kan ik dat doen met een pony van 1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trixie

Berichten: 30
Geregistreerd: 15-06-01
Woonplaats: leeuwarden

kan ik dat doen met een pony van 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 10:48

ik heb dus een jaarlingetje (1 jaar)
en nou wou ik vragen of je dan al mee kan doen
aan soort en met wedstrijden aan de hand dan hé
je moet dus niet gaan denken dat ik er op rijd
maar weten jullie dan waar dat kan
P.S mijn pony is een kruising dus kan niet mee doen aan keuringen (denk ik)

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:20

als je niet mee kan doen aan keuringen, dan valt er niet veel te doen denk is

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:31

Gewoon lekker in de wei laten staan met soortgenootjes...
Als ie wat ouder is kan ie nog zijn hele leven wedstrijdjes lopen e.d.

Blub
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:38

wedstrijden aan de hand?? Bij mijn weten bestaan die niet... dwz behalve keuringen dan! Waarom wil je perse wedstrijden gaan doen met een pony van 1??? laat het beest lekker groeien... vertroetel hem af en toe en wacht een aantal jaren met die wedstrijden

Trixie

Berichten: 30
Geregistreerd: 15-06-01
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 12:32

het was aleen maar een vraagje hoor ik laat hem gewoon lekker staan met zijn vriendje en lekker lopen en knuffelen ik wou aleen even weten of het ook kon maarja iniedergeval bedank voor de andwoorden kussies

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:09

je kunt zat leuke dingen doen met een jaarling alleen geen wedstrijden. ga lekker wandelen buiten.
In deze boeken stan oefeningen om je paard voot te bereiden op het leven wat hij zal krijgen.

freestyl fase 2
van veulen tot rijpaard.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:31

je kunt wel lekker met hem/haar buiten gaan wandelen, zo wordt je paardjuh al verkeersmak, en vrijheidsdressuur zou je over een jaartjuh met hem kunnen gaan doen, dat is dressuur, maar dan doe je de oefeningen naats je paardjuh bijvoorbeeld, buigen, nee knikken, spaanse pas etc!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:16

Hou eens op met dat ge juh.... krijg er de kriebels van.
Zoek verder eens op jaarling of veulen ofzo, dan krijg je denk ik een goed beeld over hoe de meningen hier over verdeelt zijn.
Snap verder niet echt wat je met wedstrijden aan de hand bedoelt

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:18

stef schreef:
Hou eens op met dat ge juh.... krijg er de kriebels van.
Zoek verder eens op jaarling of veulen ofzo, dan krijg je denk ik een goed beeld over hoe de meningen hier over verdeelt zijn.
Snap verder niet echt wat je met wedstrijden aan de hand bedoelt


Inderdaad stef. Als je aan de gang wilt met je paard, moet je een paard kopen dat ouder is als 3 / 4 jaar. Dan had je geen jaarling moeten kopen. Zet hem op het land met leeftijdsgenootjes en haal hem er over 2 / 3 jaar weer uit...

JaZzY
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:24

Je kan je paardje wel al laten wennen aan de woorden ,, Halt, stap, draf en misschien wel de galop...". En wat al eerder genoemd is, ga ermee wandelen zodat het paardje verkeersmak wordt, en doe af en toe eens die oefeningetjes, hierboven genoemd. Als ze dat eenmaal een beetje door heeft, is het mogelijk dat het paardje het longeren eerder te pakken krijgt na als je ermee begint. Ze weet dan in ieder geval de gangen al.
Veel succes..

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:24

carola"]
[quote="stef schreef:
Hou eens op met dat ge juh.... krijg er de kriebels van.
Zoek verder eens op jaarling of veulen ofzo, dan krijg je denk ik een goed beeld over hoe de meningen hier over verdeelt zijn.
Snap verder niet echt wat je met wedstrijden aan de hand bedoelt


Inderdaad stef. Als je aan de gang wilt met je paard, moet je een paard kopen dat ouder is als 3 / 4 jaar. Dan had je geen jaarling moeten kopen. Zet hem op het land met leeftijdsgenootjes en haal hem er over 2 / 3 jaar weer uit...
[/quote]

ben ik het niet mee eens. je kunt best wat met ze doen is erg goed voor ze. bereid ze maar voor. ik zou gewoon die boeken kopen kun je precies dat doen wat ze aan kunnen op die leeftijd. geniet maar van je jaarling. ik zou hem vanaf april t/m october wel in een koppel zetten, maar 's winters kun je lekker met hem spelen.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:30

carola"]
[quote="stef schreef:
Hou eens op met dat ge juh.... krijg er de kriebels van.
Zoek verder eens op jaarling of veulen ofzo, dan krijg je denk ik een goed beeld over hoe de meningen hier over verdeelt zijn.
Snap verder niet echt wat je met wedstrijden aan de hand bedoelt

Zet hem op het land met leeftijdsgenootjes en haal hem er over 2 / 3 jaar weer uit...
[/quote]
Om hem dan van het land af te plukken,en hem ermee te overvallen met een zadel? Frusty Koop het boek: "luister naar uw paard" is...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:40

hehe eindelijk iemand die mij begrijpt. ik heb dat boek niet, maar heb wel een ander boek van hem van veulen tot rijpaard.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:17

Dits is al het zoveelste topic hier over.
wiordt er wel erg moe van Slapen

gewoon een zadel op die bok en rijden Extreme duivel

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:29

waar slaat dit op. als je er moe van wordt moet je het niet lezen en als je het dan toch leest moet je niet zueren.

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 21:24

Volgens mij doen ze in de western wereld wel wat jij bedoelt. (Als dat niet klopt hoor ik het wel.) Dat heet volgens mij Halteren. Maar ik weet niet of je daar met elk ras paard aan mee kan doen.

Trixie

Berichten: 30
Geregistreerd: 15-06-01
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 22:10

wat is dat dan dat halteren? wat doen ze dan allemaal??

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 21:01

je moet gewoon je jaarling laten staan of bv een kunstje leren maar ook nog niet te veel doen. de spaanse pas bv. of buigen dat doet de mijne ook

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 23:44

Je kunt best al wat dingen met hem doen hoor. Stemcommando's leren zoals halt houden, achterwaarts, zijwaarts, netjes meelopen, kunstjes leren, schriktraining, trailen laden, wandelen, enz. Doe het alleen niet te lang, zo'n 10 minuutjes per dag is meer dan genoeg, de rest van de dag lekker op de wei met soorgenoten.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 10:58

Ik vind van sommige mensen de reactie wat overdreven! Trixi typt elke keer duidelijk dat hij in de wei staat en dat ze niet wil gaan rijden, maar ze vraagt of er wedstrijden zijn voor AAN DE HAND!!! Dus reageer niet zo overdreven en lees eerst eens iets voor je je reactie klaar hebt!
Voor Trixi: ik zou niet weten wat je verder kan doen dan wandelen, poesten en verkeersmak maken. Veel plezier met jouw jaarling!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 11:12

Mikey schreef:
Ik vind van sommige mensen de reactie wat overdreven! Trixi typt elke keer duidelijk dat hij in de wei staat en dat ze niet wil gaan rijden, maar ze vraagt of er wedstrijden zijn voor AAN DE HAND!!! Dus reageer niet zo overdreven en lees eerst eens iets voor je je reactie klaar hebt!
Voor Trixi: ik zou niet weten wat je verder kan doen dan wandelen, poesten en verkeersmak maken. Veel plezier met jouw jaarling!


de juiste boeken lezen daar staan zat dingen in. en ik vind dat je gelijkt hebt. dat overdreven gedoen word je soms best moe van

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 01:03

Ik denk dat je deze vraag even in het western forum moet stellen, die kunnen wel uitleggen wat halteren is. Ik weet ook het fijne er niet van. Waarschijnlijk is dat alleen voor Quarters. Maar vragen kan geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 08:06

Laat dat zo'n beesie nou wat meer met rust.
Een half uur per dag tutten is al meer dan genoeg.
1 x in de maand een half uur tutten is zelfs al genoeg , maar ja...

Als je ze hand mak maakt als ze nog bij de moeder lopen, en je zet ze dan in het land met soortgenoten.
En je gaat er heen voor de entingen en het bekappen en in de winter om bij te voeren.
Dan heb je als ze 3 zijn de fijnste paarden ter wereld.
Vrolijk en attent, werkwillig en helemaal niet bang.

Paarden kunnen elkaar veel beter opvoeden dan wij mensen ooit kunnen.

Ook hier snap ik weer niet dat als mensen zo graag een pony kopen dat ze niet een oudere kopen, dan kan er tenminste met een gerust hart van alles mee gedaan worden.
En voor goedkoper hoef je het ook niet te doen want als je telt wat je aan voer, entingen enz. kwijt bent, kost dat net zoveel dan dat je een oudere gekocht had.

En dan zullen we het maar niet over hebben dat kinderen meestal niet in staat zijn een paard consequent op te voeden en dan lees je over een tijdje de verhalen, hij loopt me om, hij bijt enz enz.

Ik vraag me dus ook altijd af waar de ouders in deze verhalen zijn en of die überhaupt wel iets van paarden weten.

hillary6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-07-02

Re: kan ik dat doen met een pony van 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 18:44

weetje waar de hoefsmid ook gemak van heeft als je hem de achterpootjes opbeurt en de voorpootjes
dat die daar al aan wend Haha! zou die leuk vinden
want wij hebben altijd van die rotzakken die geen opvoeding hebben gehad en dan denken ze dat de hoefsmid het wel even doet hij moet ook nog langer mee dan vandaag

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:30

De paarden zijn geen rotzakken, maar de baasjes. Mag toch hopen dat ze dat haar veulen al geleerd heeft Haha!