Teveel wormenkuur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Teveel wormenkuur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 12:12

Zou het kwaad kunnen om je paard teveel wormenkuur te geven (dus meer dan voor zijn gewicht??)
Wat denken jullie??

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:14

het hangt er vanaf welke wormenkuur, er is 1 nieuwe op de markt en als je daar iets teveel van geeft heb je gelijk een probleem geloof ik.
denk verder zoiezo niet dat het goed is teveel wormenkuur te geven.
maar bedoel je om de zoveel tijd of per keer?? het kan voor zover ik weet met de meeste wormenkuren dus geen kwaad als je je 50kilo in het gewicht vergist ofzo

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:17

Ze kunnen er anders aardig van aan de diarree raken.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:19

hoeveel geef je dan teveel?? moet dan wel erg veel teveel zijn volgens mij

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:19

Ik dacht het niet.......

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:22

dan ben ik benieuwd hoeveel teveel jij hebt gegeven waardoor je paard zo aan de diarree ging en welk merk wormenkuur dat was??

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:49

Poohbeer schreef:
dan ben ik benieuwd hoeveel teveel jij hebt gegeven waardoor je paard zo aan de diarree ging en welk merk wormenkuur dat was??


Er staat nergens dat haar paard aan de diaree is geraakt hoor?
Dat zei iemand anders...


Of het bij een volwassen paard erg veel kwaad kan weet ik niet, maar ik zou niet graag meer dan 50 kilo teveel geven. Het komt echt niet op eeen beetje want je weet bijna nooit precies wat je paard weegt, maar veel te veel lijkt me niet goed. Met een veulen moet je zoiezo heel erg oppassen

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 13:12

ik ging er vanuit dat als iemand zo stellig neer zet dat er maar heel weinig voor nodig is om een paard aan de diarree te krijgen diegene daar dan ervaring mee heeft en ben dus benieuwd naar die ervaringen.

de meeste mensen toch niet precies hoeveel hun paard weegt?? dus kan je er zo 50 kilo naast zitten. dit is alleen een probleem als je die ene nieuwe wormenkuur ( weet even niet de naam) geeft. Deze wormenkuur was voorheen ook alleen bij de dierenarts verkrijgbaar. voor zover ik weet is dat wel de enige wormenkuur die goed helpt tegen rode bloedwormpjes.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:56

Poohbeer, mijn paard is aardig gevoelig op het gebied van diarree enzo, gevoelige darmen denk ik...
In ieder geval heeft ze wel iets dunnere mest af en toe nadat ik haar ontworm (niet elke keer) en ik geef haar echt niet teveel uit die spuit.
Heb het al wel vaker gehoord.
Maar ik zou zelf ook liever niet te veel geven.
Mocht het toch een keer gebeuren en je maakt je zorgen omdat het per ongeluk wel erg veel was, dan kun je het beste even de DA bellen, de assistente kan je wel vertellen wat je dan het beste kan doen.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:06

als je het geval is met jouw paard snap ik dat je extra voorzichtig bent. ik ging in mijn reaktie uit van paarden die daar niet gevoelig op zijn, heb zelfs bij mijn paard toen ik haar net had in anderhalve maand 2 keer een volle spuit moeten geven omdat ze mogelijk wormen had. niet alle paarden zijn hetzelfde dus kan best dan een ander paard daar niet tegen kan. bedoel in ieder geval dat als je wat meer geeft omdat je niet zeker weet of je paard nou 500 kilo is of 550 het vaak geen kwaad kan.

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:18

te weinig is zeker niet goed dus beter iets te veel

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:35

In de bijsluiter staat vaak een stukje hierover.
Je moet wel belachelijk veel te veel geven wil je paard er echt enge verschijnselen van krijgen...

