Longeren : Stelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Longeren : Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 15:52

XXXXX
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-07-02 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 18:51

Je paard moet reageren voor je binnenbeen. Daarmee buig je hem. Door alleen de binnenteugel aan te halen, trek je alleen de hals krom. Buiging is door het hele lichaam. Als je paard naar binnenvalt geef je te weinig binnenbeen. Verder begrens je een paard met de buitenteugel, als je longeert met de binnenteugel korter leert je paard het precies verkeerd om. Beide teugels op gelijke lengte maken.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Longeren : Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:13

pmarena schreef:
Ik heb er best veel moeite mee dat het de bedoeling is om je binnenhand een stuk van de hals af te houden op de volte , vooral als m'n paardje naar binnen valt of ik de volte wil vergroten vind ik dat een raar iets om die binnenhand ervanaf te blijven houden terwijl je juist wilt dat je paard naar buiten gaat , de andere kant op dus.....


1-zorg dat je paard goed aan het been is icm met een begrenzende hand;
2-op het moment dat je de volte in gaat, laat je je binnenbeen goed inwerken en eis daar reactie op.
zoals ik het nu lees lijkt het me dat je teveel met de voorkant bezig bent en dat ze op jouw manier de volte wel "mooi af" wilt maken alleen omdat dat makkelijker voor haar is omdat ze niet door haar hele lichaam hoeft te buigen. bij gymnastiseren gebruik je het hele lichaam. laat dat binnenbeen inwerken.

Amor Vincit Omnia

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 19:32

Romkabouter schreef:
als je longeert met de binnenteugel korter leert je paard het precies verkeerd om. Beide teugels op gelijke lengte maken.


En als een paard dan mooi op z'n boerenfluitjes met het koppie iets naar buiten gaat lopen tijdens het longeren , hoe corrigeer je dat dan zonder die buiging vanuit die binnen-hulpteugel te vragen ?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:01

Je paard kijkt naar buiten (of waar ook maar heen) omdat het zijn aandacht niet bij jou heeft. Het is dus niet een kwestie van dat je het af wilt leren naar buiten te kijken, maar te leren dat het zijn aandacht bij jou heeft.
Je kan het paard zijn aandacht vragen door het overgangen te laten maken en gebruik te maken van je stem. Als je de aandacht van je paard hebt zul je zien dat het een mooie, natuurlijke cirkel loopt. Met de juiste stelling en buiging.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 20:23

Nope.
Ze heeft absoluut de aandacht bij mij , reageert op het minste geringste wat ik van haar vraag.
Je ziet ook de hele tijd zo'n loerend oogje en haar oren mijn kant op.

Zelfs als ze op z'n ergst hengstig is en de stoere ruinen staan er naast de bak , dan nog is ze geconcentreerd bezig.

Ze houdt alleen liever dat hoofd wat naar buiten , is pure gewoonte denk ik .
Rechtsom is het nauwelijks en is ze goed te corrigeren door even een klein rukje aan de longe , dan buigt ze weer netjes bij.

Het is gewoon haar manier van lopen zo naar buiten gesteld en daar wil ik toch wat aan veranderen.
Als ze het aan de longe al niet doet valt het onder het zadel al helemaal niet mee , zie het dan maar eens voor elkaar te krijgen als ze gewend is haar rondjes naar buiten gesteld te lopen...

Dus tja , zeg het maar hoe het anders moet dan de binnenhulpteugel wat korter instellen ?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:18

Heb je ook al eens dubbele lijn geprobeerd? En als je haar op dezelfde manier corrigeert als rechts, reageert ze dan niet of een beetje? Je zult hier vast al een tijd mee bezig zijn. Is er niet iemand die bij je in de buurt woont om je hier echt mee te helpen? De theorie is altijd gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voorbeelden en ideeën aandragen werken meestal maar gedeeltelijk. En het beeld wat jij schept kan heel anders zijn dan wat iemand anders ziet. Dus het zou erg verstandig zijn om een ervaren persoon erbij te halen die het probleem in de praktijk kan oplossen.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 21:38

Nee , geen dubbele lijn geprobeerd , wel 1 x begin van het jaar toen ik haar net had , maar ze flipte helemaal en dat heeft me een beste brandwond opgeleverd.
Ik heb haar nu een keer of 4 gelongeerd in de afgelopen maanden en pas 1 x met een hulpteugeltje , daar buigt ze wel redelijk ontspannen op.

Met een dubbele longe doe je in principe hetzelfde als een hulpteugel volgens mij ,
als ze niet inbuigt naar links dan neem je die kant iets korter ,
hoe zou je het anders moeten doen ?

Als ik links een zacht kort rukje geef dan komt ze ook wel even vluchtig , maar valt dan toch weer over die schouder , zo loopt ze gewoon.

En om nu de hele tijd rukjes te gaan geven is ook niet de bedoeling natuurlijk.

Ik wil ook een round-pennetje maken om haar te helpen hierbij , zodat het niet vanaf een teugel hoeft te komen maar het netjes rond lopen een gewenning wordt.

Als ze eenmaal de beweging natuurlijk en soepel gaat trainen dan kan ze het in een grote ruimte ook makkelijker omdat ze inmiddels gewend is....

Door dat naar buiten kijken "longeer" ik haar meestal los in de bak ,
gewoon helemaal in haar blootje en dan op stem en lichaamsbeweging.
Doet ze aardig braaf !
Dat heeft voor mij dan meer trainingswaarde dan zo fout dat rondje aan die longe lopen , dan train ik haar rare scheve loopje alleen maar als ik haar zo laat rondgaan.

En dan gebruikt ze haar hals eigenlijk ook beter , het probleem zit 'm weer puur in de volte.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:56

Ik zit even mijn hersenen te breken. Loopt ze over de buitenschouder weg als ze stelling naar binnen heeft? Als ze dat doet dan zou ik de binnenbijzet niet korter zetten dan de buitenste. Ik zou dan de bijzet allebei even lang zetten en dan de longeerlijn door het bit aan de singel vastmaken. Op die manier kun je kleine ophoudingen geven en stelling naar binnen vragen.

Ik zou het trouwens ook zo doen als ze niet over de buitenschouder wegloopt.

Je kunt longeren niet helemaal met rijden vergelijken want je hebt geen been om erbij te houden. Daarom mag je best stelling vragen met je binnenkant (de longeerlijn dus in het hierboven geschetste verhaal).

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 22:15

Mmmm, daar ben ik niet zo'n voorstander van , dan ga je toch al gauw die pony in een krul opzij trekken , dan heb ik nog liever een bijzet of touwtje dat haar wel de ruimte geeft om haar hals voorwaarts/neerwaarts te brengen maar die iets korteris dan de buiten-bijzet.

Dan VRAAG je het meer van haarzelf , kan ze het met zichzelf uitvechten.

Misschien heb ik het fout hoor , maar deze manier vind ik toch wat te bot...
zeker als ze eens schrikt en opzij springt , dan zit meteen haar wang tegen haar schouder...

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 23:20

pmarena schreef:
Mmmm, daar ben ik niet zo'n voorstander van , dan ga je toch al gauw die pony in een krul opzij trekken , dan heb ik nog liever een bijzet of touwtje dat haar wel de ruimte geeft om haar hals voorwaarts/neerwaarts te brengen maar die iets korteris dan de buiten-bijzet.

Dan VRAAG je het meer van haarzelf , kan ze het met zichzelf uitvechten.

Misschien heb ik het fout hoor , maar deze manier vind ik toch wat te bot...
zeker als ze eens schrikt en opzij springt , dan zit meteen haar wang tegen haar schouder...


Ben ik absoluut niet met je eens. Je moet natuurlijk voldoende beheersing hebben over de longeerlijn en je handen. Er van uitgaande dat je dat hebt, kun je zoveel en zo weinig doen als je zelf wilt.

Wat het iets lastiger maakt, is dat je geen omheining hebt. Je moet dit ook niet doen bij een paard wat nog veel gevaarlijke bokkesprongen maakt. Maar jij geeft aan dat ze erg goed op jou let, dan moet het kunnen.

Ik maak kleine ophoudingen met de longeerlijn. Dit is niet meer dan het sluiten en iets openen van de hand. Op deze manier kun je de stelling varieren en dat kun je met een touwtje niet.

Ik kan je verzekeren dat je je paard heel goed ermee opzij kunt trekken, maar dat het ook heel goed heel subtiel kan. Het is de longeur die dat in de hand heeft.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 23:38

eigenlijk is het heel simpel, je laat het paard kijken in de richting waar het heen loopt, dus als je op de linker hand zit en een volte maakt, dan heb je dus linkerstelling, door je hand wat van de hals te halen. Je binnenbeen gebruik je om ervoor te zorgen dat ze niet naar binnen valt, de buitenteugel leg je aan om ervoor te zorgen dat ze niet over de schouder naar buitenloopt zodra je je binnenbeen aanlegt.

Met het longeren gebruik ik zelf altijd wel de touwtjes en dan de binnenste iets korter van lengte dan de buitenteugel, waardoor je een soortgelijke stelling krijgt. Zou niet weten waarom dat slecht zou zijn.

groet, Maureen

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 06:43

Manon 2"]
[quote="pmarena schreef:
Mmmm, daar ben ik niet zo'n voorstander van , dan ga je toch al gauw die pony in een krul opzij trekken , dan heb ik nog liever een bijzet of touwtje dat haar wel de ruimte geeft om haar hals voorwaarts/neerwaarts te brengen maar die iets korteris dan de buiten-bijzet.

Dan VRAAG je het meer van haarzelf , kan ze het met zichzelf uitvechten.

Misschien heb ik het fout hoor , maar deze manier vind ik toch wat te bot...
zeker als ze eens schrikt en opzij springt , dan zit meteen haar wang tegen haar schouder...


Ben ik absoluut niet met je eens. Je moet natuurlijk voldoende beheersing hebben over de longeerlijn en je handen. Er van uitgaande dat je dat hebt, kun je zoveel en zo weinig doen als je zelf wilt.

Wat het iets lastiger maakt, is dat je geen omheining hebt. Je moet dit ook niet doen bij een paard wat nog veel gevaarlijke bokkesprongen maakt. Maar jij geeft aan dat ze erg goed op jou let, dan moet het kunnen.

Ik maak kleine ophoudingen met de longeerlijn. Dit is niet meer dan het sluiten en iets openen van de hand. Op deze manier kun je de stelling varieren en dat kun je met een touwtje niet.

Ik kan je verzekeren dat je je paard heel goed ermee opzij kunt trekken, maar dat het ook heel goed heel subtiel kan. Het is de longeur die dat in de hand heeft.
[/quote]

Mee eens. Lachen

Maar toch moet ik er niet aan denken dat er ineens bv. een plastic zak vanuit de bosjes over komt waaien en het knolletje er in doodsschrik vandoor peert , dan krijg je geen fraaie taferelen....

Als het goed gaat gaat het goed , maar ik ga het toch niet doen op die manier.
Het blijft zo dat ik haar dan gewoon opzij trek , en haar vast ga zetten, constant druk erop en ook nog 'ns horrelen met die hand.

Da's toch niet hoe ik het wil , ze moet het juist zelf opzoeken en als ik gisteren zo keek met dat bijzetje ruim aan beide kanten , maar links iets korter ,
dan loopt ze elke keer tegen zichzelf aan als ze de andere kant op wil ,
het komt niet vanuit mij maar vanuit haarzelf , dat vind ik toch een subtiel verschil.

Op zich is jouw methode prima hoor Lachen Bedankt voor het meedenken !

liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 02:28

Het bekende probleem,
Het paard kijkt naar rechts bij het linksom lopen.
Dat wil zeggen dat je paard niet rechtgericht is.
Het paard valt op zijn linker voorbeen met zijn gewicht en om dat te compenseren gooit hij het hoofd, ongeveer 80 kilo, naar de andere kant.
Dat moet je ook merken met het rijden van voltes naar links.
Het paard valt dan naar binnen. De voltes naar rechts lukken wel.

Hoe meer je het hoofd naar links trekt, hoe meer gewicht je op het linker voorbeen gooit. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Dus eerst rechtrichten.
Er staat genoeg over geschreven op bokt, dus misschien kan je beginnen met dat eerst te lezen, anders moet ik alles herhalen.

Mijn paard staat in Oostvoorne(en dat is voor jou vlakbij), waarom kom je niet een keer kijken,want met het rechtrichten ben ik al bezig.

Je bent van harte welkom en mijn paard heeft precies hetzelfde probleem.

Liset


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 11:00

Als ik jouw verhaal zo hoor Pmarena, lijkt het voor mij op: niet genoeg begrensd aan de buitenkant.
Als je erop zit, en je rijdt een voltestel je je paard weliswaar met je binnenteugel, maar het rijden van de volte doe je door met je binnenbeen naar je buitenhand te drijven. Met je binnenbeen 'vraag' je dus de buiging, met de buitenhand begrens je de buitenschouder.
Als je enkel 'buiging' vraagt met je binnenhand, verbuig je je paard alleen maar in de hals.
Wanneer je je paard echt van binnenbeen naar buitenteugel kunt rijden, kun je je binnenhand eigenlijk los laten zonder dat je buiging verliest.
Maar dit klinkt in theorie makkelijker dan het in de praktijk is......ik zou zeggen, vraag je instructrice er eens naar!
Als je paard dit een beetje doorheeft kun je die longe ook via de singel laten lopen, als je maar voldoende begrenst aan de buitenkant.
Ook aan de longe moet je zien niet alleen buiging in de hals te krijgen maar in het hele lichaam. Nu ja, en dat heeft idd te maken met rechtrichten.
Succes!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 12:29

Ik heb m'n openingsbericht gewist , krijg steeds dezelfde antwoorden ,
probleem is al grotendeels verholpen en ik moet mezelf steeds blijven herhalen , dat ben ik een beetje zat...

Bij deze wil ik het topic afsluiten , en de vraag was dus puur :

Is het niet fout om bij het longeren de binnen-hulpteugel wat korter af te stellen , als je erop zit trek je er toch ook niet aan , maar haal je 'm van de hals af ?

Dus ik heb weinig aan reacties zoals dat ik met rijden m'n paardje niet zou begrenzen , of in de hals opzij trek , enz.
Dat is namelijk niet waar , ik heb het over het LONGEREN en
ik heb over het rijden al veel ge-topict , heb hier geen adviesen gevraagd over rijden maar ik krijg nu uitleg over dingen die ik al lang weet en toepas .

Bedankt voor jullie reacties , blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest met m'n openingsberichtje , sorry !

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 00:53

Ik kan lezen en weet dus dat je het topic wilde afsluiten, had aanvankelijk ook niet gereageerd. Maar ik zat er nog eens over na te denken dus vind reageren toch nodig.....voel me wel aangesproken.

Ik vond dat ik in m'n bericht toch redelijk duidelijk had gemaakt dat rijden en longeren met elkaar te maken hebben en mi in dit geval niet los van elkaar te zien zijn. Voor beide geldt dat je moet begrenzen aan de buitenkant (en met longeren kun je daarbij goed zien waar het binnenachterbeen neergezet wordt, ook niet geheel onbelangrijk). Dat was de essentie van mijn bericht (en anderen zeiden dat ook al, zag ik net), en dat heeft volgens mij toch echt wel met jouw vraag te maken...

