longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 06:27

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 12-02-02 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 10:12

LH zegt, altijd met zweep longeren, al hoef je hem niet te gebruiken, het is een essentieel onderdeel bij het longeren. Probeer daarom je paard te laten wennen aan de zweep door langzaam op zn achterhand te leggen ed.

Verder; niet willen stappen is een bekend probleem Lachen Ik heb daar drie truukjes voor; 1. sommige paarden zijn zo enthausiast dat ze in het begin alleen maar rennen. Laat ze even moe worden en dan zullen ze wel reageren op hooo stap
(nog een goeie, helemaal moe laten lopen en dan als ze zelf terugvallen direct zweep erbij en in dezelfde gang houden.. dat valt ze dan vies tegen, en de volgende keer als je hooo zegt zullen ze daar dankbaar gebruik van maken. Je moet er wel uithoudingsvermogen voor hebben bij sommige paarden Lachen )
2. De lijn steeds korter pakken zodat hij een kleinere cirkel draait, dit is moeilijker dus zal ie gaan stappen. Dan meteen weer lijn geven en rustig aan.. (wel essentieel is dat je achter hem blijft zodat ie niet omkeert)
3. Hem op het hek zetten. Dit is een ruwe manier, maar helpt bij de mijne wel goed (niet geschikt voor stressers) Je doet dan het volgende; je longeert langs het hek of muur, hij blijft maar draven/galoperen. Op een bepaald moment als ie richting de muur gaat (stel linksom, hij komt dus links langs de hoek naar de muur) Dan pak je heel snel de lijn kort en spring je als het ware voor hem. Je blokkeert hem dus tegen de muur/hek aan. Hij is dan erg beduusd, daar maak je misbruik van door snel opzij te gaan en hem door laten stappen. Dit werkt niet bij elk paard hoor.. Knipoog

Ik zou als ik jou was eerst manier 2 proberen. Maar echt die zweep erbij, hou die driehoek tussen jou en je paard. Gebruik evt. een dressuurzweepje ipv lange zweep

Succes! Party!!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 15:14

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 12-02-02 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 16:33

Omdat die zweep essentieel is om de driehoek te maken (jij de punt vd driehoek, de longe de ene zijde, het paard de onderkant en de zweep de andere zijde)
Wat jij ook zegt; je hebt moete om achter zn voorhand te blijen, ligt denk ik ook aan het feit dat de 'driehoek'nog niet klopt. Als jij met je lichaam naar het paard toestaat, en dus die zweep naar zn achterhand wijst, sta je goed. Veel mensen hebben de neiging om met hun schouders te gaan draaien naar het paard toe. Dan geeft je de verkeerde lichaamssignalen naar je paard. Ik kan dit eigenlijk niet zo heel goed uitleggen, zal zo ff scannen wat ik bedoel, ok? Lachen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 16:53

[img]../upload/145/longe.jpg[/img]
Kijk, zonder zweep is de driehoek niet dicht, en kan het paard daar 'ontsnappen' Als de longeerder nu zijn rechterschouder omhoog draait, staat ie fout want dan staat ie weggedraaid van het paard. Als het paard nu wil stoppen ofzo, of omdraaien, dan staat de longeerder niet in een goeie positie om het paard voorwaarts te houden, en zonder zweep heb je dan helemaal niks te vertellen. Staat de longeerder met de linkerschouder naar voren gedraaid, dan staat ie tegen de beweging in. Je moet dus zorgen dat je lijf recht evenredig met je paard staat, en dat je in het midden van de driehoek staat. Want als je de positie van de longeerder zou veranderen op het plaatje, Zou ie óf voor het paard terecht komen, waardoor je het paard blokkeert en anders achter het paard komen, waardoor de aandacht zal verslappen en je niet zoveel meer te vertellen hebt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is... anders moet je maar vragen hoor, probeer ik t nog eens Knipoog
In het boekje van Lammert Haanstra staat alles ook heel duidelijk.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 17:42

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 12-02-02 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 17:54

En als je dan de zweep eerst eens heel kort pakt? (dus niet aan het handvat maar ergens in het midden ofzo)
Dan gebruik jij een minder extreme 'lange arm'en zal hij misschien ook minder bangf zijn.

De mijne wil ook nooit stappen. Ik doe het volgende: eerst het normale commando een paar keer herhalen 9tegen die tijd gaat ze iets langzamer) dan wordt ik boos met m'n stem en ga langzamer meelopen, tot ik helemal stilsta. Sta ik stil, wordt ik meestal gewoon kwaad eigenlijk (maar laat dat niet merken - da's nooit de oplossing) en zet ik haar tegen het hek. Dus ik sluit haar in tussen mij en het hek (waar Laura het ook al over had) en ga langzaam tergu naar m'n positie (anders draaft ze gewoon weer verder)
Ik herhaal het net zo lang totdat ze fatsoenlijk reageert. En dan belonen.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 17:57

Misschien is een longeerzweep iets wat slechte herinneringen oproept maar is hij bang voor alle soorten zwepen?
Anders neem je een dressuurzweep van 1mtr10 ofzo. Of misschien is dit juist wel een heel raar idee, maar ik denk dat een cursus bij Emiel Voest ook kan helpen, dan leer je dus hoe je je paard met/zonder lijn, zonder zweep bepaald hoe hard die loopt....
Misschien het proberen waard. Lachen

In het boek staat ook een stukje over drijvende en leidende cirkels die je paard opdelen, het middelpunt moet je opzoeken.
Een heel heftig paard zal een grotere drijvende cirkel hebben en dus zal de leidende cirkel heel klein zijn en moeilijker te beheersen, met een sloom paard andersom. Idee is dat als je in de leidende cirkel stapt het paard jou volgt en jij hem niet drijft...ofzo iets....
Lachen Misschien kun je het van iemand lenen?

_________________
<table border=0><tr><td><FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT></td></tr></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-05-18 19:00 ]</font>

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 17:58

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 12-02-02 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 18:02

Tsja, je kan natuurlijk niet verwachten dat alles ineens goed gaat... wie volhoud, wint. Probeer iig te voorkomen dat hij omdraait door in de goede positie te blijven staan. Had je dit keer een longeerzweep of een dressuurzweepje? Probeer anders die laatste eens. Longeer je vaak, of begin je er net mee? Dan zou je ook even met hulp kunnen proberen, dat er iemand naast blijft lopen. Bij de meeste paarden is het idd angst voor een nieuwe situatie, volhouden, consequent zijn en vooral laten zien dat ie zich niet druk hoeft te maken om de zweep ofzo.
Succes Lachen

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 18:06

Dit keer had ik een longeerzweep(heb ik wel maar gebruikte ik nooit, vanwege de rare reactie, voor Nora wil die wel werken).
Ik longeer al best een tijdje maar dan altijd zonder zweep, omdat ie niet wilde stappen dachtik, ik plaats een berichtje.
Nu krijg ik de reactie van de longeerzweep, en dat is redelijk nieuw.
Maar je hebt gelijk: 'de aanhouder wint'
Zo makkelijk komt ie niet van me af Knipoog

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 18:16

Nee dacht ik ook hoor, vroeger. Snel paard, dan legde ik de zweep weg. Maar hij moet maar wennen hoor Knipoog
Geduld... altijd erg belangrijk met paarden (zucht, af en toe Knipoog )
Ja over longeren wordt wel eens gedaan alsof je simpel een paard aan een lijntje knoope en laat lopen, maar dat valt vies tegen Lachen
Longeren is een kunst opzich!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 18:21