Ik doe altijd gewoon een hele spuit erin , beter teveel dan te weinig.
Ik heb een soortemet van Welsh K iets kleiner dan 1.50 denk ik , en die krijgt gewoon elke 3 maanden een volle spuit Equigel (=Equest)

Vroeger ook altijd voor de C-/D-pony's een volle spuit Furexel/Eqvalan
per 2 maanden , kan in principe echt geen kwaad zover ik weet en altijd heb gehoord.
(tenzij je natuurlijk , zoals al eerder genoemd , een paard ontwormt die er gevoelig op is Lachen )

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:39

is equest nou juist niet dat nieuwe merk??

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:45

Pinky_girl"]
[quote="Poohbeer schreef:
dan ben ik benieuwd hoeveel teveel jij hebt gegeven waardoor je paard zo aan de diarree ging en welk merk wormenkuur dat was??


Er staat nergens dat haar paard aan de diaree is geraakt hoor?
Dat zei iemand anders...


Sorry, was even weg...... Haha! . Als je bijvoorbeeld een shetlander te veel geeft en het maakt niet uit wat voor merk dan raakt hij aan de diarree. Het is inderdaad zo dat 50 kilo te veel niet veel kwaad kan maar indien meer heeft het wel diarree tot gevolg.... logisch toch.. het spoel de darmen..

Of het bij een volwassen paard erg veel kwaad kan weet ik niet, maar ik zou niet graag meer dan 50 kilo teveel geven. Het komt echt niet op eeen beetje want je weet bijna nooit precies wat je paard weegt, maar veel te veel lijkt me niet goed. Met een veulen moet je zoiezo heel erg oppassen
[/quote]

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 18:54

Hoi,

Te lage dosering werkt resistentie van de wormen in de hand. Dus je kunt beter teveel geven, dan te weinig. Echt overdoseren kan volgens mij pas kwaad als je echt 3x zoveel geeft of zo. Dubbele dosis af ten toe kan geen kwaad.

De meest gebruikte is op basis van ivermectine. Deze stof pakt veel verschillende soorten tegelijkertijd aan, waaronder ook horzellarven.
De stof pyrantel is wat minder actief tegen onvolwassen wormen, deze pasta moet je dan wat vaker gebruiken. Een dubbele dosis werkt ook afdoende tegen lintworm.
Een pasta op basis van moxidectin (= Equest bijvoorbeeld) kan wel schadelijk zijn bij overdosering. Je moet bij gebruik door veulens goed oppassen.
Als je paard in de wei loopt moet je vaker ontwormen, dan wanneer ie op stal wordt gehouden. Op stal is ongeveer 2x per jaar met ivermectine al voldoende. Bij weidegang is elke 8 tot 10 weken gebruikelijk.
toedeloet
DianaL

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 21:14

Poohbeer schreef:
is equest nou juist niet dat nieuwe merk??


Ik denk wel dat dat is wat je bedoeld ja...
Maar echt nieuw is het volgens mij niet hoor , het is wel diegene met de
werkzame stof Moxidectine .

Ook bij de veearts verkrijgbaar , ik heb pas weer sinds eind vorig jaar een paardje dus weet niet of het daarvoor ALLEEN bij de veearts te krijgen was...Lachen

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 11:08

Ik kwam eigenlijk op deze vraag doordat ik niet precies weet wat mijn paardje weegt... toen ik hem kocht (bijna jaar geleden) was hij een jaar en een paar maanden en toen woog hij volgends de schatting van de da 300 kg... maar ja.. hij is nu een stuk groter en dikker geworden... dus ik weet niet meer wat hij weegt... ik denk een kilootje of 400... maar ja... zeker ben ik daar niet van... vandaar deze vraag dus.....

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 12:41

Ik zou er gewoon een hele spuit in stoppen hoor , dan weet je in ieder geval dat je genoeg geeft om de eventuele wormen te doden , en dat
is het belangrijkst !

Anders hebben ze bij de paardendrogist zo'n meetlint waarmee je het gewicht in kan schatten , maar of dat betrouwbaar werkt ?

Ik stop er iig altijd de hele spuit in , het restje gooi je anders toch maar weg , en je loopt het risico niet te onderdoseren.....