hebben jullie een meeloper of een koploper?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

hebben jullie een meeloper of een koploper?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 21:55

nav van het boek van christian plage (een aanrader!!!!)
heb ik een vraag Haha! ..weten jullie of je paard een meeloper of koploper is?? Verward Verward Verward
het betreft hier dus de psyche van je paard.
dus de mogelijke plaats van je paard als hij in een kudde mee zou lopen in de vrije natuur.
volgens plage kan dit bepalend zijn voor de sportprestaties van je paard...ik ben erg benieuwd of jullie dat van je paard weten.
ik heb bv een meeloper maar wel een charmante Cool dwz hij is enorm speels, een jolige doerak...spelen is het allerleukst maar hij kan absoluut niet alleen zijn.
volgens plage is het best moeilijk voor een trainer om vast te stellen hoe sterk een paard mentaal is.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:32

Ik rij een koploper, doet alles als eerste, is de baas van de wei, kan goed alleen zijn, trekt wel erg naar mensen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:35

Aldira is absoluut een meeloper en Pliva absoluut een koploper.
IJsco was heel wisselvallig, had ze een relaxt dagje dan was het een meeloper, was ze enthousiast dan was het een koploper. Maar net hoe de pet stond, maar in principe vind ik het dan een koploper omdat ze zelf bepaalt wat ze is en dus ook zo de 'macht' overneemt als ze daar zin in heeft.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:41

koploper buitenritten altijd voorop lopen en in de wei is hij meestal de baas (sommige merrie's gaat ie wel uit de weg *LOL* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:42

Nescio tolereert niemand in zijn omgeving }> We hebben het ooit eens met een shetje geprobeerd in de wei, maar die sloopte hij een beetje Schijnheilig Schijnheilig Hij voelt zich een beetje verheven boven alles. Ik denk dat hij als jong paard in de kudde wel een leidende rol heeft gehad, en ben blij dat hij geen hengst meer is. Al wordt hij ieder jaar braver.

Sven is nog een echte baby, en als hij iets eng vindt dan rent hij niet dwars over je heen, zoals Nescio vroeger deed, maar dan kruipt hij juist helemaal tegen je aan, (ogen 2x zo groot...) Hij zoekt echt steun bij jou. (nou ja, bij dus he? Knipoog )

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:44

Butterfly is een echte meeloper gaat er geen ander paardje mee dan vertikt hij het gewoon Boos! [zal de puberteit wel zijn]. Tong uitsteken

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:58

Or is een beetje ertussen in, kan koploper zijn maar als hij twijfeld dan loopt ie liever mee... kan absoluut niet zonder al zijn vriendjes en vriendinnetjes die hem --- uiteraard--- bewonderen Knipoog

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:09

Mijn pony is een absolute meeloper, hij zou nooit een ander paard slaan ofzo, wel speelt hij veel maar hij is natuurlijk ook nog jong.
Zijn vriendje jip is echt de baas over hem, dat is echt grappig om te zien.
"nee, jij mag naar niet staan"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:12

Ik heb een absolute koploper!

BEHALVE! als er iets spannends is want dan verschuilt hij zich gelijk achter een ander paard!
Wanneer we het enge 'ding' gepasseerd zijn naait hij zich weer helemaal op omdat hij persee weer op kop wil.
Kortom, ik ga nooit met meer dan 3 a 4 paarden naar buiten met dit paard.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:32

Die van mij is een koploper, hij wil letterlijk op kop buiten en is de onbetwiste leider in de wei. Met meerdere paarden rijden is een ramp omdat hij de groep "bij elkaar" wil houden. Het enige paard waar hij ooit achter heeft willen lopen is het paard van een vriendin. Dat is een meer dan 20 jaar oude merrie die al meerdere veulens heeft gehad.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 09:32

Ik heb twee meelopers die allebei liever niet voorop lopen. Toon heeft liever niemand achter zich lopen, dus die moet altijd achteraan.

gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 09:47

Die van mij is altijd koploper,behalve als er iets engs is (en dat is heel vaak het geval) het is echt een muts wat dat betreft.

Maar wat is dan de invloed van het kop- of meeloper zijn van je paard op zijn sportprestaties,ben ik wel benieuwd naar!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 09:47

Ik rij 3 koplopers, en 1 meeloper.
De koplopers meppen en trappen naar anderen. De ergste bijt zelfs nog alle paarden als ze in de stal staat en die te dicht langs komen.
De meeloper is een dochter van de ergste koploper. Dus geen wonder, ze staat lager in rang dan haar moeder.
Hoe deze 4 paarden zich gedragen met buitenritten, dat weet ik niet. Ik ga of alleen, of helemaal niet (geen enkele uitrijmogelijkheid)
De ergste koploper is een erg dominante merrie, maar de 3 keer dat ik de zadelrubriek gereden heb met haar wilde ze echt haar best doen.
De zwarte die ik in wedstrijden rij wordt altijd druk als andere paarden sneller gaan dan zij met losrijden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 09:52

Mijn oude schimmeltje Manjo was een absolute koploper, zwaar dominant en altijd de baas. Dino hield zich altijd heel afzijdig, was zelfs een watje. Dat ging dus niet zo goed samen met Manjo (of juist wel, is maar hoe je het bekijkt, aan het begin van het weideseizoen werd weer even plaatsbepaald en dat was dan voor de rest van het jaar duidelijk Haha!).

En Ameretto zit er een beetje tussenin. Die is vrij sociaal, kan in principe met ieder paard de wei in, nodigt soms zelf uit om te spelen maar heeft er soms ook gewoon geen zin in en vermaakt zich dan wel in z'n eentje in een hoek van de wei. Hij zal iig eigenlijk nooit dominant gedrag vertonen naar andere paarden, hoewel hij wedstrijdjes in het bos altijd wel erg leuk vindt (en dan wil hij op kop). Dus een groepsstart bij de endurance is voor hem niet echt weggelegd, hooguit met z'n tweeën.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 09:57

Pfff.... moeilijke vraag... Dikke loopt zonder problemen voorop en als we in een groep zijn, kan ik ook makkelijk -alleen- van de groep weglopen. Hij kijkt dan wel waar de anderen nou heen gaan, maar na 100 meter interesseerd hem dat niet niet meer. Hij heeft er echter ook geen probleem mee, om achteraan te lopen!
In de wei/koppel, staat ´ie absoluut op de tweede plaats, Helania is de cheffin en daar heeft ´ie niet veel te zeggen (watje }> !). Als we Beer er echter bij zetten, laat ´ie hem wel duidelijk merken, dat hij in de rangorde toch wel een heel stuk boven Beer komt Knipoog ! Bij Beer is het eigenlijk het zelfde als bij Dikke..., voorop geen probleem, achteraan ook niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:01

Koploper

Hij heeft ook nog altijd in een groep paarden gestaan en daar is hij ook nog altijd de baas geweest. Die groep verschilde nog al eens van paarden maar dat maakt niks uit.

Hij heeft op een paar pensionplaatsen gestaan en daar heeft hij over de pensioneigenaren ook geprobeerd de baas te zijn als ze hem buiten of binnen zette, bij 1tje was dat nog gelukt ook Haha!

En met rijden moet je ook omweggetejes verzinnen om hem soms iets te laten doen waar hij geen zin in heeft.
Ga je rechstreeks het gevecht aan word hij heel boos Extreme duivel en verlies je zeker.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:02

Nou, bij die merries van mij is het niet zo zwart/wit....
Ze willen allebeide voorop lopen bij een buitenrit (en dan gaan we dus erg snel!), in de weide is [naam verwijderd] onomstoten de baas....
Maar wil ik ze uit de weide halen, pak ik [naam verwijderd], want [naam verwijderd] loopt er dan weer achteraan, want ze is niet zo zelfstandig dat ze alleen durft te zijn...
Zou ik [naam verwijderd] eerst pakken, dan kan ik later nog een keer terug om [naam verwijderd] op te halen...

HOe past dat in het boek van Christian Plage Verward
Heb ik paarden met gespleten persoonlijkheid?

