halverwege proef rijbaan verlaten = verliespunten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

halverwege proef rijbaan verlaten = verliespunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 13:36

Naar aanleiding van [WD] zelf afgroeten = verliespunten? vroeg ik me af hoe het bij de dressuur zit.

Krijg je verliespunten als je zelf halverwege je proef (of zelfs al na het binnenkomen) afgroet, omdat je paard bijvoorbeeld loopt te stuiteren?

Of als je wegens onregelmatigheid de baan moet verlaten, nog voor je proef of tijdens je proef?

Ook nu ben ik weer benieuwd naar de regels zoals ze bij de KNHS te vinden zijn.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:45

Ik zal even kijken, als het paard onregelmatig is in ieder geval niet *LOL* Daar kun je als ruiter niets aandoen Haha!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:49

Ja, er staat -2 voor. Twee verliespunten dus...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:56

Ik heb het *LOL*

Blz. 52 van het proevenboekje...Haha! Ik wist dat het ergens stond, maar moest het even zoeken(het staat niet op een logische plaats, dat vond ik toen ook al)

4. Een combinatie die wegens uitsluiting of vrijwillig de ring verlaat, krijgt 2 verliespunten(m.u.v kreupelheid). In de klasse B kunnen geen verliespunten worden gehaald.

Je wordt uitgesloten bij de vierde vergissing, de vierde keer een niet volledig afgesloten rijbaan verlaten of bij de eerste keer een afgesloten rijbaan verlaten. Het niet hervatten van een proef binnen 60 seconden na een val of langer dan 20 seconden verzet van het paard waardoor de proef niet vervolgd kan worden zorgt ook voor uitsluiting!
Ook hulp van derden en herstel van het harnachement leidt tot uitsluiting.
Volgens mij heb ik dan alles Lachen

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:58

Verder kun je in de L1 niet lager komen dan L1+0. Je degradeert nooit meer naar de B terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:04

Citaat:
Verder kun je in de L1 niet lager komen dan L1+0. Je degradeert nooit meer naar de B terug.

weet je dat zeker?

En je moet natuurlijk wel gekke dingen doen om in de dressuur gedegradeerd te worden Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:05

In de L1 kun je volgens mij ook gewoon minpunten halen Verward Alleen in het B kun je geen verliespunten behalen...Als je L+0 bent en je haalt een minpunt blijft het L1+0(heb het net nagezocht). Dus dan kun je ook niet degraderen Haha!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:11

In theorie kan het dus zo zijn als jij vindt dat je paard kreupel is, maar de jury niet en je stopt er mee, dat je dat toch 2 verliespunten oplevert.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:18

Dan verlaat die jury dus ook kreupel het terrein

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:27

Eyes schreef:
Dan verlaat die jury dus ook kreupel het terrein


Ken een jurylid wat mijn vriendje graag een kreupelpoot wil bezorgen! Veder aardige knul hoor, vriendje dus Haha!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:42

gomir schreef:
Ik heb het *LOL*

Blz. 52 van het proevenboekje...Haha! Ik wist dat het ergens stond, maar moest het even zoeken(het staat niet op een logische plaats, dat vond ik toen ook al)

4. Een combinatie die wegens uitsluiting of vrijwillig de ring verlaat, krijgt 2 verliespunten(m.u.v kreupelheid). In de klasse B kunnen geen verliespunten worden gehaald.

Je wordt uitgesloten bij de vierde vergissing, de vierde keer een niet volledig afgesloten rijbaan verlaten of bij de eerste keer een afgesloten rijbaan verlaten. Het niet hervatten van een proef binnen 60 seconden na een val of langer dan 20 seconden verzet van het paard waardoor de proef niet vervolgd kan worden zorgt ook voor uitsluiting!
Ook hulp van derden en herstel van het harnachement leidt tot uitsluiting.
Volgens mij heb ik dan alles Lachen


alsof ze met een stopwtch in hun auto zitten dan, tellen hoeveel seconden je eraf bent gevallen en er weer opzit ofzo, dat kunnen ze toch nooit precies weten?

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:31

Jamy schreef:
hoeveel seconden je eraf bent gevallen en er weer opzit ofzo


Haha!:D dit vind ik een grappige zin " hoeveel seconde ben jij eraf gevallen?"
Maar i ben het wel met je eens hoor het is idd echt raar

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:29

Uhm Jamy, je wordt idd geacht iig een horloge bij je te hebben en dan te gaan klokken vanaf het moment dat iemand er af valt.
Bij verzet moet je 20 seconden gaan tellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:39

Maar zou je bij verzet ook iemand echt eruit sturen?
Als je ziet dat het paard b.v op de jurywagen aan het klooien is en je ziet dat de ruiter op de goede manier bezig is het paard erlangs te laten komen.
Meestal is de proef dan toch wel verknalt en worden ze toch geen eerste meer, ik ben dan wel geen jury maar ik geloof dat ik ze gewoon door liet rijden, want dan kan het paard het immers afleren, mag hij na ff wat klooien de ring uit, kun je er donder op zeggen dat hij het de volgende keer weer doet.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 12:26

gomir schreef:
Ik heb het *LOL*

of bij de eerste keer een afgesloten rijbaan verlaten. .
Volgens mij heb ik dan alles Lachen


Heeft anouk op kootwijk gehad ze heeft de proef uitgereden en op d'r coupon stond uitgesloten wegens ring verlaten.
heeft ze dan ook 2 verliespunten..?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 12:45

Kawa, je kunt de combinatie dan wel formeel uitsluiten, maar wel de proef uitlaten rijden, zodat ze het probleem iig aan kunnen pakken.

