Pony reageert niet goed op mijn been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Pony reageert niet goed op mijn been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-02 16:45

altijd als ik op me verzorgwelsh rijd dan is ze in het begin nog wel voorwaarts maar na een tijdje, 10 minute ofzo, dan gaat ze steeds langzamer en als ik drijf gaat ze chagereinig met d'r hoofd omhoog lope en wil ze nog niet. Verward

ik rij liever niet met zweep omdat ze nog maar 5 jaar is en ik ben bang dat ze eraan gaat wennen en dat ze dan niet meer zonder zweep te rijden is... of moet ik nu wel gewon een zweepje gebruiken en af en toe bijtikken?

gr annuh


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 16:53

Een zweep zal neit veel uithalen. Omdat ze ook al niet meer reageert op jou been zal ze waarschijnlijk ook snel afstompen op een zweep.
Dit heeft alles te maken met jou rijden. Jij bent in je rijden niet consequent genoeg. Consequent zijn is iets dat je [ten dele] kunt leren. Bespreek het daarom met je instructie. Die kan jou er op wijzen wanneer, hoe en hoeveel been je moet geven wanneer je pony langzamer gaat lopen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-02 16:57

heej

ik krijg geen les op die pony ........
en ik drijf altijd heel zacht maar als ze niet luistert wel wat harder maar dan nog luistert ze niet....

ps toch bedankt voor je reactie!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 18:51

Ik zou dan toch les nemen,als dat mag natuurlijk.Maar ik denk niet dat iemand daar veel tegen kan hebben?(Behalve natuurlijk als jij die pony maar af en toe rijd,en dan anders gereden wordt dus)
Maar zoals Jippie al zei,consequent zijn ja.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 14:17

magned die luisterde alleen naar het been als zij er zin in had
ong netzo als jou vzpony
bij magned heb ik wel de zweep erbij gepakt.
geef ik been ze luisterd niets aan de hand
krijgt ze een kriebel
nergeert ze het been
gelijk een tik erbij
duurde bij magned 1 middag toen liep ze weer perfect voor het been
was bij haar dus puur een kwestie van willen
dit kan je proberen
en les is natuurlijk nooit weg
maar let op je kan wel met zweep rijden MAAR hem alleen gebruiken als je zeker weet dat ze je snapt maar gewoon niet wil en je nergeert
en natuurlijk niet onnodig straffen
en belonen als ze het goed doet
suc6

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-02 08:49

ik zou heel graag les willen nemen, maar de pony staat gewoon bij een huis en er is geen manege ofzo in de buurt, dus kan het niet..........
we hebben gistermiddag geprobeerd dat ik erop zit en mijn zusje in het midden met de longeerzweep en als ze niet luisterde naar mijn been dan een heel klein zwiepje met de zweep, niet een klap ofzo maar gewoon ff de zweep omhoog.
misschien als we dat een weekje doen dat ze dan beter luistert?

bedankt voor jullie reacties!!! gr annuh

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 09:58

ik vind (maar dat is mijn mening)
als je paard je snapt en gewoon niet WIL luisteren
dus wel kan luisteren maar neit wil
dat je haar best een x mag aanpakken
ze zijn niet van suiker
maar je moet zeker weten dat het willlen is
anders is het oneerlijk tegen over je vz paard
en nooit vergeten te belonen

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 16:34

okee k ga t toch maar ff 1 keer met zweep proberen............

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:38

ik doe het zo maarja is ook maar mijn manier.
als ie niet goed voor mijn been is krijgt ie een tikje met de zweep maar wel tegelijkertijd met een been hulp anders heb je er niet veel aan want dan gaat ie lopen voor de zweep en niet voor je been.
bij die van mij helpt het goed dus jah ik zou zegguh probeer eens uit
groetjes marloes

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 18:14

ja precies wat My Dominique zegt.. Evita was ook niet goed (genoeg) aan mijn been, je moet gewoon duidelijk je hulp geven.. luisterd ze niet da krijgt ze een tik. Mijn pony reageert heel sterk op de zweep, meestal was het dus een grote sprong naar voren. Nu loopt ze gewoon netjes door, ze zakt niet meer af in haar tempo.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:47

Ik heb dat met mijn paardje ook heel lang gehad. Je moet gewoon heel consequent rijden. Reageert 'ie niet direct geef je hem een tikje. dan is die reactie misschien iets te veel maar zo kun je het opbouwen. Dan hoef je hem steeds minder te tikken en later reageert hij op je kleinste hulpen (dit moet je niet bereiken door stompen of slaan ofzo, maar gewoon consequent zijn!)
Het zou ook handig zijn les te nemen idd, als dat mogelijk is. En wat ook heel goed helpt is HEEL VEEL overgangen rijden!
SUCCES

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-02 17:36

heej,
ja ik zou heel graag les neme maar dat kan niet!
heel erg bedankt voor jullie hulp!!!!
Ik ga idd een tijdje met zweep rijden, ik hoop dat het helpt, ik wil nooit te ruw zijn voor een pony en vooral niet voor zo'n jonge!

maar goed, k ga t probere

gr annuh

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:42

Ten eerste: neem les (ik zag in een flits dat je geen les kan nemen...Rijd in een manegeles mee op een manegepaard.)

Ten tweede,er staat volgende maand of deze maand iets over bit hetzelfde als jou: goed drijven...

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-02 12:08

okeej maare, ik heb al les op de manege op een manegepaard hoor al 8 jaar dus hier heb ik helemaal niks aan want daar gaat het goed!!!! en k heb daar al gevraagd of ik iets niet goed doe maar zeg zeggen er niet veel op dus , enne, liever niet reageren als ik er toch niks aan heb want drijven doe ik ook al genoeg maar ik wil niet nog harder drijven want dan wordt het schoppen en dat is het laatste wat ik wil

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 13:07

My Dominique schreef:
magned die luisterde alleen naar het been als zij er zin in had
ong netzo als jou vzpony
bij magned heb ik wel de zweep erbij gepakt.
geef ik been ze luisterd niets aan de hand
krijgt ze een kriebel
nergeert ze het been
gelijk een tik erbij
duurde bij magned 1 middag toen liep ze weer perfect voor het been
was bij haar dus puur een kwestie van willen
dit kan je proberen
en les is natuurlijk nooit weg
maar let op je kan wel met zweep rijden MAAR hem alleen gebruiken als je zeker weet dat ze je snapt maar gewoon niet wil en je nergeert
en natuurlijk niet onnodig straffen
en belonen als ze het goed doet
suc6


zp zou ik het ook doen
je kunt bijvoorbeeld ook een deel van dat je rijd wel met zweep rijdn en als je denkt dat het goed gaat je zweep wegleggen naast de bak ofzo veel succes

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 18:57

Als hij in het begin er wel zin in heeft en even later niet meer , dan ben je blijkbaar ook niet interessant genoeg bezig.

Rijdt je altijd in een bak , altijd hetzelfde rondje , altijd al snel aandraven
en wat aanmodderen ?

Daar stompt een pony ook op af....
Kun je niet wat leukere , meer afwisselende dingen doen ?
Of doe je dat al ?


Drackaar
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 22:19

doe sporen om en geef hem een paar flinke schoppen! en als hij voorwaarts is beloon je hem met stem.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 10:07

1e keer kuitdrukje-geen reactie keer sporen met je hak_ geen reactie een keer een goeie schop geven. hij moet respect krijgen voor je een en dat heeft ie duidelijk niet. en misschien heeft ei wel een slechte conditie ooit aan gedacht.???

gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 10:08

Ze zegt net dat schoppen het laatste is wat ze wil Frusty
Ik denk dat je het beste de bovenstaande oplossingen kunt nemen (niet die van Drackaar) maar gewoon de hulp geven,als ze dan geen reactie geeft een tikje erbij,als ze doet wat je van haar vraagt,belonen.

Dit is echt een leuk onderschrift!

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 16:42

ik probeer jive nu ook zo te rijden eerst been, geen reactie tikje.
en dat werkt wel goed . Lachen
maar als ik met hem alleen maar rondjes rijd en af en toe van hand veranderd word hij daar sloom van, wat ik bedoel is dat je echt de hele tijd bezig moet zijn met je pony ,veel overgangen , halthouden meteen weer naar voren een figuur af en toe. Hou hem echt bezig zodat hij de tijd niet heeft om bijv. sloom te worden hij moet dus de hele tijd alert blijven
suc6

Wie zijn ballen krabt met een riek eindigt snel in de kliniek Haha!

Drackaar
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 19:00

gertruud schreef:
Ze zegt net dat schoppen het laatste is wat ze wil Frusty
Ik denk dat je het beste de bovenstaande oplossingen kunt nemen (niet die van Drackaar) maar gewoon de hulp geven,als ze dan geen reactie geeft een tikje erbij,als ze doet wat je van haar vraagt,belonen.


en in een proef blijf je hem dan steeds tikjes geven? hij moet op je been reageren en niet alleen op die zweep!

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 13:19

Ik heb dat ook gehad met een pony, wat bij mij goed werkte was (wat al veel mensen zeiden) als ze niet meteen reageert op je been een harde tik.
Als je dan na een tijd je been aanlegt reageert ze meteen, duz veel succes,
En Drackaar, ze moet weten dat ze moet luisteren naar de beenhulpen, zoniet dan een tik op het laatste reageert ze goed op de beenhulpen en hoef je duz GEEN zweep te gebruiken Frusty

Boque | Bokai | Buka | Boksel

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-02 15:41

hey Drackaar, ik ga niet met sporen rijden, en al helemaal niet op een jonge pony van net 5 jaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als ik ga rijden, dan rij ik gewoon in de wei, het kan best zijn dat ze het saai vindt, maar ja, wat moet ik dan, ik rij veel figuren en overgangen, vaak daarna nog een sprongetje, of zonder zadel of buitenritje enz enz.

maar goed, ik ga een tijdje met zweep proberen, en NIET met sporen!

gr anne

ps, bedankt voor jullie reacties!!!!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 16:05

Als je niet met sporen wilt rijden is dat natuurlijk jouw keuze. Maar het is niet per definitie slecht om op een vijfjarige met sporen te rijden. Mijn pony is nu zes en daar heb ik vorig jaar ook even met sporen op gereden. Hij deed ong. hetzelfde als die van jou. Niet precies maar het kwam erop neer dat hij niet genoeg reactie op het been gaf. Ik heb de sporen omgedaan (gewoon korte stompe spoortjes) en heb even gereden. Eerst merkte hij niet eens dat ik sporen omhad (braaf dus geen spoorgebruik) later ben ik één of twee keer ingekomen met de spoor en de eerste reactie was een bokje maar toen begreep hij het en liep verder netjes. Daarna heb ik nog een paar keer met sporen om gereden maar aangezien hij braaf bleef heb ik ze weer afgedaan. Ze liggen nu ergens op stal weet niet eens meer waar. Sporen omhebben wil nog niet zeggen dat je ze ook moet gebruiken. Ik vind zelf een spoor wel heel duidelijk voor de pony. Niet genoeg reactie op de kuit = een keer inkomen met de spoor. Pony weet dan precies waar het omgaat.

Maar nogmaals als je liever niet met sporen rijdt moet je dit zeker niet doen!

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 12:13

Ik weet dat je er niet veel verder mee komt, maar ik wil het toch even zeggen: Als je de pony rijdt in dezelfde wei als waarin ze 'woont', dan ziet ze de wei als haar territorium, en dan zal ze nooit zo erg haar best voor je doen dan wanneer je de pony echt uit haar wei haalt en naar een 'oefenwei/terrein' gaat. Waarschijnlijk heb je hier ook de mogelijkheid niet voor, maar het verklaart wel een hoop waarom ze er in haar eigen wei snel de brui aan geeft.

Een paard heeft nergens om gevraagd.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mattice en 14 bezoekers

cron