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 12-02-02 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 18:24

http://www.emielvoest.nl

" Leer de belevingswereld van uw paard begrijpen
Mondiaal gezien is er onder de naam Natural Horsemanship een revolutie gaande op het gebied van omgang met en trainingsmethoden van paarden. Emiel Voest uit het Drentse Ruinen is met zijn zelf ontwikkelde Freestyle-methode een van de belangrijkste Nederlandse exponenten vandeze meer natuurlijke en paardvriendelijker werkwijze.Emiel Voest: In een manege leer je vaak slechts zitten op een bewegend paard, maar je leert niet hoe dat dier denkt.Ik laat - via mijn geheel eigen manier- mensen goed nadenken over wat ze nu precies doen en ervaren in de relatie tot hun paard.Niet alleen gebaseerd op het verstand, maar grotendeels ook op het gevoel. Ik wil leerlingen middelen aanreiken om diervriendelijk, maar wel uiterst effectief te handelen.Om zo een betere relatie met hun paard op te bouwen. Mijn werkwijze is als basisprincipe toepasbaar voor ieder paard, op ieder niveau en binnen elke discipline van de paardesport.Aanvoelen, dat is de kern van de les. Pas dan kan je paard laten zien wat hij kan.
Freestyle is een methode van anders omgaan met een paard, niet als totale vervanging van andere manieren, maar als toevoeging. Een toevoeging op dat wat men al kan en doet met een paard. De natuurlijke aanpak van de Freestyle methode is voor het paard duidelijk en begrijpelijk. Het is heel simpel: uit respect en vertrouwen doen paarden meer voor je dan onder dwang."
Van de site afgehaald, info praatje.

Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 18:33

Lovers
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 12-02-02 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 18:37

Haha! Bij Emiel Voest mag je wel rijden, heeft ook spulletjes daarvoor (natuurlijk Knipoog )
halster, barebackpad etc. etc.,

Wel gaaf zeg wat voor NH heb je gedaan? oftewel bij wie, van wie, door wie????
Lijkt me wel heel interessant, maar na 3 wk niet rijden smeekt mijn paard er bijna zelf om hahahahaha.

Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-01 18:45

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 12-02-02 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 19:05

Uiteindelijk wil je toch longeren.
Als je de zweep gebruikt kun je die ook wat meer open houden, minder richting zijn achterbeen, watm meer naar achteren dus.
Als hij steeds probeert te ontsnappen is het ook handig om eens te longeren in een afgezette bak, hij kan dan minder makkelijk weg.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 11:39

toen ik mijn pony met 2,5 ging leren longeren was het ook of draven/galopperen of stilstaan.stappen kon ze niet.ik heb het zo opgelost:veel longeren en laat maar lopen.net als wat laura zegt,als ze terug vallen juist laten lopen en activeren.als ze moe zijn dan belonen en aan de hand uitstappen.volgende keer weer.en nog een paar keer zo.en dan?nu snapt ze dat ze ook kan stappen aan de longe.ik laat haar eerst lekker voorwaarts lopen tot ze ietsie rustigere wordt en oefen dan even 1 rondje stappen.dan weer draven.en zo bouw ik dat langzaam op,met elke keer dat ik longeer ietsje langer stappen.wees met een paar passen stap al blij en belonen.nu heb ik haar zo'n 3 maanden in training en ze kan al in het begin als we net beginnen stappen..........en het gaat perfect.

wel inderdaad een zweepje gebruiken,al is het maar een korte,vanwege de driehoek.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 13:12

Heb je al geprobeerd om iemand naast je paard mee te laten lopen tijdens het longeren? Gewoon die persoon je paard vast laten houden(niet strak en altijd áchter de longeerlijn blijven), want ik neem aan dat als je je paard leidt, dat hij dan wel stapt? Gaat dat goed, dan blijft die persoon er nog even los naast lopen, desnoods met wat lekkers in de hand om hem bij zich te houden, en daarna zou hij het dan zelf moeten kunnen. Dit schrijf ik nu op alsof het zo gepiept is, maar het kan best een paar weken duren, hoor. Houdt moed!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-01 14:39

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 12-02-02 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 15:23

hehehehe zie je wel, wat dat betreft weten paarden heel snel hoe het moet, als je ze ineens aan het werk gaat zetten en er verwacht wordt dat ze stevig lopen, is het ineens niet leuk meer om te racen en mogen ze dan stappen, dan pfff gelukkig Knipoog
Maffe beesten toch! Maar ik ben blij voor je dat je nu een beginnetje hebT! Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers