HELP!! hele slechte hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

HELP!! hele slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 11:23

Hoi!

Mijn verzorgpaard heeft sinds de laatste tijd onzettend slechte hoeven. Ze heeft aan alle hoeven rotstraal en niet zo'n klein beetje ook. Verder brokkelen ze heel erg af en het lijkt mij niet prettig lopen. De hoefsmid zegt dat ik haar iedere dag moet teren en vetten dus die raad heb ik opgevolgd. Ik doe dit nou al 1,5 week lang, iedere dag (in het begin om de dag maar nu moet iedere dag) maar zie nog geen resultaat... Huilen Het is niet minder geworden maar juist ietsje erger. De stralen worden al wat harder maar ze heeft nog steeds rotstraal. De hoeven zijn al helemaal een ramp geworden...er zitten nu nog meer scheren in en de brokken hanger eraan.
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd..teer, creme voor de stralen, (witte) hoefvet en hoefbalsem maar niks helpt. Ik baal hier echt van want ik wil graag met haar buiten lopen en grazen want het is hier onwijs lekker weer. Ze staat de hele dag op stal behalve als ze moet rijden dus zelf vindt ze het ook prachtig buiten.

Hebben jullie misschien tips om haar hoeven en stralen er beter te laten uitzien? Het is een manege paard dus ik kan niet zomaar ander voer geven enzo..verder moet het van een normale prijsklasse zijn.

Ik kan helaas geen foto maken van haar stralen en hoeven want ik heb gene digitale camera.. Huilen

Groetjes!

p.s. ik verzorg haar iedere dag dus dingen die iedere dag op gesmeerd moeten worden zijn geen probleem Knipoog

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 15:45

ik ben bekent met jou verhaal, punk heeft nl ook rotstraal, dit heeft allemaal te maken met een schone stal, zolang dit niet is krijg je de rotstraal ook niet goed bestreden!
wat wij nu hebben voor punk is formol (formaline) onverdund!
deze fles hebben wij gekocht bij de apotheker voor 4 euro, nu woon ik wel in belgie, dus ik weet niet of dit ook te krijgen is in nederland!
formol is een zeer agressief spul!
je kunt er nl brandblaren van krijgen! nu kun je je afvragen of je dit dan ook wel zult gaan proberen!
nou geloof mij nou maar, wij hebben die periode ook gehad tot wij alles hebben geprobeerd, en het wordt alleen maar erger!
je mag absoluut niet gaan teren op de rotstraal, het moet nl blijven ademen, anders sluit je het af waardoor de bacterien verder kunnen broeien!!!!!!!!
wat je nu doet met de formol is het verdunnen met water, zo half half, weet je wel!
wij spuiten het spul erin met een spuitje!!!!(zonder naald natuurljk) dit gaat erg handig!
het uitdrogen van de hoeven is een reactie op de rotstraal, wat je kunt doen is het volgende, de hoeven nat maken met water en dan hoevenvet er op smeren!
dit houdt dan het vocht vast!
verder moet je ontzettend veel geduld opbrengen!
dus mijn tip formol(4euro), in plaats van al dat dure spul, o ja, gebruik wel rubberen handschoenen als je het gaat gebruiken, ook met het inspuiten aan de hoef, en vergeet absoluut een ding niet ZEER BELANGRIJK smeer AUB de kootholte en de hoefballen goed in met vaseline, dit om te voorkomen tot het paard blandbaren krijgt!!!!!!!!

veel succes gewenst en laat me maar wat weten!!
groetjes punky

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 20:20

Hoi!

