Jeugd onder de 16 niet meer in de disco.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Jeugd onder de 16 niet meer in de disco.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 08:17

Gelezen vanmorgen in de TELEGRAAF.De disco is geen kindercreche zeiden ze erbij.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 08:30

Is het een groot stuk txt? Of kan je het anders hier neerplempen? Ben wel benieuwd eigenlijk......

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 08:38


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 09:24

Discoverbod voor jeugd onder de 16

De discotheek wordt verboden gebied voor jongeren onder de zestien jaar. Bovendien wordt bekeken of kinderen die met alcoholhoudende dranken worden betrapt, beboet kunnen worden.

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) omarmt het plan van bestuurslid/horecaondernemer Jan Entius uit Noord-Holland, voor het instellen van een wettelijke leeftijdsgrens voor discobezoekers. "De horeca is geen nachtcrèche", zegt KHN-woordvoerder A. van der Klis. "We zullen dan ook de jeugd onder de zestien jaar voortaan uit het nachtleven weren. Bij twijfels over de leeftijd zal een legitimatiebewijs moeten worden getoond."

Directe aanleiding tot de strakke maatregelen vormen de strenge controles die de Keuringsdienst van Waren sinds kort houdt in het kader van de drank- en horecawet. Horecaondernemers op Texel werden vorige week beboet omdat zij alcoholhoudende drankjes verkochten aan te jonge kinderen.

"Kinderen van dertien, veertien en vijftien jaar horen niet thuis in het nachtleven. Maar veel van deze jongeren worden door hun ouders gedropt in de disco waar ze tot diep in de nacht verblijven, met alle negatieve gevolgen van dien. Het kan toch niet zo zijn dat de verantwoordelijkheid daarvoor alleen ligt bij de horeca", vervolgt Van der Klis.

KHN wil verder dat jongeren onder de zestien jaar die drank kopen, bestraft worden. Nu loopt alleen degene die alcoholhoudende drankjes aan minderjarigen verstrekt het risico op een boete.

Inhakend op de problematiek introduceerde discotheek Question Plaza in Den Burg op Texel afgelopen weekeinde een polsbandjessysteem. Bij de deur van de disco moesten bezoekers zich legitimeren. Jongeren onder de 16 jaar kregen een andere kleur polsbandje, dan oudere bezoekers zodat het personeel precies kon zien aan wie hij alcohol mocht schenken.

Eind van dit jaar gaat het platform Alcohol en Drugs van start. Het platform, waarin wordt samengewerkt door vertegenwoordigers van jongeren, ouders, KHN, ministeries, politie en gezondheidszorgorganisaties, moet uitgroeien tot een kenniscentrum dat zich richt op een drastische terugdringing van het alcoholgebruik onder de jeugd.


Op zich ben ik het wel eens met een leeftijdsgrens. Vraag me alleen heel erg af of de disco's werkelijk om een ID gaan vragen enzo. Geloof ik niks van. Het meerendeel van de stappers bestaat volgens mij uit die leeftijdscategorie die nu geweerd moeten worden!
Alleen de beargumentering erachter vind ik zware bullsh*t! Nachtcreche! Lips are sealed

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:03

Ik denk dat de horeca inderdaad niet zit te springen om 16 jarigen en jonger. Daar wordt te weinig aan verdiend. Die kopen één of twee drankjes en blijven tot sluitingstijd hangen. Ook blijven de volwassenen weg als er veel jong grut in de discotheek rondloopt.
Ik dacht overigens dat je onder de 18 geen discotheek in kwam. In mijn tijd (PFFFFF Misselijk ) was dat nog wel zo.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:12

lis schreef:
Ik dacht overigens dat je onder de 18 geen discotheek in kwam. In mijn tijd (PFFFFF Misselijk ) was dat nog wel zo.


Lis, ik ben net zo oud als jij (pfff... Haha!) en bij ons in het dorp kwam ik echt op m'n 15e de disco wel binnen. Nou waren ze daar sowieso vrij makkelijk en ik zag er niet eens ouder uit voor m'n leeftijd (integendeel!). De leeftijdsgrens was officieel 16 en heeeeel af en toe werd er gevraagd 'hoe oud ben jij?', maar aan mij is het nooit gevraagd.

En zelfs toen zag ik daar al ponyclubgenootjes van 12/13 rondhangen tot middernacht. Tja, wat ik al zei: erg streng waren ze in die disco niet. Geen idee hoe het nu is, die dorpsdisco van toen is nu verbouwd tot mega-uitgaanscentrum. Zal m'n zusje eens vragen hoe streng ze nu zijn. Op zich vind ik een leeftijdsgrens geen slecht idee, om redenen die in het artikel ook worden genoemd.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:46

Hier in de discotheken in Utrecht moet je meestal 18 zijn. Maar meestal komen jongeren er ook wel in...
In Utrecht hebben ze ook discotheken voor jongeren, dat is dan meestal van 12 tot 16 of van 14 tot 18 jaar, en daar wordt dan geen alcohol geschonken (van 14 tot 18 weet ik niet, van 12 tot 16 in ieder geval niet).

