Merrie van afgekeurde (KWPN) hengst: mee fokken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Merrie van afgekeurde (KWPN) hengst: mee fokken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 14:24

Hallo!
Ik ben totaal niet bekend met de hele procedure rondom de KWPN-fokkerij, maar heb wel een vraagje:
Ik heb een 10-jarige merrie van Ditmar. Heb totaal geen idee wat ze als 3-jarige op de keuring heeft gescoord, maar ster is het in ieder geval niet geweest. Nu is Ditmar vorig jaar afgekeurd op afstammelingen.

Krijgt een eventueel veulen van mijn merrie en een goedgekeurde KWPN-hengst wel een KWPN-papier?

Kan ik achter de scores van mijn merrie komen? En kan ik haar opnieuw aanbieden op een keuring? Of heeft dat geen zin meer, gezien de leeftijd?

Groetjes, Mariëlle


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:25

Je krijgt gewoon kwpn papier, en ik zou de moederlijn van het paard wel eens willen weten.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:33

Wat voor karakter heeft jouw Ditmar?

En ik ben ook benieuwd uit wat voor merrielijn die komt?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 15:43

Kortom: iets meer info gewenst! Maar je kan score opvragen als paard nu op jouw naam staat (en jij dus lid bent van KWPN). ALs merrie geen geweldige score had, heeft het weinig nut om haar opnieuw voor te brengen en ook niet echt m=om mee te fokken, tenzij om emotionele redenen...

Culemborg here I come!!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 08:02

ditmar was in de tijd dat jou merrie geboren werd gewoon goedgekeurd dus niets an de hand met eventueel fokken.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 08:11

Kebie, Kolebria zoals ze officieel heet, is dus van Ditmar. Ditmar is Amor x Viola. Viola was een Lucky Boy x Uppercut. (Even voor de volledigheid).

Moeder van Kebie is Ramona, een merrie van Kristal (V Wiesenklee ?)x Kolibria. Kolibria is een Doruto x Folibria. Ehh Kom er nu achter dat ik wat vergeten ben over te nemen Bloos . Hoop dat jullie hier wijs uit kunnen! Anders morgen weer een kans....

Op het oude papier stonden nog wel de predikaten vermeld, maar deze zijn niet in het nieuwe paspoort over genomen. Ik heb helaas geen kopie meer van dat papier. Ik ben (nog) geen lid van het KWPN, ben nu aan het uitzoeken of het zin heeft om lid te worden.

Voor mijzelf zou ik graag een veulen van haar hebben, vanwege haar uitermate coole karakter Cool . Volgens haar fokker een eigenschap van moeders kant. Maar ik kan geen 30 jaar in de toekomst kijken, en zeker weten dat een paard dat ik fok ook 30 jaar bij mij kan blijven. En dan is een beetje interessante bloedlijn wel belangrijk.

Hieronder een foto van haar op 5-jarige leeftijd. Onbeleerd, maar ze had op die leeftijd wel al een veulen gehad. Er loopt als het goed is een voshengst (ruin?) met veel wit van Naturel van haar rond (Bj 1995). Inmiddels is ze qua figuur dus wel een beetje veranderd.

Afbeelding

Groet! Mariëlle

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 09:17

Mooi paardje. Ik zou me persoonlijk om bloedlijnen persoonlijk geen zorgen maken. Ze zijn namelijk erg aan mode onderhevig. Ik zou naar je paard kijken en daar de geschikte hengst bij zoeken, en verder ook geen geld besparen om de eventuele opvoeding van het veulen (inrijden en zo)

Iemand die er wel verstand van heeft kijkt verder dan alleen maar het papier als hij op zoek is naar een paard.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-07-02 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 09:21

Kristal is mooi bloed hoor. Paddy komt uit een keurmerrie van de afgekeurde hengst Joris, dus het gaat best hoor. No problemos. En ik ken een pony van een afgekeurde hengst die toch stermerrie is geworden. Ik wist echter niet dat Ditmar afgekeurd was.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 09:25

Cassidy schreef:
Mooi paardje. Ik zou me persoonlijk om bloedlijnen persoonlijk geen zorgen maken. Ze zijn namelijk erg aan mode onderhevig. Ik zou naar je paard kijken en daar de geschikte hengst bij zoeken, en verder ook geen geld besparen om de eventuele opvoeding van het veulen (inrijden en zo)

Iemand die er wel verstand van heeft kijkt verder dan alleen maar het papier als hij op zoek is naar een paard.


Tuurlijk voor de sport kijk je verder dan het papier, maar voor de fokkerij moet je toch echt goed papier erbij hebben wil je wat presteren. En dan gaat de bovenstaande regel niet op. Waarom denk je dat paarden GOED papier hebben ,tuurlijk kan het nog een waardeloze knol zijn, maar de verwachting is groter dan bij slecht of geen papier.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 09:44

Kijk, ik heb niet zo veel verstand van KWPN papieren, maar het feit dat je Amor in je merrie hebt zitten wil bij sommige mensen ook niet altijd even uitpakken. (Als ik me goed kan herinneren was Amor een lastpak?)

En was Lucky Boy niet degene waar je je bij af moest vragen of het echt een veulen van Lucky Boy was en niet een andere hengst?

Mijn excuses als ik hier echt bot over kom. Deze hengsten zijn voor mij als leek op KWPN gebied al met een verhaal verbonden. Ik dit geval moet je jezelf afvragen waar je voor fokt. Een gebruikspaard of een paard voor eventuele verdere fok.

Je suis Charlie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 09:47

Amor mag dan wel eens lastige nakomelingen geven,
maar ze doen het wel super in de sport!
Persoonlijk zie ik Amor graag in de 2e of 3e generatie.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 09:52

Ja en als je gaat fokken wil je een goede merrie dus één met goede keuringsresultaten! Ik zou t even opvragen hoor!

Culemborg here I come!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 11:10

Er zit Amor in, Lucky Boy xx , Uppercut xx, Doruto, Kristal, echt super super super.

De hond is de betere mens

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 11:52

ja, niets mis met deze paarden. Ik denk dat je een goed veulen zou fokken, en ke krijgt gewoon papieren erbij, wist trouwens ook niet dat Ditmar afgekeurd was..... waarop ??

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 13:35

Goh, wist niet dat ik zo'n leuk paard had! Bloos (Ofja, tuurlijk weet ik dat wel Haha! ). Toch de moeite waard om dan die keuringsresultaten op te vragen!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van kennissen, die bijna beter weten wat mijn paard voor een vader heeft dan ik, heb gehoord dat Ditmar was afgekeurd op nakomelingen. Ik nog geinen: en dan hebben ze die van mij geeneens gezien Haha!
Maar het zal waarschijnlijk van het voorjaar een keer in "De Strengen" hebben gestaan?

Cassidy, ik heb inderdaad een keer een hoefsmid gehad die haast niet wilde beslaan omdat er Amor in zat..... Tssss. En dat bij een paard wat gewoon stond te slapen in het zonnetje.

Enne Steef, jij wilde wat karaktertrekken weten? Heb jij ook een Ditmar?
Kebie is uitermate koel in de kop. Als die schrikt galopeerd ze hooguit een paar passen weg, om dan om te draaien en te kijken waar ze van geschrokken is. Koel moet in deze overigens niet worden verward met sloom!
Ze is heel lief in de omgang, ik mag overal aan zitten, en als haar iets niet bevalt waarschuwt ze wel 20 keer, maar zal niet slaan of bijten.
Verder kan ik haar rustig 2 maanden in het land gooien en dan opzadelen en wegrijden.
Met rijden moet je heeeel consequent zijn *moeilijk*, want anders loopt ze rustig een uur niks te doen terwijl jij je uit de naad werkt. Heb je haar eenmaal aan het werk, dan zet ze zich wel 200% in. Raar beest.
Verder zorg ik voor veel (heel veel) afwisseling, want na een poosje weinig dressuren (en veel buitenritten, trektochtjes en soms een sprongetje) heeft ze er meestal echt weer zin in, en lukken dingen ook vaak beter dan daarvoor.
Is dat wat je bedoelt? Is het herkenbaar?

Groet! Mariëlle

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:16

Dit verhaal is heel herkenbaar. Ik rijd nog niet zo lang western, maar op de manege waar ik nog dressuur reed stond ook een Amor, ook merrie, ook bruin met bles, leek heel erg op jouw paard. Ik zou even mijn foto's van haar na moeten kijken, misschien het haar wel. Ik was er helemaal verliefd op, maar ze had inderdaad ook haar nukken. Ik kon er heel goed mee overweg, maar omdat ze niet door iedereen te rijden was werd ze na 2 jaar verkocht. Ze was toen 7.
Springen ging heel goed, buitenritten ook, was heel koel in de kop, maar had afwisseling nodig. En die heb je niet op een manege. Ik ben haar uit het oog verloren, maar had ik het geld toen gehad, had ik haar gekocht.

Waar heb je je paard vandaan?

Je suis Charlie.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 19:18

Gewoon gaan fokken hoor met dit paard, er zit een goed papier bij en als het paard verder best goed in elkaar zit is er geen reden om niet te gaan fokken. Ik heb met mijn merrie die in het hulpboek zat omdat de vader een niet goedgekeurde hengst was ook gewoon gefokt. Voornamelijk omdat de rest van het papier ook best goed was (amor, appalatin en nog een paar goede hengsten) uiteindelijk zijn daar 3 1e premie veulens uitgekomen waarvan er 1 in ieder geval op de nationale 5e van de 30 veulens van zijn rubriek was. Nu is de oudste 4 en het lijkt erop dat hij en zijn broertje en zusje het goed gaan doen. Als je het graag wil gewoon doen. Vraag bij het stamboek wel even welke hengsten er op papier het beste bij jou merrie passen zodat je in ieder geval wat dat betrefd een "goede" keuze maakt. uit dat lijstje kun je dan de hengst kiezen die volgens jou het beste past mbt bijv. karakter, kleur etc. Succes

Stralend de dag door.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:46

Viola is gefokt door Ad den Hartog, dat is een fokker van hele goede paarden: Viola heeft ook aardig wat internationaal springend nageslacht geleverd.

Maar toch zou ik willen weten wat de score van de merrie was op de keuring! Wat als het allemaal onvoldoendes waren?

Culemborg here I come!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:22

Gail schreef:
Viola is gefokt door Ad den Hartog, dat is een fokker van hele goede paarden: Viola heeft ook aardig wat internationaal springend nageslacht geleverd.

Maar toch zou ik willen weten wat de score van de merrie was op de keuring! Wat als het allemaal onvoldoendes waren?


Je hecht te veel waarde aan keuringen. Kroon of ster zegt niet zo heel veel hoor. HEt gaat om de prestaties in de sport.

De hond is de betere mens

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:28

Ligt eraan wat je ermee wilt doen. Gebruik je hem voor de sport, dan zijn prestaties belangrijk. Wil je er echter mee fokken dan zijn predikaten wel belangrijk.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:32

Ik wou net zeggen ja, lijkt me dan toch wel een goed idee om met predikaten te werken. En zo maar gaan fokken vind ik nooit een goed idee, je merrie moet er wel geschikt voor zijn en iets toevoegen (als je de nakomeling zelf houdt is het nog een ander verhaal). Als ze dan toch opeen keuring heeft gelopen is het wel zo leuk om te weten hoe het is afgelopen.
Maar ik vind persoonlijk dat ze wel een goed papier heeft.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:21

Kebie schreef:
Citaat:
Maar ik kan geen 30 jaar in de toekomst kijken, en zeker weten dat een paard dat ik fok ook 30 jaar bij mij kan blijven. En dan is een beetje interessante bloedlijn wel belangrijk.



Dat is een juiste conclusie.
Nl. wil je verder komen in de fokkerij met deze merrie dat moet je voor deze merrie een top bewezen vererver zoeken als hengst.

En dan hopen dat het een merrieveulen is om daar weer mee verder te fokken.
Dan ben je tenminste van dat Kristalbloed af

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


boemel

Berichten: 8259
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 21:22

De vader van de moeder van mijn paard is ook afgekeurd (Ulster).
Toch is ze een stermerrie en heb ik aan mijn paard ook weer een super fijn paard. paarden uit een ulster (2e generatie) zie je weer vrij veel op wedstrijden en keuringen, dus het zegt lang niet alles.
Ik zou er wat stamlijnen betreft gewoon mee gaan fokken.
Wel grappig trouwens bij mijn paard zit aan de vaders kant Amor en
aan de moeders kant Lucky Boy.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers