fijne schoenen (brede voet + spijkerbroek)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

fijne schoenen (brede voet + spijkerbroek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 19:38

Kunnen jullie me nog fijne rijschoenen aanraden , die lekker veel grip
hebben op de beugels en stevig aansluitend zitten zonder te knellen of irriteren , daarbij breed genoeg voor mijn sportschoen-opgegroeide voeten Knipoog en die ook niet meteen uit elkaar vallen door nattigheid ?

Ik rij nu altijd met sportschoenen maar slip nogal eens uit de beugels en de verlijmde zool begint na een maandje op 2 steeds los te laten....
Daarbij zijn ze niet waterdicht ook en heb ik van die sokken 's avonds waar je soep van kunt koken Misselijk Tong uitsteken

Tips & aanbevelingen graag !! Lachen

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 20:45

Volgens mij die halhoge schoenen van Mountain horse, met zo'n enorme zool eronder, waterdicht en vooral mooi. Ik weet niet hoe ze heten, maar ik wil ze ook. Kijk eens ff op hun site!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 21:11

Ik rij meestal op Doc Martens.. zit ontzettend fijn (wel die zonder stalen neus) maar ze gaan niet superlang mee..
Kisten zijn ook te doen, maar op een springerig paard toch minder veilig..

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 23:28

ff voor alle duidelijkheid dit bericht is niet bedoeld als aanval op wat jullie dragen. Knipoog

grove zolen en te brede schoenen (ook nog zonder hak) zijn gevaarlijk om mee te rijden en daarbij moet je als je meer grip denkt nodig te hebben eerst misschien eens aan je houding gaan werken,want beugels zijn er niet om te gebruiken als dingen waarmee je je vasthoudt en rechthoudt in een zadel.
Ik rij met gladde lederen zool en verlies nooit een beugel.
maarja lekkere grove zolen een kunststof zadel en chaps aan en dat zit je lekker stevig. Tong uitsteken (reed vroeger ook op een wintec zadel met chaps jaa engels Cool en dacht hee ik kan zitten Sigaar )
denk niet dat dat is waar je naar toe moet.werken aan je zit is belangrijker dan het zoeken naar steun in je beugels
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 19-07-02 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 00:21

Zorg altijd dat je een hak hebt, als je voet door de beugel vliegt bem je niet blij. Zoals Blaze al zegt, werk aan je houding.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 09:45

Blaze schreef:
ff voor alle duidelijkheid dit bericht is niet bedoeld als aanval op wat jullie dragen. Knipoog

grove zolen en te brede schoenen (ook nog zonder hak) zijn gevaarlijk om mee te rijden en daarbij moet je als je meer grip denkt nodig te hebben eerst misschien eens aan je houding gaan werken,want beugels zijn er niet om te gebruiken als dingen waarmee je je vasthoudt en rechthoudt in een zadel.
Ik rij met gladde lederen zool en verlies nooit een beugel.
maarja lekkere grove zolen een kunststof zadel en chaps aan en dat zit je lekker stevig. Tong uitsteken (reed vroeger ook op een wintec zadel met chaps jaa engels Cool en dacht hee ik kan zitten Sigaar )
denk niet dat dat is waar je naar toe moet.werken aan je zit is belangrijker dan het zoeken naar steun in je beugels


Even verkeerd gedacht !

Het probleem is het 'm juist dat ik te weinig steun zoek op de beugels ,
daardoor raak ik er wel eens 1 kwijt.

Eerlijk gezegd heb ik er meer last dan plezier van , ben veel aan het prutsen omdat de beugel niet lekker zit ....en vooral in galop moet ik erg opletten dat ik er geen kwijtraak , simpelweg omdat ik er dus nauwelijks steun op zoek.....

Zou eigenlijk liever zonder beugels rijden maarja dat is weer niet zo geweldig bij het lichtrijden in draf Haha!

En als je dus juist weinig steun zoekt op je beugels dan floep je er nog wel eens uit....daarom wil ik graag een schoen met grip , zodat ik er zelf niet de hele tijd op hoef zitten duwen om de grip te houden , snappie ?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 10:03

Ik heb ook een tijd met een soort lichte bergschoenen gereden en vond dat altijd heel ok. Nu heb ik westernlaarzen gekocht (die zijn er tenslotte voor) en nu begrijp ik waarom ze er speciaal voor zijn ontworpen: zitten heerlijk, vooral met het rijden (comfi, waterdicht, wel grip maar niet te veel). Grip/geen grip kan ook met het soort stijgbeugels te maken hebben. Ik weet niet of jij van die metalen stijgbeugels hebt, want die vind ik dus vreselijk aan mijn voeten. Leren stijgbeugels verslijten sneller, maar ik vind ze veel fijner om mee te rijden.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 11:53

Ik vind Doctor Martens ook ideaal. Xe zijn van leer en ze vormen zich naar je hele voet. Die van mij zijn al een jaar of 5 oud en ik heb er heel veel mee gereden. Als ik ze ff schoonmaak (zitten onder de modder) zien ze er weer als nieuw uit. Ze hebben een gladde zool, maar ook weer niet heel erg glad en een hakje.

Ramo
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 13:12

"Het probleem is het 'm juist dat ik te weinig steun zoek op de beugels ,
daardoor raak ik er wel eens 1 kwijt."


Correct me if I am wrong:
Maar als je je beugels kwijt raakt voor wat voor reden dan ook (in dit geval het hierboven genoemde), is er volgens mij toch iets niet goed met de zit.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:42

Ramo schreef:
"Het probleem is het 'm juist dat ik te weinig steun zoek op de beugels ,
daardoor raak ik er wel eens 1 kwijt."


Correct me if I am wrong:
Maar als je je beugels kwijt raakt voor wat voor reden dan ook (in dit geval het hierboven genoemde), is er volgens mij toch iets niet goed met de zit.



helemaal met je eens Knipoog

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 15:24

Tja jongens , dat heb je nu eenmaal als je zonder zadel hebt leren rijden , en een pony hebt die nogal wiebelig is en nog wel eens opzij kan springen.... dan is mijn eerste zorg toch echt dat ik er stevig & recht op blijf zitten , en dat komt niet vanuit m'n beugels ...

Maar even zo als het hoort verder on-topic :

ik weet eigenlijk niet wat Dr. Martens zijn Haha! , gewoon kistjes ofzo ?
Ik denk dat ik voor iets van Mountain Horse ga Lachen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:44


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 16:45

Citaat:
"Het probleem is het 'm juist dat ik te weinig steun zoek op de beugels , daardoor raak ik er wel eens 1 kwijt."


Ik denk dat je onbewust (en aangeleerd door het zonder zadel rijden) in galop je benen optrekt. Hierdoor zit je misschien beter (klemmen), maar je raakt wel je beugels kwijt.

Overigens kun je beugels minder glad maken door bepaalde neopreen pads erin te doen, ze zitten aan de onderkant van de beugels vast met een leerveter.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 17:58

Ik rijd al jaren met berg-/wandelschoenen van Nomad. Zit erg prettig, hebben een lekkere dikke zool en zijn bestand tegen water.
Een tipje voor het verliezen van je beugels: maak ze een gaatje korter. Ik had hetzelfde probleem als jij en het korter maken heeft echt geholpen. *LOL* Bij mij lag het aan het feit dat ik "onbewust" steun zocht doordat de beugels net iets te lang waren. En daardoor trok ik mijn hakken op. Lips are sealed

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 18:24

Ja , ik zit nog erg te tobben nu met m'n Torsion.
Als ik op zich de juiste , prettige lengte heb en ik draaf aan , dan heb ik totaal geen steun meer aan m'n beugels . Om ze dan toch nog onder m'n voeten te kunnen houden ga ik dus ook m'n hakken optrekken en daar wordt je zit niet beter van.

Dus korter gedaan , nog steeds hetzelfde probleem ......

Nu nog korter en okee , ik hoef niet meer m'n hak op te trekken om de beugels goed aan m'n voeten te kunnen houden , maar nu zit ik weer te kort voor m'n gevoel , met m'n onderbenen te ver naar voren...

Het valt ook niet mee om licht te rijden in een zadel met een Western-zit ,
pffff.....

Gelukkig begon ik er gisteren voor het eerst een beter gevoel bij te krijgen , niet meer het gevoel dat m'n enkels bij haar schouders zaten en ik me vanuit m'n knie optrok , net als je die kleine kindjes wel ziet doen Haha! .

Even wennen hoor ! Knipoog

Ik rij nu ook met versleten sportschoenen met loslatende zolen , daar heb je gewoon nauwelijks grip mee en glij je elke keer mee uit je beugel....

Als je pony ineens 2 meter opzij kan springen heb je liever steun van je knieen dan dat je op je beugels vertrouwd , dat kan ik je wel vertellen !

Maar daar ging het dus niet over , is gewoon nog een kwestie van wennen aan een andere beenligging / ander zadel .

Die Dr. Martens zien er erg grof uit , zie je idd veel mensen mee rijden !
Ik heb met die hoge schoenen vaak dat er door het uitdrukken van de hak zo'n vervelende plooi in komt die op m'n enkel gaat drukken ...

Daarom rij ik ook met sportschoenen nu....

Denk toch dat ik voor die Easy Riders ga !

Iemand anders nog tips over fijne schoenen zoals ik ze zoek ?

Westernlaarzen , in zo'n puntje spits toelopend zijn toch niks voor brede voeten zeker ? Volgens mij krijg je daar echt zere samengedrukte tenen in Haha! ?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 21:56

ik heb ook vrij brede voeten maar heb daar ideale westernlaarzen voor. Weet zo 1,2,3 niet het merk maar ze hebben niet van die puntige neuzen. Lois is ook zo'n heerlijke wegspringer (vooral in het bos als je lekker aan het galloperen bent en er ligt in 1 keer een dode jas in de bosjes Haha! ), maar met een stevige zit blijf ik lekker in het zadel "plakken". Ze hebben mij altijd geleerd dat stijbeugels zo heten omdat ze een opstijg hulp zijn en niet om stevigheid in te zoeken met rijden, dat moet uit je zit komen. Mijn eigen zit is ook nog niet helemaal perfect en dat is de reden waarom ik nog wel eens uit balans ben met een stop maar ik werk er hard aan. Ik zou in ieder geval niet voor schoenen gaan met al te dik profiel zodat je zeker niet blijft hangen in de stijbeugel mocht er iets mis gaan.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 22:47

Ik denk dat je toch eens wat zit les moet gaan nemen.
zelfs als je je beugels verliest als je ze al een gaatje korter doet.
Jij trekt gewoon (onbewust) je benen op.
Ook een zeer bekend verschijnsel bij manege ruiters.


Ik denk dat een groffer profiel echt geen zin heeft, hoogstens van die antislip beugelblokjes.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 00:11

het kan ook aan je zadel liggen. vroeger reed ik met een (engels) zadel en al in draf vielen me beugels uit of schoof me voet door de beugels (ja ook ik rijd met gympen) maar sinds een jaar heb ik een ander zadel (ook engels) en helemaal nergens problemen mee. ja bergschoenen is idd een oplossing. die kan je gewoon bij de bristol halen. succes

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 20:25

Soort berg- wandelschoenen van Mad Dog. Stevige leren schoen, met soort stalen ronde neus. Er zit een hakje onder en profiel (lekker al die paardenstront Knipoog) Maarre prima schoenen om mee te rijden en door de stal te banjeren. Zijn ook waterdicht. Ik heb ze gekocht bij de Welkoop (ik weet niet of je die winkel kent) Zo'n dieren, landbouw, tuinwinkel is dat. Ze kosten €80, maar wel van goede kwaliteit en gaan jaren mee. Heel erg fijn om chaps overheen te doen.