Als wij schoolfeest hebben is dat niet op school maar in een kleine discotheek en als je gepakt wordt met alcohol (Als je jonger dan 16 bent) wordt je eruit gezet...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:54

Mee eens hoor, ik vind dat de discotheken tegenwoordig wel erg vol zit met jong grut. Haha!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 11:59

Ik ben het er ook wel mee eens... mocht in mijn jonge jaren ook niet naar de discotheek toen ik jonger was dan 16 dus...

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:06

Karin"]
[quote="lis schreef:
Ik dacht overigens dat je onder de 18 geen discotheek in kwam. In mijn tijd (PFFFFF Misselijk ) was dat nog wel zo.


Lis, ik ben net zo oud als jij (pfff... Haha!)
[/quote]

ohohoho, Ben jij ouder dan ik? Ik heb je maar een paar minuten gesproken, alleen zo oud zag je er niet uit!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:16

Hmm, altijd moeilijke zaken. terugkijkend op mijn eigen jeugd, vond men mij al met zo'n 14-15 jaar in de "disco". vreselijk woord eigenlijk, maar goed, er waren geen fatsoenlijke plaatsen waar iemand met een beetje goeie dans- en muzieksmaak terecht kon. Dat was dan meestal alleen maar met de Carnaval en kermis en zo. Met de 16 mocht het dus wat ruimer. Nu ik reeds op gevorderde leeftijd ben, word ik wel wat vrolijker van het Finse uitgaansleven. Veel kroegen in Nederland zijn idd een soort kindercreche, waar ik dan als hoogbejaarde door het leven banjer. Ik kan dan beter naar het ouwemannetjescafé of zo. In Finland zijn er zat plaatsen waar je onder de 2 niet binnenkomt. Niet omdat de wet dat niet toestaat, maar omdat de eigenaar gewoon een bepaald niveau voorstaat. heel gezellig, er wordt voop gedanst enz. Ik ben echt nog niet oude genoeg om naar Vanha Maestro te gaan en de hele avind naar Tangotoestanden te luisteren (bezienswaardigheid, dat wel, zo'n 1000 mensen in een dansgelegenheid die zich helemaal lens dansen op ouwelöllenmuziek Haha!

Verder moet de grens op 16 jaar blijven. Beter twee jaar ervaring met wat alcohol kan aanrichten dan eerst 5 jaar je rijbewijs hebben en dan pas mogen drinken (zoals in de USA)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:21

joostvangestel schreef:
...In Finland zijn er zat plaatsen waar je onder de 2 niet binnenkomt...


Dat is hopelijk een typefoutje Joost? Haha!

BTW Prima, is dat een compliment? Je bent iig niet de eerste die het zegt! Lachen

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 13:48

bij ons in apeldoorn wordt er vrij streng gecontroleerd. maar toch zie ik zat 14/15 jarige rondlopen met een dikke laag make up.
ik wordt er gewoon altijd uitgepikt. afgelopen zaterdag zelfs 2 keer binnen 2 minuten bij de eerste liet ik heel leuk mn rijbewijs zien en die had echt zoiets van dat meen je niet. terwijl de 2e helemaal ging controleren of hij wel echt was.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 13:52

Mijn ervaring is dat er in het buitenland veel strenger gecontroleerd wordt. Ook in Utrecht heb ik nog nooit (!) bij een uitgaansgelegenheid een ID hoeven laten zien. Terwijl in Australië soms niet werd geloofd dat ik al 18 was (ik was toen 23) en vorig jaar in Nieuw-Zeeland nog, een portier die toch wel heel zeker wilde weten dat ik de 'uitgaansgerechtigde leeftijd' had. Ik was toen 'al' 26. Bloos

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 15:43

Karin"]
[quote="joostvangestel schreef:
...In Finland zijn er zat plaatsen waar je onder de 2 niet binnenkomt...


Dat is hopelijk een typefoutje Joost? Haha!

BTW Prima, is dat een compliment? Je bent iig niet de eerste die het zegt! Lachen
[/quote]

Ik bedoelde het zeker als compliment. Nu klonk je al 'oud' en wijs zo hier op bokt(niet als een 13 jarige), maar irl zie je er niet oud maar wel wijs uit.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:27

Ik ben ook nog maar 15. Maar elke weekend ga ik wel uit en kom ook overal wel binnen. Duz de controle stelt hier echt nix voor vergeleken met het buitenland.
Maar waar moet die jeugd dan heen als ze nergens meer binnen komen? denk maar niet dat die braaf thuis blijven zitten!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:36

Viel mij altijd op dat vooral de meiden onder de toegestane leeftijd naar binnen komen...

Ik ben eigenlijk altijd toegelaten ook toen ik 15 was gingen we naar een poolcafe waar je 21 moest zijn...

