Staart schuren+buikwond!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Staart schuren+buikwond!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 19:48

Hoi!

Ivanka schuurt dus echt enorm, elke keer als ik haar op stal zet, gaat ze gelijk weer met haar kont richting voerbak en huppatee: schuren maar! Ze heeft al een hopeloos staartje aan haar kont hangen, maar zo wordt het natuurlijk alleen maar erger.

Het probleem bij haar is alleen ook dat ik niets kan beginnen met spuitbussen of andere dingen waar ik zou moeten sprayen, dat vind ze echt gewoon heel eng en elke keer als ik het probeer gaat ze gewoon bijna onderuit omdat ze steigert/weg wil komen. Ik heb de staart ook al vaak gewassen met betadineshampoo, maar ze heeft me toen al een paar keer bijna raakgeslagen, omdat de waterslang en de emmers ook al very scary zijn... Scheve mond Wat kan ik nu nog doen om die staart nog een beetje heel te houden deze zomer?

O ja, ze verhuist volgende week en dan komt ze hoogstwaarschijnlijk bij een kudde jonge koeien (ongeveer 15) te staan, mn instructrice is nogal bang dat die haar staart eraf gaan eten (is daar ook een middel tegen voor het geval ze dat gaan doen?)

En dan is er nog iets: Onder haar buik loopt van voor naar achter (begint bij haar borst, eindigt bij haar uiers) een hele streep dat haarloos is en op sommige plekjes zitten ook nog korstjes. Dit behandel ik nu al bijna 2 weken met betadine, maar het wordt er niet beter op. De vorige eigenaar zei dat ze dat had van het rollen ( Verward ) Maar dan denk ik weer: hoe kan een paard precies van voor naar achter (het is gewoon bijna precies een rechte lijn) van het rollen krijgen? Maar goed, is er een middeltje tegen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Sanne

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 21:41

Volgens mij gewoon zomerexceem wat ze heeft...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 09:20

Volgens mij is een deken opdoen de enige manier om dit te stoppen!
kijk eens op www.icelandic-horses.com, daar kan je naar de site van de meulenkamp, en daar hebben ze erg goede dekens tegen het schuren, moeten ze wel 24 per dag op hebben!!
Succes ermee!!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 09:52

Je zou haar ook kunnen wassen mer Sebecil of Imaverol als het een soort schurft zou zijn. Ik zou de dierenarts er even naar laten kijken

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 11:24

Klinkt idd als zomerexceem zoals Sibold al schreef. Ook de problemen bij de buiknaad klinken bekend. Er zijn heel veel middeltjes tegen zomerexceem, helaas is er niet een die bij alle paarden, in alle situaties werkt. Ik heb zelf goede ervaringen met de huidemulsie van aphythom www.aphythom.nl en culivetsem en allergitum druppels van VSM via de paardendrogist. Laat het voor de zekerheid en de juiste diagnose nog even bekijken door de veearts. Staartschuren kan ook op wormen duiden.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 11:35

Mijn vorige paard had dit ook. Je staat versteld van hoe slim ze hun buik kunnen schuren op land, gewoon zitten op de achterbenen en met de buik over het zand schuren. Geen gezicht!

Maar, wat kan je doen. Beginnen met knoflook geven. Want je paard heeft zomerexceem en is dus gevoelig voor vliegjes, muggen en andere vliegdieren die steken. Staart niet teveel wassen, want dat wekt nog meer irritatie op. Insmeren met een jeukstillend middel, en dat moet je uitproberen want elk paard reageerd anders. Waar ik, en andere, wel goede ervaringen mee hadden was vloeibare (dus geen zalf) calendula olie, te koop bij je lokale drogist of bij de Tuinen van.... . Geen staart en manen trekken, wekt alleen nog meer irritatie op. Geen staart opscheren want zo komen de vliegjes nog makkelijker op de staart wortel. Vraag de gids aan van de paardendrogist (www.paardendrogist.nl) voor nog meer info over zomerexceem.

Ik was met mijn vorige paard lekker bezig met smeren vanaf lente tot en met herfst. Eigenlijk in de perioden waar de buitentemperatuur s'nachts boven de 5 graden was. Het zal nooit helemaal weg gaan, dus heb geduld en doe er alles aan om het jeuken te verkleinen omdat je zo ook minder kans hebt op wondjes.

P.s. de buik was bij mijn paard heel gevoelig door de jeuk. Als het heel erg was zette ik er een koude slang op, koelt lekker af. Zodra hij dat door heeft blijven ze meestal wel staan. Dan goed drogen met zachte handdoek en lekker insmeren met een zachts en pijnstillends (b.v. calendula zalf of andere anti-jeuk zalf). Naast de paardendrogist kan de tuinen van je ook helpen met zalfjes.

Succes, Eleonoor