hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-11 15:33

Hallo,

Ik heb zo'n 4 jaar geleden tropische vissen gehad, maar door veel problemen met de pomp en filter en de temperatuurregelaar (ieder keer verstopt) heb ik besloten dat het zo niet langer kon, en dus de vissen weggedaan.

nu zag ik dat ze op stage een bak met goudvissen hadden zitten, en het begon weer te kriebelen...
nu heb ik dus een bak staan van 60breed bij 30hoog bij 30diep en ik vroeg me af hoeveel goudvissen zou ik hierin kunnen zetten?
ik weet als dat één goudvis ruim 5 liter water nodig heeft, maar hoeveel liter gaat er in zo'n aquarium wanneer ik bovenin 2 cm overlaat?

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️


Ibbel

Berichten: 48938
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:38

Wiskunde... 60 x 30 x 28 = 50400 cm3. 1000 cm3 = 1 liter. Er gaat dus 50 liter in die bak.

annepaardoes

Berichten: 7153
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:40

Aantal liters in je bak:
60x30x28= 50400 kubieke cm = 50,4 liter.

Dus dan 10 goudvissen. :)

Edit:Oeps ibbel was me voor :P

silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-11 15:42

ben nooit goed in wiskunde geweest, dus heel erg bedankt dat jullie de berekening voor me wilde maken was namelijk ook vergeten hoe het ook alweer moest :)
dus dan kan ik er max 10 vissen inzetten?
dat vind ik wel beetje zielig voor wanneer ze gaan groeien, denk dat ik er dus een stuk of uhmm 4/6 in ga zetten, toch?

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:47

Een aandachtspunt bij de huisvesting van de goudvis is de grootte van zijn verblijf. Goudvissen zijn beweeglijk en hebben daarom dus veel ruimte nodig. Ze hebben in de regel 1,8 liter water nodig per centimeter lichaamslengte van neus tot staartwortel gemeten. Een kleine goudvis van 4 cm heeft dus al ruim 7 liter water nodig. Per extra vis neemt de benodigde grootte van de aquarium dus toe met het aantal cm lichaamsgrootte per vis. Zo hebben twee vissen met een grootte van 4 cm dus 14 liter water nodig.1

Ook heel belangrijk, is de grootte van het wateroppervlak. Deze moet ook voldoende groot zijn zodat er voldoende zuurstof in het water aanwezig is. De minimale afmetingen voor een geschikt goudvissen aquarium zijn: 60 cm lang, 30 cm breed en 30 cm hoog. Hier kunnen dan 6 kleine sluierstaarten in, of 4 iets grotere gewone goudvissen. Voor meer of grotere vissen of meerdere en grotere planten is een groter aquarium nodig.

Bron: http://www.eznc.org/primosite/show.do?ctx=25145,30478

staal veel meer nuttige informatie op, vergis je niet, een goudvis heeft veeeeeel meer ruimte en verzorging nodig dan je denkt!

silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-11 15:54

owja misschien alvast melden: ik heb al zo'n ding voor extra zuurstof omdat ik ook geen pomp ofzo er meer in wil..
dat is zo'n plasticbuisje met aan de ene kant een blauwebal die naar de bodem zinkt en dan luchtbelletjes en zuurstof in aquarium doet en aan de andere kant moet ie in het stopcontact..

dus dan kan ik max 4 goudvissen in de bak doen?

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Re: hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:58

Ja dat klopt helemaal, wat ook leuk is, is om een algenbal (ze eten graag algen) in je aquarium te leggen, bootst het natuurlijke jagen na en is leuk om naar te kijken.

silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-11 16:04

eventjes opgezocht, maar lijkt inderdaad een beetje op mos, toch?
zoiets had ik geloof ik vroeger ook in het aquarium toen ik tropische vissen had..

ik hoef trouwens niet mega veel vissen, 2 of 4 vind ik prima :D ik houd er altijd van dat dieren ruimte hebben..
mijn konijn heeft ook een groot hok.
kijk meestal naar wat kan ik maximaal plaatsen in de beschikbare ruimte

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️


_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:53

Goudvissen horen in een vijver. Sluierstaarten kunnen wel in een aquarium maar hou dan echt rekening met een aquarium van minstens 1.20 m. Dit is dus echt te klein voor goudvissen. Wel kun je er wat tropische visjes in houden.
Al lees ik dat je geen filter wilt? Dan kun je ook beter helemaal geen vissen nemen, die hebben echt een filter nodig.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:58

LOCA schreef:
Ja dat klopt helemaal, wat ook leuk is, is om een algenbal (ze eten graag algen) in je aquarium te leggen, bootst het natuurlijke jagen na en is leuk om naar te kijken.


Wij noemen het een mosbal
Wij hebben een tropisch aquarium net 1 weggedaan maar zou ook te groot zijn voor mijne
Van het weekend maar een kleintje kopen dus

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

Century

Berichten: 5902
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:01

Je bak is te klein voor goudvissen/sluierstaarten, sorry. Een goudvis heeft eigenlijk een vijver nodig, en een sluierstaart echt wel een bak van 1.20-1.50 meter (het is overigens wel 50 liter per goudvis, niet 5). Je kan wel een leuk tropisch aquarium van je bak maken (maar je hebt wel een filter nodig). :)

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:01

Goudvissen worden 30 cm lang, en hebben dus echt een enorme bak nodig om gezond te leven. Dat goudvissen stoppen met groeien is niet omdat ze zich aanpassen aan hun bakje, maar omdat ze zoveel afvalstoffen produceren dat een te klein aquarium een veel te zwak filter heeft om die afvalstoffen te kunnen verwerken. Deze afvalstoffen blijven in het water en vergiftigen de vissen, waardoor de groei stopt. Is dus heel erg slecht voor ze. Ik zeg: Geen goudvissen nemen, tenzij je een mooie vijver aan gaat leggen.

http://www.noorhorses.com
*I love listening to lies when i know the truth*

annepaardoes

Berichten: 7153
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:30

Ik wist dan wel niets over goudvissen, maar zo leer je ook nog eens wat :)

silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-11 08:06

zijn er misschien andere koudwater vissen die ik wel in dat aquarium kan zetten?
de reden waarom ik geen filter wil is makelijk uit te leggen, ik heb daar 4 jaar geleden een vermogen aan uitgegeven en steeds opnieuw ging het mis..het heeft me over de €200,- gekost omdat ik steeds nieuwe moest kopen of onderdelen vervangen dus ik wil gewoon echt geen filter meer hebben ook moet dat ding de hele dag aan de stroom en dat gaat dus niet want dan wordt het gevaarlijk op mijn kamer...ik heb al veel bakken met wandelendetakken en die zitten ook al op het stopcontact, nog meer mag ik er van mijn ouders niet opzetten..
ik haal er zelf wel iedere week wat water uit...en dan 1 keer in de week de steentjes goed uitwassen op de bodem.

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:43

Zonder filter is bij geen enkele vis een goed idee. Je moet een constant biologisch evenwicht in je bak krijgen en de goede bacterien die zich in je filter vormen zorgen daarvoor. Wat raar dat je zoveel problemen gehad hebt, ik heb jarenlang 5 verschillende aquariums tegelijk gehad en nooit 1 probleem met een filter gehad. Als ik jou was ging ik de bak gebruiken voor nog meer wandelende takken :D

http://www.noorhorses.com
*I love listening to lies when i know the truth*

fique

Berichten: 2499
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:05

ons aquarium is 1.00x0.40x0.40 en daar hebben we 2 goudvissen in van ong. 10 cm. dat vind ik ook echt wel genoeg.. anders wordt het te druk in de bak.

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:21

Ik vind dit te klein voor een goudvis ik zou een andere vis nemen

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

fique

Berichten: 2499
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: hoeveel goudvissen kunnen hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:23

Dit topic is van 2011 ;)

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 20 bezoekers