Nou, het gaat gelukkig weer wat beter. Toch heeft de teer geholpen en het ziet er nu al ietsje beter uit. Morgen gaat ze naar de hoefsmid dus dan ga ik gelijk even vragen (lief aankijken) of ze ijzers mag..dat zal ook wel een stuk schelen wat brokkelen betreft. Haar stralen zijn al behoorlijk hard en ik heb er ook een aantal stukken die uitstaken eraf weten te trekken...deed wel wat zeer maar was de meest voor de hand liggende manier. Ik hoop dat haar hoeven er morgen weer van top tot teen er goed uitzien!

kimmetje
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:51

hoi
je moet niet te vaak teer en vet erop smeren want daar worden ze juist vochtig van je kan het beste geen vet gebruiken maar het teer kan je het beste toch 1xin de 2 a 3 dagen erop smeren

suc6

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:43

Hoi Kyralovertje,

als je paardje last heeft van scheurende en/of brokkelende hoeven, probeer dan biotine. Dat is een voedselsupplement, meestal in poedervorm, wat je door het eten kan geven. Het zorgt ervoor dat de hoeven sterker en elastischer worden, waardoor ze minder snel gaan scheuren. Je kunt het bij je veearts krijgen en ook bij sommige diervoederzaken. Ook kun je het bij de paardendrogist bestellen (kijk op www.paardendrogist.nl of bel 050-409 69 96). Je moet het wel minimaal 6 maanden voeren voordat je effect ziet; het slechte gedeelte van de hoef moet nl. eerst "uitgroeien". Waarschijnlijk zul je daana ook merken dat ze veel minder bevattelijk wordt voor andere hoefproblemen.

Succes!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:47

Ik zie nu pas dat het een manegepaard is... (!!) ff volledig: biotine is niet duur, makkelijk te geven (mijn paard vindt het lekker!) en het is ook het behoud van het paard! Misschien de moeite waard voor de manege-eigenaar? Ik zou hem/haar in ieder geval dit idee aan de hand doen!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:03

Wat ook geweldig werkt tegen rotstraal en zwakke hoeven is het middel Hoof en Sole, hier zit oa formaline in. Vraag je smid of hij het kent, mijn smid heeft het mij aanbevolen, je kan het bij de DA krijgen maar niet iedere DA kent het (is redelijk nieuw). ALs je het gebruikt wel oppassen want op de huid is het erg gemeen.

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 14:06

een bak met soda en die vote er in late weken en regelmetig doorde smit late bekappen of naar de dieren arts het kan ook bevangenheid zijn

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 18:12

Je moet juist wel vet en geen teer gebruiken. Teer sluit de hoeven af en dus drogen ze uit. Vet houdt het vocht vast en daardoor worden de hoeven soepel. Eerst natmaken en dan invetten. Als een hoef te droog wordt kan het hoefmechanisme niet meer goed zijn werk doen en loopt een paard moeilijk op harde ondergrond (zijn dempingsmechanisme is dan voor een deel weg)

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 16:02

je zegt dat je wilt vragen of ze er ijzers onder willen zetten. maar met brokkelhoeven zal dat niet meevallen omdat de ijzers er dan binne notime weer afliggen. ik zou eerst het probleem aanpakken. ik zou dus ook geen teer gebruiken. teer sluit de hoef af en er kan dus ook geen zuurstof bij die de hoef nodig heeft om te herstellen. biotine is ook een goed middel bij probleemhoeven. dat werkt van binnenuit. om de hoeven wat zachter te krijgen en meer vocht in te brengen kun je ook heel goed rainmaker van de paardendrogist gebruiken bij de biotine. dan pak je het denk ik het beste aan.

emanda
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 18:11

hai ik heb het zelfde probleem met mijn paard en ben er al een jaar mee bezig. ik sta op een manege dus de rotstraal komt telkens weer terug maar ze heeft het nu veel minder. Je moet idd geen teer er op smeren want dat sluit de ontsteking juist af en kan het niet weg.. over brokkel hoeven. Je moet de kroon rand in smeren met laurierzalf dit helpt de nieuwe hoef om sterker te worden niet de hele hoef in smeren hoor sonde van je geld en helpt toch niks. IK moet ook de hoef vochtig houden want als je hoeven vochtig zijn zijn ze mindere kwetsbaar. Maar omdat die van jou ook zo veel last heeft van rotstraal zou ik dit met mindere mate doen, als de rotstraal over is wel doen helpt wel. Ook geef ik mijn paard biotine vrij prijzig moet je gewoon door het voer mengen en duurt een aantal maanden voor dat het gaat werken. dit helpt om de hoeven sterk te maken. ik wens je heel veel sucses maar onthoud wel dat dit dingen zijn die heel lang duuren voordat het helemaal weg is. Kijk maar naar je eigen nagels. groetjes Jessica

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 22:35

Citaat:
Je moet juist wel vet en geen teer gebruiken. Teer sluit de hoeven af en dus drogen ze uit. Vet houdt het vocht vast en daardoor worden de hoeven soepel. Eerst natmaken en dan invetten.


Goed dan maak ik eerst de hoeven nat dan vet ik ze in en dan?

vet blijft wel ff zitten dus geen vocht opname.
alleen nat maken en verder niks.
Ik heb hele goede ervaringen met teer en rotstraal. Nog beter is wandeleingen door zee.

schone box is absoluut noodzakelijk.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 12:03

In plaats van vet kun je ook hoefvocht gebruiken. Dit is van het merk NAF en is bij de meeste ruitershops te krijgen. Het is niet vet (lijkt qua structuur een beetje op uierzalf), trekt meteen in, en zorgt dat de hoeven soepel en elastisch blijven. Het laat geen waterafstotend laagje achter, dus de hoef kan blijven ademen. Voordeel is ook dat je zo de hoeven van je paard soepel kunt houden, zonder constant water te gebruiken.

Lobbes
Berichten: 9
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 15:59

Mijn paard heeft een paar jaar geleden aan een voet rotstraal gehad, ik moest van mijn toenmalige hoefsmid egytische zalf in de straal smeren. Dit heeft heel goed geholpen. Ook mijn paard heeft last gehad van brokkelhoeven. Het heeft bijna twee jaar geduurd voordat ze echt goede hoeven had. Ik voer Biotine bij, smeer 1 x per week de kroonranden in met laurierzalf en de hoeven smeer ik 1 x per week in met Rainmaker van de Paardendrogist. In de zomer doe ik dit zelfs 3 x per week, dan maak ik de hoeven ook eerst nat, zoals ook omschreven op de gebruiksaanwijzing. Wanneer je paard brokkelhoeven heeft, is het ook heel belangrijk dat smid goed op de 'witte lijn' nagelt. Wanneer dit niet gebeurd, krijgt je paard last van 'losse wanden' en dit is met geen middeltje te bestrijden. Het is ook aan te raden wat lichtere ijzers onder te laten slaan. Dit zijn mijn ervaringen met 'slechte hoeven', ongetwijfeld zijn er nog andere oplossingen !

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 23:49

Ik lees hier van alles en nog wat........ik heb er niet veel kijk op...komt ie:
mijn vz paard heeft gaten in de hoeven, van oud beslag, scheur achterin hoef, zijn allen erg droog en heeft het weekend voor een ijzer verloren...omdat 2 nagels eruit waren...daar zitten nu 2 grote gaten. Zaterdag komt de smid, maar ben benieuwd, waar gaat ie die nagels slaan?
Met rijden ging ie iets kreupel lopen, wel en niet....laat 'm maar staan tot zaterdag....
Vet erop na water heeft geen zin, al geprobeerd. Wie?????

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 12:59

Een beetje creatieve smid kan een heleboel dus...
Maar slechte hoeven is wel lastig. Biotine voeren kan idd helpen, alleen is de kwaliteit van hoeven een complex proces, en van veel dingen afhankelijk, niet alleen biotine. Ik voer liever een vitaminecomplex bij, waar ook biotine bij zit maar verder ook zo compleet mogelijk is (bijv zeewier). Wat je verder kan doen is invetten van vnl kroonrand en hoefbal omdat daar nieuwe hoorn wordt aangemaakt.