Ymke en Bram

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Ymke en Bram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-02 15:27

Lovers Ik heb met verbazing de reacties op Ymke haar bericht gelezen.
Zij had wat rijtechnische problemen met haar paard Bram en werd echt gelijk van alle kanten aangevallen.
Wat me nog het meeste opviel is de reacties over zijn leeftijd.
Bram staat dus bij mij op stal, ik zie hem dagelijks en ga veel met hem om.
Bram is een paard dat kerngezond is en dat nog veel in zijn mars heeft.
Bram heeft 1 nadeel, hij heeft te vaak van eigenaar en stal gewisseld en is daardoor wat gestresd geraakt.
Inmiddels is hij goed tot rust gekomen en hersteld van rugpijn Op aanraden van meerdere dierenartsen en twee instructricies is besloten om hem te gaan trainen.
Bram moet minimaal 4 dagen per week zeer consuqeunt gereden worden, hij moet rugspieren ontwikkelen, doet Ymke dit niet, dan spijt het me om het te moeten zeggen " Maar Bram leeft dan geen vijf jaar meer ".
En hij verdiend het om oud te worden want hij is in de bloei van zijn leven.
En niemand zet zijn/haar paard (dat in de bloei van zijn leven is) stil.
Als Ymke hem nu stil zet begeeft zijn rug het, want daar zitten geen spieren op, ook Bram zelf kwijnt weg.
Dat kan ze hem niet aandoen.
Op dit moment is Ymke op vakantie en ik train Bram en dat doe ik dagelijks, als Ymke thuis komt kan ze zo door gaan met trainen.
En iedereen zal zien dat Bram helemaal opleeft en een gelukkig paard word.
Ik ben ook de persoon die Ymke twee keer per week lesgeeft en daarnaast
rijd Ymke mijn paard, en dat is een paard waar ik niet zomaar iemand opzet.
Ymke kan goed rijden en weet heel goed waar ze mee bezig is.
Sorry maar ik vindt dat iedereen een beetje snel en hard heeft geoordeeld over Ymke en haar onwijsgave , eigenwijze en lieve Bram.
Ik zou zeggen kom eens bij mij op stal kijken naar hoe wij met onze paarden omgaan ( 11 stuks ) en geef dan opnieuw je mening.
Groetjes sanja

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:20

Het is bij veel oudere paarden FUNEST om te stoppen met trainen. Als je ze op de wei zet, kun je ze na een half jaar afvoeren. Pensioen is in dat opzicht voor sommige paarden niet weggelegd.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:23

??????????
Ik kan er niets aan doen, maar eerst wordt Ymke afgekraakt, en nu kom jij als nieuw persoon hier op bokt om het voor ymke op te nemen. Dit staat erg verdacht hoor.
Ik oordeel niet over Ymke of over jou, maar je komt betrouwbaarder over als je al langer op bokt komt.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:32

Komt voor mij vrij betrouwbaar over hoor, beetje goed vertrouwen in de medemens kan geen kwaad Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:42

Desiree schreef:
Het is bij veel oudere paarden FUNEST om te stoppen met trainen. Als je ze op de wei zet, kun je ze na een half jaar afvoeren. Pensioen is in dat opzicht voor sommige paarden niet weggelegd.

Ik kende ook een paard dat altijd in de sport heeft gelopen, en dit tot de laaste dag ,32 jaar, rustig heeft gelopen. Die zou ook dood zijn gegaan van stilzetten.
Maar dit paard heeft dan ook nooit een enkele blessure gehad.

Bij het paard van Ymke met de ene blessure na de andere vraag ik me af of het wel zo verstandig is te blijven rijden.
Dit is niet om l*llig te doen, maar gewoon omdat ik dat denk.
Maar als je wat je denkt niet eens meer op mag schrijven, waar is dan een forum voor?
Ik schrijf mijn dingen altijd uit een oogpunt wat goed bedoelt is, komt dat anders over kan ik er ook niks aan doen.
En met goed denk ik idd vaak eerder aan het paard dan aan de ruiter.

En ook al staat dit topic er nu, vraag ik me nog steeds af, of een paard dat het al in zijn rug heeft, er blij mee is een ruiter te moeten dragen?

En verder ben ik altijd zo wantrouwend om te denken of dit niet een schaduw acount is, sorry dat is mijn natuur eenmaal Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:44

maar als er veeartsen en instructeurs en ik weet niet wat bij komen, die zien Bram toch. En die zullen het verdere rijden echt wel afraden indien dat niet meer mogelijk is, tenminste, daar ga ik wel vanuit.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:45

Ymke heeft waarschijnlijk aan haar instructrice verteld dat dit topic er was omdat ze zelf ook ging twijfelen. Ik vind het dus niet raar dat dit het eerste berichtje van Sanja is.

Het berichtje is echter geheel gebaseerd op jouw mening Sanja en meningen kunnen verschillen. Wat is jouw verklaring dan voor het feit dat Bram opeens zo is gaan protesteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:24

Sanja, Ymke vraagt hier om meningen, en die krijgt ze gewoon. Daar is dat forum nou eenmaal voor bedoeld. Is allemaal echt niet slecht bedoeld, maar iedereen geeft gewoon zijn of haar eigen gedachten weer.

Maar misschien kun jij dan eens jouw visie geven op de problemen die Ymke heeft?
Ik vind het altijd een beetje te makkelijk om het altijd maar op vorige eigenaren, stallen en blessures te schuiven.

Sanja

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 14:24

Tsjaa.... Ymke heeft mij inderdaad over dit forum verteld, ze is daar onzeker van geworden en wist niet meer wat ze met Bram aanmoest en dat vind ik zonde, vandaar dat ik mijn verhaal plaatste.

Mijn visie op de problemen van Ymke zijn :
Bram heeft altijd blessures gehad op de momenten dat hij het vrij rustig aan deed, als hij goed aan het werk was, dan was hij sterk genoeg om een stootje te kunnen verdragen.
Zodra Ymke een weekje mijnder tijd heeft en Bram daardoor iets spiermassa verliest krijgt hij last van zijn rug.
Verdere blessures zijn ontstaan door aanvallen van andere jongere en sterkere paarden en Bram ( de goeie sul ) laat dat over zich heen komen.

Het protesteren wat Bram onderlaatst tegen Ymke deed is voor mij verklaarbaar, ik rij op Bram en hij loopt netjes, braaf en tevreden, bij Ymke kliert hij veel meer omdat Ymke hem de laatste tijd erg verwend heeft.
Van mij moet ze hem wat strenger aanpakken omdat hij over haar heen walst, nu is Bram het type paard wat graag zijn zin krijgt en het niet gelijk accepteerd als Ymke eens boos word, dan gaat hij uit woede bokken en krijsen als een klein kind.
Doet hij dat bij mij, krijgt hij gewoon een flinke mep en het is over, dat accepteerd en respecteerd hij, hij weet waar hij aan toe is.

Op dit moment ben ik Ymke dan ook aan het leren om op een eerlijke consequente manier met Bram om te gaan, belonen wanneer dat nodig is en straffen als dat nodig is.
Bram weet straks heel goed waar hij aan toe is en die zekerheid heeft hij gewoon nodig.
Hij zal dan straks ook niet meer zo dwars liggen.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is .

Groetjes Sanja

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:39

Sanja schreef:
Zodra Ymke een weekje mijnder tijd heeft en Bram daardoor iets spiermassa verliest krijgt hij last van zijn rug.
Groetjes Sanja


HOeveel oudere paarden er wel niet zijn, die niet met pensioen kunnen omdat dit voor hen het begin van het einde is, omdat ze daarmee spiermassa verliezen die iets moeten compenseren in benen of rug. VAndaar dat je dan altijd moet blijven trainen.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:05

Is Bram al zo oud dan? Bij ons op de manege hadden ze een merrie van 32, die moest elke dag lopen, anders werd ze stijf en kon je alles vergeten. Helaas kreeg ze een peesblessure en werd dus stijf, en is dus nooit meer in de lessen teruggekomen.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 19:05

Nou, dan is dat probleem van het steigeren ook weer opgelost. Wij dachten dus dat dat kwam omdat hij al zoveel heeft meegemaakt.
Ik verzorg de arabieren van Pauline en die heeft vroeger Brahmat. Hij steigerde daar nooit dus ik vond het al zo vreemd. Maar nu is het dus uitgelegd en ik denk ook dat ze wat consequenter moet worden.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 19:44

germie schreef:
Is Bram al zo oud dan? Bij ons op de manege hadden ze een merrie van 32, die moest elke dag lopen, anders werd ze stijf en kon je alles vergeten. Helaas kreeg ze een peesblessure en werd dus stijf, en is dus nooit meer in de lessen teruggekomen.


rust roest zeiden ze vroeger Knipoog

``jane

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-01
Woonplaats: omg. Rotterdam

RE: Ymke en Bram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:32

Ik heb alle reacties op Ymke en Bram gelezen. Belachelijk dat je elkaar zo af kunt kraken, terwijl je iemand niet eens persoonlijk kent Verward .

Ik heb zelf meerdere oude paarden en pony's gereden dus ik kan navertellen hoe energiek deze oudjes nog kunnen zijn. Tuurlijk zijn er paarden die opgebrand zijn en van hun pensioen willen genieten Lips are sealed .

Maar ik ben van mening dat als je paard nog lol heeft in af en toe een half uurtje rijden in de bak en wat buitenritjes, je dat gewoon moet blijven doen. 1 x per week nog even les om de basis erin te houden is meer dan goed.

Aan het verhaal van haar instructrice te zien, weet deze precies wat er speelt en wij kunnen dat niet zien via de pc (alleen slechts vermoeden). Lachen

Dus als we nou beginnen met elkaar niet gelijk aan te vallen, zou dat al een stukkie schelen.....

groetjes!

``jane

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-01
Woonplaats: omg. Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:36

germie schreef:
??????????
Ik kan er niets aan doen, maar eerst wordt Ymke afgekraakt, en nu kom jij als nieuw persoon hier op bokt om het voor ymke op te nemen. Dit staat erg verdacht hoor.
Ik oordeel niet over Ymke of over jou, maar je komt betrouwbaarder over als je al langer op bokt komt.



Wat hier staat snap ik niet helemaal?! Wat maakt het in hemelsnaam uit of iemand hier minder vaak berichten heeft geplaatst of hier minder vaak komt dan jou??? Dit komt een klein beetje over van: "alleen de mensen die hier vaker komen, moet je geloven en anders niet".

Sorry mensen, maar ik moest dit even kwijt. En het lucht op moet ik zeggen Haha!

Gr.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:42

oud topic en de reactie voegt niet iets toe