Waar je haren van ter berge rijzen.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Waar je haren van ter berge rijzen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 22:39

Ik was altijd al erg oplettend. Zag al vaak dingen bij andere mensen waarvan ik dacht: Sjonge, dat dat altijd goed gaat!
Nu ik een ongeluk met Isolda gehad heb (waar overigens niemand schuld aan had) zie ik NOG meer lijkt het. En nu houd ik me ook niet meer stil en zeg er wat van. Dat mensen gevaarlijk bezig zijn met die paarden voor de wagen!

Je kan het zo gek niet bedenken. Paarden die voor gammele wagens staan. Ponies die compleet ingespannen worden om vervolgens de leidsels pas vast te maken aan het hoofdstel. Paarden die hun hoofdstel al af hebben terwijl ze nog aan de wagen vast zitten. Verkeerd zittende tuigen.
Mensen die elkaar voorbij rossen als idioten, geen rekening houdend met paarden die daar misschien te opgewonden van raken.

Ik vraag nu gewoon: Doe jij dat altijd zo? Hoe vind je dat, denk je dat dat goed gaat? Is er nog nooit iets gebeurd op deze manier?

Zelfs mensen waarvan ik verwachten zou dat ze beter zouden moeten weten, gaan uit van de braafheid van hun paard. Ja maar, dat doet ie nooit hoor, hij/ zij is schaapmak! En kijken mij dan aan met een domme blik. Alsof er iets zou kunnen gebeuren!! Tuurlijk niet, dat gebeurd alleen een ander.
En inderdaad, ze zijn schaapmak en er is nog nooit iets gebeurd.
Maar mijn nekharen staan overeind, even nadenken over wat je doet kan geen kwaad!

Waarom ik dit tiep? Geen idee.... Om even iets van me af te schrijven, om mensen even aan het denken te zetten misschien....
Kweenie, maar het voelt lekker Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 09:10

Denk omdat je zelf wat hebt meegemaakt wat je anderen niet toe wilt wensen. Af en toe kan je mond inderdaad openvallen van verbazing.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:01

Klopt, ik heb ook wel eens zulke dingen gezien.
Ik dacht er dan altijd maar bij dat wij het zelf gelukkig anders doen.
In de hoop dat ons niet zoiets gebeurt als jou gebeurd is.
De mensen die dan wel uitgaan van de braafheid en denken er gebeurt toch niets, wens ik niets ergs toe, maar ik zit er op te wachten tot er een keer wel iets gebeurt.
Dan moet je ze uit de brand helpen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:53

Ik ga ook uit van de braafheid van mijn paard, maar dat noem ik vertrouwen. Vertrouwen in je paard en van je paard. Dit is natuurlijk geen reden om niet meer op te letten op je omgeving. Als je een paard hebt wat een beetje nerveus is ga je daar anders mee om dan een paard wat dat dat niet is. Je paard kennen dus.
Ik zie veel mensen die de hele tijd maar "ho, ho, ho" roepen als het paard met zijn oren draait.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 14:52

Romkabouter, het gaat me niet om het vertrouwen in je paard. Het is goed om vertrouwen in je paard te hebben, maar je moet uiteraard wel goed op blijven letten!
Soms zie ik dingen, dan denk ik in hemelsnaam hoe kan dat goed gaan! En dat gaat dan niet omdat de paarden onrustig of zenuwachtig zijn, dat gaat dan om de dingen die zij doen met hun hele aanspanning.
Vertrouwen in je paard is goed. Ik vertrouw ook op mijn paard, maar niet blind. Het blijft nou eenmaal een dier tenslotte.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:32

Dan zijn we het eens Lachen

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 17:28

Jantina je hebt gewoon helemaal gelijk!
Het gebeurt zo vaak dat bijvoorbeeld de menner van de bok is en vervolgens bij een andere aanspanning staat te praten terwijl niemand zijn paarden in de gaten houdt!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 12:54

tja ik vind het niet meer dan logisch dat je er wat van zegt.mij is het optuigen en alles wat er bij en omheen hoort op de juiste manier geleert en ik zou het ook niet kunnen zien dat iemand anders domme fouten maakt,ik heb ze ook al eens gemaakt hoor natuurlijk maar veiligheid is het belangrijkste en als je ziet dat iemand iets verkeerd heeft zitten dan ga ik niet staan wachten tot het wel fout gaat,nee dan zeg ik er wat van.dus je hebt het goed meid dat je er wat van zegt.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 23:23

Je hebt gelijk. Alleen als je er wat van zegt kan je vaak enkel een grote bek verwachten. Zo is er vorig jaar bij de jaarlijkse marathon van mijn vereniging een aanspanning aan de hol gegaan. Het paard stond met een halster aan de trailer (verder dus compleet ingetuigd), is ergens van geschrokken, is gaan hangen, heeft zich losgebroken en aan de 'wandel' gegaan! Paard beschadigd, diverse auto's beschadigd, etc etc.
En dat omdat diegene zijn paard zo superbraaf is?!

Nee idd wat je zegt het is en blijft een dier....met vluchtneigingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 22:43

Als ik eerlijk ben, moet ik toegeven, dat ik ook eens iets heel gevaarlijks heb gedaan. Ik heb mijn pony met stokoud tuig ingespannen voor een sulky, omdat mijn vader wou zien of het nog compleet was en of het bruikbaar was. Ik ben toen ook een stuk op weg geweest, en alles is goed gegaan, ik heb het tuig daarna nooit meer gebruikt omdat het te slecht was, (stug leer, en roestige gespen). Dus ik *schaam schaam* heb het ook gedaan. Maar ik ben toen daarna me gaan verdiepen in mennen, heb een paar boeken gekocht, en heb de stof voor het koetsierbewijs bestudeerd. En het resultaat is, dat ik nu super-voorzichtig ben, ik ben altijd een beetje angstig, omdat als er wat fout gaat bij een aanspanning (op hol ofzo), het dan ook heel fout kan gaan. Ik vind het doodeng, als ze er vandoor gaat voor de kar, maar als ik erop zit heb ik dat totaal niet, omdat ik dan weet dat ik nog altijd er af kan springen of de noodrem aan te trekken. Een kar kan in de sloot raken, of omslaan, het tuig kan kapot gaan enz.
De laatste paar weken, ga ik regelmatig met de shetten van mijn vriendin mennen, en ik doe alles geheel voor het boekje, omdat ik oefen voor het Ruiterbewijs, en ik wil niet dat er iets overkomt met het paard van een ander. Hoewel die kans niet groot is, omdat het een zeer kalm, rustig betrouwbaar vluchtdier is.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 22:48

heyy

zo heel af en toe maak ik ook de teugels pas vast als Magpie helemaal ingespannen staat, maar dat doe ik alleen als de in de schuur ingespannen wordt. En ik zeg, ze loopt nooit weg, vooral omdat ze me kent, en dat ook echt niet doet!! Als ik wegloop, dan loopt ze juist mee, anders niet! Maar ja, wat een ander doet intereseert me eigenlijk niet! Tenzij het echt te zot wordt!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 22:57

Het is heel normaal dat je zo reageert en zo naar anderen kijkt.
Na mijn ongelukje met felix waar hij zonder kleerscheuren vanaf is gekomen probeerde ik ook iedereen duidelijk te maken dat het zo niet kon.\

Vaak werd ik maar aangekeken van 'ja jij weet ook alles en bemoei je er niet mee'

En na de laaste keer van Felix te zijn gevallen heb ik het weer.
het slijt wel maar je zult het altijd denken als je weer zo'n klungel ziet gaan.