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 10:17

Dees schreef:
HOe past dat in het boek van Christian Plage Verward
Heb ik paarden met gespleten persoonlijkheid?


tja, hij geeft al aan dat het het sowieso altijd heel erg moeilijk is omdat vast te stellen hoe sterk je paard mentaal is.
we kijken natuurlijk naar ons paard in een andere omgeving...met meer of minder paarden, waar voer wordt uitgedeeld...
je kunt er volgens mij pas echt achterkomen als je je paard in de vrije natuur in een kudde zou voegen en dat een tijdje (met verrekijker Tong uitsteken ) zou observeren.
ik denk dat de meeste mensen zowel een koploper als een meeloper herkennen in hun paard.
Dominantie onder het zadel of op stal, tijdens buitenritten of in een wei zegt niet zoveel over de verhouding tot andere paarden...want daar wordt volgens plage de mentale gesteldheid van een paard niet vanaf geleid.
ik zou het dus ook niet met enige zekerheid van mijn paard kunnen zeggen.
vergeet niet dat als we het goed doen...wij dagelijks zelf de leider zijn van ons paard..wat als dat wegvalt?
ieg zijn volgens plage mentaal sterke paarden ook persoonlijkheden maar ja..dat vinden we natuurlijk allemaal van ons eigen paard Kwijl Kwijl Kwijl
Kwijl Kwijl Kwijl
ow ja..en dan kan je jezelf nog afvragen...
stel je paard vind jij een koploper...maar zou hij dat zijn in iedere willekeurige kudde???
zoals plage dus zegt: moeilijk dus!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:21

Aurora schreef:
ow ja..en dan kan je jezelf nog afvragen...
stel je paard vind jij een koploper...maar zou hij dat zijn in iedere willekeurige kudde???


Daar heb je een goeie vraag te pakken!

Als ik naar mezelf kijk, dan kan ik ook zeggen dat ik in de ene 'kudde' meer een leider ben en in de andere 'kudde' meer een volger. Ligt maar net aan de groep waarin ik me bevind of aan mijn stemming. Je kunt wel een algemeen beeld geven, maar een stempel 'leider' of 'volger' is moeilijk te plaatsen, zowel bij mens als dier.

Hoewel ik mijn oude schimmeltje eigenlijk nooit heb weten te betrappen op volgzaam gedrag tegenover andere paarden! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:41

Kawa heeft op verschillende pensionplaatsen tussen andere paarden gestaan.
1 plaats was een soort handelstal dus de paarden verschilde ook nog al eens.
Maar Kawa is altijd de baas geweest.

Mag ik hem dan nu zeker als koploper bestempelem ?

pjotter
Berichten: 95
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Hoogeloon

weet nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:43

ik zou niet weten wat die van mij is want hij kan wel alleen maar niet langer dan een week en hij wil ook wel alleen naar buiten maar is heel blij als hij weer terug is. in de wei is hij apsoluut niet de baas maar komt wel voor zich zelf op dus ik zou het niet weten.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:52

ontzettend meelopertje.

watje van me Haha!

gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:56

Begrijp ik nu goed dat wanneer je paard een koploper is (in de wei dus) hij waarschijnlijk mentaal ook sterk is en daardoor meer kans te maken om het goed te gaan doen in de sport?

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 11:01

gertruud schreef:
Begrijp ik nu goed dat wanneer je paard een koploper is (in de wei dus) hij waarschijnlijk mentaal ook sterk is en daardoor meer kans te maken om het goed te gaan doen in de sport?


Ja, je moet er alleen wel mee om kunnen gaan. Ik weet uit ervaring dat dat niet makkelijk is Haha!

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 11:24

runningkawa schreef:

Mag ik hem dan nu zeker als koploper bestempelem ?

van mij wel!! Haha!
tja...volgens plage dus: diegene die in een kudde helemaal op kop loopt is een mentaal sterk paard.
maar of dat ook voor stallen geldt ? geeeeeeen idee..... Haha! Haha!
overigens heb ik zelf liever een meeloper....een koploper kan ik met mijn rijervaring helemaal niet aan!!!