En ik zag er echt niet uit als 21 hoor Haha!
Trouwens niemand van het groepje was dat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 12:30

Mwoh, ik kan hier wel achter staan. Er is tijd genoeg voor uitgaan. Het kan ze misschien op een (zij het beperkte) manier behoeden tegen alcoholmisbruik.
Zelf vond ik het niet leuk toen ik rond de 20 was om tussen de "puppies" te zitten als ik uitging. Ik zag liever mensen die wat ouder waren. Ik kwam hier in Eindhoven dus ook niet in Stratums eind, want daar liepen die kids allemaal rond. Ik beperkte me tot de markt, waar oudere mensen kwamen. DAar voelde ik me beter bij thuis. Als overal van die jonkies komen, dan verlaag je de leeftijdsgrens van uitgaan want dan hebben de ouderen geen zin meer.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 17-07-02 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 12:41

Ik ken meiden van 16 die pas om half tien de disco ingaan, omdat het 'dan pas leuk wordt'.
Met andere woorden: ze willen niet voor jong grut aangezien worden.
Niet normaal meer wat er tegenwoordig tot nog laat in de disco zit (nog errug jong).
Vindt het wel een goede ontwikkeling als ze meer op de leeftijd gaan letten, en ook de jongeren onder de 16 jaar die alcohol gebruiken gaan straffen.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:33

Dorine schreef:
Ik ken meiden van 16 die pas om half tien de disco ingaan, omdat het 'dan pas leuk wordt'.
Met andere woorden: ze willen niet voor jong grut aangezien worden.


hmm wij gaan altijd rond 12/1 uur naar disco's, dan vind ik het het leukst want rond die tijd is het het drukst daarvoor is er bijna niemand en rond 3/4 uur is iedereen in de kroeg.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:04

In het danscafe waar ik werk kom je er niet in als je jonger ben dan 18. De portiers zijn behoorlijk streng. En toch glippen er iedere keer weer mensen naar binnen: als je met een groep komt waar alle mensen ouder zijn dan 18, mag je als 16-jarige best mee naar binnen bijvoorbeeld. Het is soms nauwelijks tegen te houden. Maar als je achter de bar staat werkt het erg vervelend. Je moet opletten of je geen sterke drank verkoopt aan 16-jarigen, etc.
Wij herkennen ze meestal snel genoeg. Jongere mensen komen één voor één een drankje halen (dus je loopt 10 keer voor 10 colaatjes), na drie drankjes is hun geld op en staan ze voor de bar hun laatste kleingeld uit te tellen ("wat kan ik hier nog voor krijgen?" }> ) en bestellen iedere keer weer wat anders (hebben de neiging om de hele drankkaart uit te proberen).
Als ik van sommige 15-jarigen hoor dat ze zelf mogen weten hoe laat ze thuis zijn staan mijn haren recht overeind. Iedereen heeft het recht om lol te maken, maar een 15 jarig meisje hoort om 4 uur niet in de kroeg met een verzameling zatte kerels die achter hun geslachtsdeel aanlopen achter zich aan! De meesten zijn zo naief dat ze zich totaal niet bewust zijn van eventuele gevaren. En het argument "ik ken die en die hier en die helpt me wel als ik in de problemen kom" gaat in mijn ogen al helemaal niet op. Lekker makkelijk om in je onschuld eerst een jongen lekker te maken en als hij dan meer wil het dan door een ander op te laten lossen.

r0b1n

Berichten: 974
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 17:32

Vind het een goed id maar gaat nooit lukken.
Aan de andere kant, als die jeugd niet uitgaat.. dan gaan ze ergens 'hange'.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 19:03

Volgens mij was die regel er al dat je pas met 16 een disco in mag, alleen niemand houdt zich er aan. Al moet ik zeggen dat ik ook 15 was toen ik voor het eerst in de disco verscheen.
Maar als je nu af en toe ziet wat er rond loopt, heb dan al bijna de neiging om alvast een plaats in het bejaardenhuis te reserveren. Ik steek er dan met kop en schouders bovenuit en ik ben maar 1,70 m.
Eind van het verhaal is dat ik maar niet meer ga, want ik voel me anders net een kinderoppasser. Ach en dan kom je nog eens op tijd in bed. Haha!

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 21:41

Ik ben bijna 15 en ga ook uit....hier in de soos moet je 15 zijn en daar kwam ik al toen ik 14 en n half was.Ik vind dat als er absoluut niets voor jongeren is dat die tog ook ergens heen moeten!!Er word helemaal niets voor de jongeren geregeld en dan ga je vanzelf iets zoeken waar je jezelf wel kan vermaken!en daarbij is de beveiliging heel relaxed in zulk soort dingen dus je weet dat je erin komt dus waarom niet gaan??Kijk, soms vind ik ook wel dat er veel te jonge kinderen in komen maar je moet tog wat?? ik weet niet iets anders waar we heen kunnen gaan!!!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:54

Tsja, lastig. Van mij mogen ze alles onder de 16 eruit gooien, dat is ook de reden dat ik in Drachten iig niet meer uit ga.

In Groningen moet je voor veel cafe's/discotheken 18 zijn en vragen ze ook regelmatig naar legitimatie. Gelukkig ligt de gemiddelde leeftijd hier iig een stuk hoger Haha!

Maar goed, volgens mij creeert het verbieden van de jongeren weer een nieuw probleem: die lui hebben geen plek om te zitten etc.