Je kunt als jurylid natuurlijk heel coulant zijn, maar als de concurrentie het wedstrijdreglement kent kunnen ze een protest indienen en terecht.
Dus het is niet alleen wat je er zelf van vindt als jurylid (ik heb tenslotte zelf ook een draak die wel eens ergens niet langs wil) maar je wordt wel geacht je te houden aan het wedstrijdreglement.

Helaas Nimber heeft Anouk 2 verliespunten te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 12:49

Ik snap em fitz.
Dat uitsluiten vind ik dan oke, maar het doorrijden ook dat zou ik tenminste ook wel fijn vinden. Lachen

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 12:54

De tweede wedstrijd die ik reed was in een binnenmanege va n 30 bij 60 met een ring van 20 bij 40 erin (met coniferen enz). Het paard dacht dat de witte hekjes rond de ring om te springen waren. Dsu na het groeten en voorwaarts in draf stoof ze rechtdoor, over het hekje. Ik heb het paard omgedraaid, ben er weer in gesprongen en heb de proef uit mogen rijden. Dus wel uitgesloten, maar proef uitgereden. Het was in de B, dus verliespunten kun je toch niet halen.
Ik weet alleen dat ik daar nooit weer start, een B-proef met zo veel poespas als hekjes, coniferen enz. Het was gewoon te veel voor het paard. Misschie ndat het nu wel goed zal gaan, maar ik heb het wel gehad daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 14:04

germie schreef:
De tweede wedstrijd die ik reed was in een binnenmanege va n 30 bij 60 met een ring van 20 bij 40 erin (met coniferen enz). Het paard dacht dat de witte hekjes rond de ring om te springen waren. Dsu na het groeten en voorwaarts in draf stoof ze rechtdoor, over het hekje. Ik heb het paard omgedraaid, ben er weer in gesprongen en heb de proef uit mogen rijden. Dus wel uitgesloten, maar proef uitgereden. Het was in de B, dus verliespunten kun je toch niet halen.
Ik weet alleen dat ik daar nooit weer start, een B-proef met zo veel poespas als hekjes, coniferen enz. Het was gewoon te veel voor het paard. Misschie ndat het nu wel goed zal gaan, maar ik heb het wel gehad daar.

Niet meer starten? Juist wel
Ze kunnen het maar gehad hebben.
Wachten tot je Z zit?
En dan afgaan als een gieter, dat doe ik dan liever in de B, daar snappen mensen het nog.

Hier rijden we dus bijna nooit tussen hekjes en toen ik bij uitzondering dat toch mocht kon ik de hoeken met Kawa ook niet netjes doorrijden, dan wilde hij ook over de hekjes. Maar erover is hij gelukkig niet geweest.

Nu na lang niet meer op sprinconcoursen geweest te zijn en hij af en toe vaker een hleke heeft gezien heeft hij die neiging niet meer.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 14:20

Ik heb het ook al weer gedaan hoor tussen hekjes, maar ik ga niet meer naar die manege, dat heeft ook nog met andere dingen te maken (losrijden, buiten wachten in de kou, andere bak weer in, onvoldoende parkeergelegenheid enz).
Die hekjes zijn verder niet het probleem. Ben ik al vaker tegengekomen. Het zal die eerste keer met hekjes wel gewoon onwennigheid vna het paard geweest zijn. Daarna ging het steeds beter, een wedstrijd later m'n eerste wp.
Ook buiten rijden wij af en toe tussen hekjes en bloemen. Echt geen probleem hoor. Maar daar waar ik toen de tweede wedstrijd had ging gewoon vanalles mis. Ik heb ook geschreven, ik start DAAR niet meer. Ik heb niet gezegd dat ik NIET MEER TUSSEN HEKJES START.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 15:49

Rustig rustig
Het was goed bedoeld!!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 17:00

klopt fits je hebt gelijk net standen van anouk opgevraagd...
ze staat op L1 + 1 en ze had er 3 Boos!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:30

Fitzroy schreef:
In theorie kan het dus zo zijn als jij vindt dat je paard kreupel is, maar de jury niet en je stopt er mee, dat je dat toch 2 verliespunten oplevert.


Dat kan inderdaad, maar als het goed is heb je ook nog los gereden, dus als je paard niet zo is als hij hoort te zijn, meld je je gewoon voor de proef begint af.
En als een paard zich tijdens de proef verstapt ofzo en daarna kreupel loopt kan ik me niet voorstellen dat er ook maar 1 jury is, die je dan wil laten doorrijden, terwijl jij hem niet goed vind lopen.
Maar in theorie is het mogelijk.
Ik heb trouwens ook wel eens een paard dat zo verschrikkelijk tegendraads was dat er geen land mee te bezeilen viel, in overleg met de amazone kreupel 'verklaard' zodat ze geen verliespunten zou krijgen. Schijnheilig Het was bij dit paard duidelijk dat dit niet zijn normale gedrag was, maar hem iets vreselijk dwars zat. Zo zie je maar weer, jury's zijn niet per definitie tegen de ruiter. Lachen

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:42

Toch heb ik dat bij een meisje van mijn vereniging meegemaakt. Zij vond haar paard onregelmatig maar moest doorrijden van de jury omdat die er niets van zag.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:43

Als je wilt stoppen stop je, daar heeft de jury niets mee te maken lijkt mij.