Tijd voor een eigen paard of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Tijd voor een eigen paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 18:01

Ik heb nu een vast contract dus redelijke zekerheid en ik had mezelf voorgenomen dat wanneer ik weer een paard zou nemen, dat zou zijn wanneer ik een vast contract had. Nu zit ik dus te dubben want heb ik er wel de tijd voor. Om en om 40-32 uur per week werken, en waarschijnlijk binnenkort een eigen bedrijf (wel bestaand maar toch...) en een vriendje die ook nog aandacht wil..... Dus dacht ik bij mezelf, dan ga ik eerst een tijdje een paard bijrijden, kijken of het combineerbaar is maar nu is er natuurlijk niemand in de buurt die iemand nodig heeft. Behalve laatst een paar keer, maar dan heb ik het weer gecancelled want ja, kan ik eigenlijk uberhaupt wel rijden (gebrek aan zelfvertrouwen?) want ik ben geen Maarten of Joost en zit dus vaak niet helemaal rechtop, ben continue mijn beugels kwijt tegenwoordig. Waar moet ik nou beginnen want naar een manege voor bijschaving heeft weinig nut/zin want dat doen ze daar toch niet......
Dan ben je toch weer aan het rondkijken voor een leuke merrie, ik wil er graag een papier bij hebben en dan schrik je je weer rot van de prijzen.. Hoezo ƒ naar € conversie. Ben ik zo'n vrek dat ik € 3500 veel geld vind voor een groene 3 jarige met matige afstamming?

Wat zouden jullie doen? En wie zit in 't zelfde schuitje?

[edit:BartVB]Titel[/edit]

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:12

Ik zit niet in hetzelfde schuitje, maar als je financieel gezien een paard goed kan onderhouden (dus ook onverwacht hoge DA rekeningen), dan zal ik het zeker doen.
Je leeft NU. En bij 'léven' horen paarden (tenminste bij mij, en ik neem aan dat dat bij vrijwel alle bokkers zo is). Geniet van het leven, en daar is nou eenmaal een paard bij nodig Knipoog.

Ik bedoel maar... straks ga je met pensioen, en heb je je hele leven alleen gewijdt aan het werken. Dat is toch ook niet goed?

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:40

Hoi Roos!

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als jij, maar ben nog altijd blij met de beslissing om er helemaal voor te gaan.
Je noemt drie dingen; je vriend die aandacht nodig heeft, logisch!
Je (gebrek aan) zelfvertrouwen en het geld dat men tegenwoordig vraagt voor een driejarige met matige afstamming ed.

Heb je er met je vriend over gesproken en hoe staat er tegenover om straks je tijd met een paard te moeten delen? Is hij zelf een beetje paardengek te krijgen misschien? De mijne wel, hihi Haha!

Ik had ook niet echt veel zelfvertrouwen en het was ook alweer een poosje geleden dat ik had gereden, maar met goede begeleiding kom je erg ver. Schaam je niet dat je iets niet weet, maar vraag!!!!

Ik heb voor Ynse een behoorlijk bedrag neergelegd (Fries met goeie afstamming) maar het is natuurlijk aan jou of welk bedrag je er voor over hebt. En wat voor type paard je zoekt.

Ik weet niet of je nu wijzer bent geworden, maar het zijn inderdaad wel goeie punten om over na te denken!
Ik wens je veel succes met deze beslissing en laat even weten wat je doet! Lachen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 20:14

Ik sluit me aan bij Flootje met de toevoeging om toch eens een tijdje te gaan bijrijden.
Misschien kun je wat prive lessen krijgen op de manege dat kan vast wel.

Daarnaast hoef je natuurlijk niet te gaan voor een paard met een goede afstamming.
Er zijn zat mengelmoesjes te koop die heel leuk zijn en goedkoop.
Kies een ras/kruising die wat soberder te houden zijn en een cool karakter hebben zodat je ook eens een dagje over kan slaan.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 20:45

Ik heb een drukke baan (eigen bedrijf) en werk elke dag. als ik thuiskom dan vind ik het juist heel erg lekker om nergens anders mee bezig te zijn dan simpel: paard. Dat ontspant mij bijzonder, en dan kan ikd e volgende werkdag er weer fris tegenaan.
tuurlijk ben ik lichaamlijk dan wel eens echt moe aan het eind van de dag, maar geestelijk blijf ik er wel zo fit bij een eigen paard te hebben. En in mijn werk heb ik veel te maken met stress-situaties, minder met fysieke inspanning.

Voor mij is het eigen paard je van het. Ik wil niet anders meer.

en eh...wat je schrijft over de prijzen van paarden, inderdaad, die Fl is gewoon vervangen door €, en ik vind 3.500 euro voor jong en groen ook pittig aan de prijs. De paarden die extra, maar dan ook echt extra, kunnen bewegen (die waar Anky cs in geinteresseerd zou zijn) die mogen meer opleveren, maar een doorsnee kwpn moet er zeker wel mee betaald zijn, vind ik.
toch als je wat langer rondkijkt, zijn er zeker onder de wat ervarenere paarden best leuke 'koopjes' onder dat bedrag. Soms is een goed tehuis echt veel belangrijker dan geld, maar daar moet je maar net tegenaan lopen.

Ik zou als ik jou was, en je wilt echt je eigen paard, omkijken naar een paard dat al routine heeft, dus zeg maar, 9 jaar en M dressuur, misschien l springen, verkeersmak. Dat hoeft dan echt geen paard te zijn voor de hoge dressuur, met zo'n paard kan je lekker veel vertrouwen opbouwen en leuk rijden. en als ze een jaar of 12 zijn, zijn die echt niet meer zo duur, terwijl je er nog jaren plezier van kan hebben...
Succes, veel wijshied toegewenst met je keuze Haha!