Hypermetrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Hypermetrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 11:14

Iemand ooit hiervan gehoord?

Het schijnt een lichte vorm van hanetred te zijn, een overprikkeling van de zenuwen in de achterhand....

Verward

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:22

Ik heb eens even voor jou gezocht en het enige wat ik er van kan vinden is dat het ook een verschijnsel is dat bij de "Gekke Koeienziekte" hoort. Dus dan kan het inderdaad met zenuwen te maken hebben. Maar ik moet zeggen dat de informatie die er over te vinden is, heel minimaal is.
Heb je je DA al erover gebeld?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:36

Hypermetrie betekend dat er te veel spanning op de spieren staat. Er is dan een typische gang te zien. Dan til je je been heel hoog op en zet hem ook verder weg. Netals of je over grote dingen moet stappen. Het heeft dacht ik iets te maken met een probleem in de hersenen, maar hoe precies???

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 16:49

Hetgeen ik eraan kan zien is dat hij in zijn stap eerst de verzenen op de grond zet en vervolgens zijn teen, precies anders dan zou moeten dus....
Verder is er niks te zien in de vorm van een hanetred ofzo, hij stapt gewoon regelmatig, hij doet het alleen net verkeerd om.......

Ik was benieuwd of er mensen waren die dit eerder mee hebben gemaakt bij een paard, er misschien met therapie iets aan hebben kunnen doen, misschien iets weten over de erfelijkheid of het ontstaan van deze aandoening....... Vandaar mijn vraag.....

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:35

Dit toppic is al loeioud, maar bij mijn shet is deze diagnose ook genoemd.
Ik kan hier ontzettend weinig info over vinden, vandaar dat ik het toppic nog eens omhoog schop.
Misschien dat in de loop van de jaren meer info ontstaan is.

Mijn pony is stijf van de paddock gekomen en liep komisch van achteren, alsof die steeds ergens overheen moest stappen.
Soort hanetred maar dan aan beide achterbenen.
Toen werd hij ook nog door overbelasting hoefbevangen, dus het drama was compleet.
We hebben zelfs op het punt van inslapen gestaan, maar hebben doorgezet.
Nu gaat het heel goed met hem, maar ik wil graag zoveel mogelijk info hebben.
Ik weet dat hypermetrie vaak bij veulens voorkomt en dat die een cortizone injectie krijgen, maar met een pony met hb gaat dat dus niet.
Hopelijk kom ik hier weer meer te weten.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:19

Hypermetrie betekent in de 'mensen geneeskunde' dat het doel van een beweging voorbij geschoten wordt. Er is dan een te grote bewegingsuitslag zeg maar. In plaats van een kleine gecontroleerde beweging, wordt de beweging veel groter en wat ongecontroleerder.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:28

YvonneAa schreef:
Hypermetrie betekent in de 'mensen geneeskunde' dat het doel van een beweging voorbij geschoten wordt. Er is dan een te grote bewegingsuitslag zeg maar. In plaats van een kleine gecontroleerde beweging, wordt de beweging veel groter en wat ongecontroleerder.


Ja dat klopt, mijn pony heeft een soort hanetred-achtig loopje van achter.
Vooral vanuit stilstand, ook is hij wel vaak wat stijf in de rug.