ik persoonlijk, dat je eraan moet werken dat je paard naar je hulpen voor 'terugnemen' gaat luisteren. Wanneer je je paard op de volte zet, gaat ie DAARDOOR langzamer. Maar je leert hem niet, dat ie moet gaan luisteren naar je ophouding. Deze ophouding kan dus best een flinke aanhouding worden, als je begrijpt wat ik bedoel. }>
Wanneer je paard ervantussen schiet, is het eerste wat je moet doen; stoppen! Hier leer je je paard ook wat mee en zal hij de volgende keer beter te stoppen zijn. En op het strand heb je meestal ruimte genoeg om dit terugnemen op te kunnen lossen. Meeeters...

In mijn ogen lost een volte rijden niets op voor het terugnemen van je paard. Maar dit is misschien een ander topic..

Toedeloet
DianaL

Je paard is je spiegel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MaiMai, xMagnum en 32 bezoekers