't was positief bedoeld hoor (dacht dat dat ook wel duidelijk was......)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 12:44

De reacties zijn ook goed , maar niet het antwoord op de vraag waar dit topic voor geopend is :

of de stelling die je aan de longe vraagt eigenlijk niet fout is.

Het is het 'm juist dat ik het volledig met je verhaal eens ben , en dat je me iets uitlegt dat ik al lang weet...
dus daar vroeg ik ook niet naar , maar krijg van iedereen die uitleg.

Je verhaal klopt helemaal , maar als je paardje naar binnen wil vallen op de volte dan is dat natuurlijk niet doordat je 'm te weinig begrensd.

Had ik nu als probleem gegeven dat ze over de buitenschouder wegliep dan was het wat anders .

Daarbij heb je een hele goede uitleg gegeven over het rijden van een volte Lachen , en eindig je met de juiste conclusie dat een paard niet alleen in de hals moet buigen maar door het hele lichaam.

En DATis nu juist mijn stelling :

Als je longeert en met de binnen"teugel" stelling vraagt , dan neem je deze onherroepelijk iets korter als de buitenste , anders lukt die stelling je niet van ernaast , zeker niet bij een paardje dat gewend is naar buiten te kijken op de cirkel.

Als je erop zit en verder de goede hulpen geeft , maar ipv je binnenhand
een stukje naar binnen verplaatsen de teugel korter neemt of enkel naar je toe haalt , dan is dat hartstikke fout. En dit is eigenlijk precies wat je doet aan de longe .

Als je aan de longe de "binnenhand" naar achteren verplaatst dan is het ineens wel goed ?

Dat vind ik zo typisch , en de discussie hierover wilde ik met dit onderwerp openen ,
niet het rijden van een volte want dat weet ik zelf al hoe dat eigenlijk zou moeten.

Ik had dan ook een afsluitend berichtje geplaatst omdat iedereen maar door bleef emmeren over het rijden van die volte terwijl ik inmiddels al
grotendeels door dat probleem heen ben , simpelweg door haar te leren op m'n binnenbeen te reageren.

Het was dan ook geen aanval ofzo , maar het ging de verkeerde kant op
en ik had voor dit topic niks aan die reacties , hoe goed bedoeld ook.
Snap je ? Knipoog

Groetjes Bianca .

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:15

Ja precies, dat binnenbeen moet het hem doen op die volte.
aan de longe heb je dara je zweepje voor.
Dat is niet ideaal, maar toch gebruik je die als 'been'.
Ik heb er van de week eens mee ge-experimenteerd en inderdaad, mijn merrie (die overigens behoorlijk ontzag heeft voor die zweep) buigt beter wanneer ik de zweep richting haar 'midden' houd.

Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen tikjes geven op de plaats waar het binnenbeen normaal drijft (dat is bij die van mij dus niet nodig, niet eens mogelijk denk ik).

Daarbij oet je natuurlijk wel opletten dat je geen stuwing verliest vanuit de achterhand, het binnenachterbeen moet blijven onderkomen. Dat bewaak je ook met die zweep (en je stem, vanzelfsprekend).

Goed longeren is moeilijk, je hebt het gewoon druk man!

Wat bij mijn merrie ook goed werkt om zowel de buiging te verbeteren als haar meer over de rug te laten komen is werken met balken. Die leg ik 'rond', soms laat ik haar over de buitenkant gaan (grotere passen, minder buiging) en soms over de binnenkant (het omgekeerde).

Het is volgens mij per paard verschillend wat werkt, gewoon creatief zijn en uitproberen.

Ik hoop dat je er zo toch nog wat aan hebt, en fijn dat we in overeenstemming geëindigd zijn nu in elk geval Knipoog

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers